www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 jul 2016, 12:16 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
En lille advarsel oplysning ang. Finish Olie / Voks, som man ikke skal tage let på..

Ja det er noget som vi alle jo godt ved når vi lige tænker os om, Og så gælder det også selvom det er noget vi laver til Tante Oda og venner…

Kort fortalt:
Jeg havde lavet nogle anretterfade / Skærebrætter til et cateringfirma, da jeg afleverede dem havde de desværre besøg af Fødevarestyrelsen, hvilket jeg først opdagede da de henvendte sig til mig pga. Kokken lige havde spurgt mig om hvad de var behandlet med, Og da jeg svarede at det var 100% Foodsafe produkter, da kom en mand frem i hvid kittel og ville godt vide hvad det var og at han godt ville se bla. Datablade på det.. Jeg fik fremskaffet et sikkerhedsdatablad på Olien men kunne intet få på voksen, Så han ville komme og besøge mig på mit lille værksted, hvilket de så gjorde og de så de olier og vokse jeg havde stående i mit skab, der var noget olie og voks som der ikke findes datablad på samt der ingen oplysninger / indholdsfortegnelse var på de bøtter som angiver om det er farligt / Skadeligt på nogen måde.
Jeg argumenterede for at de produkter ikke var farlige på nogen måde og de sælges i øvrigt kun til hobbybrug, jeg blev så spurgt om jeg kunne dokumentere mine påstande om at de ikke var farlige og 100% foodsafe, det kunne jeg selvfølgelig ikke da der intet findes på dem, de sagde også at der ikke skelnes i loven om det kun er til hobbybrug eller proff. Brug, Der gælder samme mærkning af sikkerhedshensyn.
De fik så produkterne med og ville vende tilbage til mig ugen efter, det har de så gjort pr. tlf.
Resultatet blev at den ene olie som jeg havde sikkerhedsdatablad på kunne jeg godt bruge, Men ikke til noget som får fødevarekontakt.. Men voksen og noget andet olie jeg havde som de også fik med, advarede de mig kraftigt om at bruge pga. manglende oplysninger om produkterne så hverken de eller jeg kunne se hvad det var jeg ”Udsatte” Mine kunder, familie og mig selv for ved brugen af de produkter.
Så det jeg havde tilbage er nu røget på genbrugspladsen og afleveret som kemikalier som de anbefalede mig at gøre.
Han oplyste mig endvidere om at når man laver og sælger fødevarekontakt produkter, Så skal man registreres hos dem ellers kunne man godt ryge ind i problemer som han sagde, så dvs. At drejer man feks. En skål, laver skærebræt, tallerkner osv. Som får kontakt med fødevare og sælges til en anden person, så skal man registreres som producent af fødevarekontakt produkter og selvfølgelig have sikkerhedsdatablade på de produkter man bruger, så man kan fremvis at fabrikanten garanterer at det er foodsafe osv. Og det lige meget om man er Cvr.registreret eller bare har en lille hobby produktion, for i tilfælde af nogen feks. Bliver syge, slår ud eksem osv. Så skal man kunne spore sig frem til producenten og det han feks. Har behandlet materialerne med.
Deres besøg endte med en advarsel og at de vil komme på besøg igen, Og hvis ikke der var styr på div. Oplysninger næste gang, så kommer bødehæftet i brug..
Jeg kan i øvrigt oplyse om at deres besøg koster 400,- pr. kvarter og det tager nemt en times tid. :/

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2016, 12:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Robin.
Tak for din udførlige rapport. Ikke nogen rar oplevelse for dig, og selvfølgelig er du nødt til at rette ind for ikke at komme yderligere i klemme.
Reglerne er åbenbart ret stive men også ret klare, og der er næppe nogen af os, der har mod på/råd til at trodse dem og tage det juridiske efterspil for at finde ud af, om reglerne nu også er så stramme, som de administreres.

Hvis man sælger en skål, der er behandlet med noget hjemmerørt, kan det altså være en god idé at skrive udtrykkeligt på en dags-dato, at den sælges til dekorative formål.
Alternativt kan den sælges som ubehandlet og køber må så efterbehandle den med hvad vedkommende nu har lyst til.

