www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 07:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Min dunk med Danis Oil er fyldt med klumper ... noget voks eller parafintagtigt.
Skal jeg varme skidtet op for at smelte voksen ind i olien igen?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kaj,

Du kan prøve at varme forsigtigt op, men sandsynligheden for at det er Alkyden (Bindemidlet) som er afhærdet er nok større, og så er det "så som så" med mulighederne.

Hvis det viser sig at det er Alkyden (bindemidlet) som er afhærdet, kan du evt forsøge at filtrere klumperne væk. Brug en udtjent damestrømpe (læg en skriftlig ansøgning ind hos overkommandoen/fruen), men vær forberedt på at hvis der forsvinder ret meget af Alkyden, så er det ikke længere en "hærdende olie", og man kan i realiteten ligesågodt få købt sig en ny af bedre kvalitet. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
HEJ jeg hade siste år en dunk der også blev klumpet det var efter at den hade fået fråst i løbet af sommeren hvar det nesten forsvondet der kan blive rat varmt i midt værksted omsommeren næsten 45 grader og dunken står ope under taget som er et 4lags termotag
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har lidt erfaring med Danish Oil!
Jeg synes at når man har brugt 3/4 af dunken, lige meget om det er 1 l, ½l eller en mindre dunk, er der en tendes til at resten klumper.
Jeg mener at have læst et eller andet sted at man aldrig må hælde rester tilbage, det medfører klumpning.
D v s at hvis du har hældt lidt op i en beholder til påføring og der evt bliver lidt til overs, må det ikke hældes tilbage i dunken!
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Problemet er nok mest at, efterhånden som volumet falder i flasker, fordamper der mere af opløsningsmidlet, og på et tidspunkt stiger koncentrationen af alkyd til en højere værdi end godt er, og den begynder at "udfælde" og klumpe.

Man kan prøve at blande lidt mineralsk terpentin in den fortykkede olie og se om man kan udrørre klumperne, men, i mange tilfælde er ikke muligt, da alkyden harvreageret med ilten i flasken.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg prøver at varme det en smule op, og giver det lidt terpentin.
Jeg har aldrig hældt noget tilbage i dunken, og det der er klumper og er som en slags voks,
lader sig nemt fordele på overfladen men det er bare en smule besværlig fordi klumperne sætter sig så det
næsten stopper hullet til. Der er nok cirka 1/3 tilbage af den liter der oprindeligt var i dunken.
Tak for alle gode råd.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj,

Du skal nok regne med at tilsætte svarende til min 10% af det resterende volume. At varme det op hjælper nok ikke - hvis, vel at mærke at der er tale om at Alkyden har reageret - og dermed ikke kan "genopløses".

Men, det er da et forsøg værd, held med det.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
I gennem de år jeg har drejet, har jeg kasseret en del "Danish Oil" eller tilsvarende produkter.
Jeg har i den forbindelse haft kontakt til Chestnut i England, og firmaet siger det er et generelt problem, idet Alkyddelen reagerer med iltindholdet i beholderen. Det er nøjagtigt det Bjørn også gør opmærksom på. For at løse problemet har jeg købt nogle glaskugler, og når jeg bruger af indholdet, fylder jeg beholderen op med glaskuglerne, så der er så lidt luft som overhovedet muligt i beholderen. Indtil videre ser det ud til at virke, og jeg giver det her videre, så andre også kan drage erfaringer dermed. Når jeg modtager H-olien fra Bjørn vil jeg gøre det samme med den.

Hilsen

Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Et godt gammelt trick som jeg igennem mange år med lim og andre særdeles reaktive alkyder/polymerer har haft stor fornøjelse af er :

1:ER DER TALE OM EN PLASTFLASKE SOM F.EKS H-OLIE ER TAPPET I, ER DET EN RIGTIG GOD IDE AT KLEMME FLASKEN LIDT FLAD, SÅLEDES AT LUFTEN FJERNES FRA FLASKEN, OG BRUG "KETCHUPTUDENS "PROP".

2: LAD VÆRE MED AT LADE BEHOLDEREN/FLASKEN STÅ UDEN LÅG PÅ,

3: HVIS DER ER TALE OM EN METALBEHOLDER (SOM PER OMTALER (CHESTNUT OG ANDRE) ER IDEEN MED GLASKUGLER RIGTIG GOD.
Problemet med metalbeholderene er at der er en temmelig stor overflade hvor olien er udsat for iltens påvirkning, og dermed trækker skin/hærder.

Glaskuglerne fortrænger et rumfang svarende til det man putter i beholderen, MEN, hvis man ønsker sikkerhed for mindst mulig reaktion/skindannelse, er det vigtigt at man "fylder helt op", så den frie overflade kun svarer til udløbshullets diameter.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
man kan ogpå bare skynde sig at bruge løs af olien :) jeg har allerede brugt de 2 første små flasker jeg købte til seminar.

jeg planlægger at tanke over i de små flasker fra den store jeg købte denne gang.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Rasmus,

Fremover vil H-olien kun komme i 250 ml plastflasker med "ketchupkapsel". Risikoen for skindannelse er ikke så stor igen, men den findes, og det vil jeg jo gerne undgå så meget som muligt, og de 250 ml flsker du allerede har kan jo sagtens genbruges.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
helt sikkert og det regner jeg også med at gøre :)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]