www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 08:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg havde problemer med at finde mit indlæg fra i går om shellak og bioethanol, så her er en ny tråd med den mere passende overskrift.

Steffen foreslog bioethanol fra Netto som bedre en husholdningssprit. Husholdningsspritten har jo op til 7% vand. Så vidt jeg kan Google mig til, er bioethanolen denaureret, men ikke vandholdig - det kan den ikke være når den skal bruges til brændstof/benzin additiv.

Det lader til at passe. 50 gram Garnet shellak i 500 ml bioethanol var fuldstændig opløst på omkring 24 timer i et køligt værksted - 10°C. Kun rørt et par gange. Nu har jeg tilsat 50 gram shellak til. Så ser vi hvordan det bliver opløst. Det lader til at Bioethanolen er bedre end husholdnings spritten. Om den lugter bedre, er en smagssag. Den tørrer i hvert fald efter foreskriftyerne på en times tid på råt træ - fladt som knastlak, ikke på et drejet emne.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej

dine forsvundne indlæg omkring Shellac ligger her: viewtopic.php?f=8&t=1771&st=0&sk=t&sd=a&start=20

jeg glæder mig til at høre hvordan det går med de 2 x 50 gram shellac/900 g bioethanol

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det tog noget længere at opløse de sidste 50 gram, men temperaturen i værkstedet var også lavere end de første. Det blev ikke helt rigtigt med 100 gram i 500 ml, da jeg havde brugt lidt af opløsningen, så måske mere som 125 gram i de 500 ml. Det svarer til det americanske 2½ pound cut - altså til at polere end overflade op med.

Da det tilsyneladende blev en success, hamstrede jeg et par liter biethanol til hos Netto. Man ved jo aldrig om det er noget de bliver ved med at føre.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det var jo lige hvad man gerne ville høre. Det gamle US cut 2 1/2 pound cuttet, til polering er et godt udgangspunkt for en god samding sealer.

Dog skal man være opmærksom på at man ikke får påført for meget ad gangen. Med Shellec i så høj en opløsning kommer man nemt til at varme på overfladen - både når man pudser sealeren, samt når man efterfølgende ønsker at polerer.

Shellec tåler ikke varme over 30-35 C. den bliver plastisk (bevægelig) hvis den bliver for varm, og så kan overfladen let blive uens/ujævn at se på. Høj glans nogen steder, lavere glans andre steder.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]