www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 18 apr 2024, 08:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 jun 2011, 14:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 25 jul 2015, 17:12, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2011, 19:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg har meget stor respekt for det store arbejde du efterhånden har lagt i H-olie.

Når det er sagt, så må jeg sige at jeg at jeg er nok ved at 'være stået af'.
Det er ikke særlig sjovt at have investeret i en X version, for et par dage efter at kunne læse, at nu har du fundet et endnu bedre middel.
Jeg kunne ønske at du afprøvede tingene grundigt. Så kunne du om måske et ½ år komme med en 'forbedret' version.

Så en bøn fra mig var at du satte dig ned og skrev hvad det var du havde frembragt. Jeg kan faktisk ikke huske om det både er en H-olie, en P-olie og en HP-olie? Og hvilke egenskaber de efterhånden har.

Kære Bjørn, det er IKKE et surt opstød men et lille hip til dig, så vi kan få en samlet oversigt over dine fortræffelige produkter, og at vi kunne sige at nu er produktet færdigt for en periode :lol:

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2011, 23:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej BjørnB

Fin kommentar, og du har ganske ret :) :) :)

Dette har været en lidt "lang rejse", sådan lidt set med "udviklingsøjne", men det - for mig - helt grundlæggende har været at få så enkle, men effektive olie(r) samt polervox frem, som alle de fine hobbydrejere i Danmark enten selv kan lave, alternativ kan anskaffe til en rimelig omkostning.

Der har i den forløbne tid, været mange kommentarer og erfaringer fra trædrejere som har prøvet f.eks div. H-olier, og det er sådan set summen af alle disse erfaringer/indtryk som nu har endt op med den H-olietype som er kort beskrevet ovenfor.

Uden jeres medvirken og hjælp var det nok ikke lykkedes som det ses på den You Tube Video som netop er blevet up-loaded fra træffet i Rømersgade. :) :D

For polervoxens vedkommende, har det været ideen at man selv skulle kunne lave sin vox, uden at skulle sikre sine omgivelser "med panser og plade" og anden kemisk beskyttelse, men, det har også været vigtigt for mig at kommen frem til et "system" hvor H-olien og "Forumvoxen" er fuldt kompatible (kan enes, og blandes uden problemer).

Så, alt i alt, findes der egenligt kun en type H-olie fremover. Den har vist sig at dække det generelle behov som de fleste møder (som jeg selv har konstateret, og som mange har fortalt mig), samt at man dermed også kan "nøjes" med 2 produkter til sin træbehandling/polering : Forumvoxen og H-olie.

Man kan så, hvis man ønsker det, også anvende f.eks sandingsealer, man kan anvende f.eks EEE Friction Polish (små emner), og sikkert en del andre produkter.

H-olien bliver ikke et kommersielt produkt, og den vil sandsynligvis altid være en smule for dyr fordi den ikke produceres rationelt og i tilstrækkeligt store mængder, men det betyder også at hvis folk ikke er interesserede i at anvende H-olien, og, diskutere deres olevelser og erfaringer med os andre her på forum, Tja----, så opfylder både voxen og H-olien mine egne krav til drejede overflader, og derfor er disse produkter mine valg fremover.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 12:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Det glæder mig at du er ved at være 'ved vejs ende'.
Når du kommer med den udmelding er jeg sikker på at der er flere endnu der vil vise interesse for din olie, i forvisning om at der ikke er en ny 'lige om hjørnet'.
Jeg må lige kigge nærmere på den sidste video fra Rømersgade. :lol:

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 12:37 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg ved jeg forbliver fast aftager af H-olien, det er produktionsmæssoigt så meget nemmere for mig at tumle med den frem for alm DO.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 13:27 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tak for al den hjælp og indspil jeg har modtaget de sidste mange måneder siden jeg/vi begyndte dette project.

Jooo - BjørnB, projectet H-olie og Forumvox har nok fundet sin langtidsholdbare form, og jeg er temmelig sikker på at det nok ikke kan gøres ret meget nemmere for en lykkelig trænisse at opnå et resultat han/hun er tilfreds med.

Joe-P har lige ringet og fortalt om en Kirsebærskål han har lavet færdig igår og idag. Han lød særdeles tilfreds, og har lovet at lægge et foto ind på forum, sammen med en beskrivelse af hvordan han har valgt at bruge "systemet".

