www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 02:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Træbank?
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hvor mange forskellige danske træsorter bruger vi drejere egentlig?
I virkeligheden tror jeg ikke det er så mange.
Lige nu er der en god konstruktiv snak om at lære træsorter og deres egenskaber for drejning at kende.
I dag var der et spørgsmål om thuja og kristtorn, ligesom der tidliger har været om andre træsorter.
Det får mig til at tænke på om det ville være en god ide at oprette en "træbank" et eller andet sted her på Forum.
Mange af os kender lidt til træ, nogen ved lidt mere og nogle få ved meget. Hvis vi deler denne viden ville vi have mulighed for at blive meget "trækloge".
Jeg forestiller mig at vi opretter "en tråd" for hver enkelt træsort. F eks: Kirsebær.
Alle der kunne bidrage med oplysninger om kirsebærtræ kunne lægge billeder og viden ind på tråden om kirsebær.
Eksempelvis: Billeder af træet, sommer vinter, billeder af fældede kirsebærtræer, nærbillede af bark og ved, beskrivelser af tørringsmulighed, eksempler på knuder og klodser, hvordan er det at dreje i, overfladebehandle og ikke mindst lægge billeder ind af produkter drejet af kirsebærtræ.
Indlæggene skal ikke kommenteres! Kun hvis der er helt oplagte fejl, som selvfølgelig skal fjernes af en redaktør, der også fjerner uvedkommende kommentarer, så det ikke bliver et debatforum, men en vidensbank. Hvis der kommer for mange billeder, der bare er gentagelser, har redaktøren ret og "pligt" til at fjerne indlæggene uden at spørge, så det ikke bliver for rodet.
Jeg ved godt at alle disse oplysninger kan findes andre steder, men ikke samlet og let tilgængelig for trædrejere.
Sådan en træbank opstår ikke af sig selv, men hvis mange bidrager og vi har tålmodighed kunne der i løbet af et par år opbygges et værdifuld kildemateriale for trædrejere.
Jeg ved ikke om det er en god ide, men det er i hvert fald en ide.
Jeg ved heller ikke om vores udmærkede redaktører har lyst til eller tid til også at forholde sig til sådan en bank.
Jeg må hellere slutte og gå i seng, jeg skal til Djursland i morgen.
Bjarne

Titel: Re: Træbank?
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg syntes at det lyder som en rigtig god ide

Mvh Morten

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Jeg var lige ved at kalde det en genial ide.

Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Vi har snakket om det før.
Vi kunne fx. lave en wiki - og så klippe-klistre noget af det kloge, der findes her på forum, ind i den.
Så kan man også udvide med andre emner sidenhen.
Det ville være værdifuldt som opslagsværk.

Jeg tror at den største hindring er at finde en eller to personer der har tid og lyst til at påbegynde arbejdet.
Og den næststørste - men alvorligste - er at finde en person der vil gennemføre projektet til det er brugbart.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Det er en rigtig god ide Bjarne. :ugeek:
Jeg har været Møbelsnedker i 40 år og når jeg står med et stykke træ der har været igennem tykkelshøvlen , kan jeg som regel sige hvad det er for et stykke træ. Men er det en kævle med bark på, så kan det for mig ligeså godt være krokodilleskind. :)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Brejning syd for Vejle.
lige præsist Niels,
Jeg er selv bygningssnedker og har det nøjagtig ligesom dig, er træet forarbejdet er det nemt nok, men har det bark og uden blade er jeg fortabt helt og aldeles.

Så jeg synes at det er en rigtig god ide du kommer med Bjarne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Uanset hvad er det en fremragende ide med "vores egen træbank/wikipedia".

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hm. Tillad mig at være djævlens advokat her.

Det er et meget stort arbejde at vedligeholde et opslagsværk, verificere og godkende indkomne tekstforslag osv.
Et forum som dette - og her taler jeg om teknikken, ikke deltagerne - egner sig ikke til at løse den opgave.

