www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 30 jul 2026, 20:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 162 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Yep :-) jeg snakkede også med carsten om det samme... bare vi rammer den samme pris som vi skal give i eks. england så er jeg glad. eller minimum tæt på :-)

Jeg vil lige se om jeg kan finde mere på det med Larmen fra dem

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ro på nu.

Læs mit tidligere indlæg... jeg kigger på noget import direkte fra flere producenter.

Blandt andet i Italien laver de noget tilsvarende... selvfølgelig vil jeg gerne tjene en smule på det,
men sådan som jeg ser det, er de danske forhandlere helt ublu med deres avancer på alle mulige ting.

Det er vel heller ikke underligt at vi kan spare op til 30% på byggematerialer syd for grænsen, selvom vi
betaler den tyske moms.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Bare et lille forsigtigt pip: Jeg synes ikke vi mere kan tale om ublu avancer, når prisen er barberet ned fra 3750,- til under 2500,-.
Med de priser jeg har set på nettet, så vil prisen, hvis vi selv tager dem hjem ligge på den anden side af 2000,-

Men det vil da være spændende, hvis du kan finde et lignende produkt til en bedre pris.
Jeg troede italienerne kun kunne lave pizza og pasta ;)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Enig.. hvis vi rammer ca samme pris vil jeg ligeså gerne handle her hjemme...

Italeinerne kan lave maskiner!! de er verdensmestre i kraner, metal og træ maskiner.. pussigt nok :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
BjørnB skrev:
Jeg kommer lige ude fra Carsten i Trædrejerbutikken. Han sagde at han havde fået forspørgsel fra en i forummet, en fra Kolding. Den der er nærmest på Kolding, må vist være Drejers-corner. :?:
Jeg forstod også på Carsten at ved 5 stk kunne vi komme under 2500,- inkl. moms.
Men der er jo stadig lige det med de 70 dB.

Jeg har hørt at Carsten (trædrejerbutikken)'s søn enten bor eller kommer tit til England i forbindelse med sit arbejde. Så der burde være en god mulighed for at købe ting fra England igennem ham.

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn.

Nu har jeg brugt endda temmelig meget tid på at undersøge priser på forskellige materialer.

Det du måske glemmer, er den avance der ligger fra producent og til vi køber vores produkter i en forretning.

Nogle af de materialer jeg kigger på, er der avancer op til 400-450%. SÅDAN. Og jeg vil æde min gamle hat på,
at der på visse andre ting er endnnu højere avancer. Dog er avancerne ikke så høje på åndedrætsværn, men alligevel.

Jeg lader høre fra mig om hvad der sker... og jo, italinerne har altid lavet godt maskineri... af den ene og anden slags, men det er bare ikke så godt med biler :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Nu formærmer jeg nok en Fiatejer eller noget.

Får jeg det ikke på plads inden for de næste 8-10 dage, dropper jeg de leverandører jeg har fat i på nuværende... så må vi se om jeg gider prøve med andre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Angående støjen. Den model Trend airshield, jeg har, støjer ikke så man mærker noget til det, og vægten er også neglige'rbar.
Jeg har svært ved at tro at den nye model "PRO" skulle være dårligere i så henseende end den gamle, men man ved jo aldrig.
Bruger I iøvrigt ikke høreværn, når I arbejder ved bænken.
Jeg synes det larmer græsseligt, specielt når man arbejder inden i skåle.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaj!

Nej jeg synes ikke jeg glemmer så meget om avancer. Jeg har været i det pulveriserende erhvervsliv i over 30 år. Men det er ikke realistisk at en producent vil sælge direkte til os, medmindre han skruer avancen op.
Desværre synes jeg at der bliver fokuseret meget på, hvor meget vi kan spare her og nu.
Vi har en lovgivning i DK om forbrugerkøb der giver os ret til i 2 år at klage over en vare. Dette er vi sikret hvis vi køber hos en butik. Hvis vi går ind i at importere selv, så har vi alt bøvlet selv hvis tingene går i stykker. Du var selv inde på at du skulle have en mindre fortjeneste på det importerede, d.v.s. at du er parat til at give os 2 års reklamationsret :?:

Jeg prøver at se på det fra den side, hvor 1 eller 2 af hjelmene går i stykker. Skal vedkommende så bare stå med håret i postkassen - og andre kan bare sige 'bad luck'. 8-)

Personligt synes jeg at det er OK at en butik tjener 20%, hvis jeg får 2 års reklamationsret. :D

Du fornærmer i hvert fald ikke mig med Italienske biler, her synes jeg Japan er 112% bedre. :D

moderator
Brugeravatar

Hej.

