www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 25 apr 2024, 21:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 apr 2015, 21:29 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 apr 2014, 21:16
Indlæg: 73
Geografisk sted: 8783 hornsyld
hej alle I gæve træfolk.

jeg håber i vil hjælpe med et spørgsmål der ikke har så meget med drejearbejde at gøre.

Min kære bror har sat en ny bordplade ind i vores mors køkken, pladen er i stav limet eg, og da samlingen skred ½ millimeter i limningen, sleb han den ned så det passede, inden han gav den junkers rustik bordplade olie.

nu er problemet, at da jeg skulle inspicere hans arbejde, fandt jeg, at den ene stav var blevet meget åben i porene, som eg nu kan blive det, og det er jo ikke hensigtsmæssigt på en køkkenbordplade, med alle de små huller.

så er det jeg kommer til at tænke på mit lille drejeværksted, hvor der står en dunk Chestnut Shellac Sanding Sealer, tror i man kan bruge det sammen med Junkers bordplade olie.

eller har I andre råd, der er bedre.

Jens

_________________
der er en ro
og den beror på
at du er tro
mod det du tror på


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 11:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2009, 00:36
Indlæg: 846
Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Nu kender jeg ikke den omtalte schellak, men jeg ved at alm schellak ikke kan tåle vand så derfor ikke til køkken borde, men sådan en masiv bordplade skal have rigelig olie på bagsiden og vedligeholdes løbende på oversiden.

_________________
Venlig hilsen René
intet er umulig, noget tager måske lidt tid.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 12:08 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 07 maj 2014, 12:38
Indlæg: 43
Geografisk sted: 9370 Hals
Hej

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke om der er vask etc. i bordet, men efter min bedste overbevisning er en egeplade ganske uegnet til et køkkenbord. Den giver -og vil blive ved med at give fast arbejde til vedligeholdelse, oliering m.v.
Gør derfor jeres mor en stor tjeneste og køb en rigtig køkkenbordsplade - de fåes faktisk ret billigt i f.eks. Bauhaus og der er ingen vedligeholdelse.
Det er blot min mening nu du selv spørger til behandling af pladen :)

M.v.h.
John


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 21:24 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 apr 2014, 21:16
Indlæg: 73
Geografisk sted: 8783 hornsyld
tak for svar

vi må se om vi kan finde en anden løsning.

vi har altid brugt de billigste bordplader, når det er til udlejning, både fordi man har råd til at skifte den ud, men mindst lige så meget fordi, den hårde laminat, der er på de billige plader, er utrolig slidstærk, men når det nu var til vores mor, ville han ofre en lidt dyrere plade, det skal så siges at hun er enlig og nok ikke bruger køkkenet så meget som de fleste.

men det kunne da godt være at jeg skulle lave et par store skærebrætter til hende.
og sikre mig at han køber en vask med armaturet inde i vasken, og ikke i bordpladen.

Jens

_________________
der er en ro
og den beror på
at du er tro
mod det du tror på


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 22:09 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1378
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Giv der omtalte område en gang lak, for at fylde porerne. Slib lakken ned, og giv det en gang olie.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 22:11 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2012, 18:34
Indlæg: 320
Geografisk sted: Helsinge
Hvad skulle problemet være med en bordplade i eg???? Den skal som alle andre TRÆ bordplader have masser af olie som Rene skriver.!!!!
Det giver arbejde mht. vedligeholdelse, men også et smukt udseende.
men det er klart at det kræver mere knofedt end en kedelig laminat.... smag og behag

_________________
Træ-hilsen fra

Kurt


Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 22:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jens6268 skrev:
hej alle I gæve træfolk.

jeg håber i vil hjælpe med et spørgsmål der ikke har så meget med drejearbejde at gøre.

Min kære bror har sat en ny bordplade ind i vores mors køkken, pladen er i stav limet eg, og da samlingen skred ½ millimeter i limningen, sleb han den ned så det passede, inden han gav den junkers rustik bordplade olie.

nu er problemet, at da jeg skulle inspicere hans arbejde, fandt jeg, at den ene stav var blevet meget åben i porene, som eg nu kan blive det, og det er jo ikke hensigtsmæssigt på en køkkenbordplade, med alle de små huller.

så er det jeg kommer til at tænke på mit lille drejeværksted, hvor der står en dunk Chestnut Shellac Sanding Sealer, tror i man kan bruge det sammen med Junkers bordplade olie.

eller har I andre råd, der er bedre.

