www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 06:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 jul 2016, 10:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
På baggrund af de sidste dages - noget ophedede debat om "fødevarekontakt" foodsafe produkter, etc. har jeg forsøgt at lave en kort oversigt, som I måske kan bruge.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 11:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hvordan kan man checke indholdet af et produkt, som har ikkemærkningspligtigt indhold, når man ikke kan får at vide hvad det er for stoffer der indgår i produktet. Skal man gætte?

Vh

Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 13:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Nej, men man skal forholde sig til SIKKERHEDSDATABLADETS INFORMATION. Et sikkerhedsdatablad indeholder AL relevant information om et givet produkt, produkt mix etc. og angiver meget korrekt omkring sikkerhed og miljø.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 19:54 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Kan man altid finde et sikkerhedsdatablad? Hvor skal man lede?

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 20:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
tjmanden skrev:
Hvordan kan man checke indholdet af et produkt, som har ikkemærkningspligtigt indhold, når man ikke kan får at vide hvad det er for stoffer der indgår i produktet. Skal man gætte?

Vh

Torben

Torben,

Der er oplysningspligt for alt der kommer i forbindelse med fødevarer. Det var forklaret tydeligt til Robin ved besøg af en inspektør fra styrelsen. Formålet er at en forbruger SKAL have nem adgang til information om alt indhold i produktet, hvad enten det er en "artikel" eller en "kemisk blanding". Det vil sige at en producent af en skål SKAL kunne oplyse om ALT indhold i den overflade behandling som er brugt.

Det har som sådan intet med sikkerhedsdatablade at gøre, og information om indhold er pligtigt hvadenten indholdet er på den officielle farligt liste eller ej.

Det er også tydeligt beskrevet på styrelsens hjemmeside som citeret i en tidligere tråd.

Hvis den krævede information ikke foreligger, må produktet ikke bruges i kontakt med fødevarer.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 21:13 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Man kan vel sådan lidt firkantet sige, at ligesom fødevarer skal have en tydelig deklaration om indhold,
således skal også overfladebehandling til noget der kommer i kontakt med fødevarer. Det vil sige at alt indhold, mærkningspligtigt
eller ej skal være oplyst. Deklarationen skal ikke nødvendigvis indeholde nøjagtige mængder af de forskellige dele.
Den varedeklaration skal følge det træprodukt man sælger, eller forærer væk.

Sig til hvis jeg er helt galt afmarcheret, men det er sådan jeg prøver at oversætte det lidt tunge stof, til nogenlunde forståeligt dansk.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 22:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Nu begynder tingene ligesom at nærme sig det som er lovpligtigt i Danmark, og som vi alle i alt for mange år ikke helt har været beviste om idet mantraet jo altid var: "Når opløsningsmidlerne er fordampet er resten fødevaresikkert" (Sådan nogenlunde frit efter Stig Bredsgaard).

Med den viden som I nu lægger for dagen, må man jo så spørge om I alle har styr på alt det i har solgt, foræret væk, om tingene er deklareret som ikke egnet til fødevarekontakt, eller andet, f.ek om det er egnet til at børn sutter på det etc., og om de produkter i har brugt overholder kravene til fødevaresikkerhed etc. (Det har det ikke været tilfældet for mig, jeg har været naiv nok til at tro på mantraet som Bredsgaard kom med for så mange år side - selv om jeg, i bakspejlets klare lys nok burde have vist bedre.)

Kaj Petersen, som har fortalt mig i en e-mail at han har arbejdet med miljøsikkerhed i mange år, har så vidt jeg ved aldrig kommet med en eneste besked,indlæg, oplysning om dette emne, og med den årelange ekspertise må han da have kunnet "holde fast i sådan et tov".

Med hensyn til sikkerhedsbeskrivelser kan jeg kun henvise til REACH, som er et fælles Europæisk system til udarbejdelse af sikkerhedsdatablade etc, og den dokumentation man professionelt anvender til at beskrive et givet produkt/blanding, men det gider Jesper Agerbundsen jo ikke engang spilde sin tid med (Se hans tidligere indlæg om dette).

Sikkerhedsdatabladet indeholder også S og R sætninger som omhandler personlig beskyttelse som miljøbeskyttelse, indhold af opløsningsmidler, transportsikkerhed etc.men også som det første punkt, om delprodukterne er mærkningspligtigt eller ej.

