www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Våddrejning.
Indlæg: 24 maj 2020, 19:25 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Når vi våddrejer til skåle er der jo en tommelfinger regel der siger at skålens sider skal være 10% af skålens diameter for at kunne dreje færdig når den er tørret og har slået sig, blevet oval.

Jeg har en del blokke der er 40-50 cm i breden og 3" 4" og 5 " tykke, træet er kirsebær, bøg, ask og eg, de har lufttørret i et til to år, og fugtigheden i midten er nu under 20%, så jeg Tænker at jeg kan nøjes ned det halve i procenter af diameter når jeg rådrejede før Tørreovn.

Er der nogen der har erfarring desangående, og som vil dele ud af den.

På forhånd tak.
Ingvard.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2020, 20:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg har ikke direkte erfaring med grovdrejning af halvtørt træ, men husk at tage højde for at grovdrejningen ikke kun bringer tykkelsen ned, den fjerner også spændinger i træet (og andre spændinger overtager). Du har altså flere variable i dit regnestykke.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2020, 08:50 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Hej Lars, umildbar tror jeg de fleste spændinger er udløst i træet efter lufttørring, jeg har lige nu en blok på bænken 45 cm diameter og 10 cm. i tykkelse da den blev savet rund. Marven på blokken sidder en cm inde fra kanten og træet har krummet sig væk fra den side hvor marven sidder, så da blokken blev drejet, rettet op var tykkelsen kun 8 cm.
Det var mig ikke mulig at på normal måde at våddreje da blokkene var frisk skåret, derfor først nu.
Derved mistes fornemmelsen af våd drejning hvor spånerne står i en lang bue ud fra bænken, istedet skal værktøjet nu være væsentlig skarpere, snittene bliver mindre, værktøjet og spånerne bliver rygende varme så behovet for handske bliver åbenbar.
Tiden for drejning bliver herved væsentlig forlænget, det er jo en stor mængde træ at fjerne med disse små snit.
Lige nu har jeg en fornemmelse af at træet er rimelig afspændt og rolig, så jeg vover at dreje ned i nærheden af færdig mål inden tørring, så lad se om det går, jeg husker dog at de manglende 10% skålen skal ned i fugt fortsat vil krumme emnet lidt væk fra marven, og det skal der jo være gods nok til at kunne rette op efterfølgende.
Jeg lærer mest af mine fejl, så lad se om dette går, herom senere.
Ingvard


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2020, 10:06 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Frisk fældet træ indeholder 50 til 60 procent vand. Lufttørret træ kommer over et par somre ned på ca. 20 procent vand. Det træ du beskriver har mistet over halvdelen af vandmængden. Min erfaring er, at du sagtens kan grov dreje træ med 20 procent vand noget tyndere end de angivne 10 procent af diameteren. Selv bruger jeg følgende fremgangs måde ved lufttørret træ. Jeg drejer emnerne ned til lidt under de 10 procent, lader dem ligge en uges tid, hvor de så kan dampe lidt mere af, og de slår sig. Sætter dem på igen drejbænken, og drejer dem runde. Herefter kommer de ind i mit værksted, hvor jeg har 16 til 18 grader. Lader dem ligge endnu en uges tid. Den proces gentager sig til jeg har den færdige skål/fad.
Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2020, 21:31 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Tak for rådet Per.
Jeg har næsten gjort som du skrev, dog har jeg nu færdig drejet og vokset med bivoks efter din opskrift.
Først havde jeg nogle bekymringer med hensyn til hvordan jeg fik bunden drejet færdig når jeg ikke kunne bruge pinolen på nogle af mine bænke, Union Gradueter og killing med udenbords anlæg, jeg stolede heller ikke på vacum idet der er en lille revne midt i skålen.
Det gav sig selv da jeg kom i tanke om at en på et møde ved Peter i Hedensted engang fortalte om en opspænding på en stor træplade og med en ring omkring skålen så skålen var klemt fast og bunden nu kunne drejes af, det prøvede jeg og det virkede så godt at selvom skålen senere evt skal rettes lidt i bunden for at kunne stå uden at vippe på bordet, så vil det også være muligt.
Mit legerum er også tørt og sjældent under 20 grader, og endnu har skålen ikke slået sig.

Jeg er lidt ked af at miste fornemmelsen af våddrejning, alle mine træblokke er lufttørret, på den anden side giver det rig mulighed for at øve i at dreje indersiden af skålen idet det kræver mange flere spån før skålen er dyb nok.

Venlig hilsen. Ingvard


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team