www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 04:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hej.

Jeg har tænkt mig at gå i krig med at prøve og lave et par baby-rangler med løse ringe.
Jeg har ikke prøvet at bruge mit drejejern til løse ringe før, er der nogle ting man skal være specielt påpasselig med. :?:
Og er der nogle problemer med at bruge ask træ til opgaven. :?:
Jeg skulle gerne kunne stå inde for, at ingen babyer bliver syge eller dårlige af at gumle i sådan en rangle.

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hejsa
Jeg vil anbefale Ahorn.
Har du en krog til ringene?
Vh. Vagn

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Du skal bruge en krog til at skære ringene fri med.

Jeg vil anbefale ahorn, birk og kirsebær blandt andet. Det har et rimeligt højt sukkerindhold,
så det smager godt når små børn stopper det i munden. Træet må bare ikke være angrenet af råd.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Anskaf dig en drejekrog, og gør som vagn skriver : Ask er en fortrinelig træsort til formålet, både at dreje i men også at sutte på - hvis du drejer en pæn overflade UDEN splinter. Husk lige at små munde ikke er beregnet til Aluminiumsilikat/carborrundum og andre extremt hårde korn som kommer fre et slibepapir.

Legetøj SKAL drejes færdigt - helt færdigt, helst ikke noget med pudsning hvis der er mulighed for at små børn tager det i munden, og det skar jo jævnligt, ikk.

Så her har du en oplagt chance for at træne i både en god "skrupdrejning" som en rigtig god "Shear scraping".

God fornøjelse

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej ranglefabrikant in spe.

En god mejsel kan gøre det. Brug spidsen.
Men en spids krog slebet i et/ eller andet skodjern du har er lidt nemmere.

Frugttræ (6 om dagen og sex om natten - hvis man er regelbundet) og almindeligt løvtræ er fint til rangler.

Jeg plejer at lave til de jeg kender, der bruger deres fertilitetsevner med et hørbart udkomme. Vræ vræ.

God fornøjelse.

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej gutter, mange tak for de hurtige svar :D

Jeg var lige nede ved Michael (Promat) i går hvor jeg b. la. havde sådan en dreje-krog med mig hjem. Det er farligt med en ”hobby forretning” så tæt på bopælen ;)
Det vil sige at sandpapir er fuldstændigt bandelyst, det bliver lidt af en udfordring :shock:
"Shear scraping" er det sletbearbejdning med en majsel. :?:
Ellers er det ikke den store videnskab at bruge en dreje-krog. :?:

Jeg så Bonderøven snitte en rangle i enebær træ, tror i det er noget der dur. :?:
jeg tror nemlig jeg har en enebærstamme stående fra sidste forår.

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hold dig til Ask, frugttræ, bøg, så er du sikker på at det er i orden, og husk lige at træet skal være tørt og uden svampeanngreb.

Enebær, taks og lign kan være lidt giftigt, specielt hvis det er vådt. ham bonderøven bør nok først give ranglen til junior efter at suttealderen er overstået.

moderator
Brugeravatar

At sandpapir er bandlyst er nok lidt en overdrivelse, efter min ydmyge mening. De små poder skulle heller ikke gerne have splinter i tunge.

Men jeg tror jeg ville slibe færdigt med skuresvam, ved lav hastighed så der ikke er noget der smelter fast i overfladen.

TJ-manden har ret ... man kan bruge en mejsel, men det er noget mere bøvlet for en der ikke er øvet.
Meget af arbejdet med ranglerne kan du i øvrigt lave med mejsel ... så slipper du også for en del slibearbejde.

I øvrigt havde jeg den meget "muntrende" oplevelse at jeg forærede en drejet rangle til min lille niece, hvis mor er fra Slovakiet. Den blev smidt ud af bilvinduet da de kørte herfra - "den var gammeldags, og ikke lavet af plastik." Sådan er der så meget.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Slibe færdigt med en skuresvamp… Selvfølgelig go’ ide. :idea: :)
Kan det bare være en af dem fru Annette bruger, dem med en blød og en kras side. :?:
Også en go’ ide med at mejsle det meste af ranglen, ringene burde vel også flytte sig for mejslen..

Brian V. Hansen

moderator
Brugeravatar

Tja, de skuresvampe fra køkkenet kan sagtens bruges.

