Tak Alan. super ide. Det vil jeg da prøve og se om han vil ud med lidt tips og trix.
Og mange tak Bjørn A. Det var lige sådan en slags tips og tricks svar som jeg også var på udkig efter.
som jeg skriver tidligere i tråden, ja så har jeg faktisk på et tidspunkt set en video med en, som slet og ret
bruger PVAc lim og intet andet.. Så det med " videre-udvikle" ved at blande det op med træstøv og vand
til den rigtige viskositet,det giver i mine øjne god mening. det vigtige er at det er flexibelt.
og hvis de bruger det i østen så må det jo virke.
og til Agerbundsen, Ja Du har lidt ret i din antagelse om brug af fyre-træ til guitar. man bruger nemlig træsorter som Sitka gran,Engelmann og Adirondack Gran, samt cedertræ, til Fronten af guitaren. Fordi det er mere flexibelt, kan vibrere mere og dermed give en stor klang og volumen. Men til resten af konstruktionen bruges for det meste, hårdere træsorter som African blackwood, east indian rosewood palisander, mahogny, Ahorn, Koa M.fl (hver træsort sin lyd) til siderne, bunden samt halsen.
I mange år har guitar byggere verden over, sværget til at bruge Brazillian rosewood, som tillagdes den evne, at have den allerbedste klang. Men overdreven skovhugst har desværre betydet at den Brazilianske palisander nu er total fredet og derfor ikke længere kan skaffes fra naturens hånd. Det kan med lidt held, stadig findes rundt omkring hvis man leder godt. Men er af samme årsag steget til gigantiske høje priser, og det Brazillian som de helt store guitar fabrikanter har tilbage på lager, ligger simpelthen i boks bag lås og slå, så eftertragtet er det. Billige guitarer bliver lavet af lamineret træ, og har deraf en markant hørbar, ringere lyd/klang.
Mange Tak til jer allesammen for at byde ind med alle jeres svar.
René