www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 09:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bivoksbalsam
Indlæg: 30 maj 2008, 17:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Er der nogen, der kan give mig et svar på, om det er forsvarligt, at bruge Trip Traps bivoksbalsam uden opløsningsmidler til skåle, der skal opbevare madvarer? Jeg tvivler på, at jeg er den eneste, der har et problem med, at Egetræ rejser sig lige meget hvad, hvis det bare får olie. I øvrigt er vindruekerneolie ikke vandafvisende på samme måde som voks.. Det er bare vandtæt..

Eventuelt en anden form for overfladebehandling til egetræ, der godt kan bruges til mad.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 17:06 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Ja du kan ... du kan i princippet bruge alt, hvis du laver lugtprøven. hvis du behalder et emne med noget og derefter venter til den ikke kan lugtes mere Overhovedt er den hærdet afgasser ..... og avgiver ikke længere noget.. Jeg bruger selv triptraps bivoksbalsam... hammernemt at arbejde med

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 17:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus skrev:
Jeg bruger selv triptraps bivoksbalsam... hammernemt at arbejde med

Ja det er mega nemt, og det giver en helt vandtæt overflade, men nu ville jeg f.eks ikke bruge danish oil til madskåle, og spørgsmålet er, om der er noget i den voks, der går ind og lukker for træet, så det mister den antiseptiske effekt..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 17:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
Rasmus skrev:
Jnu ville jeg f.eks ikke bruge danish oil til madskåle, .


Hvorfor ikke?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 17:42 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Lige mine ord... hvorfor ikke... når den er hærdet af er overfladen ikke mere giftig end det træ den er hældt på......

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 18:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Må det være tilladt at anbefale at man skaffer sig et eksemplar af produktets MSDS (SIKKERHEDSDATABLAD). Sætter man sig stille ned og læser hvad der faktisk er i f.eks. Danish Oil, Trip Trap produktet - og utallige andre kombinerede produkter, er jeg nok ikke så sikker på at mange af de produkter vil være første valg til færdiggørelse af en skøn drejeting som evt kan komme i kontakt med fødevarer, små børns mund etc. :roll:

Prøv at overveje at bruge de naturligt hærdende olier (Se Stigs anbefaling andet steds), og kig på alle de naturlige vokstyper som kan anvendes med super resultat. Bivox, Canaubervox - kombinationer af voxer etc - men uden terpentin, opløsningsmidler etc.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 18:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
[quote="Rasmus"]Lige mine ord... hvorfor ikke... når den er hærdet af er overfladen ikke mere giftig end det træ den er hældt på......[/quote]

hej Rasmus,

Har du kigget lidt på produktets SIKKERHEDSDATABLAD, Hvis ikke tror jeg der er en god chance for at du bliver noget overrasket over hvad der faktisk efterlades itræet.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 18:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg vil godt henvise til det jeg har skrevet inder brug af CA til overfladebehandling.

Jeg kan ikke finde produktblade der siger noget som helst om afgivelse af giftstoffer når produktet er hærdet igennem.

Hvis der i øvrigt er nogen der har et produktblad for Danish Oil, vil jeg gerne se det.... :D :D :D Jeg kan ikke finde noget.

Nå ikke... så tror jeg vi skal have skidtet forbudt. :o :o :o :o

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 19:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Hej.

Jeg vil godt henvise til det jeg har skrevet inder brug af CA til overfladebehandling.

Jeg kan ikke finde produktblade der siger noget som helst om afgivelse af giftstoffer når produktet er hærdet igennem.

Hvis der i øvrigt er nogen der har et produktblad for Danish Oil, vil jeg gerne se det.... :D :D :D Jeg kan ikke finde noget.

Nå ikke... så tror jeg vi skal have skidtet forbudt. :o :o :o :o


Prøv f.eks. at kigge lidt på http://www.sterlingpolish.com/userdep/index.htm

Og klik på "Teakoil" for at se en .pdf fil for produktet.

Teak oil er faremærket med "Andreaskors" og er mærket "sundhedsskadelig" + mange andre ting.