Der er dog andre muligheder. Hvis du er heldig, har den lokal farvehandel nogle i forskellige finheder.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
flyttede den lige, spørgsmål om teknik og ligende er rundt om bænken :) tips og trix er til artikler og forklaringer af hvordan noget gøres.

Tjuhej :D

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Beklager, men jeg er uenig med stort set alt hvad de foregående har sagt!

Jeg har lavet og solgt op imod 1000 rangler, så jeg har en vis erfaring at tale udfra.

De drejekroge, Leif Nielsen laver, er efter min mening nærmest værdiløse.
Been there, done that, got the t-shirt.
Køb et : "Ring tool" fra en af de engelske fabrikanter.
Og så pas på ikke at lave friktionsstriber på ringen.

Iøvrigt er en 10 mm spindlegouge med lang fingernegl profil både nemmere og hurtigere end mejslen.

Ang, valg af træsort, kan jeg godt blive lidt ( faktisk rigtig meget) træt af al den politiske korrekthed omkring hvilke træsorter, der er brugbare til fødevarer og babyer.

Bortset fra de værste tropiske eksemplarer er der ikke nogen træsorter, som er direkte giftige at sutte på.
Der var for år tilbage et spørgsmål i Woodturning Magazine om det forsvarlige i at lave en alterkalk i Taks.
Konklusionen var at taks har været brugt til skeer og bægre, ligeså længe der har boet mennesker i England.
Det var de sgu nok holdt op med, hvis folk faldt døde om midt i risengrøden.

Til babyer vil jeg holde mig fra taks og guldregn ( hvorfor tage chancen) men ellers kan jeg ikke komme på en dansk træsort, jeg ikke ville bruge.
Jo, Sitkagran, det er umuligt at få en god lyd ud af en Sitkarangle!

Generelt, jo hårdere træ, des bedre lyd.
Min favorit er Buksbom ( Buxus Sempervirum), men den er svær at få fat i, især pæne knastfrie længder.

Det samme med silicatrester etc fra slibepapiret.
Giv ranglen et pust med kompressoren inden du overfladebehandler.

Hvad overfladebehandling angår, har jeg altid brugt en blanding af koldpresset linolie ( bruges som spiseolie i flere Baltiske lande) og PESTICIDFRI bivoks.
Den med det pesticidfrie voks sælger godt.

husk det gamle trick med at pudse ringen på indersiden, ved at tape et stykke slibelærred på ranglen, der er ikke noget værre end en rangle med en død lyd, fordi ringen er flosset på indersiden.

moderator
Brugeravatar

Stig, prøv selv at stoppe et stykke træ i munden.

De sukkerholdige arter smager noget bedre, Skal ranglen have succes må den godt smage sødt.
Ideen med at give ranglen bivoks er ikke dårlig ... det smager jo også af honning, og er sødt.

Og en drejekrog lavet af et ordentligt stykke stål er nu ikke så ringe ...

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Med knap så mange rangler bag mig, men alligevel en 20-30 stykker, er jeg delvist enig med stig. Jeg drejer mine med en kombi af mejsle og detailgouge med en meget lang og hissig slibning. til at stikke ringene fri med bruges det helt fantastiske jern lavet af en umbraco nøgle. slebet og tilvirket er den perfekt, stålet er stærkt og virker fremragende.

Ang træsort, vil jeg også holde mig fra taks og guldregn.(har tage en galoperende tyndskide af at save guldregn en helt dag uden maske) men ellers bruge mere eller mindre alt. Men for at støtte kaj, så er en SugarMapel (ær/ahorn) kirsebær eller andet frugttræ skide godt til formålet. En baby der smider sin plastik sut ud over kanten på barnevognen og stopper den anden i munden fordi den smager sødt er den bedste kritik man kan få:)

den med slibning.. MBM sandpapir er derikke nogen der tager skade af, det er minimalthvad der evt kan sidde tilbage. tag lidt spåner og polerafmed inden slut. Og som stig skriver husk at pudse ringene på indesiden!!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

dejligt at se så mange gode kommentarer omkring træ til legetøj.

