www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 08:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Danish Oil..?
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hej.

Tror i det kan skade at efterbehandle en skål der har fået Mayland med Danish oil.. :?:
Det er fordi jeg gerne vil hærde overfladen en smule på en Birkeskål.

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg kender ikke den type (Mayland) som du har brugt "i bunden" (Det er der forhåbentlig andre der gør), men, en god ide er, at når man gerne vil "blande to forskellige materialetyper" f. eks en hærdende sammen men en som ikke er hærdende, går det somregl ok HVIS den hærdende/hårdeste type er i bunden, med den blødere - "ikke hærdende" type ovenpå.

gør man det omvendt kan det i mange tilfælde gå galt ved at der kan opstå glansforskelle/revner/ ujævnhed etc. hvis "den underset er blødere en den som ligger på toppen.

hvis du alligevel forsøger, tror jeg det vil være at anbefale at du pudser skålen ned til rent træ, og så lægger 2-4 gange DO på men mellemliggende pollering for hvert lag.

Den bløde type som ligger nede i træet gør sædvanligvis ingen skade.

God fornøjelse

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
B V Hansen henviser sikkert til den mayland fricions polish som jeg også har
den sætter en hår blank skindende overflade.

hvordan den reager med Danish oil ved jeg ikke , har aldrig prøvet,
BV Hansen, du kan jo lave et forsøg og skrive om det .

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Sorry… :oops: Det er Mylands high build friction polish jeg henviser til....
Jeg laver nok forsøget og ser hvad der sker. :idea:
Og hva’ pokker jeg kan jo bare slibe skidtet ned igen hvis det ikke giver det ønskede resultat. :twisted:

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Der er et eller andet der er gået over hovedet på mig. Du skriver:
Citat:
gerne vil hærde overfladen en smule

Maylands er en friktions polish, og giver en hærdet overflade. Man kan tilføre det antal lag man ønsker.
Er det fordi du vil hærde træet dybere?, så tror jeg at du skal slibe Mayland'en væk først.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Senest rettet af BjørnB 03 maj 2010, 11:28, rettet i alt 1 gang.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej BjørnB.

Jeg har lavet nogle skåle som har fået mange lag Danish Oil, med det resultat at det til sidst fremstår som en lidt lak agtig overflade.
Den Birkeskål jeg er ved at lave er med svamp og lidt porøs, den har fået Maylands men der er nogle få små ujævnheder som jeg umiddelbart ikke lige kan slippe af med.
Så er det jeg håber at et ukendt antal lag af Danish Oil måske kan jævne lidt ud på overfladen, jeg kunne selvfølgelig sikkert bruge lak men min erfaring med lak er meget minimal…

Brian V. Hansen

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Brian,

Jeg ville slibe skålen til rent træ, og så starte med Danish Oil.
Tror der andet giver problemer, fordi du ikke få olien til at trække ordentlig ned i træet.
Jeg plejer altid at tærre DO af med en tør klud, efter ca en halv times tid, og så venter jeg et døgns tid med at give olie igen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
B V Hansen skrev:
Hej BjørnB.

Jeg har lavet nogle skåle som har fået mange lag Danish Oil, med det resultat at det til sidst fremstår som en lidt lak agtig overflade.
Den Birkeskål jeg er ved at lave er med svamp og lidt porøs, den har fået Maylands men der er nogle få små ujævnheder som jeg umiddelbart ikke lige kan slippe af med.
Så er det jeg håber at et ukendt antal lag af Danish Oil måske kan jævne lidt ud på overfladen, jeg kunne selvfølgelig sikkert bruge lak men min erfaring med lak er meget minimal…

"problemet" med de meget tykke lag man nogle gange får smurt på træet, udmynter sig nogenlunde således:

1: Hvis træet ikke er helt homogent, friskt, uden porøsitet, cracks etc,OG, men hvor man måske ikke lige får bugt med alle de forbisterede fibre som bare bliver "lagt ned" når man får pudset lidt for hårdt, så bliver overfladen - selvfølgelig, en smule ujævn, og træet vil suge/optage overfladebehandlingen ujævnt.

Jo flere lag man påfører, desto mere ujævn bliver overfladen, uanset hvor omhyggelig man pollerer - man "forstærker" bare problemet efterhånden så det ene lag f.eks. DO bliver påført efter det andet.

2: Hvis der er en smule porrøst ved i skålen, er det næsten umuligt at "forsejle" træet med olie alene (eller DO for den sags skyld). Man har brug for at få overfladen "lukket af", og det gøres/opnås best med en sandingsealer.

Når sandingsealeren pudses " i bund",såman kommer ned til "åbent" træ igen, kan men gentage påføring af sandingsealer 2- måske 3 til 4 gange, med grundig mellemslibning.

Når man så kan mærke at overfladen er helt jævn, og at de porøse/åbne områder også er blevet lige så jævne som det "friske" træ, så er det ok at fåføre 1-2 gange f.eks DO, men mellemliggende pollering, MEN, pas på hvor mange gange man påfører f.eks DO, kommer der for tykt lag, begynder overfladen lynhurtigt at blive ujævn, glansen bliver ujævn, og overfladen får en - lidt underlig "farvetone" som pollering ikke fjerner/hjælper på.

Selv om mange ikke ønsker at bruge sandingsealer, er det måske alligevel et forsøg værd. man kan købe sprøjteflasker (lige som det som bruges til grafitti) med klarlak. Det er let at påføre jævnt, tørrer utroligt hurtigt og pudser let.

har man det "skidt" med opløsningsmidler, er Steffen's recept med Hvid Shellak (10 dele) og 90 dele sprit et godt alternativ som ikke misfarver træet, men som er ganske effektivt som sealer.

Så Brian, en tur på kroen for planlægning mens du kigger beundrende på kirken, ikk :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har nu aldrig oplevet at overfladerne bliver ujævne af Danis Oil.
Jeg påfører det med emnet roterende i bænken, så olie og træ bliver varmet op.
Efter en halv times tid tørrer jeg med en tør klud, og emnet roterende i bænken.
Denne behandling kan gentages flere gange, med minimum 24 timers pause.
Noget af det lidt ustabile træ jeg har, får op til 7-8 gange olie.
Efter sidste omgang olie, lader jeg det hærde i mindst en uge, inden jeg polerer med "et eller andet".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]