Pudsning er jo altid spændende - og altid irriterende og nok nærmest "et helligt emne"
Ser man lidt på "fysikken" i at pudse, er opgave grundlæggende følgende:
1: Slib dine jern rigtigt - OG SKARPE. Skarpe jern er "Alfa og Omega" og skal SKÆRE fibrene - ikke trykke/rive/flå i træet,
2: Brug et egnet jern til drejningen, et skåljern (u-jern) er jo ikke det optimale til langsdrejning, vel
3: Indstil bænkens omdrejninger så det passer til emnets diameter (f.eks hvis en penneblank er 20 x 20 mm i firkant, skal bænken løbe min 1500 o/min -helst mere.
4: Hvis den drejede overflade ikke "ligner" min. korn 400 er drejningen ikke god nok, og træet "stritter" af rejste fibre, som er svære at fjerne.
5: Brug en skraber eller mejsel til sletdrejning, og sæt bænkens omdrejninger op til min 2000 o/min mens du sletdrejer.
6: brug et stykke sandpapir - grovest K600 - og hold det let på træet - uden at varme. her må omdrejningerne gerne være meget høje, men trykker man bare en lille smule for hårdt, brænder træet fast i sandpapiret, og man får bare lagt fibrene ned - ikke skåret af som man jo egenligt ønsker. Sker der en overophedning af træet, må man nærmest begynde forfra og starte pudsningen ved små omdrejninger - og så har man jo baladen, ikk
7: Kniber det stadig med at slippe af med det træfibre, er den eneste gangbare metode at påføre en gang sanding sealer, som bevirker at fibrene "fikseres" og dermed er lettere at få skåret af med et finkornet stykke sandpapir (Reducer omdrejningstallet så du kan se at sandpapiret PUDSER/SKÆR - ikke polerer overfladen.
8: Brug BjørnB's sandingpads til sidst. Først den grønne og så den hvide - ved høje omdrejninger - uden at varme på træet. Så burde overfladen være "polerklar" så man kun kan "nøjes" med en enkelt gang olie, friction polish, vox - eller hvad slagt resistens/glans man ønsker.
Nå. Dette er den "gamle" franske "overfladepolerforberedelsesmetode". På YouTube er der sikkert en masse guruer som viser den ene fantastiske metode efter den anden - og det er jo ok, bare man ikke glemmer at det er træet der bestemmer i den sidste ende. Jeg har endda set en pennedrejer som brugte CA-lim til at forsegle træets overflader - giftigt stads, men det reddede tilsyneladende hans - måske ikke så gode drejning.
At pudse på langs af træets fibre er jo ultimativt det rigtigste, men ikke lige egnet til drejede emner, vel. Så er det da - alt andet lige, meget bedre at træne mere i at slibe og bruge en mejsel/skraber