www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 01:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: tørreovn
Indlæg: 19 mar 2019, 12:04 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 24 jul 2016, 06:56
Indlæg: 6
Geografisk sted: Køge
da jeg har tænkt på at lave en tørreovn selv ville jeg bare lige spørge om der er nogle der ved hvor højt temperaturen skal være. jeg har masser af ideer til ovnen, men er i tvivl og varmen, håber i kan hjælpe.....


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tørreovn
Indlæg: 24 mar 2019, 22:34 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Jeg har før uden held før forsøgt at svare på dine spørgsmål ang temperatur i Tørreovn, men mine svar dukker ikke op her i tråden.
Først, ang varme, så høj temperatur som mulig uden dog at komme over farve skiftes temperaturen for de forskellige træsorter, jeg tørrer i et gammelt fryse skab ved termostatens max temperatur som er 50 gr. Det er ikke så vigtig med temperaturen som det er med udluftningen, dog ved lav temperatur bliver tørre tiden forlænget væsentlig. Jeg tørre skåle på to uger uden revner ved 50 gr. i mine skabe.

Udluftningen er det skal styres, det er alfa og omega at det kan styres ellers ødelægges træet af indvendige sprængninger pg revner.
Har du brug for yderlig er du velkommen til at kontakte mig og jeg kan sende dig tegninger, fotos og forklaring på hvordan jeg styrer mine skabe.
Med venlig hilsen Ingvard. ( legebarn )


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tørreovn
Indlæg: 25 mar 2019, 09:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Legebarn!

Det kunne da også være interessant for vi andre at se en fotoserie med forklaringer, vi er nok nogle der er lidt pressede ang. tørretid en gang imellem.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tørreovn
Indlæg: 25 mar 2019, 20:35 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Til "Gammel nybegynder"

Jeg har lidt bøvl med at ligge ting op på tråden, det forsvinder ofte op i "space" istedet, det kan skyldtes mine formildable evner med det skrammel til IT og computer.

Jeg tager materialet med til Peters drejetræf i håb om at der er en venlig sjæl der vil ligge det på nettet for mig.

Med venlig hilsen. Legebarnet.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tørreovn
Indlæg: 01 maj 2019, 06:56 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 24 jul 2016, 06:56
Indlæg: 6
Geografisk sted: Køge
Jeg prøver igen :D Jeg har tænkt på at lave en kasse på 3m lang 60cm dyb og 60cm høj den bliver isoleret med 100mm flamingo, er lidt i tvivl om 1 varmelegme er nok og hvor meget luftcirkulation der skal være, den skal være så stor da der er flere der gerne vil have tørret deres træ/planker, men igen er det temperaturen der driller, eller skal man bare prøve sig frem, det ville bare være synd hvis der bliver ødelagt for meget.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tørreovn
Indlæg: 01 maj 2019, 21:05 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Uden dog at have prøvet det selv, men undersøgt en del...

Temperaturen skal ikke være for høj. Jo højere temperatur jo sværere er det at styre. Jeg har set en på Youtube som bare brugte en glødepærer...

Det du gerne vil undgå er at det yderste træ bliver for tørt imens det inderste ikke er tørt. Det skal gå langsomt og jævnt. Derfor er det stadig en god idé at endeforsegle. Der skal være god ventilation. Sæt en blæser ind som kan skabe cirkulation.

Du kan jo prøve ad med et varmelegeme først, i en tom kasse, og se om det kan holde temperaturen stabilt på de 50 gr som er blevet anbefalet.

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team