www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 07:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Slagelse
Er der nogle her som kender til, eller har erfaringer med produktet " Rustin´s wood-filler" ?

http://www.rustins.eu/Details.asp?ProductID=825

Hvordan er det at arbejde med ?

er det muligt, selv at tilsætte ekstra farve ( vandbaseret) for at opnå den toning som er tættest på det træ man nu arbejder med ?

Er der nogle som ved om det kan købes i DK ?

Mvh

René Meyer

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Skal det være Rustin's? Ellers kunne dette måske bruges:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/fugemasse ... uy_picture

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej René,

Det ville måske hjælpe hvis du fortalte lidt om hvad du skal bruge det til? Så er det nemmere for folk at komme med gode råd.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

BjørnB @ Tak for linket. har stødt på det produkt i min søgen, var bare sikker på at når det var det som kaldes " Plastisk træ" at det så var en mere fast, Træg pasta og som mest var til større revner, sprækker, f.eks bore huller. Samt at det er på oliebasis. Det som jeg skal bruge skal helst være på vandbasis.
Og ja som " Agerbundsen " skriver så kunne det da være en ide at jeg fortalte lidt om hvad jeg skal bruge det til. :lol: Det glemte jeg så lige i farten.
Jeg er lige på nippet til at gå igang med projekt " Byg en guitar" og det som jeg skal bruge wood-filler ( Grain-filler) til er, Halsen ( Gribe-brættet) som er i mahogny. og endvidere til bund og sider som er i palisander ( East indian rosewood) selvom det er hård-træ og har en meget tæt struktur så er der stadig en del små-huller i det som er nødvendigt at fylde lidt op inden lakering. Der findes rigeligt med steder på nettet hvor man kan købe Grain-fillers anbefalet til lige netop guitar-bygning. men inden man får det hjem fra USA så er prisen 3 gange så meget som man vil kunne købe det til i DK. Det som jeg skal bruge skal være vand-baseret.

Så jeg var sådan set bare ude på at høre om der var nogle her som kendte produktet, havde gode eller måske dårlige erfaringer med det.

Endvidere om nogle ved om det kan fåes i DK. jeg har nemlig ikke kunne finde det nogle steder, endnu, men ved bare at man kan købe mange andre af " Rustin´s" produkter i dk ( Bla. Danish Oil) så det kunne jo være at man også kunne få det woodfiller et sted.

og det sidste spørgsmål, om nogle har erfaringer med / ved noget om, om man kan tilsætte ekstra farve til sådan et produkt. Her tænker jeg om det måske ville være en mulighed at bruge f.eks bejdse-farve pulver ( Vandbase).
Sidst vil jeg lige fortælle at jeg er helt ny her på " Woodturning.dk" . faldt tilfældigt over sitet, og selvom min interesse ikke lige præcis er drejning, men mere går på kniv-arbejde og ja, som her Guitar-bygning så tænkte jeg at jeg måske her godt kunne snuse lidt gode tips og tricks op. og samtidig se lidt på aller jeres flotte projekter.. Det er jo helt vildt hvad i får ud af jeres træklumper og dreje-bænke..

René

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det der med at bygge guitarer, violiner og andre strengeinstrumenter er jo nærmest som at læse "biblen", og jeg "kom til" engang for mange år siden at foreslå en violinbygger, at man da ligeså godt kunne bruge plastisk træ som woodfiller som f.eks talkum blandet op i linolie. Han havde nær skudt mig (hvis han havde haft en kanon i nærheden havde jeg garanteret ikke været her i dag) det var en helligbrøde.

Jeg fandt ikke ud af helt hvad det drejede sig om, men det havde noget med klang/klangbund at gøre, og det hele endte op med en kæmpedemomnstration om hvordan man skar Ahorn "plader" ud af en klods træ, og senere tildannede den ved hjælp af enhåndhøvl osv.

Færdigbehandlingen af instrumentet er jo også en process som er særdeles krævende. Jeg forstod at det i mange tilfælde kunne omfatte, måske op til 10 gange Shellac, med tilhørende polering.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

:D ha haaa. Nu skal jeg lige grine af først Bjørn... Jo Jo, du har helt ret. Det er særdelses omfattende at bygge guitarer og endnu værre og mere omfattende er det bestemt med violiner.Det er præcis som du skriver noget med at udhule en stykke ahorn med små Ibex fingerhøvle. og ikke samme mål over hele linien, næh næh, det skal have helt specifikke mål forskellige steder på bundene.. Og hvor våger såen " Håbløs trækræmmer"-frøns så at komme der med postulater om at man da bare kan bruge plastisk træ. :D :D

jeg har haft interessen med guitarer ( og spil ) i mange år. mest akustisk,men har rodet en del med elektriske ved siden af og tanken om selv at bygge en akustisk har været i hovedet i nogle år. Nu skulle det så være, Så Jeg har så efterhånden også brugt det sidste halve år ( plus ) på bare at læse bøger, artikler på nettet, set klip på youtube og andre fora om emnet.. Har Så endeligt, for en lille måned siden fået bestilt de forskellige materialer hjem fra USA. så jeg går spændt og venter på posten. Kommer så til at væbne mig med lidt tålmodighed, for det kan nemt tage 5-7uger inden de får nosset sig færdigt i tolden osv. Fandme svært, altså jeg har det jo som en lille dreng som går og venter på at få sin julegave ikk :)