Vedr: CA-Lim, Tag evt kontakt til Danalim, Køge. de har en god produktoversigt, og der henvises også til en masse forskellige CA-Lime. Sikkerhedsdatabladet kunne jeg ikke finde umiddelbart, men jeg ved at de vil sørge for at folk som spørger vil kunne få det umiddelbart.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 19:38 
Hej.
Alle autoriserede firmaer/producenter har pligt at udlevere sikkerhedsdatablade samt arbejdspladsbrusanvisning på de varer de forhandler eller som minimum kunne oplyse hvor de er at finde. De fleste større virksomheder har efterhånden tingene liggende som pdf filer på nettet så man let kan printe dem ud Alle farve og lak fabrikker kan findes på nettet et firma som Borup Kemi som producere et hav af produkter har en fremragende hjemmeside det er bare at søge lidt så er de der både Faxe osv. Som driftleder på en stor arbejdsplads hvor vi er ISO 14001 certifiseret er det en af mine forbannede opgaver at sørge for at der er opdaterede sikkerhedsdatablade samt arbejdspladsbrusanvisninger på alt vi bruger lige fra fra håndsæbe og til skrappe kemikalier så de er der det ved jeg. :D
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 22:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Bjørn har fat i noget, men det jeg tænkte på er som sagt den antiseptiske effekt, der forsvinder.. i øvrigt skrev jeg på et tidspunkt til dig Rasmus hvad danishoil indeholder - et sted, hvor du spørger til hvordan man selv kan skaffe det.. det er ikke så ufarlige kombinationer.. jeg ser lige, om jeg ikke kan finde det..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2008, 23:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Danishoil indeholder koboltoktation, naptha er råolie og ethylmethylketoxi, der indeholder CNOH (noget der ved en let oxidation muligvis vil frembringe cyanid. Dog vil det kræve et større kemisk indgreb, men jeg ved ikke om det er muligt) Det skal lige siges, at jeg ikke er sikker, men der må være en mulighed for det. Og ved en smule google synes jeg at få det indtryk, at jeg har ret.

koboltoktationen og (ethylmethylketoxin) der indeholder CNOH er de to hærdere i olien.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2008, 00:13 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeps....

Jeg vil gerne svare, men er desværre blevet forgiftet af en hyggelig grillaften og rødvin... så det må vente til senere i weekenden. :D :D :D :D :D :D
Og det gælder også den anden tråd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: om forgiftning...

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 23:18 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Citat:


Nu er jeg kommet ud af rødvinsforgiftningen igen, men jeg er ikke i stand til at find en PDF om tekaoil.

Send den evt. via mail.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 23:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Citat:


Nu er jeg kommet ud af rødvinsforgiftningen igen, men jeg er ikke i stand til at find en PDF om tekaoil.

Send den evt. via mail.


Det med e-mail kunne jeg ikke finde ud af. prøver at vedhæfte .pdf iilen til denne kommentar.

God fornøjelse.

ps. jeg regner med at komme til Oddense her i juni, håber vi får en mulighed for at få en sludder :)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 23:50 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg kommer selv til Oddense den 21. juni.

Håber også at vi som Stig kalder det, "Kan snakke trædrejning til vores tuner fald af." :D :D :D

Glæder mig til at se alle de "Trædrejerbanditter", jeg kun kender fra forum :o :o :o :o

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 23:52 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn A...

PDF'en er fin og bliver studeret nærmere .

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 06:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ser efterhånden ud til at vi bliver en del den dag :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 14:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kommer desværre ikke, men vi nærmer os da kraftigt de 50 medlemmer.. :P

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 08:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Så har jeg nærlæst Sikkedehedsdatabladet om teakoil. Tak for at du lagde det ud Bjørn.
Det ligner alle andre sikkerhedsdatablade jeg har læst... nogle er selvfølgelig bedre end andre. Og jeg skal hilse at sige, at jeg igennem årene har læst rigtig mange af dem.

