www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 06:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Hej.
Min kone har forsøgt at afsyre en gammel chartol, men nu ligner det en katastofe..
Da vores gamle ege chartol som vi havde arvet, var begyndt at blive lidt hvid i lakken, har min kone
prøvet at afsyre den med kausisk soda. Men det er som om at lakken slet ikke bliver opløst af kausisk soda.
Hvilke alternativer er der????
På forhånd møj manne tak
Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

her er en text som en som har prøvet har skrevet tilbage i 2005 (jeg har kopieret texten fra et debatforum)

Du kunne også fjerne lakken med krystalsæbe (brun sæbe i fast form). Det har den fordel at det er biologisk nedbrydeligt.

Tag handsker på, brun sæbe udtørrer huden ekstremt. Smør møblet ind i sæbe opløst i lidt vand, pak ind i plastik og lad sæben virke i mindst et døgn. Skrub møblet med en børste og vand, skrab evt. med en spartel. Lakken er nu som gummi. Det kan være nødvendigt at gentage behandlingen.

Vask møblerne af i oxalsyre. Det lysner. Pibeler, som kan købes hos Matas lysner endnu mere.

Det er nødvendigt at gøre træet vådt for at løsne lakken i kanter og hjørner. Desværre opløser vandet trælimen, som møblerne er samlet med, men skil møblet ad og lim det sammen igen, så får du et rigtigt godt resultat. Husk, at limninger med trælim, skal spændes op i ca. to timer.

Efterbehandlingen kan være sæbespåner med meget lidt vand.
Blandes med en håndmixer. Pisk til en skum som en flødebolle og smør møblet ind. Fjern den overskydende sæbe med en fugtigklud.Fordelen ved sæbebehandling er, at det er let at efterbehandle og plet på bordet kan fjernes let.

PS: Hvis bordet har fået shellak, som mange ældre møbler har kan denne fjernes med sprit.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Du kan også komme tapetklister i NaOH opløsningen, så klingfilm på som der står i Bjørns beskrivelse... der skal tid til. Anvend en 2-4% NaOH opløsning hvis du vil være skånsom. En god skraber er nødvendig til de sidste kroge.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

spånbunke
Brugeravatar

Chartol er nu smurt ind i brun sæbe, så får vi se hvad der sker.
Tak for svarene.

Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Er du sikker på at chartollet er lakeret? Grunden til du ikke kan få lakken af kunne være at der ingen lak er, men at chartollet er vokset . . . ?

Vi har et ældre chartol i eg, som "bare" har fået voks. Det har nu stået i solen nogle år og er blevet noget "blegnæbbet". Jeg har ikke gjort noget ved det endnu, men regner med at det "bare" skal have en ny gang bonevoks eller lignende.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke
Brugeravatar

Ja, jeg er desværre sikker på at chartollen er lakkeret, svigermor mener at hun har brugt celluloselak, da hun lakkerede den.
den har nu fået kausisksoda flere gange og brunsæbe flere gange, men den ligner noget katten har slæbt ind :cry: :cry: :cry:

Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

OK det var jo en særdeles pålidelig kilde :D

Så har jeg godt nok ikke nogen rigtig gode ideer. Du skulle jo gerne få lakken af uden at ødelægge træet nedenunder.

Måske kan lakken kun fjernes mekanisk med sandpapir og siklinge. Meen - så skal du godt nok være forsigtig og regne med at du ikke bliver færdig lige med det samme. Hvis der er mange ornamenter på chartollet risikerer du også at beskadige dem

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Quebec

Kunne du ikke prøve at lægge et par billeder ind hvor man kan se overfladerne.

Jeg har afsyret en del gamle møbler, både med maling og lak overflade.
Engang skulle jeg afsyre et gammelt skab, og som sædvanlig prøvede jeg et sted hvor det ikke ville være for synligt.
Den kaustiske soda med tapetklister havde stort set ingen effekt ... skabet havde gennem tiden fået så meget "Teaktræsolie" der førhen var vidundermidlet til alt, at overfladen så lakeret ud.
Jeg endte med at vaske det hele af med brun sæbe blandet i varmt vand sammen med en lille smule 3 dobbelt salmiak spiritus.
Det tog ganske vist lidt tid, men resultatet var rigtigt godt. Brug handsker for det er stærkt fedtopløsende, og sørg for rigelig ventilation eller gør det udenfor i den friske luft, for 3 dobbelt salmiak river noget i næsen.
Efterbehandling var at vaske med sæbespånevand - 1 dl sæbespåner til en liter varmt vand. Gentag behandlingen minimum 5 gange med et døgns intervaller.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hvem fandt egentlig på at kalde det at "afsyre", når man i virkeligheden bruger basiske midler, såsom kaustisk Soda?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

moderator
Brugeravatar

Ja du har ret, men hvad skal vi kalde det? "BASISERE"?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er en mulighed mere - af den barske slags, som udelukkende må anvendes i fri luft, med gummihandsker og beskyttelsesbriller.

lav en blanding af 40 dele sprit og 60 dele acetone,

Påfør blandingen så overfladen "sejler", og afdæk umiddelbart med tæt film, som også skal slutte tæt ved kanterne.

lad blandingen virke så længe som du kan se at der er flydende væske under filmen. Det kan tage fra få minutter til flere timer afhængig af træets tæthed.

