Her er en overfladebehandling som er nem og sikker at lave, nem at bruge og 100% OK for ting som skal i munden på baby eller bruges på madlavningsgrej. Der er kun to ingredienser, som begge kan spises uden andet end tynd mave hvis man indtager for meget - hvilket ikke er muligt når det er brugt som overfladebehandling på træ.
Årsagen til dette er at jeg
VIL vide hvad der er i den overfladebehandling jeg bruger. Ikke at der nødvendigvis er noget galt med kommercielle produkter, men jeg får ikke at vide hvad de indeholder, og kan derfor ikke bedømme hverken hvordan de reagerer kemisk/fysisk på overfladen, om deres indhold er suspekt i brug for drejeren eller den der i sidste ende får emnet. Recepten er tyvstjålet fra MTM, som laver skærebrædder i endetræ, men det fungerer også til mange af de ting vi laver.
https://www.youtube.com/watch?v=YdFnXW4b0c8Så 4 dele paraffinolie og en del bivoks. Hvis du er lidt hys, så kan paraffinolien købes på apoteket, men er billigere i Biltema. Bleget bivoks i små knapper fås hos Nidaros, eller almindelig bivoks i store billige klumper fra en leverandør til biavlere. Voksen smeltes i olien, enten i vandbad, eller meget nemmere i en plastikbøtte i micropbølgeovnen. 5 minutter ved høj effekt er nok, og der skal bare røres lidt rundt. Det hverken lugter grimt eller sprøjter i microovnen, så lillemor går nok med til at den bliver brugt - eller opdager det ikke bagefter.
Dog skal det siges at det er nødvendigt at gå lidt varsomt frem. Selv om olien har et ret højt kogepunkt - over. 200° - så kan du ikke bare smide det i microovnen og sætte den på fuld knald og 20 minutter og gå din vej. Voksen smelter ved omkring 70°, og det er nok. Tag den ud når det lige er smeltet.
Det er ikke nødvendigt at dunke i olien, som vist af russeren, heller ikke at smelte stadset før brug. Det kan bruges direkte på drejebænken, og en nemt at påføre og polere ad flere omgange når emnet vendes og spændes op for at gøre bunden færdig. Ikke nogen problemer med at overlappe, eller med at påføre det sidste efter at emnet er taget af bænken. Overfladen bliver ikke superblank, men en dejlig blød silkemat.
Paraffinolie er brugt som afføringsmiddel og i babyolie og diverse kosmetik cremer. Bivoks til tavler i bistader, men også som overfladebehandling af tabletter, pastiller osv. og med honning indhold til at smøre på brød.
Jeg har ikke prøvet (endnu!) om det også virker med carnaubavoks eller shellakvoks, men det kommer måske? Begge de to skulle give en mere hård og blank overflade.