Alligevel står jeg tilbage med et enkelt spørgsmål:
Gad vide, om kravene om datablad også gælder for et ublandet produkt, der i sig selv er godkendt *som fødevare* - altså f.eks. valnøddeolie?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2016, 13:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Tja, det er en af grundene til at jeg vil vide nøjagtig hvad der er i det snalderværk jeg bruger - omend jeg ikke sælger noget, så kommer nok ikke i søgelyset.

-----------------

Hvordan får vi så bierne til at danse et sikkerhedsdatablad, spø'r jeg så bare...........

Det har et "E" nummer - E901

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 14:41 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Jeg er blevet kørt noget rundt i manegen af den Producent BjørnA. Som har lavet de olier og voks som gav mig problemer, Og som kan give andre endnu større problemer..
Jeg har forgæves forsøgt flere gange at få de korrekte oplysninger om de Olier og vokse som han kalder Foodsafe, det helt uden held men blot med en masse søforklaringer og selvmodsigelser om de produkter, han mener bestemt heller ikke at han kan klandres for at jeg fik problemer ved at bruge hans produkter som han jo siger er foodsafe og så alligevel ikke..
Der kører en debat på Facebook. Som jeg startede med samme indlæg" Lille advarsel / Oplysning" Det er kørt så langt ud med selvmodsigelser, frasigelser og at Han har styr på det og så alligevel ikke, producenten BjørnA. Har nu sendt en mail til Fødevarestyrelsen for at få oplyst regler om mærkning af hans hjemmelavede Olier og Vokse, Og som han skriver til dem IKKE indedeholder Opløsningsmidler!!
Det er direkte løgn det han skriver til dem Pga. Han har selv skrevet i et indlæg til en anden person, At hans produkter indeholder Opløsningsmidler....
Jeg er sku rystet..

Hvilke opløsningsmidler kan det være, Noget som man skulle have beskyttet sig imod når man brugte det.. Opløsningsmidler er jo ikke noget man skal alt for let på, Mange kan jo slet ikke tåle at arbejde med det..

Nå men det er ikke for der skal startes en hetz i mod ham, Jeg vil blot igen advare om at bruge de BjørnA. Produkter, I sær da man jo faktisk slet ikke ved hvad de indeholder af skadelige ting...
Ps. At jeg tog BjørnA. I kraftig forsvar i sin tid over for Stig Bredsgaard, da han Havde en "Kraftig" Debat Med BjørnA. Bla. Om det Finish Hans Olier osv. Ja der har jeg desværre måtte sande at Jeg tog meget fejl og Stig havde ret, Hvilket jeg også har ringet og sagt undskyld for til Stig.. Tager man fejl bør man også kunne sige undskyld..


