www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 19:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har fået det at vide på et tidspunkt.. men kan ikke huske det.. Hvad kan man fortynde DO med ?? sprit gør at den bliver tyk grumset og fæl...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Renset petrolium, Mineralsk terpentin plejer at virke ok som fortynder til de fleste typer Do jeg har fundet her i Dk.

Normalt er det jo ikke ønskeligt at fotynde Danish Oil, og hvis man fortynder den, kan man risikere at Alkyden fælder ud.

jeg har prøver nogle gange, og finder at man - på de flete typer, ikke skal fortynde mere end 5-8 %(max)

Er der andre som har erfaringer med dette.??

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

BjørnA : Jeg prøver med terp. Det er for at lave en tynd udgave der trænger langt ind til første lag, så kommer de tykkere senere hen...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Rasmus.

Hvis det bare er for at få en dybere indtrængning i første påføring, er det nok lettere at bruge en DO med så lav viskositet som du kan finde, og tilsætte op til 10-15 % celluosefortynder.

Celluosefortynderen fordamper meget hurigt igen fra de dybere lag, og hjælper også med at få farverne rigtigt frem.

På denne måde er det så "et must" at der påføres min 2 x overfladebehandling, måske 3 gange kan være nødvendigt, da man ved at bruge en fortyndet olie opnår en noget ujævn fordeling i veddet.

Specielt hvis du ønsker en overflade som kan polleres vil du nok komme til at "bande mildt i overskægget" når du ser at "Dybde koster" med hensyn til jævn fyldighed.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Takker for tippet .. og det er det jeg vil opnå.. men jeg har kun en slag DO på lager.. så jeg laver lige modellen med den ene og den anden..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis du finder lidt tid til at lege med olie/vox kune du prøv følgende:

1 : parrafinolie
2: + 8% Canaubervox,
3: Opvarm i vandbad til 60-65 C,
4: Hæld på en plastflaske mens det er godt varmt.
5: Når afkølet til stuetemperatur fremstår blandingen som en tynd creame.
6: Brug den fortyndede DO du ønsker til "det dybe",
7: Påfør Parrfinolie/canauberblandingen efter ca. 1 time, og poller overfladen tør umiddelbart - så skal du bare se glans :)
8: Hvis træet er meget åbenporet, kan det være ønskeligt at påføre parrafinolie/canauberblandingen en gang til.
8.1 : Påfør et tyndt lag med bænken roterende langsomt, og lad det sidde på i ca. 1/4 time. Sæt så pollerfart på bænken, og "lun" overfladen op. Overfladen fremstår nu med en super - og ikke mindst fyldig glans, som også både er "tør" og særdeles resistent.

Ps: den underliggende DO vi så hærde helt almindeligt op i løbet af et døgns tid, men du opnår samtidigt at der sker en "blanding af alkyddelen i DO'en - Canaubervoxen og parrafinolien, så overfladen faktisk opnår sammen resistens som 3-4 gange DO, men men en væsentlig bedre fyldighed og glans.

God fornøjelse

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

guldkorn.. bjørn det skal prøves.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg plejer at blande lidt cellulosefortynder i førstegangsbehandlingen.
Jeg hælder bare lidt i på slump, til jeg synes, olien er tynd nok.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ok stig : det skal da forsøges så :)

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej
Mine erfaringer med danish oils evner til indtrængning i træ er, at det ikke kommer ind i træet. Jeg har lavet er rimeligt teknisk forsøg med fin birk. Det lægger sig kun på overfladen. Selv efter en uge neddybbet kom de ikke ind i træet.
Men det er en udmærket fernis (kogt linolie med hærder).
Brug den som lak, eller olie der skal hærde hurtigt uden gennemindtrængning.

Opbevar i øvrigt i ståldåsen. Hæld fra dåsen - men IKKE tilbage. Det får det hele til at hærde i løbet af et stykke tid.

Det er en ide at hælde mindre portioner op i mindre glas - champignon, oliven og lignende - og arbejd fra dem.

Vaseline i skruelåget gør det let at skrue låget af....

med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Michael,

Har du fundet en olietype som kan trænge dybt ind i træet, når du nu siger at det kan Danish Oil ikke???. Jeg har lavet en del knive hvor både træfæstet og træskederne har været neddykket i Danish Oil - sommetider i op til en uge.

