www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 10:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Sidste år købte jeg et Oneway - megatungt håndtag af Rasmus på messen i Roskilde.
Det fungerer rigtigt godt, er tungt, ligger godt i hånden, har et utroligt godt greb, reducerer vibrationer rigtigt godt, og er nemt at skifte jern i, da man kun skal løsne/spænde 2 stk 6 mm umbracoskruer.

Det væsentligste problem er at det er meget langt, og dermed uegnet til "mindre profilarbejde" og.l

Jeg er meget tilfreds med det, bortset fra prisen. jeg mener at huske at det skulle koste ca. 800,00 kr, men rasmus var da til at handle lidt med, så samlet = håndtaget + et 13 mm V-jern til 1000,00 var da nogenlunde, men stadig dyrt, så jeg har i dag gået og hygget mig med at lave et selv. Godt nok i træ , men med en kerne af stål i form af en 8 mm gevindstang som er limet ind for at give lidt mere vægt.

PVC-slangen er fra vor lokale AO Johansen VVS, og hele håndtaget (ex. u-jernet) koster :

PVC- slange 33 mm udvendigt, 25 mm indvendigt, et stykke 25 mm rustftit rør L=20 mm, 250 mm langt Ø 8 gevindstang, + lidt PU-lim : Alt i alt ca. 20kr, + ca 2 timers arbejde og lidt Danish Oil. Endekuglen er drejet af Æbletræ.

Man kan vel nok sige at timlønnen er "hjemme" i forhold til Håndtaget fra Oneway, ikk ;)

Det viste håndtag er tænkt som model for et tilsvarende lavet af stålrør/alu/messing spændettykke og endetræsknop i f.eks æble.

hvis nogen har lyst tegner jeg den gerne op i et nogenlunde forståeligt format. det er frit for enhver at lave en/flere :) :o :)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det er jo et Netto/Aldi/Fakta jern.
Nå undskyld - men hvorfor har du lavet det med en plasticslange? Kunne det ikke laves i træ? Det er da meget rarere når temperaturen stiger, så fedter plastic da bare rundt i hænderne, eller hva'?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der er s-- ikke meget netto/fakto/lidel/Aldi over oneway's priser v/Rasmus, og tro det eller ej, den PVC overflade som slangen giver er rigtig god at holde på, og det er rigtigt rart at bruge. lav dig et ved lejlighed, så bliver du nok også "frelst".

Jeg har lige prøvet at veje det. Vægten incl. 10 mm u-jern nåede 490 g, så det er ikke så tungt igen. :)

jeg har fundet en stump 25 mm rustfrit rør 25 mm udvendigt, 19 mm indvendigt 270 mm langt. Det prøver jeg nok at lave et håndtag mere af en af dagene.

Vi ses i billigshopperne - god weekend :D :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]