Med Hensyn til det Plastiske træ, så er jeg faktisk allerede ret sikker på at det nok ikke lige er det rigtige. efter hvad jeg kan se på de klip jeg har set på nettet, så er det de bruger , noget ret " Let" filler. altså det ser ud til at være lige præcis så " Flydende" at man ret let kan tørre det ud med, først en plast spartel og så gnubbe overskyddende af med en klud, så der kun er let tilbage at slibe. nogle gange skal der 2 lag til. Jeg har faktisk set en som brugte ganske alminedlig PVac træ-lim, som filler. og med et godt resultat. andre igen, bruger epoxy-resin, så der er lige så mange meninger som der er guitar-mærker. Efterfølgende ja så er der lak-finishen. og det er så her at " Nørden" " Pillehovedet", " feinsmecheren" bruger tid ( og det skal så ganges med 10) på at sidde og fedte med Shellac. Jeg har tænkt mig at gøre præcis som man gør på kendte guitar mærker (her iblandt Gibson,Martin M.fl) at Bruge ganske almindelig celloulose-lak. 5-6 lag skulle være rigeligt, hvis man har sørget for at lave en god bund med Wood-filleren. Det er jo så meningen at man vandsliber og polerer lakken så meget at der kun lige netop ligger et " Top gloss" lag tilbage som er så tyndt som muligt. for som du selv er inde på, ja så har det helt klart en indvirken på klangen. Nå men anyway, det skal nok lykkes mig at finde det rigtige og ellers så må jeg jo til pungen og så hive noget hjem fra USA.. Tak for historien Bjørn A

René

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Kunne opgaven ikke klares med en Shellac baseret sandingsealer?

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Shellak og pulveriseret pimpsten ville nok være den traditionelle methode. Men det traditionelle træ ville også være en eller anden form af fyrretræ. Man kan jo undre sig om Palisander lyder bedre end andre træsorter?

Mn hvad ved jeg om guitarer - ikke meget.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Rene',

Hvis du vil lave en "flexibel" woodfiller, kan du eventuelt experimentere med følgende, meget generelle "recept".

Metoden blev/bliver brugt i SydøstAsiens møbelfabrikker hvor man fremstiller møbler af "Rubberwood" som er temmeligt poreåbent..

1 PVAc lim (Alm. snedkerlim), den billigste du kan finde,
1.1 : Fortynd den med 50% KOLDT vand,
2: Træpulver, så fint som muligt, helst bøg eller Birk. kan sikkert købes i en hobbyforretning, hvis ikke må du igang med sandpapir og knofedt. PAS PÅ : Det er vigtigt at der ikke kommer pudsekorn med i træpulveret, det vil misfarve.
2.1: Bland - langsomt, træpulveret i den fortyndede PVAc lim under konstant omrøring, men gør det langsomt, så du kan se at træpulveret opsuger vand og fordeles jævnt i den fortyndede lim.
2.2 Fortsæt med at tilsætte træpulver - langsomt, så du kan følge opsugningen af vand.
2.3 Viskositeten vil ret hurtigt begynde at stige, og massen begynder at blive "grødagtig". Du skal nu tilsætte mere vand, så du kan se at massen bliver tyndtflydende igen, og at "evt. "klumpdannelse" ophører.

3: Brugbar filler vil nok imdeholde ca. 30 % træpulver (vægtdele) når du har fået blandet det hele godt sammen, og du kan nu "justere" flydeegenskaberne ved at tilsætte lidt mer vand.

4: Fillerblandingen bør sættes tilside ved rumtemperatur i ca 2 døgn, for at træpulveret kan opsuge den maximale vandmængde.

5: HUSK : EN sådan woodfiller er IKKE særlig lagerbestandig. De naturlige bakterier som altid findes i træpulveret, "vækkes til live" når der kommer vand til, og vil ret hurtigt begynde at holde festmåltid på celluosen.

6: Brug af filleren: Påfør i et jævnt lag, så du kan se at træets porrer er fyldt op. lad filleren tørre HELT ud, det tager ca 24 timer/20 C, og puds overfladen let.
Påfør et nyt lag woodfiller, og lad den tørre i 24 timer/20 C.

7: Du burde nu kunne færdigpudse overfladen, og fortsætte overfladebehandlingen.

