www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 12:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Jerntilskud
Indlæg: 24 apr 2012, 00:50 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 mar 2010, 23:53
Indlæg: 50
Geografisk sted: Brøndby
Jeg har eksperimenteret med spritbehandling med gode resultater, og har nu også gennemført et par forsøg med kogning. Jeg har kogt i 1 time og ladet emnet afkøle i vandet indtil næste morgen.

Fælles for forsøgene med sprit og kogning er, at mine skåle gerne vil flyde ovenpå, og for at få dem dykket helt ned, har jeg lagt nogle kraftige bolte i skålene, primært bolte af rustfrit stål.
Ved spritbehandling har der ikke været misfarvninger eller tegn på rustangreb.

Mit første forøg med kogning var en poppelskål, der kom gennem behandlingen uden væsentlige misfarvninger og uden tegn på rustangreb på boltene.

I går kogte jeg en ahornskål, og da jeg tog den op af suppen i morges var den lige så rød som en mursten, og der var tegn på angreb på enkelte bolte. Jeg har søgt lidt, og fundet at man kan farve ahorn (og andet træ) med jernforbindelser, ofte i kombination med syrer, og der er mange varianter på nettet hvor farvningen skaber en flot åretegning på ahorn, så farvning er et emne der er værd at afprøve.

Jeg har overvejet, om syreindholdet i ahorn er særlig stort. Jeg har smagt på ”suppen”, men den virker ikke specielt sur, så jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg har fået så forskellige resultater med poppel og med ahorn.

PS. Nu er skålen ved at tørre lidt på overfladen, og den er ikke længere helt så rød som en mursten, men farvenuancen er stadig ovre i murstensgenren.

Kommentarer er velkomne, også forslag til at holde skålen neddykket under kogning.

_________________
Med venlig hilsen
Steen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 apr 2012, 07:58 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Læg en marksten af passende størrelse i skålen, den farver ikke.
Det virker både ved kogning og sprit.

Finn

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team