Senere afsnit omfatter også et produkts CAS-nummer (og andre tilsvarende), hvor man så direkte kan se produktets specifikationer.

Desuden er den Danske MAL kode indeholdt i sikkerhedsdatabladet. Mal koden kan aflæses på enhver etiket/emballage på produkter som er omfattet af REACH reglerne, og det er generelt al kemi - hvis jeg er korrekt orienteret. (MAL-Koden er påtrykt alle kemiske produkter f.eks som kan købs i dagligvarehandlen etc)

Desuden indeholder de helt nye sikkerhedsdatablade en oplysning om et givet produkts VOC (Volatile Organic Compound)

De afsnit Jesper Agerbundsen referere til omhandler "Kemisk Arbejdsvurdering", og jeg går ud fra at der er meget få hobbytrædrejere som beskæftiger sig med "farlig kemi" hjemme i hobbyværkstedet.

Ikke mere herfra. Afventer Fødevarestyrelsens indput, og det kommer forhåbentligt snart.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 23:01 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Den bliver sgu lang den her...

Som producent af olier og voks, Bjørn A, har du en pligt til at oplyse alle delkomponenter i dine produkter.
Du er som producent pligtig til at levere datablade sammen med dine produkter, og disse datablade skal være i henhold til
myndighedernes krav. Det er din opgave som producent, at al dokumentation overholder lovkravene. Og som tidligere rådgiver indenfor arbejdsmiljø, kan jeg fortælle dig at myndighederne sjældent giver dig en opskrift på, hvordan du gør det, men de skal nok fortælle dig hvis ikke du overholder lovkravene.

Af hensyn til dem der har købt og benyttet dine produkter, burde du måske starte med at lave en tydelig deklaration på dine produkter... uanset om de er food safe eller ej.

I de produkter du har benyttet opløsningsmidler, skal der laves et fyldestgørende datablad. Det vil sige du skal igennem hele lovstoffet for at finde ud af hvordan og hvilket indhold der skal være i databladet. En af opgaverne bliver at finde ud af, hvor lang afdampningstid, ophærdningstid og om opløsningmidlet måske efterlader et eller andet på det behandlede emne. Desuden skal der være anvisninger for hvordan man forholder sig ved utilsigtet indtagelse, alergiske reaktioner og så vide og så videre.
Desuden vil det nok være en ide, at du sikrer at der ikke opstår utilsigtede reaktioner ved sammenblanding af delkomponenter.

Der er noget at gå i gang med.

PS. Ovenstående er hvad jeg kan finde frem til, hvis du vil lave et food safe produkt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2016, 23:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
For dem som har interesse og lyst. Tag et kig på :https://da.wikipedia.org/wiki/Sikkerhedsdatablad

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 06:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Nu er Wikipedia jo ikke lige en endegyldig autoritet, men OK. Se lige på de første tre punkter som skal overholdes:

1. Identifikation af stoffet/det kemiske produkt og af selskabet/virksomheden
2. Fareidentifikation
3. Sammensætning af/oplysning om indholdsstoffer

Det bekræfter jo Kajs indlæg fuldstændigt.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 08:27 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Der er tre instanser der skal være tilfredse i den sag:

Miljøministeriet og EU, med hensyn til mærkning af farlige om miljøskadelige stoffer og væsker.
Arbejdstilsynet.
og i dette tilfældet også Fødevarekontrollen.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 09:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg håber jeg tager fejl, og at tilfældet for Robin Jørgensen er baseret på at han driver en cvr. registreret irksomhed, og forarbejder træ til fødevare kontakt.

Forestiller man sig at denne diskussion også omfatter hvad alle hobby trædrejere - som går i hobbyrummet og blander/fremstiller f.eks:

- Shellak blandinger, (arbejder med Husholdningssprit, Karburator sprit og andre alkoholer, opløsningsmidler, samt mere eller mindre ren shellak)
- Forum vox.
- produkter baseret på f.eks Hvis mineral oil ( se feks: http://www.drfranklipman.com/3-key-reas ... neral-oil/)
- produkter baseret på f.eks linolie indeholdende sikkativer, eller andre naturligt forekommende olie. BOL, Tungoil, Valnødolie,
andre ikke hærdende olier som kan være tilsat fungicid, måske har harsket hen ad vejen etc, osv, osv.
- Blander f.ek kommercielle produkter i andre forhold end de oprindeligt leverede,
- Spæder op i et "gammelt" produkt så det måske ændre egenskaber i forhold til sikkerhedsdatabladet,

- osv, osv, osv

Hvordan står man så i forhold til lovgivningen, hvis man f.ek sælger et eller andet på et marked, via en hjemmeside, i en forretning.

