Hej Brian,
Du kan, næsten med garanti, altid regne med at: "Når brædekløverne ser ud som om de er ved at få tårer i øjnene af ærgerlse og overanstrengelse når de ikke kan kløve et stykke træ, så er det godt "krøllet" - masser af modvækst, trykved, tvegeved etc, OG, måske også vimmer".
Prøv f.eks at kigge på hvordan den top der blev vist for kort tid siden faktisk er opbygget: Prøv at stille den oprejst som træet har vokset, og kig på hvordan træet har sikret sig at kunne bære vægten af tvegerne, vægten af de lange- og stadig tykkere grene etc.
Prøv også at forestille dig hvordan en stamme vokser "forbi" en grentvege uden at grenen brækker fri af stammen.(Tryk og trækved)
Kig også på et træs rodudløb, og det nederste stykke af stammen som skovfolket sædvanligvis lader stå. Her finder du tit og ofte en masse spændede forløb- og ikke mindst en masse farver og modvækst. F.eks ask/Ahorn ses ofte at danne noget særdeles "krøllet" overflade på udløbene, og så er der næsten altid vimmer inden i.
F.eks i bøgestød finder man det meste "rødkerne" som i drejersammenhæng kan være utroligt flot - møbelfolket betragter det som ukrudt.
Hvis udløbene er helt glatte i barken er der nok "kun" farver og evt. modvækst inden i, men du kan finde den slags på en masse forskellige træsorter.
Bare en tanke: Hvis Stig f.eks. skar endnu en ca. 30 cm tyk skive af den kæmpeask som jeg fik et stykke af, og skar det ud i brikkerpå f.eks 30 x 30 x 30 cm (elleer større hvis man kan bruge det - så kan man jo forsøge sig med at dreje skåle som jeg har vist ovenfor - og med sådant kvalitet træ er jeg sikker på at mange vil kunne få en god oplevelse med alt det kerne, farver etc, som jo så vil vise sig i skålen helt anderledes end man kender det fra en barkskåldrejet ting.
God fornøjelse