Så tror jeg at jeg stopper her på denne tråd, men med et et par bemærkninger.

Jeg har intet imod en forretning der henter 20-30% på deres varer.. slet ikke, for vi skal jo alle have til at brødføde vores familie. Men... der er altså forskel...
Og hvor skal vi alle sammen gå hen hvis vi i fælleskab impoterer åndedrætsværn/hjelme fra England, og skidtet går i stykker???? :twisted: :twisted: :twisted: Ingen steder... bortset fra den sølle stakkel her på forum, der har et SE-nummer, og har hjulpet os med at få det hele hjem. Det bliver ikke mig.

Begynder jeg at importere og sælge noget, uanset hvad det er vil jeg naturligvis overholde alle garantibestemmelser/købeloven og så videre. Den kender jeg temmelig godt.. for jeg bruger den
når jeg har købt noget der ikke dutter...

Så... jeg arbejder videre med det hele... og så må jeg se om der er nogen der vil købe når den tid kommer.

Slut herfra... Ower and out!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Oh nej - har jeg nu igen trådt nogen over tæerne. UNDSKYLD!!!!!!

Jeg undlader gerne at bestille et åndedætsværn - så får du da ikke problemer med mig :lol:

Vi vil vel alle være en flink fyr der vil skaffer de bedste priser, noget andet er hvis produktet går i stykker. :(

Jeg har arbejdet 10 år i Magasin, 10 år i en computerkæde, og været selvstændig i 13 år, jeg har derfor set min del af mennesker der ser sig uretfærdigt behandlet. :cry:

Kaj fortsæt bare dit gode arbejde - jeg holder nu min mund.

HVIS JEG DOG BARE KUNNE HOLDE MIN KÆFT!

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn.

Du har hverken fornærmet mig, eller trådt mig over tæerne. Du har fået en PM.

Jeg forsøger at lave noget import, som vi alle kan have lidt glæde af. Ikke fordi jeg skal, eller tror jeg kan
tjene en formue på det. Kun som en lille del af det jeg ellers går og laver.
Mit daglige arbejde er dokumentation, sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed, så folk er
ved at blive tossede af at høre på mig. Så derfor var jeg interesseret i at finde blandt andet sikkerhedsudstyr af den ene og anden slags, til fornuftige penge. Det var vist dig der nævnte vindmøllebranchen... der har jeg arbejdet i 6 år med sikkerhed...

Og der var s*+**##´fan#### mig der ikke ville skrive mere i den her tråd. :D :D :D :D :D
Bare jeg selv kunne holde kæft engang imellem.... :twisted: :mrgreen: :? :shock: :o :lol: :idea:
Nå pyt... der er ikke gået skår af nogen... så jeg kører videre med det jeg brænder for... om det lykkes ved jeg ikke en hujende... (mærkelig lyd) om.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Min kone har flere gange sagt til mig, at der IKKE er gået en diplomat tabt i mig. :lol: Jeg begynder at tro at hun har ret. :P

moderator
Brugeravatar

Velkommen i klubben...

Pyt... bare tingene bliver skrevet/sagt på en ordentlig måde.

Det er jo sådan at hvis man altid er enige om tingene, og snakker hinanden efter munden,
så sker der ingen udvikling. Uenighed giver udvikling :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er den foreløbige melding fra Trend i UK:
Dear Bjorn

Thanks for the email.
The decibel reading of the new AIR/PRO was advised a being the same as the older AIRSHIELD unit which we have sold since 2000.
I have sent your request to the motor factory for clarification, however in case there is an error.