Jeg har også prøver at dykke nogle prøvestykke i danisk oil, og senere skære dem over for at se hvor dyb indtrængning der skete. I de fleste tilfælde trængte olien op mod ca 20% af afstanden til centrum, lidt afhængig af hvordan træet var skåret.

Danish Oil er ikke bare "linolie med hærder", Danisk oil indeholder sædvanligvis en alkydtype som faktisk "binder"/hærder" uafhængigt af olien i blandingen.

man skal heller ikke glemme at de fleste hårdtræstyper ikke er "imprægnerbare", hvilket vil sige at det faktisk ikke er muligt at fordele en olie i mere træved end kapilarsystemet i træet tillader - og det er sædvanligvis ikke ret meget.

Indtrængen i træet er også i væsentlig grad afhængig af væskens overfladespænding. Det er bl.a grunden til at ren Linolie bliver på overfladen, hvor en Danish Oil, som indeholder opløsningsmidler kan trænge væsentligt længere ind, og dermed medbringe bindemidlet som så "forankres" i træet celler.

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej Bjørn
Det kan blive en længere smøre, denne historie....

I forbindelse med at jeg skrev "den store knivbog" ville jeg undersøge hvilke olier der trænger bedst ind. Jeg valgte birketræ - noget voldsomt fint noget fra Sverige - skar det op i stykker på 200x30x20 og pudsede dem op til korn 500.
Da indtrængning handler om tid, osmose, kapilærgange, retning, træets opbygning og oliens struktur (for at nævne nogle af parametrene) - men hvor jeg vurderede at tiden var det jeg kunne undersøge, valgte jeg den beskrevne metode.
Olierne jeg anvendte var linolie, koldpresset linolie, danish oil, Vindruekerneolie, olivenolie. Klodserne kom i olien 1, 2, 3, 6, 12, 24timer, 2, 4, og 8 døgn.
Forsøget afvikledes i en uge i foråret, Det stor i mit værksted og temperaturen har ligget mellem 10 - 23 grader. Jeg vil sammenligne det med stuetemperatur.
Klodserne lufttørrede et halvt års tid inden jeg skar dem op.

Hovedkonklusion:
Danish oil blev stort på overfladen, men fik en hårdet finish
Vindruekerne olien var helt inde i træet efter tre timer, men hærdede ikke op.
Alle olierne var helt inde efter 4 døgn.
Du kan se mere om forsøget i min bog...

Og så nogle af men'erne:
Jeg til satte ikke sikativer til linolierne, der stort set var lige så hurtigt inde.

Jeg har ikke siden forsøgt mig med andre blandinger, men på knivmagernes web har Torben forsøgt at gennemføre andre forsøg, hvor han har arbejdet med kulde og varme.
Hans konklusion er at kulde intet forbedrer ved indtrængning - men at varme måske gør.

Ingen har gjort sig kloge på andre træsorter. Det er klart at de reagerer anderledes :-)

Forsøg kan pågå: jeg har stadig mange klodser og ligesom de originale klodser er gemt.

Olie, hærdning og trætyper er en diskussion der aldrig kan behandles udtømmende. Find noget der passer til dig, og som giver dig den finish på dit arbejde du ønsker. Selv sjusser jeg mig frem, og vurdere på træets kvaliteter inden jeg vælger olie - og hvad jeg har tid til...

Med venlig hilsen

Mikael

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Michael,

jeg har allerede din bog, og er gevaldigt glad for den. :)

Omkring al det der med olie og olieindtrængning i træet syntes jeg at den nok allervigtigste parameter er hvilken grad af resistens mod vand, sved, syre, base, fedtstof, snavs, blod o.s.v. man har brug for til den enkelte type kniv.

Jeg syntes nok at netop resistensspørgsmålet er det alt dominerende - bortset fra ganske enkelte stykker, hvor glans og udseende er i højsædet.

Det er nok derfor at jeg foretrækker en hærdende olietype (F.eks Danish Oil med et godt skvæt celluosefortynder i), men vil ofte foretrække at lukke træet med en højglans PU-lak som grunder. Det er på den måde jeg syntes man får den maximale resistens frem. Det betyder rigtigt meget når man, som jeg foretrækker det laver skederne af træ. Jeg bruger så at sige aldrig læder til skeder, så f.eks en jagtkniv som er godt brugt, og som kommer i skeden uden at blive renset for godt, kræver jo lidt extra af træskeden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]