Personligt har jeg hele tiden troet at alt var i skønneste orden (Men det er det jo tilsyneladende IKKE, siden Robin Jørgensen åbenbart kom i "Vridemaskinen" som Kaj Petersen henviser til), og det lader jo også til at særdeles kompetente folk som Jesper Agerbundsen, Kaj Petersen og Stig Bredsgaard tilsyneladende ikke opfatter dette som et problem for hobby folk.

Vedr. SIKKERHEDSDATABLADE : Prøv at Google Sikkerhedsdatablad, og der dukker sidevis op. Et Sikkerhedsdatablad indeholder 16 punkter som man skal forholde sig til, og som bruger direkte kan få de nødvendige oplysninger omkring sikkerhed, miljø eg transport. Som sagt andensteds, indeholder sikkerhedsdatabladet også en angivelse af den DANSKE MAL(1993) kode, som mange genkender fra utallige kemiske produkter som anvendes i dagligdagen i de fleste husholdninger.

Så, i stedet for at fortsætte en lang snak hvor ingen ved ret meget, hva' så lige med at afvente Fødevarestyrelsens indspil i forhold til Fødevarekontakt. Måske det også bliver nødvendigt at kontakte Arbejdstilsynet og Miljøministeriet for at få afklaret om hobbyfolk må/kan gå og blande kemi uden speciel tilladelse, sikkerhedsudstyr, udsugning, brandfare osv, osv, men det må da lige være en opgave som Jesper Agerbundsen, Kaj Petersen og Stig Bredsgaard med glæde påtager sig for de godt 2300 registrerede medlemmer her på forum.

PS: Jeg har fået besked fra Kaj Petersen at hvis jeg ønsker det, vil han slette min profil (Jeg spurgte, da det der med at slette sig selv ellers ikke er muligt), så den er hermed videregivet til evt. andre som ikke har lyst, Kaj Petersen står til rådighed.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 10:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Bjørn,

Der er to krav, som du af en eller anden grund nægter at forholde dig til:

1. Et sikkerhedsdatablad skal indeholde oplysninger om ALT indhold, ikke bare det producenten mener er farligt.

2. Fødevarestyrelsen kræver at en forbruger skal nemt kunne finde ud af ALT indhold brugt til en artikel i kontakt med fødevarer.

Sværere er det ikke.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
tag et kig på et uddrag af et sikkerhedsdatablad, der ser du hvad du har at forholde dig til fremover når du - i din visdom, begynder at rådgive hobby trædrejere.

Kilder
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 301 af 13. maj 1993 om fastsættelse af kodenumre.
Bekendtgørelse nr. 21 af 16. januar 1996 af lov om kemiske stoffer og produkter.
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 292 af 26. april 2001 om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser).
Bekendtgørelse nr. 559 af 04/07/2002 om særlige pligter for fremstillere, leverandører og importører mv. af stoffer og materialer efter lov om arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 239 af 6. april 2005 om unges arbejde.
Miljøstyrelsens bekendtgørelse nr. 1049 af 27. oktober 2005 om begrænsning af VOC.
AT-Vejledning C.0.1 August 2007: Grænseværdier for stoffer og materialer.
BEK nr 986 af 11/10/2012
EU forordningen 1907/2006 (REACH).
EU forordningen 1272/2008 (CLP).
Bekendtgørelse nr. 48 af 13/01/2010 om affald.
EU forordning 453/2010 (Opdatering til CLP).

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:09 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Om man er Cvr.registret eller ej, Så skelnes der ikke i loven om det kun er til hobbybrug eller proff. Brug, Der gælder samme mærkning af sikkerhedshensyn.
Og som jeg har skrevet så handler det ikke kun om foodsafe, Men i lige så høj grad om manglende oplysninger om indholdet af produkterne, så hverken de eller jeg kunne se hvad det var jeg ”Udsatte” Mine kunder, familie og mig selv for ved brugen af de produkter.
Der var noget olie og voks som der ikke findes datablad på SAMT der ingen oplysninger / indholdsfortegnelse var på de bøtter.