Fordelen med denne woodfiller er at den er ret "flexibel", og dermed har mindst mulig indvirkning på klangegenskaberne.

Til slut: Vær opmærksom på at der tilføres ret meget vand til træet generelt, hvilket vil sige at der må regnes med en længere eftertørringsperiode.

8: Træpulveret bør, inden brug, pakkes ud, og tørres i bageovnen ved 200 C i ca. 20 min, for at fjerne alt vand.. Dette er nødvendigt for at pulveret efterfølgende kan opsuge vand fra limblandingen og dermed få cellestrukturen fyldt op med limen.

Woodfilleren kan indfarves med en vandbaseret bejdse, men det er et chancespil hvordan farven kommer frem, idet de fleste vandbejdser altid har en "dominerende" farve i kombination med 2- måske 3 andre.

Du kan også erstatte ca. 20 % af vandet med sprit (alm. husholdningssprit er ok). Dette vil fremmer udtørringen efterfølgende, men vil også forstærke "synkningen" af overfladen/volumet i porrene.

God fornøjelse

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Rene,

prøv at PM Fdethlefsen, som er nylig blevet medlem her, jeg ved at han har nok lavet de første 20 akustiske guitarer, så han kan nok hjælpe dig på vej.

(Han har lige sat en drejebænk til salg i køb og salg, jeg er ikke sikker på at jeg har stavet hans brugernavn korrekt)

Hilsen

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Ny bruger

Tak Alan. super ide. Det vil jeg da prøve og se om han vil ud med lidt tips og trix.
Og mange tak Bjørn A. Det var lige sådan en slags tips og tricks svar som jeg også var på udkig efter.
som jeg skriver tidligere i tråden, ja så har jeg faktisk på et tidspunkt set en video med en, som slet og ret
bruger PVAc lim og intet andet.. Så det med " videre-udvikle" ved at blande det op med træstøv og vand
til den rigtige viskositet,det giver i mine øjne god mening. det vigtige er at det er flexibelt.
og hvis de bruger det i østen så må det jo virke. :)

og til Agerbundsen, Ja Du har lidt ret i din antagelse om brug af fyre-træ til guitar. man bruger nemlig træsorter som Sitka gran,Engelmann og Adirondack Gran, samt cedertræ, til Fronten af guitaren. Fordi det er mere flexibelt, kan vibrere mere og dermed give en stor klang og volumen. Men til resten af konstruktionen bruges for det meste, hårdere træsorter som African blackwood, east indian rosewood palisander, mahogny, Ahorn, Koa M.fl (hver træsort sin lyd) til siderne, bunden samt halsen.
I mange år har guitar byggere verden over, sværget til at bruge Brazillian rosewood, som tillagdes den evne, at have den allerbedste klang. Men overdreven skovhugst har desværre betydet at den Brazilianske palisander nu er total fredet og derfor ikke længere kan skaffes fra naturens hånd. Det kan med lidt held, stadig findes rundt omkring hvis man leder godt. Men er af samme årsag steget til gigantiske høje priser, og det Brazillian som de helt store guitar fabrikanter har tilbage på lager, ligger simpelthen i boks bag lås og slå, så eftertragtet er det. Billige guitarer bliver lavet af lamineret træ, og har deraf en markant hørbar, ringere lyd/klang.

Mange Tak til jer allesammen for at byde ind med alle jeres svar.

René

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har en +50 år gammel blok Brazilian rosewood, eller som det heddder på dansk: Rio palisander på 30x60x10 cm.
Kanske jeg skulle sælge den til en instrumentmager.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig: Der er til et pænt tilskud til pensionen. :lol:

Ny bruger

Hah :) Ja eller ihvertfald et lille ekstra tilskud til en ferie-tur.
Og ja Stig, det kan da godt være at du kan være så heldig at få fyret det af til en instrument bygger.. Altså lige umiddelbart så kan jeg regne ud med de mål du har skrevet, at der ihvertfald vil være nok til at lave nogle bag-sider. men til selve side stykker skal målet helt op i ca.12 (10)cm x 70 cm pr.side, så det er der så desværre ikke nok til, i din klods.

Hvordan med skæringen af træet er det kvart-skåret, eller som det også kaldes spejlskåret ??

Altså det kan da godt være at jeg vil være interesseret i at købe en luns af det, hvis det har interesse ?

Har for øvrigt lige hentet pakken med træ på posthuset idag. Jeg har gået og ventet 6 uger på den pakke, så oplevelsen og vist især OPFØRSLEN var lidt som et lille barn som spændt skulle åbne årets første julegave :) og hvilke skøn oplevelse det var, at åbne pakken med træ til guitaren og bare blive mødt at de skønneste dufte. friskskåret mahogny, og endnu bedre, den krydrede friske duft af cedertræ´s spanterne.. herligt.

René

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]