Thank you

Regards

Neil McMillan
Technical Director

Trend Machinery & Cutting Tools Ltd
Odhams Trading Estate, St. Albans Road, Watford, Herts, WD24 7TR England

Sagt på Dk: Den skulle have samme støjniveau som den gamle støvhætte/maske. Men de vil gå videre med sagen.

Da Stig ikke føler ubehag med sin støvmaske, så ser det lidt lysere ud.
Men vi skal huske at Kaj også har følere ude.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Godt arbejde bjørn !!!!!!!!! ser super ud... Hjemmestyret havde også øffet noget over de sagde 70DB det kan jeg heller ikke helt forstå skulle være sagen, 7 er mere rigtigt men jeg glæder mig til at høre hvad det ender med...

moderator
Brugeravatar

Jeps... fedt Bjørn.

Ingen grund til at man skal have sådan en kasse til at sidde og buldre på hovedet.

Personligt tror jeg det er en fejl når de opgiver 70 dB. Men jeg glæder mig til at høre resultatet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Efter at have læst jeres indlæg gik jeg ud og satte en lydmåler i Trenden.
65 decibel.
Det har aldrig generet mig, men jeg bruger som tidligere nævnt osse ALTID ørepropper, når jeg drejer, eller tykkelseshøvler etc. (Så kan jeg ikke høre mig selv skrige, når jeg får fingrene i maskinen).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak Stig, det var en stor hjælp!

Det får mig til at fundere lidt. Det passer meget godt sammen med en anden støvhætte, hvor jeg også spurgte efter lydtryk. Her var det henholdsvis 63 dB på venstre side og 66 dB på højre side.

Så har jeg et spørgsmål der nok mest går til Kaj: Et er at man har et højt lydtryk i dB, noget andet er vel frekvensen denne støj har. (I forhold til hvor generende det føles).
Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det først ved ca. 80 dB i snit pr. 8 timers arbejdsdag, at der er en væsentlig risiko for høreskader. Der er så også nogle andre parametre der spiller ind.
Jeg tænker på at min profesionelle støvsuger afgiver 61 dB i lydtryk, det svarer ca. til almindelig tale, der er opgivet til 60 dB. Og jeg kan ikke helt finde ud af om jeg bedst kan lide at høre på støvsugeren eller min kone. :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
BjørnB skrev:
Jeg tænker på at min profesionelle støvsuger afgiver 61 dB i lydtryk, det svarer ca. til almindelig tale, der er opgivet til 60 dB. Og jeg kan ikke helt finde ud af om jeg bedst kan lide at høre på støvsugeren eller min kone. :roll:

Kan det måske komme af at din kone er fra før EU satte regler på lydtryk fra sådanne? Eller hun skal måske overdøve støvsugeren?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Citat:
Eller hun skal måske overdøve støvsugeren?

Nej, de er heldigvis ikke i gang samtidig. :D :mrgreen:

moderator
Brugeravatar

Hej.

I princippet er det sådan at lydtryk dB A er stort set lige skadetligt, uanset frekvens.
Man fornemmer måske bare ikke den samme irritation ved lavere frekvenser.
De høje frekvenser og ned til lidt under mellemtoneområdet kan mennesket bedre stedbestemme,
hvorimod de lave frekvenser er sværre. Derfor benytter mange stereo/HiFi fabrikanter sig af
at lave Subwoofere til at spille basområdet, og mindre sattelitter til det små diskant og mellemtoner.
I princippet kan subwofferen stå under bordet, mens det er fra de andre små at man får Stereo/Surround effekt fra, netop fordi vi kan stedbestemme hvor de toner kommer fra.
De toner man ikke kan høre i det lave og høje område, kan man vel sige er mest skadelige, da vi ikke er opmærksomme på dem. Prøvede engang i et lydstudie med en lydgenerator at afspille en meget høj frekvens.. 30.000 Hz og under 200 Hz... ingen af delene kunne vi høre, men de høje toner gav et frygteligt ubehag og tårer i øjnene, og de lave toner fik nærmest hele kroppen til at bevæge sig... man kunne mærke påvirkningen i muskulaturen.
Kan godt komme ind på en lang forklaring om hastigheden lyden bevæger sig med, men det bliver til en hel afhandling.

