www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 23:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 sep 2016, 01:10 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2013, 22:28
Indlæg: 73
Geografisk sted: Stenstrup , højby Sjælland
Selve overskriften kan næsten kalde en forbandelse over en. Det til trods er det fedt at den viden, der finder her på forummet holder vand. Danish Olie er EU godkendt til kontakt med fødevarer og legetøj, efter endt afhærdning. Så det der har været god latin her på forummet holder uanset, hvad en stakkels vildfaren trædrejer skriver og fortæller vidt omkring....
Hvad er det nu med Danish Olie, der gør at nogle løber bort fra produktet,- det bliver for skinnende vil nogle sige !
Jeg har nu over en periode afprøvet Stig's metode med at bruge ståluld,( hvilket har været noget grænseoverskridende, angsten for mærker m.m.) og fuld hastighed på bænken, samtidig med overskudsolie tages med ståluld. Her får jeg en super god silkemat overflade, der fremhæver træets naturlige spil, og efterlader produktet utrolig slidstærkt.
Kaster du dig over Danisk Olie og ståluld, skal det være en ekstra fin ståluld.
Dette indlæg er blot en glæde over viden , der kan bruges...
vedhæfter lige lidt billeder, af det samme stykke træ, hvor den store skål har fået to gange Danish olie uden ståluld og den lille skål smurt og poleret med ståluld.
Jan


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2016, 15:05 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jan.

Det er rart at vide, at Danish Oil er godkendt... også til fødevarebrug.

Kunne du ikke enten smide en kopi eller et link op, så er det lidt nemmere at forholde sig til.
Jeg vil meget gerne se godkendelsen... og ikke producentens skriverier.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2016, 15:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2009, 14:32
Indlæg: 1736
Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Din skål ser rigtig godt ud, og det du skriver, lyder rigtig godt.
Jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at være en anelse skeptisk m.h.t. Danish Oil:
Holder det stik (i byretten)
Hvor har du den oplysning om EU fra
Hvad kan vi gøre for at dokumentere, hvis vi skulle få brug for det osv osv?

_________________
Med venlig hilsen

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2016, 16:00 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2013, 22:28
Indlæg: 73
Geografisk sted: Stenstrup , højby Sjælland
regulations BS5665,
Der regulerer i forhold til legetøj M.m.

http://standardsforum.com/toy-safety-st ... standards/
Datablad.
http://www.wood-finishes-direct.com/dat ... IDAGEN.pdf
Prøver lige om jeg kan finde, et andet link også vedr. Kontakt med fødevarer

Bestwood Danish Oil is naturally water, food and alcohol resistant. It is safe for food contact when dry and can be used for wooden bowls, chopping boards and butchers blocks. It is certified EN71 toy safe. We do not use any synthetic or modified resins or varnish in our Danish Oil.

http://danish-oil.com/health-and-safety-data/
Havde fundet deres certifield en71, leder lige videre, øv at jeg ikke gemte linket.
At få udleveret godkendelse fra firmaer er nok at stræbe lidt højt...
Personlig oplever jeg det lidt over gevind, når en enkel drejer får besøg, at det kan skabe alt denne virak....
Ses
Jan


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2016, 21:00 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 dec 2013, 00:19
Indlæg: 380
Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
dur denne ??

http://www.chestnutproducts.co.uk/docum ... Finish.pdf


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2016, 21:47 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Xang, på baggrund af det jeg indtil nu har kunnet finde, tror jeg ikke den er god nok. Fødevarestyrelsen, rider ikke den samme dag som de sadler.

Det jeg har kunnet få at vide, er at overfladebehandlingen, hvis det kommer i kontakt med fødevarer, skal deklareres på samme måde som fødevarer. Altså der skal være en tydelig deklaration af alle elementer produktet indeholder...

Generelt er det op til den enkelte at overholde lovgivningen. Fødevarestyrelsen hjælper ikke med at tolke reglerne, eller give anvisninger på det praktiske, men de skal nok fortælle hvis man ikke overholder reglerne.

Den vedhæftede fortæller lidt om registrering, hvis man leverer produkter der bruges til, eller sammen med fødevarer.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016, 05:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Først, så tror jeg fuldt og fast på at vi kan holde denne diskussion om overfladebehandlinger til emner i kontakt med fødevarer på et højt etiskt plan.

Jan, jeg giver ikke så meget for det sikkerheds data blad fra Multicolour. Det viser godt nok at deres danish oil indeholdeder både et petroleum baseret opløsningsmiddel og cobalt tørrelse, med de siger samtidigt at den færdige tørre film er tung oil (kinesisk træolie), men det står der ikke noget om i databladet. Databladet er derfor efter min mening ufuldstændigt, da det SKAL nævne alt indhold, men i øvrigt er til for at beskytte brugeren af materialet - ikke certificere det for et bestemt brug.

Min enfoldige opfattelse af fødevarestyrelsens krav er hovedsageligt to:

1. Der er en liste over ting som ikke må bruges.

2. Producenten af emner i kontakt med fødevarer skal kunne informere en bruger om ALT hvad emnet indeholder.

Punkt 2 har være humlen i de tidligere diskussioner om emnet.

