www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 15:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 maj 2008, 23:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Her er et paraplystativ, version 1.1
(1.0 endte i brændeovnen)
Vedhæftet fil:
Paraplystativ.JPG

Jeg har en idé til version 2.0 som skulle være en bundring som ovenfor og en ring ca 2/3 oppe til at holde sammen på stavene.
Stavene skulle have et fint svaj udaf, og det er jo let klaret. Man tager en bred planke, (hvis man har én, og det har jeg ikke, og jeg er for fattig til at gå i trælasten efter brede egeplanker) en stiksav og lidt tid med bugthøvl og sandpapir.
Men svajet kunne vel også laves ved at bøje stavene med damp.
De runde dele kan jeg nok dreje, men er der en af jer gamle drevne der véd, hvordan man bøjer træ med damp?
Venlig hilsen Jens


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 09:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
I teorien ja.. Jeg ved godt hvordan man gør, men jeg har aldrig prøvet. Man skal have en svedekasse, hvor man damper træet i et stykke tid. Hvor lang tid det skal have afhænger af tykkelsen, men der er meget delte meninger om hvor meget 5 mm skal have. nogle siger 10 min, andre ½ time, og endnu nogle andre siger 24 timer, så jeg kan kun sige prøv dig frem. Når du først har dampet træet en gang, kan du ikke forme det mere end en gang, og det skal gøres ret hurtigt efter det er taget ud af dampen. Det skulle være helt slattent, når man tager det ud af svedekassen. Sådan hvordan man gør i praksis har jeg som sagt ingen erfaringer med, men jeg skal i gang med det før eller siden i forbindelse med buer.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 10:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,
jeg går ud fra at det er de drejede stave du vil dampbøje så de svarer til dit design - ikke de sammensatte top og bund ringe.

Dampbøjning kræver (i grove træk) følgende:

1 Træ som kan dampbøjes: Det vil generelt sige hårdtræ (Eg, Bøg, Ask, Ahorn etc) Nåletræ er ikke det optimale da det indeholder meget harpiks, og kan "sprække" for meget ved den efterfølgende optørring.( Ovntørret hårdtræ er IKKE sagen, det skal helst være "skibningstørtd.v. s. omkring 20-25 % RM, men igen, det er jo opgaven som "styrer" slagets gang, og til møbelbrug kan det være nødvendigt at bruge meget tørt træ. så prøv om du kan finde træ som har en RM omkring 10-12 % hvis muligt.)
2: Træet skal være spejlskåret, tætvokset og ret.
3: Du skal bygge dig en "Svedekasse", hvor du kan tilføre damp som er lige omkring 100 C.
Kassen skal være ca 1,3 x længden af de emner du vil bøje (når vi er nede i de diminissioner
du har her. Hvis det var hele planker til skibe behøver man ikke det extra damprum.)
4: Hvor lang tid de tager at "blødgøre" træet er en erfaringsopgave, meget afhængig af hvordan/hvor meget damp man kan tilføre - og stadig forhindre kondens på træet.
5: Når du har fundet den rette "blødgørring"skal stængerne i spænd i en form (Kurvet til lidt mere end en endelige radius) OG HUSK: Træet skal lægges i formen således at det kan bøjes, d.v.s de rette linier du ser vinkelret på plansiden skal følge kurven - og det skal gå stærkt med at få det fra svedekassen og i spænd i formen.
6: Der skal et solidt tryk til at holde stavene på plads, ca. 10 - 15 kg/cm2 - men igen, det er den praktiske erfaring der tæller, samt hvor mange stave du vil spænde op samtidigt. Spænder du en stav ad gangen vil det nødvendige tryk ikke være mere end du kan få af en række skruetvinger.
7: Stavene skal sidde i spænd ret længe efter at temperaturen er faldet til rumtemperatur. Det er vigtigt at fordampe meget af det vand som er tilført under opdampningen. Hvor lang tid det tager kan jeg ikke fortælle dig, igen er det "prøv dig frem". Der smutter sikkert en stav eller 20 i processen.
8: HUSK: Hvis du vil dampbøje - specielt EG, må der ikke være et eneste søm eller andet jern på den side af svedekassen som kommer i kontakt med dampen, ikke engang spidsen af et søm slået i udefra må komme igennem på dampsiden, da egetræet næsten 100% sikkert vil blive angrebet, og du ender med "sort Eg", og så er det træ lige til brændeovnen.
9: Til sidst: Drej stavene en smule over mål, og forbered dig på et grundigt pudsearbejde efter bøjningen..