Tilbage til hjelmen... jeg synes faktisk at 70 dB er meget. Som du selv siger er ca. 60 dB normal tale, så er 70 altså væsentlig højere. Jeg er nu også temmelig interesseret i hvordan en vibraitionstest af hjelmen ser ud.

Det med kone og støvsuger... jeg kender ikke din kone. Jeg ville nok lade konen køre med støvsugeren og selv gå i værkstedet og lave spåner. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg skulle måske ta' og læse hvad jeg selv havde 'sakset' fra vindmølleindstrien:
Citat:
dB(A)-systemet ganger lydtrykket for de mest hørbare lydfrekvenser med høje tal og de mindst hørbare frekvenser med lave tal. Herefter lægges alle tallene sammen til et indekstal.
:oops:

Med hensyn til vibrationer: Bliver det ikke dæmpet en del, af det der gør at den kan passe på forskellige hovedstørrelser?

(jeg har læst et sted, at den ikke er så god til folk med meget brede ansigter, med hensyn til acetatskærmen).

Hej.
Der må være en grund til at støvmasker med indbygget motor stort set udgår hos de danske forhandlere og erstattes af typer hvor motor og filter sider i et bælte. :D Det undre mig lidt at i fokusere så meget på prisen i skulle tænke lidt mere på helbredet og vælge noget hvor kvaliteten er i top og ikke på hvor biligt det kan købes, det er jo ikke bare for et syns skyld at man bruger støvværn. Et ødelagt helbred kan ikke erstattes af nok så mange penge på bankbogen, og der er vist ikke lommer i den sidste skjorte ,men vi vil alle vel gerne vente længts muligt med at skulle have den på.
MVH EM

moderator
Brugeravatar

Hej.

Har selv arbejdet i vindmølleindustrien... og aktivt med sikkerhed på mange niveauer.
Nu er jeg selvstændig, og arbejder med sikkerhed, risikovurderinger, arbejdsmiljø, dokumentation og så videre... og har kontakt til et par firmaer der arbejder med støj og vibrationsmålinger.

Der er mange ting der gør sig gældende... støj og vibrationer er ikke gode påvirkninger for mennesker.
Dæmpnings- tilpasningmaterialet i skjoldet, der nok er en form for skum eller andet blødt materiale, vil naturligvis/måske tage nogle af vibrationerne, men alt i alt huer det mig ikke at der kommer så meget støj fra komponenter placeret i selve hjelmen.

Jeg venter i spænding på mail og andet materiale fra Italien... og ser hvad de kan komme op med.

Til Drejers-Corner... det er vel et spørgsmål om den rigtige kvalitet, til den rigtige pris. Jeg vil have et skjold med hele udstyret af den bedst mulige kvalitet, men nu er det sådan at jeg er JYDE... og vi betaler som bekendt helst ikke for meget for det vi køber. Spøg til side... jeg vil gerne bevare mit helbred, og andres for den sags skyld, derfor undersøger jeg markedet for hvad der er, og falder ikke på rø... over et bestemt produkt eller prisen. Hvis man kan få tilsvarende, eller bedre til 20 - 30 % lavere pris, så er det der jeg handler og anbefaler andre at handle. Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale et produkt med dårlige egenskaber, eller anbefale det til andre.

Og det var mig der ikke ville skrive mere i denne tråd :oops: :oops: :oops: :oops:
Nå, sådan er det når man brænder for noget.