Når al væsken er trukket ind i træet/fordampet/har opløst overfladen, fjernes filmen og overfladen skarbes ren.

Påfør nu den blanding som Kaj Pedersen foreslår (Tapetklister med salmiak) - men PAS PÅ, det er stærk tobak, og hvis denne metode ikke kan fjerne "skidtet", må du nok igang med en vinters pudsning. ;) ;)

Hvis det lykkedes at få overfladen til at se nogenlunde ordentlig ud, skal du rense emnet med rigelige vandmængder. Der skal virkelig skylles af så det gør noget, og efterfølgende må du sørge for at den tørres godt ud.

Til sidst burde den kunne pudses pænt op i løbet af en weekend vil jeg tro (Du bliver svigermors favorit hvis det lykkedes :) )

moderator
Brugeravatar

Jeg anbefaler ikke tapetklister med salmiak.

Jeg anbefalede salmiak og brun sæbe ...
Den anden blanding var kaustisk soda med tapetklister. Tapetklistret gør at det hele er nemmere at styre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Man afsyrer vel når der tilføres base . . . ? Hvis altså der med afsyrer forstås at syren neutraliseres.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Afsyring er noget fanden har skabt, hvis man er træt af sine møbler skal man bare prøve at afsyre dem, så er det ikke nær så ærgeligt at smide dem ud bagefter, men nu gode ord igen prøv med en velslebet og opsat ziehklinge.

moderator
Brugeravatar

Ja, jeg giver Rene helt ret. Afsyring af møbler.

Det var meget populært engang at afsyre møbler ... det hele skulle afsyres. Skabe, borde stole og hvad ved jeg.
Mange ødelagde deres fine finerede møbler, simpelthen fordi finéren faldt af bagefter, eller træet var helt ødelagt.
Der var faktisk en opkøber af "Antikke Møbler" på Djursland der gjorde meget i "originale afsyrede møbler".

Til gengæld har jeg set mange gamle møbler der igennem årene var indsmurt i både den ene og anden slags olie,
hvor man med fordel kunne vaske dem forsigtigt men grundigt af. Sådan en 20-30 år i en stue med tobaksrøg og en ugentlig aftørring med "Teak Olie" ... så var der dømt afvaskning.

spånbunke

Geografisk sted: Hadsten
Hej Kaj

nu sige du at man kan rense sine møbler der er blevet smurt med Teak Olie kan jeg få en beskrivelse af det ( da jeg har en bord og 8 stole der er "fedte" efter de mange år med indsmøring

hilsen Klaus

moderator
Brugeravatar

Hej Klaus.

Kan du ikke til en start vise et billede af dine møbler.

Hvis det er noget med finér, så glem afvaskning. Så er det zieheklinge og meget fint sandpapir.

Hvis det er masivt træ ... så 2-3 liter varmt vand med ca. 1 dl. 3 dobbelt salmiak spiritus. Vakse og tørre af mange gange, og så skal træet tørre. Det skal foregå i et god ventileret rum, eller udendørs. Salmiak er skrappe sager.
Du kan efterbehandle med en god olie ... måske BjørnA's polervox og olie.
Om Bjørns olie virker på store flader, må han selv svare på

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Hej Klaus.

Kan du ikke til en start vise et billede af dine møbler.

Hvis det er noget med finér, så glem afvaskning. Så er det zieheklinge og meget fint sandpapir.

Hvis det er masivt træ ... så 2-3 liter varmt vand med ca. 1 dl. 3 dobbelt salmiak spiritus. Vakse og tørre af mange gange, og så skal træet tørre. Det skal foregå i et god ventileret rum, eller udendørs. Salmiak er skrappe sager.
Du kan efterbehandle med en god olie ... måske BjørnA's polervox og olie.
Om Bjørns olie virker på store flader, må han selv svare på

Forum polervoxen virker udemærket på større flader. den kan endda, have den fordel at den, når man blander lidt H-olie i, at man kan bruge en vinkelsliber med roterende polerskive til at fordele voxen jævnt og få en flot glans.

man kan så, når polervoxen/H-olin er hærdet op, påføre en gang eller 2 H-olie mere, og man skal så bare huske at tørre overfladen grundigt og jævnt af, inden H-olien begynder at "sætte" sig. det sker efter ca. 20 min/20C.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Et mindre hidsigt rensemiddel, er TripTraps trærens. Det er lugtfrit, og renser rimeligt godt. Det er kun beregnet til olieret træ der skal renses.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

Geografisk sted: Hadsten
jeg laver et nyt spørgsmål når jeg lige får taget et par billeder :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]