I kender nok alle Brio futtogene, som blev (bliver) lavet af Bøg. Tilbage i tiden var jeg nok på nippet til at rive en del af de sidste totter ud af hovedbunden på grund af de krav der blev stillet til lak/lim/farver som skulle bruges. Det var helt vildt, og lige før der slet ikke kunne anvendes lim/lak/farve på futtogene og andet. men, i den sidste ende lykkedes det da for et antal leverandører at komme frem med brugbare produkter.
Senere har jeg været blandet ind i legetøjsproduktion af træ (Syd Asiatiske træsorter) og det var egenligt helt utroligt hvilke krav f.eks de Amerikanske myndigheder stillede til dokumentation omkring lim/lak/farver, men selvfølgelig også omkring evt. svampe etc.

Et utal af mennesker arbejdede seriøst med dette og fik det til at lykkes. Alle var glade, indtil det viste sig at de Amerikanske myndigheder var begyndt at stille krav om at skibscontainerne som legetøjet blev sendt i, skulle gasses for at sikre mod insekter/larver/æg.

Tja, sådan er der jo så meget, så det der med at bruge de gode danske træsorter, og selvfølgelig de "søde" Ahorn, Kirsebær, æble, pære etc) er da helt fint. Jeg tror nu ikke en barnemund syntes at enebærtræ, taks etc smager særligt godt (Terpentin - ikke honningsmag).

Ideen med umbraconøglen og det spidse u-jern lyder rigtigt godt, men jeg vil nu stadig anbefale at man er omhyggelig med brug af sandpapit, og særdeles omhyggelig forsøger at fjerne eventuelle slibekorn som har sat sig fast i træet. De smager ikke just som sukkerknalder, men hva, ungerne har nok heller ikke fået tænder endnu, så de sliber derfor ikke på tænderne aligevel, vel.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Om de får et enkelt sandkorn, betyder vel ikke så meget, når de overlever at stikke grappen ned i potteplanten og med velbehag spise jorden. I 'gamle' dage havde man et udtryk der sagde at man skulle have 7 pund skidt i sig om året ;)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Det er fantastisk med alle de forskellige råd :) .
Jeg vil prøve at lave de første par stykker i ask, og når/hvis jeg syntes jeg er blevet skrap vil jeg lave et par stykker i æbletræ. Jeg var nemlig så heldig at få et fint stykke æbletræ i går :) .
Nu er jeg er ikke sikker på, at mine evner endnu tillader, at jeg ikke bruger nogen form for sandpapir.
Og jeg syntes det er smart hvad Stig siger med, at tape sandpapir på indersiden af ringene på ranglen 8-) .
Men som sagt hvis ranglen også får et ordentligt pust med kompressoren samt en tur med en skurresvamp, så kan det vel ikke gå helt galt.
Og når jeg tænker på det argument som BjørnB. kommer med, er det vel lige før nogle unger vil foretrække en rangle der er belagt med sandpapir :lol: .

Brian V. Hansen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Lige en konnemtar til Ranglerne

Jeg lavede en til vores nabo's barn. Lavet i eg - den er der blevet tygget meget på. Når den bliver for klam blev den smidt i sæbevand og renset med en skuresvamp. Så var den så god som ny igen.

Jeg indrømmer gerne at jeg sleb den med sandpapir og har lavet den i en træsort med meget gavesyre i. Jeg har ingen klager fået - endnu. Måske hvis jeg havde lavet den i noget der smagte sødt at den var blevet brugt mere - hvem ved.

Min krog var slebet på enden af en gammel fil virkede fortrinlig.

Hep
Mogens

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Lige et par tillægs spørgsmål.. :?
Hvad er en god ca. diameter på en rangle, som en lille barnehånd kan gribe om og holde fast i :?: .
Er denne her bivoks fra Trip-Trap mon Pesticidfri :?: .
http://www.ttwoodcare.dk/default.asp?varenummer=589541&BILLEDE=topbilleder/www16.jpg&submenu=2&salgsgruppe=13300
Hvis der er pesticider i Trip-Trap voksen, hvor finder man en bivoks uden :?: .

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
> Hvad er en god ca. diameter på en rangle, som en lille barnehånd kan gribe om og holde fast i ?
En baby kan smide en fodbold ud af barnevognen - de bruger bare begge hænder. Du skal hellere bekymre dig om, hvor lille den må blive før den ryger i den gale hals på ungen.
2.5 - 3 cm i diameter er efter min mening en passende størrelse.