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 15:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er - stadig helt korrekt, og det vil jeg også mene gælder for andre produkter som indeholder "opløsningsmidler, MEN, da der jo er forskel på "giftigheden" af forskellige typer opløsningsmidler, er der vel også forskel på hvad de kan anvendes til. Og, den understregning du her har lavet må jo så også gælde for et produkt som f.eks TRIP TRAP Bordpladeolie som Joe P henviser til som værende godkendt i alle ender og kanter. Hvis Fødevarestyrelsens vurdering er at når en oliefilm er "Afdampet" og de øvrige råvare ikke er mærkningspligtige, ja, så er produktet ok til "Fødevarekontakt". Jeg "indrømmer" selvfølgelig (det er der dog aldrig lagt skjul på) af min "række" af hjemmelavede produkter består af følgende: H-olie m/opløsningsmiddel, HB-olie m/opløsningsmiddel. H-olie UDEN opløsningsmiddel (Sikkerhedsdatablad ligger her under filer), HH-olie UDEN Opløsningsmidler (Sikkerhedsdatablad ligger her under filer). HC-vox er uden opløsningsmidler, og ikke mærkningspligtig (Ligesom H-olie og HH-olie) og totalt uden opløsningsmidler. (Sikkerhedsdatablad ikke færdigt endnu da recepten ikke er endeligt udformet). Og så til det tekniske hvorfor der er så mange, og forskellige olier: 1: H/HB-olie MED opløsningsmidler : Opløsningsmidlerne er en væsentlig faktor for hvordan et drejet emne BEFUGTES, det vil sige hvordan træets naturlige farver kommer til udtryk, OG, opløsningsmidlet er en vigtig del for regulering af olien viskositet. HB-olien har en lavere viskositet end H-olien, og trænger dybere ind i træets struktur.. H-olie og HH-olie UDEN opløsningsmidler befugter træet i væsentlig mindre grad, hvilket har stor betydning når man f.eks behandler lyse træsorter. HC-voxen befugter alt træ særdeles lidt, kan man i mange tilfælde nøjes med at påføre et- måske 2 tynde lag, som i modsætning IKKE er begrænset til små emnestørrelser som ved produkter baseret på Sellac, Acryl etc. HC-voxen kan anvendes selv på meget store flader - og kan stadig poleres uden problemer. Og, til dig personligt Robin: ALT DETTE VED DU JO GODT, VI HAR JO SNAKKET OM DET SÅ TIT, OG DU VAR JO SELV MED PÅ BESØG HOS JOE P DA VI TESTEDE DE 3 TESTRECEPTER PÅ HC-VOXEN. Så - alt i alt, afventer jeg nu bare at Levnedsmiddelstyrelsen kommer på banen. Jeg er overbevist om at der sandsynligvis er mange hobbydrejere som kommer her forbi, nok har behov for også at vurdere andre af alle de produkter som tilbydes hobbyfolket.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 16:10 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Trist men igen taler du uden om..
Den voks du havde ned oppe hos Joe, det er jo IKKE Den du har sogt til os brugere,
MEN en helt ny variant med Harpiks i, drt var ihvertifalde hvad du fortalte Joe og mig..
Men på tide du forholder dig til sandheden og IKKE kommer ned en masse sørgelige
Bortforklaringer...
Og her stopper jeg med at debatere med dig pga. Det er skruen uden ende fyldt med
selvmodsigelser og søforklaringer....

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 16:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tja, tingene kan tilsyneladende bøjes efter hvad der lige passer, og beklager, jeg er ikke skrap nok til at deltage på det plan. Jeg forstår simpelthen ikke formålet, så jeg trækker mig ydmygt tilbage og holder kræft, indtil Fødevarestyrelsen har givet sine kommentarer/anvisninger.

Og, bare lige for redelighedens skyld. Du har ikke købt noget som helst vox. Det du havde, havde du fået foræret, og hos Joe P var det et spørgsmål om at teste "Standard vox" viskositet, så emulsionen ikke "bryder" ved tryk/ændret temperatur, samt teste to typer med harpiks. (letter det bare lidt på hukommelsen;))
At du efterfølgende gerne købte (men ikke betalte) et glas vox, er jo så en anden sag, ikk :) - og jeg kan jo ikke engang få den tilbage, vel. Den ligger på giftdepotet hos Genbrug siger du jo.

Ak ja, verden er en underlig ting.

PS: Du skal ikke anstrenge dig for meget med at svare, din hukommelse har det tilsyneladende svært nok i forvejen.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 17:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg troede egentligt at Du havde meldt dig ud i protest mod, at jeg gik hårdt til dig MHT alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne.
Der må jeg jo have taget fejl.
Du er her tydeligvis endnu, og dermed er alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne her osse.

Pragtfuldt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 17:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
Jeg troede egentligt at Du havde meldt dig ud i protest mod, at jeg gik hårdt til dig MHT alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne.
Der må jeg jo have taget fejl.
Du er her tydeligvis endnu, og dermed er alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne her osse.

Pragtfuldt!



Bredsgaard.: Kan du ikke, bare for en gangs skyld opføre dig en smule civiliseret. det har du tilsyneladende mega svært ved, og når man tager dit begrænsede videnområde i betragtning er det vel ikke så svært at forstå.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 17:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Her burde jeg så, meget mod sædvane, smide en laughing smiley!



"Begrænset videnområde" fordi jeg kun udtaler mig om ting, jeg rent faktisk har forstand på i modsætning til de selvudnævnte drejeorakler.

" Endnu en laughing smiley"!