Jesper har lagt en henvisning op til Miljøstyrelsen, hvor det helt klart fremgår at hele indholdet skal meddeles.
det er jo for at bla. Alle brugere og myndigheder bla. Fødevarestyrelsen, Miljøstyrelsen osv. Kan se hvad det indeholder og for at man kan tage sine forbehold fpr bla. sundhedsskadelige stoffer mm.
Og Kaj har ganske klart forklaret i sit indlæg hvad man skal oplyse osv. osv. Som han har fundet frem til, Hvilket man også kan finde på Myndighedernes sider..
Du skriver jo selv at der er opløsningsmidler i, Men du skriver pludselig også at der er nogle produkter uden opløsningsmidler, Men med nøjagtigt samme navn bla. H-Olie Men der står jo IKKE på dem hvilke der indeholder hvad ? Og det skal der jo gøre.. Man kan jo ikke have to to forskellige produkter med ens navn og forskelligt indhold, det er jo meget vildledende oplysninger..

I stedet for at bruge en masse energi på at blive ved med at skrive side op og side ned, Ville det så ikke være bedre at du læser på bla. Fødevarestyrelsens sider samt miljøstyrelsens sider og får lavet de oplysninger, registreringer hos div. myndigheder osv. som de skriver man skal.
På den måde har du gjort alt hvad du skal som leverandør, producent og sælger og det hele vil jo så være ok. Og alt det her kan få en ende..

Kan i alle sammen have en rigtig god og hyggelig dag :)

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:19 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Robin du har ganske ret.
Loven skelner ikke mellem amatører og CVR registrerede virksomheder.

Bjørn A, at skrive at Jesper Agerbundsen, Stig Bredsgaard eller undertegnede ikke ved noget om det, ændrer ikke at du
har solgt de produkter du selv har brygget sammen. Som Stig har skrevet, har ingen af os produceret eller solgt den slags produkter.
Jeg ville såmænd nok kunne lave både datablad og deklaration, fordi jeg er vant til at arbejde med lovstof, og ved hvordan jeg skal finde oplysningerne. Med dine 20-30 års erfaring med kemi, burde du vel kunne det samme, og det ville være rimeligt at du ikke bliver ved med at henvise til alt muligt andet, for ansvaret er dit, og kun dit. Så få nu lavet de datablade og deklarationer på dine produkter, med de korrekte anvisninger og fareangivelser.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Robin du har ganske ret.
Loven skelner ikke mellem amatører og CVR registrerede virksomheder.

Bjørn A, at skrive at Jesper Agerbundsen, Stig Bredsgaard eller undertegnede ikke ved noget om det, ændrer ikke at du
har solgt de produkter du selv har brygget sammen. Som Stig har skrevet, har ingen af os produceret eller solgt den slags produkter.
Jeg ville såmænd nok kunne lave både datablad og deklaration, fordi jeg er vant til at arbejde med lovstof, og ved hvordan jeg skal finde oplysningerne. Med dine 20-30 års erfaring med kemi, burde du vel kunne det samme, og det ville være rimeligt at du ikke bliver ved med at henvise til alt muligt andet, for ansvaret er dit, og kun dit. Så få nu lavet de datablade og deklarationer på dine produkter, med de korrekte anvisninger og fareangivelser.



Ja, når myndighederne har givet deres indput - og indtil da, ka' I hygge jer ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:24 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og for nu at gøre en lang historie kort, har jeg vist både her og andre steder plæderet for brugen af valnødeolie.
Der er ingen kemiske forbindelser.

Når jeg sælger et træprodukt, der kommer i forbindelse med fødevarer er der en følgeskrivelse med, hvor både overfladebehandling og vedligeholdelse er oplyst.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Og for nu at gøre en lang historie kort, har jeg vist både her og andre steder plæderet for brugen af valnøddeolie.
Der er ingen kemiske forbindelser.

Når jeg sælger et træprodukt, der kommer i forbindelse med fødevarer er der en følgeskrivelse med, hvor både overfladebehandling og vedligeholdelse er oplyst.



