www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 nov 2018, 19:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 06 sep 2015, 23:26
Indlæg: 8
Geografisk sted: Videbæk. Omkring Herning
Hej

Jeg er en ung 1. gangs hus køber og savner lidt råd og vejledning vedrørende opvarmning af værkstedet.

Det skal lige siges af værkstedet står overfor en nedrivning og derefter opbygning og udvidelse, derfor vil en mere permanent løsning være at foretrække.

Da jeg arbejder med plankeborde i min fritid, kan jeg godt bruge et stabilt miljø i værkstedet, så den relative luftfugtighed ligger på den samme som det gør i et normalt hus (ca. 65%) så plankerne ikke vrider og slår sig når de kommer ind i huset.

Håber i kan hjælpe. :)


Mvh Anders


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018, 11:35 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Anders.

Jeg byggede for 4 år siden et værksted på 35 m2. Min varmekilde er luft til luft inverter fra Panasonic. Det fungerer perfekt. Jeg slukker for det, når jeg drejer for ikke at belaste det med støv.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018, 16:21 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 06 sep 2015, 23:26
Indlæg: 8
Geografisk sted: Videbæk. Omkring Herning
Hej Per

Tak for svaret.

Det giver god mening at slukke for anlægget når arbejdet støver.
Er det noget man skal være opmærksom på vedr. et luft til luft anlæg, tilslutning af el, eller noget i den stil?

/Anders


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018, 16:53 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 429
Geografisk sted: Vestamager
Per Sepstrup skrev:
Hej Anders.

Jeg byggede for 4 år siden et værksted på 35 m2. Min varmekilde er luft til luft inverter fra Panasonic. Det fungerer perfekt. Jeg slukker for det, når jeg drejer for ikke at belaste det med støv.


Hej Per.

Jeg forstår ikke helt idéen med at slukke når det støver ?
Luft/luft puster da ren luft ind udefra, eller ?

Mvh, Kim Bahnsen

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018, 17:15 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Jeg tror du skal revidere din opfattelse af, hvordan systemet fungerer. Det er køleskabsteknikken med omvendt fortegn.
Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018, 20:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
En stemme mere for luft-til-luft.
Mit værksted holdes let på 8-10 grader i vintermånederne, elforbruget er forbløffende rimeligt, og vil jeg arbejde derude, skruer jeg op en halv time før, så er der lunt og rart.
Der har været drøftet varme i værkstedet her på forum flere gange (brug søgefunktionen oppe i højre hjørne), og det har været nævnt, at elvarme er hundedyr og petroleums- og brændeovne afgiver fugt. Luftvarmepumpen er herligt fri for de problemer og det kører bare stille, roligt og vedligeholdelsesfrit.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2018, 14:11 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 06 sep 2015, 23:26
Indlæg: 8
Geografisk sted: Videbæk. Omkring Herning
DenKedelige skrev:
En stemme mere for luft-til-luft.
Mit værksted holdes let på 8-10 grader i vintermånederne, elforbruget er forbløffende rimeligt, og vil jeg arbejde derude, skruer jeg op en halv time før, så er der lunt og rart.
Der har været drøftet varme i værkstedet her på forum flere gange (brug søgefunktionen oppe i højre hjørne), og det har været nævnt, at elvarme er hundedyr og petroleums- og brændeovne afgiver fugt. Luftvarmepumpen er herligt fri for de problemer og det kører bare stille, roligt og vedligeholdelsesfrit.

VH, Lars


Hej Lars

Det lyder godt.
Har efterfølgende kigget lidt på en anden tråd der også behandler emnet varme i værkstedet.

I mit tilfælde tror jeg at jeg bliver nød til at have et luft til luft anlæg til at køre hele tiden.
Mit kommende lager af ovntørrede planker har brug for en stabil temperatur og luftfugtighed som minder om det rum de skal stå i i huset. (Relativ luftfugtighed RF= 65%)
Vil du så ikke vurdere at løsningen bliver et godt isoleret værksted og en luft til luft varmepumpe der kører 24/7, og som Per beskriver tidligere, kan varmepumpen evt. slukkes når man arbejder, både for at skåne anlægget og elregningen?

/Anders


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2018, 18:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg har ikke haft problemer med støv i varmesystemet, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men mit svævestævsfilter hjælper meget.

Som sagt: Mit system kører hele den kolde årstid og holder mimimumstemperaturen på 8-10 grader, men lige så vigtigt er det, at ved denne spareindstilling, cirkuleres der *mere* luft og det er vigtig for at undgå fugtige hjørner. Jeg har ikke beskæftiget mig med planker, så det må andre svare dig på.
Hvis du udfyldte din profil med hvor du bor, var der bedre chancer for at en venlig sjæl inviterede dig til at se sådan en tingest i drift.
Du er velkommen her, men hvis du bor i Helsingør, er det jo et mindre interessant tilbud.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2018, 18:54 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Jeg har sat mit anlæg på 16 grader, hvilket er over dugpunktet - ingen rustdannelser på jern m.m. Anlægget fungerer også som en affugtet, dermed kan jeg have ovntørret træ uden problemer. Har jeg fordrejet skåle og tørret dem i garagen ned til ca. 18 % vand, kan jeg tørre dem færdig i værkstedet. Jeg bruger ca. 3.000 KW om året. HAR CA. 40 kursister på årsbasis. Jeg har ingen støvproblem med anlægget. Det kan varm anbefales.

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2018, 02:00 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
En relativ på 65% er for høj, hvis du vil simulere fugtigheden i en beboelse. Jeg har lige målt i mit værksted, og luftfugtigheden er 46% ved 19,6 grader hvilket nok svarer til hvad der er i nutidens velventilerede boliger.

Jeg har en radiator som varmekilde (ikke stor nok) og supplerer så med en luft/luft varmepumpe.

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2018, 22:50 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 06 sep 2015, 23:26
Indlæg: 8
Geografisk sted: Videbæk. Omkring Herning
orlaorla skrev:
En relativ på 65% er for høj, hvis du vil simulere fugtigheden i en beboelse. Jeg har lige målt i mit værksted, og luftfugtigheden er 46% ved 19,6 grader hvilket nok svarer til hvad der er i nutidens velventilerede boliger.

Jeg har en radiator som varmekilde (ikke stor nok) og supplerer så med en luft/luft varmepumpe.


Hej

Ok. så skal jeg vist få luftet noget mere ud i huset. ;)
Tak for svaret.

/Anders


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team