Så definitionen på " Civiliseret" er altså at lade de selvudnævnte profeter vrøvle i fred.
Den var godt nok ny for mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 17:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Du er velkommen, bare du holder dig langt væk fra mig. Jeg regner dig ikke overhovedet, og giver dine gamle kolleger på godserne tilbage sidst i 1970'erne (eller var det i begyndelsen af 1980erne) ret : Han er komplet håbløs ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 18:34 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Jeg bliver desværre lige nød til at kommentere din besked til Stig...

BjørnA. Du beder Stig om at opføre sig civiliseret og siger det har han svært ved...

Hmm.. Du bør nu se indad...
Dig som ikke kan og vil holde sig til de fakta om at du er fuld af fup med dine olier og voks, men blot hele tiden viger uden om og ikke siger sandheden om dine olier og voks, dig som giver direkte Usandheder i en mail til Fødevarvarestyrelsen om at dine olier og voks ikke indeholder opløsningsmidler, men fakta er at du selv indrømmer at de indeholder Opløsningsmidler...Men det havde du jo nok bare glemt...

Det må vist være dig som bør opføre sig civiliseret, Stå ved dit ansvar og giv alle der har købt dine produkter,
En stor undskyldning for at du aldrig har fortalt at der er opløsningsmidler i...
Der findes mange mennesker der ikke kan tåle at arbejde med opløsningsmidler...
Det er sku ikke en civiliseret opførsel...

men det har du vel også en masse bortforklaringer på....

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 18:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, Du regner mig tilsyneladende for nok til at forlade forum hellere end debattere med mig.

Det er der nok ingen herinde, der er i tvivl om.

Så spar mig dit vrøvl og " Get thee to a nunnery" ( Laughing smiley again!!!)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 19:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Hæ, hæ. Bedre underholdning skal man lede længe efter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 19:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
nilsfrederiksen skrev:
Hæ, hæ. Bedre underholdning skal man lede længe efter.



Du har helt ret Niels. han er bare ikke vær at regne med.:) Så mon ikke man bare skal tie ham ihjel,måske han finder et stykke træ i skoven ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 20:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Naj - det var nu ikke lige den vinkel, jeg havde ind over


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 20:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Du kan jo osse bare vælge kujonens vej, Bjørn.
Meld dig ud!

Nåh nej, det har du jo allerede gjort.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 21:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tak til Robin for en

- saglig
- detaljeret
- troværdig
- konkret
- dokumenteret

forklaring på forløbet.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 21:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
Du kan jo osse bare vælge kujonens vej, Bjørn.
Meld dig ud!

Nåh nej, det har du jo allerede gjort.


:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 21:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Flot svar, må jeg sige!

Gå nu bare hen og æd noget korn sammen med de andre kyllinger!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 21:45 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
BjoernA skrev:
stig bredsgaard skrev:
Jeg troede egentligt at Du havde meldt dig ud i protest mod, at jeg gik hårdt til dig MHT alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne.
Der må jeg jo have taget fejl.
Du er her tydeligvis endnu, og dermed er alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne her osse.

Pragtfuldt!



Bredsgaard.: Kan du ikke, bare for en gangs skyld opføre dig en smule civiliseret. det har du tilsyneladende mega svært ved, og når man tager dit begrænsede videnområde i betragtning er det vel ikke så svært at forstå.

Bjørn, her knækkede min diplomatiske film. Jeg har, i modsætning til dig, endnu ikke grebet Stig i at udtale sig, om noget han ikke ved noget om.
Jeg klarer mig uden dine olier i fremtiden!

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 21:47 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Hej Lars.

Mange tak :)

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 21:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Finn Guldbaek skrev:
BjoernA skrev:
stig bredsgaard skrev:
Jeg troede egentligt at Du havde meldt dig ud i protest mod, at jeg gik hårdt til dig MHT alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne.
Der må jeg jo have taget fejl.
Du er her tydeligvis endnu, og dermed er alt vrøvlet, cirkelargumentationen og selvmodsigelserne her osse.

Pragtfuldt!



Bredsgaard.: Kan du ikke, bare for en gangs skyld opføre dig en smule civiliseret. det har du tilsyneladende mega svært ved, og når man tager dit begrænsede videnområde i betragtning er det vel ikke så svært at forstå.

