www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: 2625 Vallensbæk
http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DjuQ5r7MESlc

Ellers kan man købe Bennett håndtag fra kr. 123,- til 202,- plus forsendelse.
http://www.thewoodworkersnetwork.com/purchase.php

Kender dem ikke. Men det var bare lige en oplysning hvis det skulle have nogles interesse

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har svært ved at se fordelen ved aluminiunshåndtag. Især fordi jeg ikke har varme på værkstedet.

Hej
Nej hold jer fra den slags fansie ting, for det første er prisen for den slags håndtag meget høje og ideen med at kunne bruge forskellige jern på samme håndtag er ikke til at arbejde med, man skal bare kunne række ud efter det man skal bruge og ikke først til at skrue og skifte skær hvert andet øjeblik.Desuden er der oftes for mange viberationer i stålet da det kun spændes fast til håndtaget med to pinolskruer og for hver gang man skifter slider det på røret så det til sidst bliver noget slaskeværk. Hvis man vil sikre sig mod vibrationer med den slags håndtag er man nødt til at lime stålet fast og så er ideen med at kunne skifte jo borte.Der findes også håndtag af denne tybe der er udstyret med en klemmebøsning til at holde jernet fast med, de er lidt hurtigere at skifte stål på men stadigvæk vil der være risiko for viberationer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

jeg købte (i et øjebliks "legetøjsmode) et Oneway- metaljernholder af Rasmus på messen i Roskilde. Det er tungt og ligger godt i hånden, og man kan sætte jern i begge ender. Det jeg købte var boret til 13 mm og 19 mm. så jeg fik en bøsning i messing lavet så jeg kan skifte imellem 13 og 10 mm (og 19 mm). Holderen er betrukket med en kraftig plastslange som gør at den ligger godt i hånden, og vægten gør at den reducerer slag og vibrationerne ganske godt. bare synd at den skal være så dyr.

Det er da rigtigt at det der med at skulle skifte jern, og at skulle spænde skruer etc. kan opfattes som lidt sendrægtigt, men når man hygger sig går det jo alligevel.

Jeg vil nok forsøge at lave et par stykker, tilpasset min bænk, og med en længde som gør den mere håndterlig, sådan bare for sjov, men jeg må omvendt tilstå at jeg er glad for det håndtag, specielt når der skal grovdrejes/rettes kanter af/drejes rundt efter en tur med kædesave.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hvis man en gang har prøvet at have et aluminiumshåndtag, af den type der er fyldt med blykugler "tror jeg nok", i hånden, ændrer man fuldstændig mening om håndtag. De er velafballancerede, vibrationsfri og fantastiske at bruge. Jeg har et enkelt af den type Johannes Michelsen (the hatman) bruger. Det er et 10 mm jern og jeg bruger det stort set til alt detaljearbejde og det er ikke af den type, hvor man kan skifte stål.
Johannes har lavet en ny serie jern og videreudviklet håndtaget så de nu har en gummibelægning (så gør det ikke noget der er koldt i værkstedet). Jeg skal have fat i et 5/8 tomme jern.
Jeg har lige i dag hørt at der er en mulighed for at Allan/Sminge kommer til at forhandle jernene fra http://www.Hannestool.com.
Johannes sliber i øvrigt jernene anderledes end alt andet jeg har set. Det gør jeg også - og det virker!!
De er forbandede dyre men også forbandede gode.
Bjarne

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Fordelen ved de udskiftelige er at det er noget nemmere at have sine værktøjer med rundt, når man skal på besøg og dreje.. eller mødes med andre ude i byen :)

Har selv det store fra oneway og ja det er dyrt (desværre) men det er godt, meget dødt og lækkert til de store grove ting, til skarabere og hulning.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg har lavet skæfter i 1/2 " rør i lang længde ca 60 cm.
vægten af røret tager de værste stød af og så kan de vile op af underarmen og
give et bedre støtte når der skal hules ud .

:P bare.

Det brede jern er en gammel fil der er lavet som en skraber
jeg så på et vidioklip et sted at man brugte det til at udhule pennebæger og små æsker med,
har prøvet ned et godt resultat.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg ææææælsker håndtag af træ.
De er varme at holde ved, selvom der er koldt i værkstedet.
Jeg har en del tungt træ, der er velegnet til den slags tunge håndtag.
Det er kun min Exocet der er med metalhåndtag, men med noget lækker gummi/skum på ydersiden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]