Wikipedia.dk har allerede de fleste træsorters data i mere eller mindre fuldstændig form, det eneste de alle mangler er trædrejerens kommentarer.
Hvorfor opfinde den dybe tallerken, når det er så meget lettere blot at fylde indhold i en, der er opfundet.

Mit forslag er derfor, at der her på listen bliver lavet en skabelon over de drejerrelevante oplysninger, som man herefter kan fylde ud og give som bidrag til de enkelte træsorter på wikipedia.dk. Dette vil give er relativt ensartet indhold for de træsorter vi kender, og det vil være muligt at oprette en link-liste - i stil med forhandlerlisten - over de træsorter, der er kommenteret/beskrevet med henblik på trædrejeres brug.

Her er et par ideer til en sådan skabelon:
Egnethed: (Velegnet til DIT uegnet til DAT. Kan/kan ikke drejes vådt.)
Tørring: (Tørretid, opbevaringsforhold)
Overfladebehandling: (Egnet til lakering, Dansk olie, Kinesisk olie osv)
Krav til drejer: (Egnet til begyndere, kun for øvede, meget vanskeligt at arbejde i)
Eksempler: Lad os lave en standard-model. Der skal være tale om en enkel form i en behersket størrelse, så man let kan sammenligne de forskellige træsorter på billederne. Der kan så suppleres med billeder af mere ekstreme ting, skåle drejet af knuder, hatte osv.
I leksikal sammenhæng viser man som regel blot et firkantet billede, der viser åretegningen, men en rund, drejet klods ville bedre kunne vise, hvordan træet gebærder sig, når man drejer i det.

Vi ville sikkert i fællesskab kunne opstille noget, som kunne besvares for alle træsorter, og som vil gøre et opslag efter træsorten mere anvendeligt for trædrejere, knivmagere osv.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Erling
Det kan jeg jo kun tilslutte mig.
Det er i princippet den eneste rigtige løsning.
Og til glæde for alle.

Det eneste jeg ikke er helt sikker på - og som har afholdt mig fra at gå i gang med præcis den opgave - er at Wikipedia vil blive lidt "skævvredet" hvis træsorterne bliver behandlet ud fra en trædrejervinkel.
Tænk hvis snedkerne, billedskærerne osv begyndte at omskrive artiklerne om træsorter til deres specifikke brug? Så jeg tror der er behov for underartikler vedr. trædrejning - og så links fra træsorterne.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Gunnar Langemark skrev:
Tænk hvis snedkerne, billedskærerne osv begyndte at omskrive artiklerne om træsorter til deres specifikke brug?

Det ville da være herligt.
"Egnet til" skal vel blot være generelt, og kan så have en modsætning "Ikke velegnet til"
Det kunne måske kaldes "Anvendelsesområder" / "Ikke velegnet til", og så kan man jo fylde på.
Jeg er helt enig med dig i, at det ikke kun skal være specifikt relevant for trædrejere, drejning skal blot være en af de oplysninger vi kan komme med bidrag til.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej, denne tråd var gået hen over hovedet på mig - men det er jo lige nøjagtig det jeg også har talt om, et andet sted.
Jeg vil meget gerne være med til at samle oplysninger og lægge dem ind.
Da denne form for forum åbenbart er uegnet til den slags "fil-samlinger", vil jeg foreslå at vi laver en yahoogruppe til formålet, det er gratis og så kan vi bare have linket til stedet her, så alle har adgang.

Og der er vel ikke noget forgjort i at have et trædrejer-lexikon, så længe man gør opmærksom på at det er oplysninger set fra en trædrejers synspunkt?

Jeg har en del øvelse i at administrere Yahoo grupper, den del er ikke noget problem.

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det bliver nok efterår før jeg igen får tid til at gøre noget ved de projekter.
:)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Når der er noget på tegnebordet ser vi på muligheden for at tilføje moduler der kan løse opgaven med bibliteksstyring.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Lyder fint, lad os vende tilbage med det når vi skal være indendørs igen.
Hilsen Kathe

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]