Det er det første - realistiske indspil jeg har set indtil nu, og du anvender selvfølgelig ikke nogen form for opløsningsmidler, sikkativer, uren olie (udelukkende ren fødvarekvalitet), ligesom du instruere dine købere om gennemhærdningstider etc. for valnøddeolien. OG, du har selvfølgelig et sikkerhedsdatablad på produktet som dine kunder kan få udleveret ved anfordring (Der kan jo være folk iblandt som er "Nøde allergikere".

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 11:50 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Nej, der skal nemlig ikke være et datablad for valnødeolie, den indeholder ingen farlige stoffer, og er deklareret i forvejen.
Og jeg bruger aldrig opløsningsmidler i mit træarbejde, fordi jeg ikke kan tåle det, på grund af en forgiftning
tilbage i 1977. Så bare min kone bruger neglelak er jeg nødt til at forlade huset.

Men det er jo et sidespring Bjørn A, så jeg synes det er en god ide at du får styr på dine produkter, og så vender tilbage
med noget brugbart.
Myndigederne vil sandsynligvis vende tilbage med en række standarder du skal overholde, og så bliver det op til dig selv at ordne resten.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 12:11 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Kaj skrev:
"jeg bruger aldrig opløsningsmidler i mit træarbejde, fordi jeg ikke kan tåle det, på grund af en forgiftning
tilbage i 1977. Så bare min kone bruger neglelak er jeg nødt til at forlade huset"

Det er jo bla. Derfor alle oplysninger om indhold skal oplyses, så bla. Folk som Kaj kan tage deres forholdsregler i mod det..
Det er også derfor jeg ikke syntes at det Bjørn har skrevet til fødevarestyrelsen kan bruges til noget pga. Der har han oplyst til dem, at hans olier og voks IKKE indeholder opløsningsmidler???

Men igen Så var det bedre at bruge tiden på at få alle de ting i orden..

Nu vil jeg få lavet lidt på værkstedet, så ha en rigtig god dag alle sammen :)

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 12:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Nej, der skal nemlig ikke være et datablad for valnødeolie, den indeholder ingen farlige stoffer, og er deklareret i forvejen.
Og jeg bruger aldrig opløsningsmidler i mit træarbejde, fordi jeg ikke kan tåle det, på grund af en forgiftning
tilbage i 1977. Så bare min kone bruger neglelak er jeg nødt til at forlade huset.

Men det er jo et sidespring Bjørn A, så jeg synes det er en god ide at du får styr på dine produkter, og så vender tilbage
med noget brugbart.
Myndigederne vil sandsynligvis vende tilbage med en række standarder du skal overholde, og så bliver det op til dig selv at ordne resten.


Så er alting jo bare godt.

Der er lige ankommet en e-mail fra Fødevarestyrelsen som ses nedenfor: Den omtaler regulativ 1935/2004, som jo netop er væsentligt i forhold til fødevare kontakt sikkerhed. Jeg har endnu ikke sat mig helt ind i dette regulativ, men skal nok vende tilbage - hvis ikke Jesper Agerbundsen eller andre kommer først.

Og, skal også lige påpege at jeg under ingen omstændigheder er producent, så hvis det er noget som kan komme på tale - stopper det hele bare lige med det samme.

Kære Bjørn Andersen

Alle produkter, der ved forudsigelig anvendelse kommer i kontakt med fødevarer, skal overholde reglerne for fødevarekontaktmaterialer (FKM). Det vil også gælde overfladebehandlinger til fx skærebrætter og køkkenbordplader af træ.

Der er ikke specifikke regler for disse produkter, Derfor er det den generelle EU forordning om fødevarekontaktmaterialer 1935/2004, der skal overholdes. Det skal bl.a. sikres at der ikke smitter bestanddele af til fødevaren i mængder, der er skadelig for forbrugeren.

Du kan læse mere om FKM reglerne her og om overfladebehandlinger her.

Husk i øvrigt, at hvis du er producent eller importør af FKM produkter, skal du registreres hos Fødevarestyrelsen og vil modtage kontrolbesøg.

Med venlig hilsen
Mette


Mette Holm
biolog, specialkonsulent l Kemi og Fødevarekvalitet
meth@fvst.dk

Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen l Stationsparken 31-33 l 2600 Glostrup l Tlf. +45 72 27 69 00 l fvst.dk/kontakt l www.fvst.dk

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 13:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg lige siddet og kigget vedlagte rapport igennem. Det er godt nok tungt stof, men måske værd for de af jer som drejer/laver ting og sager som kan - bare tænkes at komme i fødevarekontakt. Sådan en "omgang" som er indeholdt i denne "Checkliste" gælder jo for alle produkter/leverandører som importere/fremstiller sådanne produkter, og alene betegnelsen "MULIG KONTAKT TIL FØDEVARER" kan jo gøre enhver hobbydrejer lidt nervøs "Bliver min skål,tallerken etc anvendt i kontakt med fødevare".