God fornøjelse

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 12:44 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
super opskrift Bjørn !! hvis jeg nogen siden skulle få tanken at lave dampbøjgning er det da hetl sikkert et en god opskrift at starte med..

I øvrigt... hvorfor ikke dreje dem med forskellige centre ?? så kan du også lave buerne

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 17:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Bjørn er inde på noget af det rigtige, men jeg er ikke helt enig.

Du kan dampbøje mere eller mindre alt træ, men sejt hårdttræ med lange fibre er bedst. Svedekassen skal være stor nok til at du kan stakke træet med afstand mellem stavene, derudover behøver der ikke at være noget ekstra rum. Baseret på en tykkelse på omkring 12 mm, tager det en times tid eller noget i den retning at varme stavene op - forudsat at du har en kedel som kan levere damp nok.

Dampen vil kondensere på træet for at overføre varmen til det, og det er varmen der gør det muligt at bøje det bagefter. Du har måske 4-5 minutter efter at du tager stavene ud til at bøje dem i form. Hvis du ikke holder dem i form efter de er kolde, så retter de sig efterhånden ud igen! Hvis de skal beholde formen, så må du enten have en ring på der bredeste sted i midten, eller også lime flere tynde lag sammen, som du ser i damp formede stole. Hvis der er fem lag limet sammen, så holder formen sig.

Svedekassen er nem at lave, men det er ikke helt nemt at få damp nok.

Hvis du er i nærheden af en bådebygger, kan det nok betale sig at fedte lidt for ham og få lov at bruge hans svedekasse.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 18:09 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Formspændte møbler laves af tør, dampet/kogt finer. Jeg kan ikke huske om træet bliver kogt inden skrælning, eller det er den færdige finer der koges. Junckers fabrikker lavede tidligere en hel del af den finer... ved ikke om deres finerværk fungere endnu.

Det er limen der sammen med varmen i pressen, gør at fineren kan formes og presses uden at knække.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 22:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Det vigtigste m.ht. dampbøjning er at man ikke forveksler hvordan man gør tingene i skibsbygningsindustrien, kontra hvordan det gøres med møbeltræ. Der er en verden til forskel.

Når det er planker til bordlægning på et skib varmer/fugter man planker op så den bliver blød og sætter den direkte i spænd/form på sit blivende sted på skibssiden.

Til møbeldele/paraplystativer er du afhængig af at delene er ens, har samme form og radius, samt at de er stabile når stativet samles.

Er der sket fejl under vejs ender stativet jo nok som lidt Fy & Bi - skævt og med toppen på sned.

Det er en særdeles god ide hvis du kan finde en bådbygger/snedker i området hvor du bor, og trække på deres erfaring/viden.

Hvis du - hen af vejen vil give dig i lag med dampbøjning kan vi altid snakke videre. Emnet rummer nok til en ganske tyk lærebog, og selv om jeg har set en del af dette - både med både/skibe og møbler, samt formspænd med HF-limning (Højfrekvens) tror jeg ikke at jeg har mere end lige akkurart strejfet overfladen af emnet.

Fortsat god fornøjelse

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 22:50 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Lige mine ord... har arbejdet en del år med formspænding af møbler med både traditionel varme og Højfrekvens... og har kun strejfet overfladen med hensyn til at "bøje". Jeg forsøgte mig for en del år siden med at bukke nogle bøgelister... 10mm x 40 til nogle buede reoler. Det lykkedes, men der gik en del til spilde, indtil jeg fandt ud at få dem sat i spænd inden de blev kolde.

