www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 02:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 03 mar 2009, 01:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Kaj Petersen skrev:
Hej Bent K.

Hva' ... skal vi også have en stramtsiddende gummihandske hen over næse og mund :D :D :D :D

TØHØ Kaj.
Du kan anbringe dine latexhandsker lige hvor du vil - send gerne nærbilleder :lol: :D :D
nææ såmænd, en gynækologvante bliver revet i stykker hvis den hænger i et sted på en snurrende pind, og en stofhandske river sit indhold ( læs fingre ) til fars hvis den får fat.

Og nu hvor vi har den underholdende tone fremme: Min kære datter har en slagterforretning, og jeg har foreslået hende at hænge et skilt op i hendes udstillingsvindue med teksten: "Fars er bedst når mor har rørt den", men hun mener ikke at det vil fremme omsætningen.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 01:35 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej Alle

Ja i har ret i at det med sikkerhedsforskrifter er en speget afære, på min gamle arbejdsplads havde vi, på maskinværkstedet, et værktøjsbur, hvor smedene kunne hente de ting som de ikke havde i værtøjskassen, olie-lim-rensevæske-pakninger og den slags,
På et tidspunkt kom der lovkrav om at håndværkerne skulle have adgang til sikkerhedsforskrifte for alle disse hjælpemidler, jeg fik til opgave at skaffe disse forskrift og evt, oversætte dem, det var ikke så ligetil men det blev dog til et digert værk, som man så kunne håbe på blev brugt.
Blandt produkterne var også en tube tokomponet lim (Araldit) som blev brugt med mellemrum til små nød rep. Jeg husker forskriften for denne lim fyldte 3 tætskrevne sider, den er virkelig lidt farligt, men en dag hos tømmerhanderen så jeg et par børn købe den samme lim. uden at blive advaret, man kunne så blot håbe at foræderne, var klar over hvad de havde gang i.

VH
eljensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 mar 2009, 00:24 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bent K ... den var go. Ingen her i huset fattede hvorfor jeg pludselig sad og klukkede ved PC'en.
Kunne være man skulle opfinde et eller andet med de latexhandsker ... Dem bruger jeg tit når jeg arbejder med superlim og andet der ikke er så rart at få på fingrene.

Har desværre ikke haft tid til at kigge mere på lovgivning ... men det kommer inden så længe. Der er ingen tvivl om at det er EU lovgivning vi skal have fat i.

Virker underligt at det er mere stringent at sælge kemi og farlige materialer til håndværkere, end det er til private og endda til børn. Halleluja, det går bare rigtigt godt.
Jeg er nu stadig temmelig sikker på at der skal stå en dansk instruktion på alt de kemi vi køber, med fareklasse og en deklaration på indholdet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 mar 2009, 00:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Aralaldit lugter nu heller ikke særlig godt vil jeg lige hilse og sige ;) og uanset hvor meget man fortynder det med sprit, så lugter det ikke bedre. Og det er næsten umuligt at fjerne fra fingrene!! Øh er jeg ude på et skråplan?? Jeg skal nok passe bedre på de næste 100 gange, men under udluftning der trykker skoen vist.. Det stads virker jo kun når det er varmt. Er jeg den eneste der ser et lille dilemma? Det er 4 grader udenfor. Limen skal helst være 30 grader for at være flydende. Der skal være så god ventilation som udenfor, og limen har en irriterende varmekapacitet. Lav nok til at blive kold med det samme den kommer udenfor og høj nok til at tage en krig at varme op. Jeg synes det er noget stads, men det er det eneste der virkelig virker til kuglepenne.

I øvrigt har jeg købt og brugt Araldit siden jeg gik i 8. klasse

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 mar 2009, 09:09 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
phnpen skrev:

I øvrigt har jeg købt og brugt Araldit siden jeg gik i 8. klasse


BLahhahahahaha og du har ikke taget skade vel peter hihi...

Spøg til side... jeg bruger også aradit og alt muligt andet mystisk.. brug maske luft ud.. hvad ellers er der at gøre...

Jeg kan i overfaldebehandlingsemnedelen sige at jeg har lige haft en snak med min kammerat der er malermester ( og ikke har ret meget at lave så hvis i mangler en god mand skal i endelig ikke holde jer tilbage) og vi har aftalt den store lege med overflader dag inden længe, han sagde vi skulle bruge en dags tid på at lege med forsekllige former for lak, fernis epoxy og u name it..... jeg glæder mig :)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 mar 2009, 11:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hehe
Jeg tror ikke jeg har taget skade skade skade...

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2009, 14:10 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 28 jan 2009, 23:38
Indlæg: 439
Geografisk sted: Horsens
Hej!
jeg har lige siddet og læst de fleste af indlægene her on overfladebehandling, min erfaring er ikke så stor endnu med trædrejning , men når jeg laver noget bruger jeg rent bivoks , da det er noget som biavler har til rådighed , men jeg kender ikke holdbarheden ved voksen , men jeg polerer det efter med en håndfuld spåner , og så er det 100% giftfrit.
Ole i GIVE.

_________________
Ole i Horsens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2009, 18:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hvordan kan du vide, at der ikke er pesticidrester fra varroabehandling i den voks, du bruger?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2009, 22:34 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 28 jan 2009, 23:38
Indlæg: 439
Geografisk sted: Horsens
det kan jeg vide fordi jeg ikke bruger pesticider til varoabehandling, og myresyre er ikke blevet påvist i voks ej heller i honning.

_________________
Ole i Horsens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2009, 07:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
nææ ole vil det sige du selv laver honning ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2009, 09:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg bruger selv bivoks engang imellem.
Det er lækkert at bruge, det eneste minus er at det ikke given en særlig stærk overflade.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2009, 13:09 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 28 jan 2009, 23:38
Indlæg: 439
Geografisk sted: Horsens
ja Rasmus det gør jeg , har en lille bigård på fem familier, også det er en dejlig hobby , men den kan være stikkende engang i mellem.
Og hvordan gik det med birketræet Kaj.

_________________
Ole i Horsens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2009, 16:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Fint, Ole!
Det var bare det, jeg var ude efter.
Som Du måske kan regne ud, er jeg selv gammel biavler ( hobby), og en god måde at få næsen indenfor hos alle dem, der sælger økologisk børne-"det ene eller det andet", er at gøre dem opmærksom på, at de træting, De køber i Tyskland, som er bivoksbehandlede ikke nødvendigvis er pesticidfri.
Medmindre, selvfølgelig, det er økologisk bivoks.

De færreste er klar over at der bruges pesticider til varroabekæmpelse i tyskland.

De færreste ved vel overhovedet, hvad Varroa er!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2009, 17:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Ku' du så være manden der fortalte os det? :D ;)

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2009, 22:26 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 28 jan 2009, 23:38
Indlæg: 439
Geografisk sted: Horsens
For god ordens skyld skal det så også lige nævnes at varorabekæmpelsen med myresyre først begynder efter sidste honningfratagelse, og en ny honningseson begynder med ny tavler , men honning og voks er et rent natur produkt, og mig bekendt er der her i Danmark kun to med tilladelse til at kalde sig økologiske biavlere.

_________________
Ole i Horsens


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team