Jeg har nu spurgt i Fødevarestyrelsen om jeg kan anses som producent, og hvis ja, stopper alt omkring H-olie/voks systemerne øjeblikkeligt.

God fornøjelse med læsningen, og tag en god snak med jeres leverandør af "Foodsafe" midler.


DER ER GODT NOK LANGT FRA MANTRAET : "Fødevaresikkert når opløsningsmidlerne er fordampet"

PS: Der er lige landet en e-mail mere fra Fødevarestyrrelsen, se nedenstående. Ud over den aktuelle diskussion er det nok væsentligt at notere sig at der skal helt andre ting til i forhold til Fødevarekontakt end jeg tror nogen her havde forestillet sig, hvorfor, ALLE 5 H-TYPER KAN DERFOR IKKE BETEGNES "FØDEVARE KONTAKT SIKRE", OG DE MÅ, LIGESOM ETHVERT ANDET PRODUKT PÅ MARKEDET KUN VURDERES UD FRA EN KONKRET VURDERING FRA FØDEVARESTYRRELSEN.

Hej igen
Sikkerhedsdatabladet har som sådan ikke noget med FKM reglerne at gøre. Hvis du vil sælge dine olier som egnede til brug for fødevarekontakt er du nødt til at tage stilling til, om indholdsstofferne kan migrere til fødevaren, i hvilke mængder, og om det er skadeligt for forbrugerne eller skader fødevarens sammensætning (fx ved afgivelse af farve eller lugt). Du kan evt. få et eksternt konsulentfirma til at hjælpe, men vi har ikke mulighed for at gøre det eller godkende produkterne.


Mvh Mette

OG HER SLUTTER DENNE DEBAT FRA MIN SIDE, OG JEG OVERLADER DET GERNE TIL I TRE UTROLIG VIDENDE OG INDSIGTSFULDE FORUMDELTAGERE AT FINDE UD HVORDAN I KAN HJÆLPE ANDER TRÆDREJERE VIDERE I FORSTÅELSEN OMKRING FMK REGLERNE FOR FØDEVAREKONTAKT.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 14:30 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Så var der alligevel ikke helt styr på sagerne, Men godt du lægger svaret op her.

Og Jo du må betegnes som producent og Leverandør pga. Som du jo selv siger så er det olier og vokse du selv laver..

Der var jo også problemer med mærkningen af dine olier og voks.
Hvilket man jo kan læse om i det regulativ, Som du skrev om før:
Citat: "Der er lige ankommet en e-mail fra Fødevarestyrelsen som ses nedenfor: Den omtaler regulativ 1935/2004, som jo netop er væsentligt i forhold til fødevare kontakt sikkerhed"

Jeg vedhæfter hele regulativet 1935/2004 og som Bjørn skriver er det tungt stof, Men et stof som en producent, leverandør skal sætte sig ind i.

Her er blot et Lille udklip af brudstykker i regulativet, Og som man kan læse er der mangler i mærkning / Oplysning om Bjørns Olier og voks.

Artikel 3
Generelle krav
1. Materialer og genstande, herunder aktive og intelligente materialer
og genstande, fremstilles i overensstemmelse med god fremstillingspraksis,
således at de under normale eller forudsigelige anvendelsesforhold
ikke afgiver bestanddele til fødevarer i mængder, der kan:
a) frembyde en fare for menneskers sundhed
b) forårsage en uacceptabel ændring af fødevarernes sammensætning
eller
c) forårsage en forringelse af fødevarernes organoleptiske egenskaber.
2. Reklamer for samt mærkning og præsentation af materialer og
genstande må ikke vildlede forbrugerne.