Bjørn, her knækkede min diplomatiske film. Jeg har, i modsætning til dig, endnu ikke grebet Stig i at udtale sig, om noget han ikke ved noget om.
Jeg klarer mig uden dine olier i fremtiden!


Helt fint. Det står frit for enhver hvad man vil bruge, og Bredsgaard er jo en nøgleperson her i forum, så alle bøjer sig i støvet for et stykke træ. Jeg er grundigt træt af al den jantelov som hersker her, og ud over at informer om hvad Fødevarestyrelsen oplyser/informerer/instruere om OMKRING DE PRODUKTER JEG HAR UDVIKLET TIL TRÆDREJNING, skal jeg nok holde helt kæft fremover.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 22:15 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Bjørn, jeg har fået meget fantastisk træ fra Stig, men er på ingen måde afhængig af det. Får tilbudt så meget fra anden side, at jeg ofte må sige nej tak.
De eneste nøglepersoner jeg kender på dette forum, hedder Petersen.
Jeg havde det spinkle håb, at det at selv jeg sagde stop, ville få dig til at tænke over, hvad du skriver, her på forum.
Jeg har også set diskutionen på Facebook, men et medie, hvor folk direkte frabeder sig konstruktiv kritik, bruger jeg ikke meget tid på.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 22:28 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jan 2013, 00:30
Indlæg: 96
Geografisk sted: Taarbæk/Klampenborg
Hej Bjørn. Jeg har købt noget H olie og noget HH olie Non-Voc af dig. Kan du fortælle hvilken type olie der er basis og hvilke andre ingredienser der er i dem ? Så kan jeg bedre danne mig en mening om hvad jeg vil bruge dem til.

Hej Robin. Tak for dit indlæg. Kan du fortælle navne på hvilke olier og vokse det var som du ikke måtte bruge til det der kommer nær fødevarer ? Sandsynligvis er vi mange der har nogle af de samme stående på hylderne. På forhånd tak.

Vh Sten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2016, 23:13 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Hej Sten.

Tak det var så lidt.
De advarede mig om at bruge noget som helst af det til fødevarekontakt pga. Manglende oplysninger om produkterne da de jo indeholder opløsningsmidler samt Producentens (Bjørn) Selvmodsigelser om foodsafe og ikke foodsafe.

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2016, 07:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Nu hvor diskussionen her på forum er blevet lidt for "overhedet" omkring brug af overfladebehandlingsprodukter, og specielt begrebet "Food safe", Fødevarekontakt, er det måske på tide netop at få Fødevarestyrelsens indput omkring emnet.

I alle de år jeg har læst/kommet her på forum har "mantraet" været : Alle olietyper (generelt) er "Food safe" når opløsningsmidlerne er fordampet.

Jeg har gravet rundt i hukommelsen, og har gravet et par eksempler frem, som måske kan illustrere begrebet "Food safe" som myndighederne ser det.

For ca. 3 år siden var der på Rosenfeldt messen, Vordingborg, hvor der er meget omkring fødevare osv, også deltagelse af et antal trædrejere. jeg kom dengang i snak med en "inspektør" fra Fødevarestyrelsen som var på kontrol netop af fødevareudbyderne. Han kommenterede omkring netop det som blev drejet og solgt til fødevarekontakt som (hvis jeg husker rigtigt" : noget man skulle være opmærksom på".

På ca. samme tid opstod spørgsmålet generelt om man kunne bruge mineudviklede olier i CVR registrerede virksomheder (Tømre- snedker værksted). De havde haft besøg af Arbejdstilsynet, som havde påpeget at der skal findes Sikkerhedsdatablade på alle produkter som anvendes.

I pinsen i år var jeg med til "Kunstruten Køge", vi så godt nok ikke noget til Myndighederne, men snakken gik dog på at "de kunne dukke op".

Jeg har igennem årene ikke spekuleret nærmere på det, men fik dog lavet Sikkerhedsdatabladet for H-olien ifald der var andre virksomheder som havde behov for dette.