Rasmus ide med drejning over flere centre var måske også en mulighed... eller :idea:

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 23:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Hej.


Rasmus ide med drejning over flere centre var måske også en mulighed... eller :idea:


Off-center er da en mulighed, men jeg ville være noget tilbageholdende hvis fotoet af "test-paraplyholderen" er udtryk for hvor det endelige design ender. Så syntes jeg at "stængerne" er noget for spinkle til at kunne optage de roter´kræfter som kommer når pinden ikke løber centreret. de har jo (fra billedet at dømme) en ganske god længde, og det er jo ikke engelske "long Bows" der skal laves i denne omgang.

(undskyld, jeg skal nok lade være at blande mig i et ellers godt design :oops: )

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2008, 23:32 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej BjørnA

Hvorfor skulle du da lade være med at blande dig... det er vist nok en af ideerne med sådan et forum.

Med mindre paraplyholderen absolut skal ligne den der er på billedet, kan stavene da drejes,
og evt. bøjes bagefter. Så kommer der selvfølgelig nogle timers håndpudsning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: for at gøre dem færdige. Altså når de er tørre efter dampbadet.

Kan være der er nogen der har en gammel sauna i overskud :o :o :o :o Hvis man fyrer op i den nogle dage,
kan det være man kan få temperaturen højt nok op.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 02:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tak for svar, d'herrer!
Jeg har læst jeres svar mange gange, tak for råd!
Bjørns gode opskrift med Agerbundsens tilføjelser synes jeg ser ud til at kunne gennemføres, og det skal prøves en dag, men ikke i denne omgang.
Det er altså et ordentligt kogeapparat, der skal sættes i gang, hvis det skal kunne lykkes. Der skal tænkes i 200 l olietønde som bålsted og mælkejunger som kogekar til at lave så meget damp så længe. Et campingblus rækker ikke.
Eller, som Agerbundsen siger, skal man låne sig frem på et værksted, hvor der er en installation til formålet.
Jeres bemærkninger om der går en del til spilde har ikke fået mig til at tabe modet, men har givet mig erkendelsen af, at dampbøjning er et felt, hvor man skal lære af sine fejl.

Og så kom der lige en bemærkning om egetræ og (mis)farvning, som er noteret til fremtidige eksperimenter.


Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 09:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Nu skal man ikke gøre sig klog på noget man ikke er, men man kan da lave nogle tankeeksperimenter:

Svedekassen til at lave stænger i den størrelse du har vist, behøver da ikke at være voldsom stor. Vel noget i retning af 20x20x120? Så er det da ikke så svært, på en nem måde at fylde den med damp.

Løsning #1 kunne være: En tapetafdamper fra et byggemarked, pris ca 400,-. Jeg ved dog ikke hvor længe den kan køre før den skal fyldes op.

Løsning #2 kunne være: En damprenser. I forbindelse med mit arbejde bruger jeg ofte en damprenser. De 2 jeg har, er forsynet med en løs tank. Den kan man fylde, mens maskine kører lystigt videre. Udgangstemperatur på den lille er 145 grader.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stor en svedekasse du ev.t. havde tænkt dig at bygge. Men hvis den er ordentlig isoleret (træ isolerer jo i sig selv) skal der vel ikke de store mængder damp til??

Jeg har også en stor damprenser (den står til venstre på billedet af min opstartsside på hjemmesiden). Hvis du har lyst til at eksperimentere, må du låne den en uges tid, den bruger jeg ikke så ofte. Udgangstemperatur 155 grader.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 10:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
BjørnB skrev:
Nu skal man ikke gøre sig klog på noget man ikke er, men man kan da lave nogle tankeeksperimenter:

Svedekassen til at lave stænger i den størrelse du har vist, behøver da ikke at være voldsom stor. Vel noget i retning af 20x20x120? Så er det da ikke så svært, på en nem måde at fylde den med damp.