Artikel 15
Mærkning
1. Medmindre andet er fastsat i særforanstaltningerne, jf. artikel 5,
skal materialer og genstande, der ved markedsføringen endnu ikke er i
kontakt med fødevarer, ledsages af:
▼B
2004R1935— DA —07.08.2009 — 001.001— 12
a) angivelsen »til kontakt med fødevarer« eller en særlig angivelse af anvendelsesformål såsom kaffemaskine, vinflaske, suppeske eller det
symbol, der er gengivet i bilag II
b) om nødvendigt særlige anvisninger, der skal overholdes, for at de
pågældende materialer og genstande kan anvendes sikkert og korrekt
c) navn eller firmanavn og i begge tilfælde adresse eller vedtægtsmæssigt
hjemsted for fabrikanten, forarbejdningsvirksomheden eller den
markedsføringsansvarlige forhandler etableret i Fællesskabet
d) passende mærkning eller identifikation, så de pågældende materialer
og genstande kan spores, jf. artikel 17
,
og
e) for så vidt angår aktive materialer og genstande, oplysninger vedrørende
tilladt anvendelse og andre relevante oplysninger som f.eks.
betegnelsen på og mængden af de stoffer, der afgives af den aktive
komponent, så de fødevarevirksomhedsledere, der anvender de
pågældende materialer og genstande, kan overholde andre relevante
fællesskabsbestemmelser eller, hvis sådanne ikke findes, nationale
fødevarebestemmelser, herunder bestemmelser om mærkning af
fødevarer.
2. De oplysninger, der er omhandlet i stk. 1, litra a), er dog ikke
obligatoriske for genstande, der på grund af deres karakteristika klart er
bestemt til at komme i kontakt med fødevarer.
3. De i stk. 1 krævede oplysninger skal være iøjnefaldende og let
læselige og må ikke kunne slettes.
4. Detailhandel med materialer og genstande er forbudt, hvis de i stk.
1, litra a), b) og e), omhandlede oplysninger ikke er affattet på et sprog,
der er let forståeligt for køberen.

7. I detailleddet skal de i stk. 1 krævede oplysninger fremgå af:
a) materialerne og genstandene eller deres emballage
b) etiketter, der er anbragt på materialerne og genstandene eller på deres
emballage,

Artikel 17
Sporbarhed
1. Materialernes og genstandenes sporbarhed skal sikres i alle led for
at lette kontrol, tilbagekaldelse af mangelfulde produkter, forbrugeroplysning
og placering af ansvar.
2. Under behørig hensyntagen til den teknologiske gennemførlighed
indfører virksomhedslederne systemer og procedurer, der gør det muligt
at identificere, fra hvilke og til hvilke virksomheder der er leveret
materialer eller genstande og, hvor det er relevant, stoffer eller
produkter, der er omfattet af denne forordning og gennemførelsesforanstaltningerne
hertil, og som er anvendt til fremstilling af sådanne materialer
og genstande. Disse oplysninger stilles på anmodning til rådighed
for de kompetente myndigheder.
3. Materialer og genstande, der markedsføres i Fællesskabet, skal
kunne identificeres ved hjælp af et hensigtsmæssigt system, der gør
det muligt at spore dem via mærkning eller relevant dokumentation
eller information.


Så nu er sagen vist næsten helt belyst, Jeg skriver næsten pga. Jeg har skrevet til og talt med miljøstyrelsen, hvor jeg bla. Har sendt sikkerhedsdatabladet ind samt billeder af olier og vokse, så de kan se hvordan bla. Mærkningen er på produkterne, Jeg vil lige oplyse om at de er sendt ind i GÅR og ikke efter fødevarestyrelsens svar til Bjørn, Men de lød nu heller ikke helt tilfreds med det sikkerhedsdatablad og billeder af olier og voks. Men det vil de har en behandlingstid på op til 4 uger.. Jeg sendte det ind til dem så der kan komme helt styr på sagerne.. Jeg lægger selvfølgelig det hele op her når deres svar kommer.

Og så må Bjørn jo bare få styr på alt det der skal styr på nu for at fortsætte med at producere og sælge sine olier og vokse.
Jeg kommer aldrig til at producere og sælge sådanne produkter, for hold da op en masse en producent, Leverandør osv. SKAL Sætte sig ind i...


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 17:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Så er den ged vist nok velbarberet, så vi kan komme videre med noget andet og mere produktivt.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 20:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
Nej, Jesper, jeg synes først Du, Jeg og Kaj skal gå bodsgang for at vi bevidst har vildledt den stakkels uskyldige Bjørn Andersen.
Selv har han jo tydeligvis ingen skyld i miseren.
Mon Compostela de Santiago kan gøre det, hvis vi tager den på den gammeldags hårdcore metode, på knæ?