Vi, som hobbydrejere havde jo ikke noget at bekymre os om, når opløsningsmidlerne var fordampet, var den hellige grav jo vel forvaret.

Men, den nuværende diskussion viser jo med al tydelighed at det gamle mantra "når opløsningsmidlerne er fordampet er olierne (næsten alle) fødevaresikre, i forhold til alt hvad en hobbydrejer kan tænkes at udbyde, eller - for den sags skyld, forære væk - det være sig f.ek salatskåle, kopper, skeer og alt andet som kan tænkes at komme i kontakt med fødevare.

Det har derfor stor relevans at tage kontakt til myndighederne og få præcis information/instruktion hvad der formeldt kræves for at et givet produkt kan betegnes "Egnet til fødevarekontakt". Jeg har sendt en e-mail til fødevarestyrelsen med følgende tekst: Henvendelsestekst
Hvilke regler gælder for overfladebehandlingsprodukter til træ som kan betegnes som sikre for fødevarekontakt. jeg har udviklet mine egne olier/Voks baseret på ikke mærkningspligtige komponenter, og fri for opløsningsmidler???
, og vil nu afvente information tilbage.

Og, igen, for at der ikke skal herske den mindste tvivl. H-olie serien består af følgende:

H_olie med opløsningsmidler,
HB-olie med opløsningsmidler,
H-olie UDEN opløsningsmidler (Non-voc)
HH-olie UDEN opløsningsmidler
HC- Vox UDEN opløsningsmidler.

Indtil nu er der udarbejdet sikkerhedsdatablade på H-olie (Uden opløsningsmidler) og HH-olie (Uden opløsningsmidler.
Sikkerhedsdatablad for HC-vox vil være klar inden for rimelig kort tid.

Jeg har skrevet alt dette kun for de produkter jeg selv har udviklet og delt med andre hobbyfolk. Hvad der så formelt yderligere findes i markedet af produkter har jeg ingen anelse om

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2016, 10:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Af en eller anden årsag, bliver der kun talt om opløsningsmidler. Det er ikke hele historien. Maling og andre flydende stoffer til overfladebehandling er klassificerede som "kemiske blandinger"

Sakset fra Mijøministeriets hjemmeside:

"Oplysningspligt for stoffer og produkter, hvor der ikke kræves sikkerhedsdatablad

Enhver leverandør af et kemisk stof eller en kemisk blanding, hvortil der ikke kræves sikkerhedsdatablad skal give modtageren alle foreliggende oplysninger om stoffet for at gøre det muligt for downstream brugeren at lave den særlige kemiske arbejdspladsvurdering, fastlægge og gennemføre de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

Der skal tillige gives oplysninger om eventuelle anvendelsesbegrænsninger og hvorvidt stoffet kræver godkendelse.

Når stoffet er registreret, skal der leveres oplysninger om hvorvidt visse test er blevet tilladt udeladt fordi registranten har dokumenteret at eksponeringen er lav.
Leverandøren skal ajourføre oplysningerne hvis en godkendelse bliver meddelt eller nægtet, hvis der bliver vedtaget en begrænsning eller hvis der kommer nye oplysninger, som kan påvirke sikkerhedsforanstaltningerne, eller nye oplysninger om farer. De ajourførte oplysninger skal leveres gratis til alle de modtagere, som leverandøren har leveret til indenfor de seneste 12 måneder."

Der er altså et tydeligt krav om at brugeren informeres om indholdet, så han/hun selv kan bedømme situationen. Der skal ikke kun oplyses om opløsningsmidler, men om alt indhold, således at der kan ske en sagkyndig vurdering om brugen af produktet.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2016, 10:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Agerbundsen skrev:
Af en eller anden årsag, bliver der kun talt om opløsningsmidler. Det er ikke hele historien. Maling og andre flydende stoffer til overfladebehandling er klassificerede som "kemiske blandinger"

Sakset fra Mijøministeriets hjemmeside:

"Oplysningspligt for stoffer og produkter, hvor der ikke kræves sikkerhedsdatablad

Enhver leverandør af et kemisk stof eller en kemisk blanding, hvortil der ikke kræves sikkerhedsdatablad skal give modtageren alle foreliggende oplysninger om stoffet for at gøre det muligt for downstream brugeren at lave den særlige kemiske arbejdspladsvurdering, fastlægge og gennemføre de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

Der skal tillige gives oplysninger om eventuelle anvendelsesbegrænsninger og hvorvidt stoffet kræver godkendelse.