Hej Kaj.
Jeg ser tingene fra en lidt anden vinkel. Hvis folk der er ansat i et firma og bliver sat til et arbejde hvor der kræves sikkerhedsudstyr så vil arbejdet ikke blive udført,( men hjemme hos en selv kan man saktens arbejde uden) hvis ikke firmaet stiller det grej til rådighed der skal bruges og jeg tvivler på at et firma vil betale en person i firmaet til at side og bruge mange timer på at undersøge om 5 støvmasker kan købes biligere et sted ude i verden ,den løn manden skal have for det vil langt overstige den pris som udstyret koster, der skal ligesom være et forhold imellem den ordre der skal afgive og den tid der fornuftigt kan bruget på at inhente tilbud.(og altimens fyldes lungerne med støv)
MVH EM

moderator
Brugeravatar

Jeg er da i princippet enig med dig, Drejers-Corner.

Men du ved lige så godt som jeg, at firmaer hvor og hvad end de er, ikke betaler mere end højst nødvendigt.
De fleste lidt større firmaer har indkøbere ansat til at tage sig af både stort og småt. Netop for at få de rigtige produkter til den rigtige pris.

Hvis og når den tid kommer, hvor jeg selv kan skaffe nogle gode ting hjem, står det da enhver frit at købe.
Kan jeg sælge en hjelm/støvmaske til et medlem her på forum er det da fint, men det er ikke noget nogen skal
føle sig presset til. Kan jeg på den anden side sælge 20 til anden side, kan der jo komme en lille forretning ud af det...
Det der fuc... mig lidt engang imellem med priser, er at hvis man som et lille firma eller for den sags skyld privatperson får en pris på noget ved en eller anden leverandør, så er det en hel anden pris en dem der kan handle i store mængder. Argumenter for den slags kan der være mange af, men det er privatpersoner og småhandlende der betaler for at de store indkøbere kan handle billigt. Og hvorfor det???? :evil: :evil: :evil:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu ikke så sur Kaj. :P
Hvis du har købt en støvmaske og solgt videre med fortjeneste, så er pengene dine. (Bortset fra Skat) :D

Hvis et stort firma har købt ind, så skal; direktør med sekretær, salgsdirektør med sekretær, odreafdeling med 3 medarbejdere, økonomidirektør med sekretær, regnskabschef, bogholder, indkøbsafdeling med 3 medarbejdere, marketingschef plus 3 medarbejdere, logistikchef med 2 medarbejdere, lagerchef med 2 medarbejdere, kantine med kok og 2 kolde jomfruer, 2 personer i rengøringsafdeling, så er der Hansen der går til hånde, og han har 8 børn; have løn :shock:
Så det er ikke så underligt at et firma med 30 ansatte, går ned med et brag, hvis de kun har solgt 1 støvmaske. :D :mrgreen: :lol:

Senest rettet af BjørnB 25 apr 2008, 18:56, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Lige tilbage til emnet, om valg af støvmaske, så har jeg et ret væsentligt argument for at bruge en med motor på hovedet. Jeg er nemlig overbevist om, at man "glemmer" at bruge den til de små opgaver, hvis man skal til at spænde bælte osv. på, bare for at dreje en kuglepen. Der ser jeg Trendens fordel. Den støj der er (70 db) er ikke meget sammenlignet med det lydniveau, du får kastet i hovedet, når du drejer en skål. hele lyden bliver kastet lige i hovedet på dig, og skålen virker som en parabol, der sikrer, at lyden rammer dig lige i hovedet. Trenden kan du montere høreværn på..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Hej....

Jeg er absolut ikke sur... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Folk kan gøre hvad de vil med deres penge... det er heldigvis ikke mine :D :D :D :D

Behøver vist ikke den store organisation for at sælge 20 støvmasker.

Tilbage til emnet... den jeg har kigget på i Italien er med det hele "på hovedet."
Og 70 dB lige op mod kraniet er nu en del... Man hører ikke kun med ørerne, men også med resten af kroppen.

I øvrigt er det så sandt så sandt... det vigtigste er at alle former for sikkerhedsudstyr bliver brugt.
Også temmelig åndssvagt når man se de unge knægte på deres tunede et eller andet,
med "tomrumsforlængeren" hængende over styret.

moderator
Brugeravatar

Der skal meget mere til at gøre mig sur... modstand er godt, for så får jeg også kigget den anden vej rundt om tingene.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 162 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]