www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 08:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 maj 2015, 19:55 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2015, 19:48
Indlæg: 5
Jeg er ved at reparere en ældre Browning. Jeg har fjernet lakken fra skæftet, og limet forskæftet der var flækket: https://www.dropbox.com/s/hvf63wdqqs45fgs/2015-05-25%2019.43.49.jpg?dl=0

Jeg kunne godt tænke mig at skjule limningen mere, men tror i jeg kan det? Har i nogle tips der kunne afprøves?

vh Jesper


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2015, 20:03 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 13 apr 2012, 19:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Furesø
Den mørke farve omkring limningen er sikkert fra gammel skæfteolie, som indeholder både linolie og et farvestof. Linolien er trængt langt ind i træet også omkring revnen inden den blev limet og har medbragt lidt farvestof, som nu kan ses. Det er næsten umuligt at fjerne kemisk og en mekanisk fjernelse vil fjerne for meget af træet.

Det eneste jeg kan komme i tanke om, er en stærk udgave af brintoverilte, men hvordan det skal afgrænses til kun at virke på revnen, har jeg ikke nået bud på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 15:40 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2015, 19:48
Indlæg: 5
Torben Nielsen skrev:
Den mørke farve omkring limningen er sikkert fra gammel skæfteolie, som indeholder både linolie og et farvestof. Linolien er trængt langt ind i træet også omkring revnen inden den blev limet og har medbragt lidt farvestof, som nu kan ses. Det er næsten umuligt at fjerne kemisk og en mekanisk fjernelse vil fjerne for meget af træet.

Det eneste jeg kan komme i tanke om, er en stærk udgave af brintoverilte, men hvordan det skal afgrænses til kun at virke på revnen, har jeg ikke nået bud på.


Det lyder meget plausibelt.

Det skal siges at billedet af revnen er taget efter jeg har fjernet alt lakken af forskæftet. Jeg har planer om at oliere det og give træet det en lidt mere rød glød.

Kunne man tage en vatpind og forsigtig smøre på kanten? Kunne det "udnyttes" at jeg har planer om at ændre gløden lidt i træet og dermed kunne udjævne farveforskellen med den farvede olie?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 16:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
r.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 18:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 16:32 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2015, 19:48
Indlæg: 5
BjoernA skrev:
Dit sidste forslag er en mulighed FORUDSAT at du ønsker en mørkere farvetone. Afhængig af hvilke slags lim der i sin tid blev brugt, er det rimeligt sikkert at "mulighederne ikke er mange, men, er du sikker på fingrene og kan ridse fugen ud, UDEN at fjerne træ, er der en chance for at du kan fylde en fuge ud med epoxy lim. En Epoxy lim kan evt indfarves så den nogenlunde matcher den omgivende farve. Snak evt med en konservator som har forstand på dette i detaljer - risikoen for at komme galt afsted er stor.


Bare en hurtig tanke, kunne en idé være at tage noget savsmuld fra inderside af skæftet og blande op med epoxy lim?

Det kræver selvfølgelig at man er i stand til at lave en lille "fuge" der hvor det sorte område er, som man så fylder ud med limen, tænker jeg.

Farven i træet skal være mørkere end det er nu.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 17:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 18:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 19:19 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1378
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Revnen kan ikke fjernes så, hvorfor ikke fremhæve den med en gang messingpulver?

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 19:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2015, 19:48
Indlæg: 5
BjoernA skrev:
Problemet er bare at det kan være utroligt svært at ramme en farvetone så den ligner omgivelserne. Det er der folk som bruger mange år på at lære.


er bare bange for at det bliver for dyrt hvis jeg skal have professionel hjælp :cry:

Hvis nu jeg vælger at tage chancen med epoxy-lim eller noget savsmuld blandet med trælim, så er jeg lidt i tvivl om hvorvidt det jeg fylder revnen med tager i mod den farvede olie jeg giver resten af skæftet.


Jeg forestiller mig at behandlen skæftet på ca. denne måde: 3-7 gange mørkere olie, mellem-polering med olie, 3-7 gange tru-oil/danish oil til overflade er blank.

Hvis i skal komme med et bud, hvornår ville det give mest mening at udfylde revnen med lim-savsmuld eller epoxy-farvet ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2015, 19:28 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2015, 19:48
Indlæg: 5
Finn Guldbaek skrev:
Revnen kan ikke fjernes så, hvorfor ikke fremhæve den med en gang messingpulver?


Det må være en nødløsning tænker jeg. Skal lige have overbevist mig selv om at det ikke kan blive pænt nok med en af "lappe-løsningerne" først


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team