Om Danish Oil:

Kommercielt produceret Danish oil er typisk en blanding af en tørrende olie, et opløsningsmiddel og en lak eller fernis. Tørrelse i form af et kobolt salt er tilsat som en katalysator for at få både lakken og olien til at tørre i en rimelig tid. Hvis man strækker definitionen lidt, kan man godt sige at Tung olie er både en olie og en fernis.

Til vores anvendelse, nemlig overfladebehandling af emner mens de kører på drejebænken, kan tørrelsen udelades, da lidt varme fra en klud accelererer tørringen til en vis grad. Tung olie kan bruges uden nogen tilsætning af andre stoffer, men er noget tyktflydende og lidt bøvlet at have med at gøre. Valnøddeolie er lidt nemmere.

Om ståluld:

Det kan ikke undgås at der kommer nogle meget små stålspåner på emnet, så det dur ikke med træ som eg og robinie med et højt indhold af garvesyre, da stålet giver sorte pletter efterhånden. Det er også noget risikabelt med lyse træsorter som bøg eller ær, da spånerne kan ses og giver overfladen en lidt grumset udseende.

En syntetisk skuresvamp er nok bedre, men jeg har ingen idé om hvad de indeholder af slibemiddel.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016, 10:33 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jesper, jeg håber meget at vi kan holde en sober tone, og lade fortiden hvile.
Kan vi vejlede hinanden til en ordentlig overfladebehandling, så ingen kommer i klemme, er det i mine øjne optimalt.

Jeg har kigget mig lidt omkring, med hensyn til forskellige olier.
Der er desværre nogle producenter, der ikke deklarerer tydeligt, men henholder sig til konkurrencehensyn eller lign.

Hvis man bruger eksempelvis valnødeolie, skal det bare tydeligt fremgå at produktet er behandlet med valnødeolie.
Visse producenter tilfører ascorbinsyre til olie, for at sænke hærdetiden og undgå harskning. Det skal inkludreres i de oplysninger man giver sine kunder.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016, 11:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Kaj,

Da ascorbinsyre er en antioxidant, må den ØGE hærdetiden, ikke sænke den. Olier hærder ved en oxidationsproces. Denne sker hurtigere ved varme. Man regner med at oxidationsreaktioner ca. fordobles ved hver 10 graders højere temperatur. Jeg husker ikke om det er Celsius eller Fahrenheit. Tænk på klude med linolie. Hvis de er lagt fladt ud på et betongulv, sker der ikke andet end at kluden bliver stiv. Krøllet sammen, så reaktionsvarmen ikke kan komme væk sker oxidationen efter et stykke tid så hurtigt at der går ild i kluden.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016, 13:02 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Sorry, du har ret.
Der er her i området en lille lokal virksomhed, der laver cremer og sæber og så videre, der fortalte mig
om ascorbinsyren. Hun er uddannet farmaceut, så jeg regner med hun ved en del om det.
Hun er ganske vist gået over til kun at bruge mandelolie, men brugte tidligere meget valnødeolie.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016, 20:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hvis jeg husker ret, tilsætter man E-vitamin som antioxidant for at forlænge oliens holdbarhed. Det går altså stik imod vores interesse i en hurtig tørring.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016, 21:01 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Det her var nu helt sikkert ascorbinsyre... og det blev tilsat fra producenten, og ikke ved hende.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2016, 16:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg skrev udelukkende om produkter fra hylden i Brugsen.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2016, 17:20 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Så er jeg mere rolig Lars... jeg handler meget sjældent i Brugsen.

Den olie valnødeolie cremepusheren brugte, var også godkendt til konsum/fødevarer.

I øvrigt kan jeg anbefale mandelolie til lyst træ. Det tørrer og hærder fint, og misfarves ikke. Desværre ved jeg ikke hvilke vitaminer man kan undlade, hvis salatskålen er behandlet med mandelolie.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2016, 16:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Agerbundsen skrev:
Om ståluld:

Det kan ikke undgås at der kommer nogle meget små stålspåner på emnet, så det dur ikke med træ som eg og robinie med et højt indhold af garvesyre, da stålet giver sorte pletter efterhånden. Det er også noget risikabelt med lyse træsorter som bøg eller ær, da spånerne kan ses og giver overfladen en lidt grumset udseende.

En syntetisk skuresvamp er nok bedre, men jeg har ingen idé om hvad de indeholder af slibemiddel.


Jesper, jer har brugt ståluld i snart 25 år uden nogen af de problemer, du nævner.

Men, jeg påfører første gang olie med en hvid " Skuresvamp" som Dorch & Danola sælger i ruller til inegn verdens penge. Den svarer ca til korn 320, har de oplyst.

Når første påførsel er hærdet efter et par dage, og de småfibre, som har rejst sig da olien i dem oxiderede og derved udvidede sig, skal slibes af, bruger jeg ståluld 0000, svarende til korn 1000.

