Hej Joe - vi er jo faktisk ikke så faens uenige Joe. Men jeg tror vi kan komme nærmere begrundelserne for de æstetiske vurderinger.
"A) maler arbejde er vel også en håndværk, det er det i hvert tilfælde i mine Bog

"
Absolut. Min oldefar var kunstmaler - og han var først og fremmest håndværker. Der står ikke meget om ham i kunsthistoriebøgerne, selvom han både vandt medaljer og er udstillet på kunstmuseer i udlandet (jo jeg HAR skal læst dem, da jeg læste kunsthistorie på universitetet). Og ham der skal male min håndbyggede bil skal også lave et godt håndværk. Men jeg vil OGSÅ kunne nyde at ham der svejsede pladerne var rigtig dygtig - selvom en svejsesøm i nogles øjne er grim.
"B) de slebet kanter er jeg enig med dig om

fremskid"
Bingo!
"C) mærker / op rifter efter slibejernet , hvis du kan dine håndværk efterlader du ikke "mærker", så meget ha jeg lærte, mærker som regler opstå kunne fordi ens jern er ikke skarp nok så der taber du mig igen."
Jeg snakker jo ikke om hug-mærker, men om at du kan dreje op til en finish som er bedre end korn 320, og så ville jeg lade den stå sådan. Den finish der er skåret - eller måske skrabet - er anderledes end den der er pudset op. Jeg kan ofte se forskellen, og jeg vil gerne nyde at en drejer har kunnet dreje sig frem til sådan en finish. Så lad den dog stå!
Nu vil jeg så gøre noget jeg ellers har forsvoret. Jeg vil vise en ting der ikke blev færdig. Jeg smadrede låget. Men æsken er drejet - og jeg havde ikke nogen planer om at slibe og pudse den. For jeg kunne godt lide dens finish. Måske laver jeg et låg af et andet stykke træ en dag. Den er ikke smidt ud endnu. Den har en diameter i toppen på 56 mm.
Vedhæftet fil:
snart en æske.jpg
Den æskes finish er så tæt på det jeg mener, som jeg kan komme lige nu. Jeg skal lidt længere, men jeg tror meningen fremgår. Hvis jeg sliber den med ret meget sandpapir, går livet af den. Og det er faktisk skæremærkerne fra drejejernet der giver den liv.
Det kan godt være det ikke er godt håndværk, men det er æstetisk tilfredsstillende for mig.
Hvis "gode håndværkere" ikke vil lægge navn til sådan noget, så vil jeg.
Bare jeg har styr på hvad jeg gør.
"Jeg gætter på at mange der er på den forum er med fordi de vil samle information, men også af denne vej vil gerne forbedre deres drejning teknik og afslutninger, derfor de råde de flest af os, der kommer med sådan noget, er baseret på hvad "vi mener" er den ultimative måde at opnår den håndværksmæssig flottest resultatet med, jeg mener også at overdreven rykke klapperi, som man møder på nogen af de andre forum er noget vi skal vær varsom med, det fremmer ikke forståelsen ej heller højner standarden på vores drejning.!"
Vi er meget meget enige. For meget rygklapperi er et onde. Det er også derfor jeg stiller
spørgsmålstegn ved de bagvedliggende værdier i den æstetiske vurdering. En perfekt teknisk kunnen er jo et mål i sig selv - og håndværksmæssigt er det også fantastisk at man kan få den type kritik her.
Men det betyder ikke at den æstetiske vurdering ALTID er på det perfekte håndværks præmisser.