Bjørn, du er med et fint psykiatrisk udtryk, syg i roen!
Gennem din sædvanlige monumentale stædighed og totalt manglende evne til at anerkende egne fejl, er det nu lykkedes dig at lægge dig ud med stort set alle trædrejere i landet, både her og på Facebook.
Din reaktion: Giv nogle andre skylden.

Det er sgu til at dø af grin over.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 21:03 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Kaj Petersen skrev:
Nej, der skal nemlig ikke være et datablad for valnødeolie, den indeholder ingen farlige stoffer, og er deklareret i forvejen.

Men du skal altså oplyse, at det kun er valnøddeolie, der er anvendt, ikke?
(Bare fordi jeg er lidt tung i opfattelsen).

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 21:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
Nej, Jesper, jeg synes først Du, Jeg og Kaj skal gå bodsgang for at vi bevidst har vildledt den stakkels uskyldige Bjørn Andersen.
Selv har han jo tydeligvis ingen skyld i miseren.
Mon Compostela de Santiago kan gøre det, hvis vi tager den på den gammeldags hårdcore metode, på knæ?

Bjørn, du er med et fint psykiatrisk udtryk, syg i roen!
Gennem din sædvanlige monumentale stædighed og totalt manglende evne til at anerkende egne fejl, er det nu lykkedes dig at lægge dig ud med stort set alle trædrejere i landet, både her og på Facebook.
Din reaktion: Giv nogle andre skylden.

Det er sgu til at dø af grin over.


At du, Bredsgaard af alle, har formået at "tage fusen" på folk som troede du viste mere end de fleste, må du se som du ønsker, men det ændre jo ikke på faktum, at netop alt dette omkring Fødevarekontakt er en kompliceret sag, som meget nemt kunne have bragt hobbyfolk som måske ikke har den viden du var tillagt gevaldigt i "fedtefadet" hvis der dukkede en inspektør fra Fødevareministeriet op på et marked, eller som det her skete for Robin Jørgensen ved et rent tilfælde. Det eneste positive ved hele dette forløb er at dit mantra er lagt endegyldigt i graven, og hvis jeg er "syg i roen", tja så lever jeg fint med det. At Jesper Agerbundsen og Kaj Petersen så bare har udvist en total mangel på at hjælpe til omkring dette, Tja igen, det er deres valg og holdning. Specielt at Kaj Petersen, som fortæller at han har arbejdet med miljø spørgsmål i så mange år, og kender lovgivningen grundigt, har jo bevist valgt at holde sig langt væk fra sagen. At Agerbundsen kommer lidt "galt afsted" i forhold til generel forståelse af et simpelt sikkerhedsdatablad og hvad det indeholder er er nok tilgiveligt generelt, men at du Bredsgaard tillader dig at fortsætte med det rendestenssprog som du pøser ud over enhver, syntes jeg du bør tænke lidt over. det er jo så totalt unødvendigt, og du får INGEN respekt fra hverken mig eller mange andre, OG, du behøver ikke komme med yderligere indlæg, du skal nok få "det sidste ord" - ikke noget problem.:) :) :)

PS: Og du kan roligt spærre denne tråd Kaj Petersen ;) hvis du ønsker det, Bredsgaards udgydelser vil nok flyde i en lind strøm længe endnu.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 21:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
BjoernA skrev:


OG HER SLUTTER DENNE DEBAT FRA MIN SIDE, .



Det er snart 117. gang, du har sagt det i den ene og den anden tråd.

Hvor mange gange skal vi op på, før det rent faktisk holder?

Den der rolle som "forfulgt uskyldighed" Du har påtaget dig for at slippe for at indrømme at det er DIG og KUN DIG, der som professionel producent har ansvaret i denne sag, bliver lige så træls som alle bortforklaringerne i længden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2016, 21:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
ErlingSj skrev:
Kaj Petersen skrev:
Nej, der skal nemlig ikke være et datablad for valnødeolie, den indeholder ingen farlige stoffer, og er deklareret i forvejen.

Men du skal altså oplyse, at det kun er valnøddeolie, der er anvendt, ikke?
(Bare fordi jeg er lidt tung i opfattelsen).


Jo.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team