Løsning #1 kunne være: En tapetafdamper fra et byggemarked, pris ca 400,-. Jeg ved dog ikke hvor længe den kan køre før den skal fyldes op.

Løsning #2 kunne være: En damprenser. I forbindelse med mit arbejde bruger jeg ofte en damprenser. De 2 jeg har, er forsynet med en løs tank. Den kan man fylde, mens maskine kører lystigt videre. Udgangstemperatur på den lille er 145 grader.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stor en svedekasse du ev.t. havde tænkt dig at bygge. Men hvis den er ordentlig isoleret (træ isolerer jo i sig selv) skal der vel ikke de store mængder damp til??

Jeg har også en stor damprenser (den står til venstre på billedet af min opstartsside på hjemmesiden). Hvis du har lyst til at eksperimentere, må du låne den en uges tid, den bruger jeg ikke så ofte. Udgangstemperatur 155 grader.


Hej, det er jo en ide der vil noget det der med damprenseren. Sørg bare for at den - meget varme damp, ikke kommer direkte på træet.

jeg "dykkede" ned i nogle meget gamle notater fra Indoesien, hvor jeg var blandet ind i et Rattan møbelproject. Dengang blev svedekassen bygget nogenlunde således (De blev efterfølgene skiftet ud med stålbeholdere med dampkappe)

Kassen blev bygget af falsede træplanker L: 2 m. BxH : 50 x 50 cm. - spændt fast ved stropper på en ramme, og der blev lagt et "gulv" i bunden, ca. 5 cm over kassens bund. Der blev boret en række huller i bunden ca 25 mm diameter for at kunne dræne kondens, og det hele blev sat ca. 60 cm over gulv niveau på simple bukke.

Udvendigt blev kasen pakket ind i et tykt lag presennig (kanvas/Bomuld), og der blev lavet låg til begge ender. Preseningen blev kun lagt på tag og sider, IKKE på bunden af kassen.
Enderne blev ikke isoleret.
Dampen blev tilført fra "bagenden", og der blev opsat en "prelplade" af træ ca på midten (1 m fra indgangsrørret), og så fik dampen ellers lov til bare at "blæse" direkte ind. Når den ramte prelpladen kondenserede en stor del af dampen, og temperaturen steg hurtigt til ca. 105 grader C.

Prelpladen betød også at man kunne åbne fronten og lægge ind/tage ud som man ville.

Så, alt i alt: Vi glæder os til at høre mere senere når du kommer igang med BjørnB´s dampmaskine.

held med projectet :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 11:08 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Hmmm man kunne også bruge rør fra den lokale bygge pusher ?? hvad med et kloarkrør stykke med propper til ? kunne vel også bruges..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 11:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Som jeg har forstået det, er det meningen at der skal komme damp imellem de stykker træ man har lagt ind i 'saunaen'. Det er nemmere at lave et system i en firkantet kasse end et rundt rør. ;)

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 11:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Tja. ellers kan man vel save det igennem på langs og stakke dem sammen når der skal dampes...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 11:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
BjørnB skrev:
Som jeg har forstået det, er det meningen at der skal komme damp imellem de stykker træ man har lagt ind i 'saunaen'. Det er nemmere at lave et system i en firkantet kasse end et rundt rør. ;)


Hej,

Uanset om man bruger rør eller en firkantet kasse, skal dampen nok komme rundt omkring det hele og varme jævnt op. Dette er jo det modsatte af en tørrestue hvor man ønsker at fjerne fugt - så en svedekasse er vel ikke så følsom.

Nu er det tid til at nyde det gode vejr og få behandlet havemøblerne så de er klar til pinsen.