Jens



Fra din beskrivelse at dømme, er pladen limet med PVAc lim (En type hvid snedkerlim), og det er derfor at limfugerne kan "trække sig".

Selv om en enkelt eller to af lamellerne virker "porøse" , vil jeg ikke anbefale at du bruger lak på en overflade som allerede har fået olie.

Junkers Bordplade olie (Rustik olie) er "hærdende" - men det tager lang tid. Finn Guldbæk, Rene, OA har helt ret, masser af knofedt og mange tynde lag olie, og I har en plade som er flot at se på i mange år fremover. bare husk, ikke noget med at bruge ståluld på Egetræ.

Jens[/quote]

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2015, 23:49 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 16 mar 2015, 00:45
Indlæg: 98
Geografisk sted: Hundested
En ny træbordplade skal igangsættes og efter at have prøve mange forskellige olier ville jeg vælge Junkers rustik olie.
På lyse bordplader gulner den træet en smule, det ville jeg tage med da pladen efterfølgende er let at have med at gøre.

Jeg har haft meget held med følge vejledningen i databladet til olien, en såkaldt 2x2 behandling.
Hvilket er 2 gode lag med 30 min. mellemrum hvor der foretages mellemslibning med sort slibesvamp og restolien fjernes med køkkenrulle.
Herefter 2 tynde lag ( uden slibning ) men igen aftørring pr. halve time.

Vigtigt : der må ikke størkne oliesøer da træet bliver misfarvet.

Aller vigtigst: Bordpladen skal have helt fred i 24 timer, gå ud og spis.
Pladen skal hærde i mindst 3 dage hvor man skal holde pladen så tør som muligt.

Bordpladen er nu rigtig nem at have med at gøre. Ved normalt brug
efterbehandling pr. halve år med en gang olie.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 05:15 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2012, 10:11
Indlæg: 102
Geografisk sted: Klarskov nær Vordingborg
At John Jensen

Citat:
Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke om der er vask etc. i bordet, men efter min bedste overbevisning er en egeplade ganske uegnet til et køkkenbord. Den giver -og vil blive ved med at give fast arbejde til vedligeholdelse, oliering m.v.
Gør derfor jeres mor en stor tjeneste og køb en rigtig køkkenbordsplade - de fåes faktisk ret billigt i f.eks. Bauhaus og der er ingen vedligeholdelse.
Det er blot min mening nu du selv spørger til behandling af pladen :)


Hvad skulle fordelen ved en spånplade med laminat være i forhold til en god gedigen træplade, der næsten er uopslidelig?

Er det ikke lidt spøjst på et forum hvor langt de fleste elsker at arbejde med 'rigtigt træ' at foreslå en løsning bestående primært af et af de dårligste 'komposit-materialer' (spånplade) der findes indenfor træ?

Alle ting fremstillet i træ giver arbejde med vedligeholdelse, men det giver samtidig en masse liv og skønhed, som man i mine øjne ikke får med diverse kunstigt fremstillede materialer.

Som flere andre har skrevet: en god oliebehandling med genopfriskning et par gange om året er vejen frem. Det giver et flot og utrolig holdbart resultat, hvor træets smukke naturlighed kommer frem.

_________________
Ole
Meget let øvet trædrejer wanna be
http://www.oknap.dk

Der står en NOVA COMET II på værkstedet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 06:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Jeg er sådan set enig i at eg er nok ikke det bedste til en køkkenbordplade. Den er for porøs i fibrene.

Når det nu er sagt, så har jeg køkkenbordplader i stavliment bøg - som var i huset da jeg købte det for 12 år siden. De blev behandlet med Jubckers bordpladeolie, men var aldrig pæne, og olien stinker længe efter påføring. Det blev slebet ned for fem år siden og behandlet med en solvent baseret halvmat gulvlak. Færdig. Nu bliver bordet bare tørret af og vasket, men selvfølgelig ikke skåret på med en kniv uden et skærebræt under.