Når stoffet er registreret, skal der leveres oplysninger om hvorvidt visse test er blevet tilladt udeladt fordi registranten har dokumenteret at eksponeringen er lav.
Leverandøren skal ajourføre oplysningerne hvis en godkendelse bliver meddelt eller nægtet, hvis der bliver vedtaget en begrænsning eller hvis der kommer nye oplysninger, som kan påvirke sikkerhedsforanstaltningerne, eller nye oplysninger om farer. De ajourførte oplysninger skal leveres gratis til alle de modtagere, som leverandøren har leveret til indenfor de seneste 12 måneder."

Der er altså et tydeligt krav om at brugeren informeres om indholdet, så han/hun selv kan bedømme situationen. Der skal ikke kun oplyses om opløsningsmidler, men om alt indhold, således at der kan ske en sagkyndig vurdering om brugen af produktet.


Det er jo netop derfor man bruger et sikkerhedsdatablad til at beskrive et givet produkts "Farlighed/ ufarlighed" ved netop at kunne henvise til om en given komponent er "Mærkningspligtig" eller ej. Loven tager ikke hensyn til om en givet bruger har den kemiske baggrund til at vurdere et givet produkt. Det er derfor man bla bruger MAL-koden (1993) til at informere om nødvendigheden for at evt. skulle bruge værnemidler, ventilation, beklædning etc.

Det gør jo bare det gamle "mantra" her fra forum endnu mere grelt i forhold til beskyttelse af en given bruger - og af et givet produkt. (En given olie er "Foodsafe når opløsningsmidlerne er fordampet) denne term er jo nærmest "banket" ind i knolden på alle de hobbyfolk som kom her på forum, mig selv inkl - selv om jeg - i bagklogskabens klare lys burde have vist bedre.

Dine egne input omkring OB Gloss juice, div. blandinger af Valnøddeolie med andre komponenter er jo lige så udokumenterede som utrolig meget andet, og bla. derfor syntes jeg det er særdeles relevant at kontakte Fødevarestyrelsen, så vi både kan få "aflivet" det gamle mantra, som få relevant styr på hvad vi alle, som hobbydrejere anvender og dermed potentielt udsætter andre for.

PS: Hvis du lige læser et Sikkerhedsdatablad for et eller andet produkt, vil du se at det bla. indeholder en masse "sikkerhedssætninger" og anbefalinger til hvordan et givet produkt skal anvendes/Håndteres.

Jeg kan ikke lade være med at f.eks. pege på hvor "farlig" f.eks en sekund lim (CA-lim) er, ligesom hvor "slem" f.eks en pre-polymer MDI (1 komponent PU-lim) er. Og sådan kan man blive ved.

PPS: jeg var også af den overbevisning at der ikke skulle udarbejdes sikkerhedsdatablad for de olier/vox jeg har gået og udviklet, men denne tråd/debat har jo gjort ganske klart at det ikke er tilfældet, og ganske godt i tråd med med Fødevarestyrelsens besøg hos Robin Jørgensen (Selv om jeg ikke helt forstår forskellen imellem hvad du her har akset fra Miljøministeriets hjemmeside og den information som indtil nu er kommet fra Fødevarestyrelsen. Det bliver interessant at høre en endelig information fra Fødevarestyrelsen. Så kan man jo altid spørge i Miljøministeriet bagefter.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2016, 12:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Bjørn,

prøv nu lige at læse det der står:

Enhver leverandør af et kemisk stof eller en kemisk blanding, hvortil der ikke kræves sikkerhedsdatablad skal give modtageren alle foreliggende oplysninger om stoffet for at gøre det muligt for downstream brugeren at lave den særlige kemiske arbejdspladsvurdering, fastlægge og gennemføre de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

Fremhævelserne er mine. Resten er fra Miljøstyrelsen http://mst.dk/virksomhed-myndighed/kemi ... oerkaeden/

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team