Hyg jer :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 11:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg tog bare udgangspunkt i det Agerbundsen havde skrevet:
Citat:
Svedekassen skal være stor nok til at du kan stakke træet med afstand mellem stavene,
Det er stadigvæk nemmere i en firkantet kasse.
Men whatever, man kan jo gøre som man lyster :lol:

Ja det er i hvert fald ikke solens skyld, hvis vi ikke ser den danse i pinsen :D :mrgreen: :D

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2008, 17:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det sidste har du ret i.. Den skal nok skinne hele tiden..

Jeg har selv købt et kloarkrør, men har ikke lige haft damp eller tid til at afprøve det.. Jeg kunne selvfølgelig bare fyre op i brændefyret, lade det koge over og se hvad der sker.. Meen min far bliver muligvis en smule utilfreds hvis jeg gør det, så jeg må hellere tage min mors elkedel, eller købe min en næste gang der er loppemarked.. det er nok vejen frem..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 maj 2008, 17:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg kan se at den første del er en joke, men hva' med elkedlen? En elkedel duer ikke rigtigt, da den har en sikkerhedsfunktion der afbryder ved små 100 grader.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 18:59 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 20 maj 2008, 22:33
Indlæg: 15
Geografisk sted: Nyborg
Det er ikke så svært som det måske lyder. Byg dig en svedekasse. Tag fire brædder i den længde du har brug for plus lidt ekstra og skru brædderne sammen til et firkantet rør og sæt en bund i den ene ende - her lukkes dampen ind.
Når man bruger kassen, lukkes den anden ende med en klud. Sørg for at dampen kan cirkulere frit rundt om emnet, læg nogle lister på tværs på den side der vender nedad, og bor evt nogle rundstokke tværs igennem som en slags hylder.
"Dampmaskinen" kan være en tapet damper - en rustfri gryde med et hjemmlavet trælåg eller en olietønde eller lign. sæt et blus, en ukrudtsbrænder eller komfuret under og inden længe strømmer dampen ud. forbind damperen og svedekassen med noget rør eller kølerslangen fra en gl. bil.
Det er vigtigt at dampen er våd (synlig) da tør damp vil udtørre og ødelægge emnet. Så damperen må ikke koge tør. Træet man bruger må ikke være møbeltørt eller ovntørret men gerne lidt "grønt" det er nemmest at svede.
Man lægger sine emner ind i den dampfyldte svedekasse og regner en time per tomme i tykkelsen.
Man tager træet ud (med handsker) og spænder det op på formen så hurtigt som muligt og lader det tørre stille og roligt. Det tørrer faktisk rellativt hurtigt.
Formen kan med fordel bygges op af lister og rundingen (radius) skal være lidt mindre en den endelige radius. Man regner gerne med 10% (hvordan det så end måles?)
Man har et forsøg, da varmen gør noget ved ligninen - et klisterstof der er i træet - vistnok noget cellulose, så træet bliver mere skørt og knækker nemmere.
De trælister du vil bruge skal være så ens og retskårne som muligt.
God fornøjelse.
Jeg har mest kogt lærk til bådebygning og i dimensioner fra få mm. til 40 x 200 mm. det er utroligt som det lader sig forme.
Hilsen Jørgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2008, 11:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Bjørn - der er ikke den ting gaffatape ikke kan klare.. det vildeste er faktisk, at det er rigtigt.. hvis du byggede en rumfærge af gaffatape, så tror jeg den ville holde indtil den skulle gennem ozonlaget.. :P

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2008, 11:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Velkommen til Jørgen_N ... god opskrift den kommer lige i huske stakken.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 17:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Hvis I har adgang til at se Sløjlærerforeningens blad Sløjd fra april, så er der en illustration af en metode, hvor der er brugt en tapetafdamper koblet sammen med et PVC-kloakrør. Iflg. forfatteren er agregatet brugt med succes fra 5.klasse.

Mvh
Kaj

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 08:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
hmmm en rask scanning ville da ikke være af vejen .. hehe

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team