> Er denne her bivoks fra Trip-Trap mon Pesticidfri?
Hvem er det lige, du er i gang med at lave rangle til?
Barnets interessetid er 3-6 måneder, og det holder en ubehandlet rangle af hårdt træ sagtens til.
Lav to rangler, en ubehandlet til barnet og en spansk forkromet, som forældrene kan gemme som minde. Den sidste må såmænd være så giftig den være vil, de kan aldrig nænne at lade et barn lege med den.

Hvis du vil forlænge legetiden nogle måneder, så drej en fløjte i håndtaget. ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

”En baby kan smide en fodbold ud af barnevognen - de bruger bare begge hænder”.

Klart :!:
De er jo nogle stærke små bæster, det fremgår vist tydeligt at jeg ingen børn har :lol: .
Jeg tror også at Ø25-30mm. er en fin diameter, også 150mm. i længden. Mon ikke det er en god størrelse på ranglen.
Grunden til jeg gerne vil bruge bivoks er det skulle smage sødt, hvilket forhåbentligt vil gøre ranglen mere interessant for brugeren…

Brian V. Hansen

moderator
Brugeravatar

Hansen, se om du kan finde noget ahorn eller kirsebær. Det er super til den slags.
Det burde ikke være nødvendigt med mere behandling end at træet er uden splinter,
og rart at røre ved.

Bivoks kan du finde ved en økologiks biavler. Du kan bruge bivokseb direkte når du har træet til at
snurre i bænken. Jeg bruger selv bivoksplader til nogle af mine ting. Fold et stykke sammen,
og "smelt" det på træet. Efterpolering men en klud eller papir.

Størelsen - ikke under 2 cm. i diameter, og helts nogle dele der er større. Måske med et stykke som håndtag, og et stykke med ringe/rangle.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

De færdige rangler bliver nok i æbletræ, da det er det må bedste træ jeg har p.t. :?

Jeg har lige kontaktet Trip-Trap for at forhøre mig om deres bivoks kan bruges til rangler, deres laboratorium ville ringe tilbage med svar i morgen. 8-)

Jeg har tænkt at ranglen skal have et håndtag, og fra 3 til så mange ringe jeg magter at lave... ;)

Brian V. Hansen

moderator
Brugeravatar

Trip Traps bivoks er tilsat et eller andet, så det får den cremede konsistens.
Jeg har selv kontaktet Trip Trap på et tidspunkt, for at få at vide hvad der er i ... uden held.
Jeg har glas med deres bivoks til at stå, og jeg synes slet ikke det lugter af honning/bivoks,
men mere af noget kemi.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Pokkers osse... :!:
Jeg kan ikke lokke dig til, lige at prøve-smage det vel. :?: :lol:
Hmmm….! Hvor i alverden finder jeg lige en ØKO-Biavler i nærheden af Midtfyn..

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kontakt den lokale biavlerforening, og hør om de har en voksklub.
Det er en flok avlere, som slår sig sammen om at holde deres voks pesticidfri.

Grunden til at jeg bragte det med den pesticidfri voks op, er at jeg i sin tid solgte en h..... masse rangler gennem et par øko børnetøjs butikker.
Der var det et stort hit at kunne sige: "pesticidfrit voks".

moderator
Brugeravatar

Der er bivoks på vej i en kuvert til Brian ...
Held og lykke med ranglerne.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Hvad overfladebehandling angår, har jeg altid brugt en blanding af koldpresset linolie ( bruges som spiseolie i flere Baltiske lande) og PESTICIDFRI bivoks.

Hej Stig.
Må jeg spørge dig om "Blanding" hvordan og med hvilken koldpresset linolie :?:

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En hvilken som helst koldpresset linolie uden siccament.
Væd en klud og påfør olien på det roterende emne, poler tør og hold så voksen mod emnet. Blankpoler og færdigt arbejde.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Med hensyn til størrelser på rangler, så er der vel ingen regler her, i modsætning til USA hvor der ligger gode beskrivelser at hvorledes legetøj skal dimensioneres, jeg har brugt narresutten som udgangspunkt, den er jo konstrueret så børnene ikke kan få den ned i halsen, så når du bruger narresutten som model skulle du være på den sikre side!
v.h.
Børge L

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]