www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 20:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 okt 2017, 10:02 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Hej

Jeg overvejer at lege lidt med dampbøjning af træ, og vil høre om der er nogen i foraet, der har erfaringer med dette, som de vil dele?

Jeg har spekuleret på, om en sådan kan levere damp nok, da det kunne være en nem og billig metode: https://www.homeshop.dk/tapetafdamper/w ... ricerunner

Jeg har tænkt mig at lave en krydsfinerkasse eller bruge et PVC klakrør med lidt isolering om, med indbyggede tværgående lister til formålet.

Der er ikke undgået min opmærksomhed, at dette er et trædrejerforum, men det kan da være, at der kommer til at indgå runde "trædimser" i mine eksperimenter (lege) ;) :)

God spånproduktion :)

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2017, 10:51 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 06 mar 2017, 21:18
Indlæg: 70
Geografisk sted: Hvidovre
orlaorla skrev:
Hej

Jeg overvejer at lege lidt med dampbøjning af træ, og vil høre om der er nogen i foraet, der har erfaringer med dette, som de vil dele?

Jeg har spekuleret på, om en sådan kan levere damp nok, da det kunne være en nem og billig metode: https://www.homeshop.dk/tapetafdamper/w ... ricerunner

Jeg har tænkt mig at lave en krydsfinerkasse eller bruge et PVC klakrør med lidt isolering om, med indbyggede tværgående lister til formålet.

Der er ikke undgået min opmærksomhed, at dette er et trædrejerforum, men det kan da være, at der kommer til at indgå runde "trædimser" i mine eksperimenter (lege) ;) :)

God spånproduktion :)


Jeg har engang lavet et fangstne (fiskeri) af lister der blev bøjet ved hjælp af damp. Her brugte jeg et pvc rør med et knæk der blev sat på en fløjtekedel. Mener ikke at der gik mere end ½ time før listerne kunne bøjes i den ønskede form.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2017, 11:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Tapetdamperen med 2 kW skulle være rigeligt.
Du behøver ikke at isolere hverken kloakrør eller krydsfinerkasse, men lav den så kondensatet løber ud og kan opsamles og hældes retur i kogeren.

Hvis dine emner er små eller tynde, så kan det også lade sig gøre at bøje efter at lægge dem i meget varmt vand.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2017, 14:38 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
De gamle, og for den sags unge, skibsbyggere anvendte damkasser af træ, uden nogen form for isolering.
Deres agregat til at lave damp ligner en gammeldags gasgruekeddel, og her er der langt mere end 2kw.Nu var det heller ikke lister de arbejdede med, har set dem bukke egetræ i størrelsesordenen 150 x 100 mm.
Good luck :ugeek:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2017, 15:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Da jeg byggede en smakkejolle, bukkede vi træ på 22 mm tykkelse som beskrevet i forrige indlæg.
På efterskolen var det en kombi af kogning og damp for at formspænde (helst spejlskåret) bøg i op til 5 mm tykkelse.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2017, 20:32 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Tak for nogle fornuftige indlæg.

Hvor tæt kan man komme på finish inden man bukker/bøjer træet??

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2017, 21:51 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2012, 18:34
Indlæg: 320
Geografisk sted: Helsinge
Færdige lister/produkter.
Jeg har bukket hulkehl lister på 21x21 mm i spiorør med en gammel vandkedel med fint resultat.
De skulle bukkes "begge veje" da de skulle bruges som loftlister på en rund brusekabine både indvendigt og udvendigt.
De blev dampet og derefter spændt i form..

_________________
Træ-hilsen fra

Kurt


Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2017, 00:28 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Så er der bestilt en tapetafdamper, og man må i gang med at producere en svedekasse til træet, så "produktion" (forsøgene) kan komme i gang.

Tak for diverse indlæg/tip.

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team