Desværre når jeg frem til det samme, som hele tiden har været min påstand.
Jeg kan ikke finde noget om skadelige påvirkninger når produktet er hærdet og tørret igennem.
Der står en masse om hvordan det skal håndteres under arbejde med produktet, men der står ikke noget om, hvad salatskålen eller noget andet kan afgive af stoffer efter for eksempel et halvt år. Hvilke stoffer der kan tænkes af blive frigivet ved mekanisk påvirkning af salatsættet, eller påvirkningen fra den væske salat, tomat, agurk og hvad man ellers bruger giver.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 10:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Hej.

Så har jeg nærlæst Sikkedehedsdatabladet om teakoil. Tak for at du lagde det ud Bjørn.
Det ligner alle andre sikkerhedsdatablade jeg har læst... nogle er selvfølgelig bedre end andre. Og jeg skal hilse at sige, at jeg igennem årene har læst rigtig mange af dem.

Desværre når jeg frem til det samme, som hele tiden har været min påstand.
Jeg kan ikke finde noget om skadelige påvirkninger når produktet er hærdet og tørret igennem.
Der står en masse om hvordan det skal håndteres under arbejde med produktet, men der står ikke noget om, hvad salatskålen eller noget andet kan afgive af stoffer efter for eksempel et halvt år. Hvilke stoffer der kan tænkes af blive frigivet ved mekanisk påvirkning af salatsættet, eller påvirkningen fra den væske salat, tomat, agurk og hvad man ellers bruger giver.


Hej kaj,

Hvordan du vil bruge et sådan "kulbrintebaseret produkt" er op til dig, men personligt vil jeg ikke anvende produkter som bare perifert kan indeholde/frigive uønskede komponenter over tid efter det er påført en salatskål etc.

Det er ikke for sjov at EU's "Reach project" om registrering/beskrivelse/håndtering/begrænsninger i brug/miljø etc. har fået så stor bevågenhed i dagens Europa.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 11:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn A.

Jeg tror vi taler helt forbi hinanden. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge teakoil til noget som helst.

Jeg påpeger netop at jeg ikke kan finde ud af hvad der senere bliver afgivet af stoffer fra produktet, og det synes jeg
er helt galt., og det er det der er min kritik. Har nok ikke været tydelig nok.

For at skære det endnu mere ud i pap: Producenterne burde i deres datablade fortælle hvad der bliver frigivet senere, når produktet er blevet påført, tørret og hærdet.
Hvilke påvirkninger bliver vi udsat for, et halvt år efter at møblerne, eller alt muligt andet er smurt ind i teakoil, eller andre produkter for den sag skyld.

Det minder mig lidt om et firma der for nogle år siden solgte et produkt til behandling af indvendigt træværk. Firmaet var et eller andet med Rento... Det viste sig bare at folk der havde brugt det, ikke kunne opholde sig i deres huse fordi
midlet blev ved med at afgive alle mulige mystiske ting til miljøet.. Firmaet havde desuden svært ved at indrømme noget ansvar i den forbindelse.

Håber jeg har gjort mig selv forståelig.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 11:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Citat:
Firmaet var et eller andet med Rento

Rentolin. Det eksisterer ikke mere. Pas på Scantool, vi kommer efter jer! 8-)

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 12:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Hej Bjørn A.

Jeg tror vi taler helt forbi hinanden. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge teakoil til noget som helst.

Jeg påpeger netop at jeg ikke kan finde ud af hvad der senere bliver afgivet af stoffer fra produktet, og det synes jeg
er helt galt., og det er det der er min kritik. Har nok ikke været tydelig nok.

For at skære det endnu mere ud i pap: Producenterne burde i deres datablade fortælle hvad der bliver frigivet senere, når produktet er blevet påført, tørret og hærdet.
Hvilke påvirkninger bliver vi udsat for, et halvt år efter at møblerne, eller alt muligt andet er smurt ind i teakoil, eller andre produkter for den sag skyld.