Efter at Vibeke 544 har up-loaded den fine video fra Rømersgade forleden, har jeg fået "blod på tanden" til at lave en- eller flere demovideoer, hvis der er en venlig sjæl som vil hjælpe mig med at få gjort det "rigtigt". ;) ;) ;) :o

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 13:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn A.

Hvis du på et tidspunkt, kommer til det mørke Jylland, skal jeg gerne være dig behjælpelig med at lave nogle videoer.
Jeg har mange års erfaring med at producere professionelt TV af både den ene og den anden slags.
Har kamera og lys, så vi kan nok få et rimeligt resultat.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 18:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
Der komme en forbi og ønsker en skål lavet af hans gammel kirsebær træ ... med revner og det hele :o men efter jeg har set Bjørne demonstrere hvordan man (misbruger :twisted: )hans olie voks mm skulle det lige prøves efter, så, 2 gang sandingsealer med mellem slibning til korn 180, en ordenige lag voks på ført med nylon svamp men s det roter og bliver varm så en lag H olie med klud, efter 10 min. tørre af og taget af bænken, næste dag en gang olie med klud, jeg har nok været lidt for nærig med voksen :oops: på de andre skål fordi der er en mærkbart forskel, både synlig og at tag på. Skålen er 33 x 23 cm med 2 cm vægge (noget skul der til til at hold sammen på det :roll:
Vedhæftet fil:
P1030059-1.JPG
Vedhæftet fil:
P1030060-1.JPG
Vedhæftet fil:
P1030061-1.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 18:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Den syntes jeg godt man kan kalde vellykket - sikken en glød og glans :) :) :) :D

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 20:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2009, 12:59
Indlæg: 849
Geografisk sted: Roskilde
Nej hvor flot den blev Joe ;)

BjørnA
Lige et spørgsmål fra knivmageren.
Den polerevoks du lavet til mig ;) Skal den påføres før eller efter de olier jeg også har fået ned fra dig ?

Jeg har givet de sidste knive jeg har lavet 4x olie 24timers tørrer tid og 4x olie. Til sidst en ordenlig omgang med polerevoksen.

Knivehilsner
Stuart

_________________
Stuart Harvey

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2011, 21:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Stuart,

Du kan gøre begge dele. Forskellen er at olien hærder hårdere op end polervoxen, og olien giver også en højere fugtresistens, specielt hvis man påfører flere tynde lag.

Polervoxen trænger, hvis man polerer den godt "lun" dybt ned i træet. Det giver sædvanligvis en dyb- og god glans.

Så i sidste ende er det nok et spørgsmål om hvad dine tanker med lige præcist den kniv er, som du lige nu er igang med.

Du kan også gøre tingene lidt anderledes: Inden du påfører voxen, blander du en lille smule H-olie i, bare nok til at voxen ligner en tynd creme.

Påfør den i et pænt lag, og lad den trænge ind i træet i et par minutter, hvorefter du polerer den op på skiven. Poler indtil du kan mærke at al friktrionen er væk, og, til du ikke længere kan se at der dannes "tågespor" der hvod du trykker mod skiven.

Når disse ting er ok, kan du også mærke at overfladen føles helt tør og glat. Vent nu til næste dag og påfør H-olie i et antal TYNDE lag med ca. 10 minutters mellemrum indtil du får den fyldighed du ønsker. Jo tyndere lag du påfører desto flottere bliver både glans og dybde.

lad nu olien hærde til næste dag - uden at du berører overfladen. Så skulle glansen også være som du ønsker det. ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2015, 19:58 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 27 okt 2012, 19:31
Indlæg: 4
Jeg har lavet nogle ikke drejede, men håndlavede skåle i bøgeknuder - skulpturelle former og efter slibning givet dem flere lag H olie, men de får ikke den glans jeg gerne vil have.
Ikke højglans, men dog glans. Nu er de nærmest matte.
Søger gode tips til at opnå glans når man ikke drejer.
:?:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2015, 22:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
Hej Jørn (?).

Du får nok flest til at kigge på dit spørgsmål,
hvis du skriver et indlæg i en ny tråd under "Finish"
og giver den en overskrift, der fortæller, hvad du
spørger om.
Den her tråd har sidst været aktiv i 2011.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2015, 20:38 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2014, 19:39
Indlæg: 30
Geografisk sted: Nexø, Bornholm
Hvor kan man se den video henne ?

_________________
Alt kan laves selv, det er kun et spørgsmål om tid, og så lige penge - http://www.goerdetgodt.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team