Tilbage til egen: Hvis du sliber det helt ned, så olien ikke længere er synlig, kan du bruge en cellulose type sanding sealer, mellemslibe til pladen er glat, evt. et par gange, og så give den en slidstærk gulvlak. Det stinker nok et par dage efter du er færdig, men holder meget længe.

Tip: Hvis du laver skærebrætter af endetræ, er du nødt til at bruge olie - ikke lak. Junckers, eller Biltema elle Ikeas eller tung olie er gode, men som sagt stinker et stykke tid. Tippet er at smide det i ovnen på 50 grader et par timer, så hærder olien hurtigere - men du bliver måske ikke populær med husfruen, hvis du da har sådan en. Skærebrætter der ikke er endetræ skal IKKE behandles, men bare skures rene.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 07:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Bare et lille "PIP: Har man mon prøvet at pudse en oliebehandlet EGETRÆS LAMINERET PLADE ned - så langt at en solvent baseret lak kan binde sikkert. Jeg tvivler.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 07:56 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 apr 2014, 21:16
Indlæg: 73
Geografisk sted: 8783 hornsyld
tak for de mange indput.

jeg er nu overbevidst om, at vi bare giver den olie over mange gange, så må den ene stav der er meget porøs, blive fyldt med hærdet olie over tid.

Jens

_________________
der er en ro
og den beror på
at du er tro
mod det du tror på


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 08:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
God ide, den porøse lamel skal nok "fylde op" ret hurtigt, men du vil nok altid kunne se en vis forskel netop på grund af de "åbne porer".

Påfør olien tyndt, vent ca 20 min/20C og poler overskuddet af olie af igen med en tør bomuldsklud. Læg godt med armkræfter i, og du ser meget hurtigt et flot resultat. Vendt min. 2 døgn mellem påføring af et nyt lag olie, og undgå enhver form for fugt/vand i nogle uger.

Du burde kunne nøjes med 3 måske 4 gange olie med en grundig polering imellem. Den totale lagtykkelse bør ikke blive for stor, så risikere du at oliefilmen begynder at "krympe", og det er ikke godt.

Regn med at gennemhærdning tager ca. 2-3 uger/20C hvor overfladen ikke tåler ret meget.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 08:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
BjoernA skrev:
Bare et lille "PIP: Har man mon prøvet at pudse en oliebehandlet EGETRÆS LAMINERET PLADE ned - så langt at en solvent baseret lak kan binde sikkert. Jeg tvivler.


Bjørn, læg lige mærke til at det er en stavlimet plade, ikke lamineret. I dit sprogbrug er der måske ingen forskel.

Junckers kalder både gulvolie og køkkenbordsolie for "hærdende polyurethanolie" og foreslår ekstra behandling med lak for gulvolien - mon ikke det også går med bordolien? Jeg har ikke set noget problem - men det er også bøg, som nævnt ovenfor.

Tjek Junckers anbefaling her:

http://www.junckers.dk/media/99762/lak-ovenpaa-olie.pdf

Nok irrelevant, da den oprindelige skribent har besluttet sig til at bruge mere olie og leve med resultatet.

MERE UDDYBENDE KOMMENTAR: Det er svært at gennemskue i Junckers PR materiale om produktet der referes til er oliebaseret med terpentin eller lignende eller vand bruges som solvent. Det er dog indlysende at de to forskellige opløsningsmiddel baser IKKE kan blandes. Altså ikke petroleum solvent oven på vandbaseret olie og nok heller ikke så godt vandbaseret solvent oven på petroleum baseret fortynder i produktet.

Generelt går det at bruge vandfortyndet maling oven på TØR oliemaling, men ikke omvendt.

Den Junckers bordpladeolie jeg har brugt er oliebaseret og petroleum fortyndet, og det er lakken også.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2015, 11:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
I min verden er stavlimet træ og laminerede stave det samme.

vedr. Pu-olie (f.eks Junkers) skal man bare være opmærksom på at PU-delen er fugthærdende og olien(erne) er ilt reagerende, og at det KAN give uheldige effekter hvis man påfører en Solventbaseret lak oven på. Det fortæller Junkers jo ikke (selvfølgelig, det er jo ikke det som det drejer sig om for dem). Normalt kan man tage det roligt hvis behandlingen er flere år gammel, så er reaktionerne "løbet til ende".

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team