Da er overfladen allerede lukket af olien, så eventuelle frafaldne spåner sætter sig ikke i træet. Desuden får den et pust fra kompressoren inden anden gang olie påføres, denne gang med ståluld.

Som sagt, metoden har fungeret fint for mig. Jeg mindes ihvertilfælde ikke at nogen her, dig selv inklusiv, har punket mig for pletter eller grumset useende ( På mine drejeemner, altså. Personlig ser jeg ret grumset ud, især om morgenen).

Jeg har aldrig været tilhænger af metoden med at tvære en hærdende olie hårdt i, tørre af og så mene at det var det, selvom metoden har fået mange tilhængere på forum de senere år.
Det vil altid forekomme fiberrejsning i mere meller mindre grad, så en mellemhærdning med efterfølgende slibning/oliebehandling er IMO nummer 1.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2016, 20:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Hej Stig,

Hvorfor blev du ikke ved med skuresvampen efter den første påføring?

Jeg ser dit point med at olien hærder i løbet af et par dage.

Valnødde og andre "spiselige" olier er relateret til den noget overdrevne attitude af Fødevarestyrelsen og folks forsøg på at lave noget der kan sælges uden at risikere at få ørene i maskineriet.

Til sidst, er der jo ikke nogen tvivl om at kobolt nok ikke er " økologisk" og at indholdet af linolie i de fleste Danish Oil formler giver et gulligt skær efterhånden.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2016, 21:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Fordi jeg synes en slut"slibning" på korn 1000 gør sig bedre end en på korn 320.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2016, 22:09 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Agerbundsen skrev:
Hej Stig,

Valnødde og andre "spiselige" olier er relateret til den noget overdrevne attitude af Fødevarestyrelsen og folks forsøg på at lave noget der kan sælges uden at risikere at få ørene i maskineriet.

Til sidst, er der jo ikke nogen tvivl om at kobolt nok ikke er " økologisk" og at indholdet af linolie i de fleste Danish Oil formler giver et gulligt skær efterhånden.


Jesper vil du ikke lige uddybe det du skriver. Mig bekendt er der flere her på forum, inklusive mig selv, der i årevis har plæderet for brugen af valnødeolie. Det er altså ikke noget nyt, der er opstået efter hele affæren med Fødevarestyrelsen. Hvis du søger, kan du læse at jeg endda bruger det som bund, når jeg i sjældne tilfælde bruger polérmidler. Og ja det skal have lov til at hærde ordentligt igennem, og træet mættes godt.

Med hensyn til linolie, i blandt andet Danish Oil, kan jeg kun give dig ret. Linolie er i mine øjne noget en vis herre har skabt... med mindre man altså ønsker en overflade der bliver p..gul på forholdsvis kort tid.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2016, 17:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Linolie er et udmærket produkt.
Bland det med lidt trætjære og oxidsort, så har du det bedste træbeskyttelse, der findes til den type vejr vi har her i landet.

I trædrejning har det i ren form intet at gøre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2016, 21:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Kaj,

Nu er jeg fuldt ud klar over at der er lige så mange "religioner" om overfladebehandling som der er om drejeværktøj og spændepatroner. Hvad der passer den enkelte er OK fra mit synspunkt. De diverse formularer jeg har foreslået har været ud fra betragtninger om emnet med en eller anden basis - og absolut ikke for at foreslå en endegyldig metode.

Selv om mange har brugt Valnøddeolie - både her og udenbys - i mange år, så er der en meget aktiv interesse for tiden efter Robins diskussion med fødevarestyrelsen. Min indstilling til det emne er meget afslappet, da jeg ikke sælger noget som helst, så kommer nok ikke i søgelyset. Rent personligt kan jeg godt lide en blanding af en hærdende olie, enten valnød eller tung, med lidt fransk terpentin af og til og også lidt shellak blandet i. Der er ingen patentløsning, og jeg har nok aldrig blandet i det samme forhold to gange - og der synes heller ikke at være så megen forskel at det betyder noget.

Silkemat passer mig fint - ikke alt for blankt. Mine fingre kan ikke mærke nogen forskel på korn 400 og korn 1000/ 0000 ståluld, men der er en betydelig bedre overflade efter de "nye" skumfiduser korn 400 med stearat

His det ikke var nok af en udredning, så må du komme tilbage og spørge igen.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2016, 21:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Nej, det er fint Jesper.

Jeg bruger og har brugt valnødeolie, fordi det er nemt. Det er altid i mit køleskab, og udover de fortrinlige egenskaber det har til overflader på træ, er det også rigtigt fint til madlavning.

Når jeg skriver at jeg bruger det som bund, når jeg en sjælden gang polerer med et eller andet polermiddel, er det fordi jeg oplever at polermidler har en tendens til at tørre så hurtigt ud på meget sugende overflader, at det kan være svært at få det jævnt.

På et tidspunkt havde jeg ikke mere Danish Oil, og så brugte jeg valnødeolie... det virkede fint, så det har jeg brugt siden.
Jeg påfører valdnødeolien og sliber med korn 800, tørrer overfladen godt af efter 15-20 minutter, lader olien hærde flere dage, og polerer direkte med polermiddel.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team