www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 00:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hej.

Nu er der jo lidt snak om vimmer for tiden, så er det jeg tænker på hvordan man bedst præsenteret det i de ting vi laver. :?
Er det smukkest i emner med store bundflader så som et fad, eller er det bedre at lave en skål med høje sider og hvad med langsdrejning så som penne, peberkværne o.lign. :?:

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det kommer simpelthen an på hvordan vimmeret, eller hvad det nu er, ligger i den individuelle klods træ.
Det er en ting, der skal tænkes meget over,inden man sætter klodsen i bænken.
Prøv at se Bjarnes sidste to vimmerskåle.
Han fik et par klodser af mig, hvor vimmeret mest var i den ene side af klodsen, og fik det til at præsentere sig flot, i den færdige skål.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Prøv at kigge lidt på disse to rådrejede skåle, som er drejet af den klods Ask som Stig skar til mig forleden dag.

Det er jo interessant at se den enorme forskel der er i "Vimmerstrukturen" i den grentvege, bare inden for en afstand på ca. 15-20 cm.

Skålen til venstre er den nederste del, lige der hvor andelen af trykved er størst. her vrimler det med farver, spejl, vimmmer og ligefrem tryklinier igennem vækstretningen. (Billedet giver ikke noget særligt godt indtryk hvor flot det egenligt er, suk, jeg lærer det sgu aldrig)

Skålen til højre er væsentligt mere "retvokset" men fremviser en eksplotion af farver, men ikke så meget vimmer/krøller etc.

De er nu begge forseglet, og bliver lagt til tørre et halvt års tid. :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Der er ingen tvivl om de bliver flotte når de er færdige. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Enig.. :!:
Ingen tvivl de skåle bliver flotte. 8-)

Jeg er helt pjattet med vimmer o. lign. og glæder mig til jeg skal ud og stikke lidt med motorsaven i nogle stammer igen. :twisted:
De sidste par dages snak om vimmer har gjort mig klogere og med en dimission mere at skære ”blanks” ud efter, bliver det sjovt at se hvad jeg kan få frem inden fra stammerne.

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Brian,

Du kan, næsten med garanti, altid regne med at: "Når brædekløverne ser ud som om de er ved at få tårer i øjnene af ærgerlse og overanstrengelse når de ikke kan kløve et stykke træ, så er det godt "krøllet" - masser af modvækst, trykved, tvegeved etc, OG, måske også vimmer".

Prøv f.eks at kigge på hvordan den top der blev vist for kort tid siden faktisk er opbygget: Prøv at stille den oprejst som træet har vokset, og kig på hvordan træet har sikret sig at kunne bære vægten af tvegerne, vægten af de lange- og stadig tykkere grene etc.
Prøv også at forestille dig hvordan en stamme vokser "forbi" en grentvege uden at grenen brækker fri af stammen.(Tryk og trækved)

Kig også på et træs rodudløb, og det nederste stykke af stammen som skovfolket sædvanligvis lader stå. Her finder du tit og ofte en masse spændede forløb- og ikke mindst en masse farver og modvækst. F.eks ask/Ahorn ses ofte at danne noget særdeles "krøllet" overflade på udløbene, og så er der næsten altid vimmer inden i.

F.eks i bøgestød finder man det meste "rødkerne" som i drejersammenhæng kan være utroligt flot - møbelfolket betragter det som ukrudt. ;)

Hvis udløbene er helt glatte i barken er der nok "kun" farver og evt. modvækst inden i, men du kan finde den slags på en masse forskellige træsorter.

Bare en tanke: Hvis Stig f.eks. skar endnu en ca. 30 cm tyk skive af den kæmpeask som jeg fik et stykke af, og skar det ud i brikkerpå f.eks 30 x 30 x 30 cm (elleer større hvis man kan bruge det - så kan man jo forsøge sig med at dreje skåle som jeg har vist ovenfor - og med sådant kvalitet træ er jeg sikker på at mange vil kunne få en god oplevelse med alt det kerne, farver etc, som jo så vil vise sig i skålen helt anderledes end man kender det fra en barkskåldrejet ting.

God fornøjelse

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg kigger og kigger inden jeg kaster saven i træet, men næsten hver gang er jeg i tvivl om det nu var det rigtige snit jeg fik lavet. :?

Hvis man skære klodser ud på eksempelvis 30 x 30 x 30cm. (selvfølgelig uden kærne) og smørere dem ind i endetræsforsegling på 4 af siderne, kan man så tørre dem i stalden uden at størstedelen af klodserne revner.. :?:

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
B V Hansen skrev:
Jeg kigger og kigger inden jeg kaster saven i træet, men næsten hver gang er jeg i tvivl om det nu var det rigtige snit jeg fik lavet. :?

Hvis man skære klodser ud på eksempelvis 30 x 30 x 30cm. (selvfølgelig uden kærne) og smørere dem ind i endetræsforsegling på 4 af siderne, kan man så tørre dem i stalden uden at størstedelen af klodserne revner.. :?:

Der er kun to sider med endetræ, og de skal smøres. Der er ingen grund til at smøre de andre fire.

Der er heller ingen garanti, men som regel er det ikke noget problem.

Knuder er mere besværlige - hvor skal man smøre? enten kommer der for store revner - eller også gør der ikke. Jeg kender ikke noget smart system til at bestemme hvilke der klarer det og hvilke der ikke gør.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Knuder grovdrejes stille mørkt køligt ventileret og tørt. Ellers sprit tørres. Er der masser nok i knuden bør den tørre lige meget over det hele på en gang og dermed ikke lave svindrevner

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg fik et lille stykke vimmerahorn (Gæt af hvem!). Han mente der var til to kværne i det stykke.
Så var der heldigvis en regnvejrsdag og jeg havde købt et par Crush-grind indsatse.
Crush-grind er nyt for mig, ligesom kværne i al almindelighed og som et apropos til underskriften her skulle det prøves.
(crush-grind + en beskrivelse af fremgangsmåden kan købes hos Sminge)
Der var ikke så meget vimmer i den ene halvdel, så den blev brugt til peber.
I saltkværnen virker vimmeret ok.
De har fået 4 gange Danih Oil.
Bjarne

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Bjarne.

Sjov nok er jeg i gang med at lave nogle kværne i Elm med næsten samme design. :)

Det er nogle rigtigt flotte kværne og de er uformet lige efter min smag. 8-)
Jeg er lidt pjattet med de sorte striber, hvordan har du lagt dem ind og hvor fint er kværnene pudset op i korn størrelse.. :?:

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Brian.
Kværnene er pudset således: korn 120 - cellulosesandingsealer -120 - 180 - 240 - 360 - 400, derefter Danish Oil 4 gange med en dags mellemrum (husk at fjerne det overskydende olie efter 5 - 10 min hver gang)
Striberne er lavet ved at save klodsen igennem og lime gennemfarvet finer imellem klodserne - inden du går igang med drejningen.
Bjarne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]