www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 12:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 apr 2020, 13:06 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 feb 2018, 14:02
Indlæg: 8
Geografisk sted: Ringsted
Hurtig og effektiv tørring af rådrejede emner.

Efter at have rådrejet emner til en maksimal godstykkelse på 25 mm, lægges emnerne i en lukket spand eller papkasse (med plastpose indeni), så emnerne er helt dækket og fyldt med silica gel kugler (2-5 mm) overalt, og med mindst med 25 mm omkring emnet.
Herefter forsvinder næsten al fugten fra emnet i løbet af det første døgn, og er under 6% (det mindste mit meter kan måle) i løbet af 2-3 døgn.
Emnet slår sig som ved almindelig tørring, og helt uden revner til følge.
Har nu prøvet på 7 emner ca. Ø250 - Ø275 mm (birk og bøg) udelukkende med succes.
Silica Gel kan købes på bla. den engelske ebay side fra en engelsk producent. Silica’en er med en farveskiftende indikering så man kan se hvornår man skal tørre silica’en i ovnen så den kan genbruges, nærmest i det uendelige.

Jeg købte 2x10 kg. som er minimum for mit vedkommende, og har lige suppleret med 30 kg. ekstra.

Bedste hilsner
Steen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2020, 17:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Ja - og hvad er prisen ?
-og som til alle nye brugere (som tydeligvis ikke læser “NY BRUGER - LÆS HER FØRST” ) -
skriv i din profil, hvor i landet du bor. Det gør alting meget nemmere . (Suk !!)
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2020, 20:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 feb 2018, 14:02
Indlæg: 8
Geografisk sted: Ringsted
Jamen, jeg skal da meget beklage hvis mit indlæg skal give anledning til sådan en frustration.
Jeg formidlede en erfaring som virker, og håbede jeg kunne give fornøjelsen videre til andre.
Prisen... Ja det er ikke så billigt som at lufttørre flere år i træk, men man har til gengæld hurtigt træ klart til drejning.
Og så spørgsmålet med pris. Produktet kan genbruges ligesom det meste andet vi benytter af dyre ting.
Man har jo også en udgift til en drejebænk, slibemaskine, drejejern etc., så hvad det eksakt er der skal kritiseres, har jeg lidt svært at forstå.
Jeg bor i øvrigt i Ringsted - jeg kan dog ikke se at dette skulle gøre indlægget nemmere.

Bedste hilsen
Steen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2020, 21:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tak for din rapport om dine erfaringer.
Et spørgsmål: Kan du se eller mærke nogen forskel på træ tørret i silicagel og lufttørret træ?
Jeg har læst et par steder, at det hurtigtørrede træ giver lidt mere savsmuld og lidt mindre spåner end det langsomttørrede. Noget, du har prøvet at sammenligne?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2020, 21:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Over hovedet ingen kritik til indholdet eller erfaringsformidlingen, og spørgsmålet til prisen var helt reelt ment.
Mht det med bopæl; den diskussion har været tæt på/ er ved (?) at lægge forum ned.
Hvis man orkede at kigge alle posts igennem, kan man se, at (et gæt) 80 % af alle nye brugere IKKE har det med i deres profil, da de tilsyneladende IKKE har læst “NY BRUGER - LÆS HER FØRST” , hvor der tydeligt står, at man opfordres til at skrive det.
Det har irriteret så mange “gamle” brugere - mig selv inklusive - at man så skal starte med at gøre opmærksom på det hensigtsmæssige i både at læse en brugsanvisning, og påpege at det faktisk er temmelig fornuftigt, hvis man skal handle, besøge...., at man ved, hvor i landet man befinder sig.
Såmænd !
Nils Frederiksen
www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2020, 22:08 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 feb 2018, 14:02
Indlæg: 8
Geografisk sted: Ringsted
Hej Lars,

Jeg har ikke bemærket nogen forskel på denne metode og lufttørret.
Derimod synes jeg at ovntørret træ virker hårdere at dreje i og genererer noget mere støv, men har ikke rigtig følt nogen forskel med denne metode. Jeg vil dog ikke sige at der ikke er nogen, kun at jeg ikke har bemærket nogen, og spånerne er “pæne”.

Til info kan oplyses at pt. koster den silica gel jeg købte omkring 575 kr. pr. 10 kg.
20 kg. vil passe fint til eks. en salatskål på Ø30 x 18 cm.

Bedste hilsner
Steen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2020, 22:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tak. Jeg vil huske opskriften, hvis jeg en dag får en hastesag.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2020, 18:04 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 07 apr 2016, 18:40
Indlæg: 84
Geografisk sted: Frederikshavn
Coop kattegrus "Catz" er siilicagel til 10,40 kr. Pr liter.
https://butik.mad.coop.dk/dyremad-og-tilbehoer/kat/kattegrus/coop-kattegrus-p-7340011424475
Jeg har brugt det, når jeg har drejet svampe af frisk taks, og ønsker at oliere i en fart.
Drejer den ene dag, olierer den næste.
Det regenereres i en billig bordovn fra Harald Nyborg.
Har ikke prøvet med skåle.
Uden at skulle puste til de gamle tråde om foodsafe, har jeg valgt kun at bruge metoden til ting, der ikke skal i berøring med mad.
Mvh
Jens

_________________
Jens
MC 16/24 VF
Myford ML8
EMCO UNIMAT SL 1000


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2020, 19:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Portoen bliver jo noget billigere på den måde.