Det minder mig lidt om et firma der for nogle år siden solgte et produkt til behandling af indvendigt træværk. Firmaet var et eller andet med Rento... Det viste sig bare at folk der havde brugt det, ikke kunne opholde sig i deres huse fordi
midlet blev ved med at afgive alle mulige mystiske ting til miljøet.. Firmaet havde desuden svært ved at indrømme noget ansvar i den forbindelse.

Håber jeg har gjort mig selv forståelig.


hej kaj,

Tingene er såmænd klare nok for mig, jeg har arbejdet med den slags kemi i mange år, og selv om sikkerhedsdatabladene har sine mangler i at beskrive efterfølgende - potentielle risici, er de jo nok det tættest man kommer til noget regulær information som man så kan forholde sig til.

Om Vindruekerneolie etc. er koldpresset, om madolie er kemisk beskrevet(sikkerhedsdatablad) ændre jo ikke på det faktum at "organiske" olier alle kan "harske" - også i "hærdet tilstand" idet der ved højt fugtindhold i olielaget dannes en emmulsion som kan være "redekasse" for bakterier.

Det har jo altid været et "problem" at det er svært at "vaske op" efter brug, uden at al den påførte olie også forsvinder - og det er jo også derfor at f.eks. madolier er dejlig nemme at bruge i salatskåle etc. Det tager kun sekunder at påføre et nyt lag efter brug, og træet bliver jo bare kønnere efterhånden som det imprægneres over tid. ;)

Mange steder rundt omkring i verden hvor man bruger træskåle til supper/ris etc. skolder man jo bare træet, den ringe mængde olie som kommer på træet stammer fra maden, og er sædvanligvis "vandoløselig" (Forkert udtryk, men dækker over at olien ved forhøjet temperatur meget let fjernes fra træet).

Dermed er man - i min verden, tilbage ved det centrale, "Hvorfor bruge noget som i udgangspunktet kan involvere en risiko - når det kan undgås" :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 16:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hmm jeg tænkte på om vi kunne komme tilbage på Bivoksbalsam fra Trip Trap?? Det indeholder bivoks, carnaubervoks og candelillavoks. Kan i tjekke i jeres datablade, og det indeholder noget, der kan give problemer??
Jeg fornemmer en lidt voldsom nedsabling af alle former for overfladebehandling lige for tiden.. kan faktisk ikke komme i tanke om et produkt, der ikke er blevet haglet ned fordi det af den ene eller den anden grund er giftigt for alt og alle.. Skal vi prøve at lave to lister over overfladebehandlinger? En hvor vi blacklister alle de behandlingstyper, der på nogen måde kan være skadelige, og måske lidt dybere om i hvilket omfang, og en, hvor de der så er tilbage som ufarlige står, hvis der da er nogen tilbage.. eventuelt lave en total liste, hvor alle fordele og ulemper bliver listet op på de enkelte overfladebehandlinger..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 16:54 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Peter.

Øhhh... bivoksbalsam... hvor kommer det fra :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Spøg til side. Har du tænkt på at du via Trip Traps hjemmeside kan skrive til dem, og måske få uddybet inholdet i deres bivoksbalsam. Så vidt jeg husker er deres Bivoksbalsam meget blød/næsten flydende, og det er det eneste sted kæden falder af for mig. Jeg kunne godt li' at vide hvad de har brugt for at få de tre typer voks til at blande sig sammen i den form det har som balsam.

Skriv evt. en PB, så kan jeg måske hjælpe dig med en kontakt ved Trip Trap... jeg bor næsten ved siden af dem. Hvis ikke det hjælper aflægger jeg dem gerne et besøg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 17:04 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og lige en sidste bemærkning... inden vi lader Peter have sit Bivoksbalsam i fred :D :D :D

Generelt synes jeg det er fint at sætte spørgsmålstegn ved både det ene og det andet, men...
det ville også være rart med nogle svar.

Hvad er alternativet til alle de nævnte overfladebehandlinger, vi smører alle de ting ind i vi drejer?

Nye indlæg om overfladebehandling der ikke drejer sig om Peters voks, bedes i lave her: viewtopic.php?f=9&t=161

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team