www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 01:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Det er super stig. jeg sender dem videre i cirkulation :-)
Jeg er desunden kommet til at melde mig ind i AAW så jeg begynder også at have aaw på lage inden længe :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg ved det Stig, og jeg vil da også sige det sådan, at jeg tror ikke jeg har noget træ, der ikke er cerificeret.. der jeg vil hen er bare, at det ikke i alle tilfælde er nok...

En af de ting jeg vil kigge på næste gang er IUCN's Red List of Treatened Spcies. Kan du måske hjælpe mig med nogle latinske navne, hvis jeg kommer med et dansk navn, så kan vi måske få oversat den liste til noget alle på forum kan få glæde af?? Vi må vel alle have en interesse i, at det vi bruger ikke er problematisk..

Jeg vil gå i gang med at tjekke hvilke af de træsorter jeg kender, der er truede, når jeg får tid.. (måske ikke før jeg får læseferie)

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

tog mig lige tid til at lave lidt.. i er velkomne til at opdatere den, og tilføje eller rette i den..
Det vedlagte link er til IUCN, og når man søger på den side, så skal man have det latinske navn.
http://www.iucnredlist.org/search/search-basic

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Her er lige et nyt spørgsmål om en anden træsort jeg får noget hjem af om et par måneder.
Nu skal man ikke lade sig forlede ved at der står Australien som område. Træet gror glimrende i Argentina.
http://www.arbolesornamentales.com/Myop ... inatum.htm
Vedhæftet fil:
Myoporum tenuifolium.jpg

Der var også et lille billede.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Spændende ... ingen som helst anelse om hvad det er men mon ikke nogen af TræstammeAutisterne kan hjælpe med den del...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja jeg har heller ingen ide om hvad det er, men har du mulighed for, at komme med et europæisk eller amerikansk navn.

moderator
Brugeravatar

Det navn I finder på linket er det latinske navn, og det eneste jeg har.
Jeg får nok et spansk navn en af dagene.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hmm spansk.. Nej tak.. jeg må hellere melde pas.. jeg kan hverken finde billeder eller noget på google.. Men det er ikke på IUCN's liste, så det er jo positivt..

moderator
Brugeravatar

Jeg kan heller ikke forestille mig det er en truet træsort.

Det gror som ukrudt i Argentina, hvor jeg får det fra en gang om et par måneder.
Det er nærmest en buskagtig plante, men stammerne kan blive temmelig tykke, omend ikke så høje.

Glæder mig til at få det i bænken, men det bliver nok med hele beskyttelsesdragten på, for jeg kan ikke
finde ud af om det er giftigt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Falsk sandeltræ.
I California er den på listen over invasive arter, kan jeg se. Jeg har en gammel ven, som prøver at holde styr på dem for Dept. of fish and wildlife.
Der er vist ikke en overdrivelse, at det gror som ukrudt.

Ny bruger

Hej!

Jeg er netop blevet opmærksom på dette spørgsmål og kan oplyse følgende:

"Insultimber" er et handelsnavn som vi (Poda) anvender for et særligt udvalg af vores pæle af træ til el-hegn. Oprindeligt - dvs. for ca. 30 siden - anvendtes australsk eukalyptus, men i dag anvendes primært Massaranduba og Angelim vermelho. Kravene er at træet skal være klassificeret til varighedsklasse 1 jf. EN350-2, dvs. bedste holdbarhed i jordkontakt, stærkt og formstabilt. Langt det meste Insultimber er i små dimensioner, fx 26x38mm tværmål, og produktionen er derfor baseret på residualer fra produktion af mere værdifulde produkter, fx terrassebrædder. Brugen af navnet "Insultimber" har derfor praktiske årsager - det er mere mundret end de anvende træarters navne, og så henviser det til at træet ikke er elektrisk ledende, hvorved vi kan undævære isolatorer/klokker som er nødvendige på trykimprægneret træ og metalpæle. Derudover giver navnet "Insultimber" os frihed til at vælge træart, hvilket er hensigtsmæssigt i forhold til udnyttelsen af biprodukter.

"Økopæl" er ligeledes et Poda-handelsnavn, men i dette tilfælde er det alene træarten Robinie pseudoacacia der anvendes. Igen er der tale om et praktisk hensyn, da denne træart også er ramt af kært-barn-har-mange-navne-fænomenet. Derudover ønsker vi at signalere miljøhensyn, således at denne varer skiller sig tydligere ud i forhold til fx trykimprægneret træ, der stadig er det mest udbredte til hegnspæle.

Jeg kan endvidere oplyse, at Poda kun anvender FSC-certificeret træ til hhv. "Insultimber" og "Økopæle".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Det er jo fantastisk som sådan et gammelt indlæg kan "suge" respons. Og sjovt at læse tråden fra 2008.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Og flot at Poda gider tage det op.
Point til dem for det.

Det var nogle meget interessante oplysninger for en træfreak som mig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]