Giver man bare "gruset" en halv time på 101°C?
Og hvad putter du det i når det skal i ovnen - en lille sæk?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2020, 07:13 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 07 apr 2016, 18:40
Indlæg: 84
Geografisk sted: Frederikshavn
Ikke helt Lars.
Det stads vil gerne suge fugt og holde på det, så der skal lidt mere til.
Jeg følger en opskrift hvor der anbefales 120 grader i 1time og 30 min. Pr liter.
Jeg breder det ud på en bageplade for at gøre overfladen så stor som muligt.
Når det er tørt og kølet ned, ryger det i en spand med tætsidende låg. I mit tilfælde en tømt spand sandspartel og et par mindre fra Halloween popcorn.
THansen har poser til at holde dug fra forruden. Det skifter farve efter fugtindhold. Jeg har overvejet at sprætte sådan en op og blande i, for at få den visuelle kontrol.
Mvh Jens

_________________
Jens
MC 16/24 VF
Myford ML8
EMCO UNIMAT SL 1000


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2020, 09:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tak, det er noteret. Kan forstå, at i den gamle miniovn, jeg har stående, vil det tage en uges tid at tørre en spandfuld.

Spørgsmål til jeg begge: Hvor tykke emner har I prøvet at tørre på denne måde.
Den eneste "hastesag", jeg har på programmet, er et par stykker kirsebær på hhv. 8x8 og 10x10 cm tværsnit.

Har set tørring med SG omtalt på tyske og amerikanske fora, men udelukkende med grovdrejede skåle.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2020, 09:57 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 feb 2018, 14:02
Indlæg: 8
Geografisk sted: Ringsted
Hvis Du tørrer emner der er tykkere end ca. 25 mm i godset vil de næsten helt sikkert revne.

Hvis Du benytter en silica gel med farveindikator, som den jeg benytter, skal man holde sig på under 120 grader på ovnen.
Det er ikke på grund af silica'en, men farveindikatoren vil blive ødelagt.

Jeg benytter en ældre Siemens indbygningsovn i mit værksted, da den er nøjagtig i temperaturen, og det er de billige "toaster" ovne desværre ikke. Endvidere tager den en større "mundfuld" materiale.
Hvis ikke man bruger Silica gel med farveindikator kan man sagtens bruge en Harald Nyborg model.

Billede af Silica Gel mærkat vedhæftet.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2020, 10:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hm, dermed er metoden så ikke aktuel, hvis man grovdrejer skåle over 25 cm i diameter og holder fast i tommelfingerreglen om at vægtykkelsen skal være 10% af diameteren. Det var en stor begrænsning af anvendelsesmulighederne.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2020, 11:09 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 feb 2018, 14:02
Indlæg: 8
Geografisk sted: Ringsted
Hej Lars,

Nej, ikke hvis Du holder Dig til de 10% af diameteren.
Jeg har grovdrejet skåle på ca. Ø35 cm og lufttørret dem.
Aldrig med en godstykkelse på mere end 25 mm, da jeg var nervøs for spildprocenten.
Jeg færdigdrejer normalt ikke skålene til mere end 10 mm i tykkelse, og jeg har ikke været ude for at ovaliteten var et problem efter tørring, men det afhænger jo også noget af træarten.

Venlig hilsen

Steen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2020, 19:08 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 07 apr 2016, 18:40
Indlæg: 84
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Lars
Jeg har ikke gjort mig erfaringer med de store emner.
Det har mest været svampe og dåser.
En enkelt lille skål har været igennem, med den blev drejet til færdig størrelse, og var mest for at undersøge hvor meget et stykke blommetræ ville slå sig.
En ting der bør nævnes om kattegrus udgaven i forhold til den Steen beskriver, er at kattegrus udgaven er krystaller, nærmest som saltflager / knust bilrude, og med støv, hvor Steens udgave ser ud til at være perler.

mvh
Jens

_________________
Jens
MC 16/24 VF
Myford ML8
EMCO UNIMAT SL 1000


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2020, 13:34 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 feb 2018, 14:02
Indlæg: 8
Geografisk sted: Ringsted
Hej Jens,

Din ide med "kattegruset" synes jeg lyder som en rigtig god ide, og hvis det tager lige så meget fugt som de "kugler" jeg bruger, så er det da en meget billigere løsning Du har fundet frem til.
Jeg er glad for farveindikeringen på det jeg bruger, da jeg så kan se hvornår det er tid til at tørre silica'en, og jeg mener man kan få "kattegruset" med en indikering på fugten, vistnok brunlig.
Min skifter fra ravgul til lysegrøn efter 6-7 emner har "været igennem", og så tørrer jeg i alu-bakker. Den bliver mørkegrøn når den er fyldt helt op.
Jeg har læst hos en forhandler at "kattegruset" klumper lidt der hvor den bliver fugtig - er det korrekt?, og hvis ja, "slipper" det så igen når den er tørret?
Jeg ser i øvrigt silica-metoden som en fin udvidelse af vores "tilbehør", og er rigtig glad for den.

Mvh. Steen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team