www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 feb 2017, 22:48 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 feb 2017, 22:36
Indlæg: 4
Hej

Er der nogen piberygere/-byggere her på forummet? Jeg har arvet 3 piber, som min farfar selv har lavet. Desværre ved jeg ikke hvilket træ det er, da han ikke længere lever og jeg derfor ikke kan spørge.

Jeg ville gerne shine dem op, sådan at jeg kunne tage dem i brug en sjælden gange imellem, men jeg er også bange for at komme til at skade dem, da jeg kan se der er mange ting at tænke på med piber. De har ikke været brugt i ca. 10 år.

Jeg håber nogen kan hjælpe :)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 07:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Prøv at søge på ordet Carnaubavoks via forums søgefunktion oppe i højre hjørne.
Træet er formentlig bruyere. Også det kan du finde noget om.
VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 08:28 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Hej Malteekj...

Da jeg i sin tid lavede piber brugte vi en pudsemasse til at fjerne de grove aflejringer, fedt osv. Den Pudsemasse hedder "Menzerna 771/4" Du kan sikkert finde den ved at Google det.
For at få den flot blank og skinnende brugte vi til sidst Canaubavoks, du skal bruge en poler maskine med en bomuldsskive på og husk at holde pibehovedet lige over midten af skiven pga. ellers kan du risikere at den bliver slået ud af hånden på dig og ødelægges, så forsigtig i sær da de ikke har været i brug i så mange år.
Held og lykke med det :)

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 11:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 12:58 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 feb 2017, 22:36
Indlæg: 4
Tak for alle svarene :)

Jeg har godt set Carnaubavoks være nævnt mange gange, og tak input på træsorten.
Jeg var særligt bekymret for om træet ville slå flænger, hvis jeg ikke behandlede det før jeg prøvede at tage piberne i bruge. Eller at "lukke" det for meget af med finish, som jeg også har set nogen beskrive på andre fora. Er det noget i har erfaring med?

Jeg har set at nogen renser deres pibespidser med klorin (så vidt jeg har forstået), hvis de er lavet af vulcanite. Har nogen her prøvet dette?

Jeg kom frem til at micromesh nok var den nemmeste måde at give en ny finish til pibespidserne, uden at skulle skaffe polermaskine hvilket ikke helt er muligt for mig lige nu.

Mht. nilsfrederiksen's svar: Jeg kender godt til risikoen ved at stille "dumme spørgsmål" som ny på et forum, og få de her lidt vrisne one-liners som svar, så jeg selv kan regne ud hvor fjollet og ny jeg er. Men kunne du måske uddybe hvad du havde tænkt på pibermageren du linker til? Jeg har godt set butikken da jeg søgte rundt inden jeg kom her og bor ikke så langt derfra. Kender du dem personligt? har du gode/dårlige erfaringer?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 13:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Du behøver ikke at tage det så tungt. Piberne revner ikke. Det er netop derfor der bruges Bruyererod som pibetræ.

Spidser og hoved renses indvendigt med piberensere dyppet i sprit. Det udvendige af spidsernepoleres med lidt olie eller voks. Ditto hovederne. De behøver jo ikke at skinne som katteskidt i måneskin for at kunne bruges. Det er nok med en håndholdt klud med dit polermiddel.

Der måselvfølgelig ikke komme nogen smag eller lugt fra polermidlet når de skal ryges.

Vær parat på st få en øm tunge hvis du ikke har røget pibe før, og vælg en ikke-aromatisk tobak, som en navy flake, rød orlik eller lignende.

Nu bapper jeg videre på mine gamle snadder........

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 14:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Det var faktisk mig selv, jeg linkede til.
Jeg er i øjeblikket på ski i Norge i en forbandet kulde og med begrænset net, Å men retur i fædrelandet står jeg gerne til rådighed med råd og vejledning.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 14:26 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 feb 2017, 22:36
Indlæg: 4
Tak for svar :)

nilsfrederiksen: arh, det giver mening så :) Har du også hjemme i København, ligesom butikken der sælger dine piber? Og jeg tager det at du formentlig har nogle gode råd til en ung mand der gerne vil prøve kræfter med piberne han arvet i ny og næ :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 15:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tillader mig at svare på forfrosne Nils' vegne. Han arbejder og bor i det vestjyske.
Det må være der, har har lært den ordknappe stil.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 16:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Lars, Hvorfor sige tingene kort og simpelt, hvis det kan gøres langt og intellektigent ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 16:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Undskyld -og til Malte: ja, står gerne til rådighed på trods SF geografisk afstand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2017, 21:32 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 feb 2017, 22:36
Indlæg: 4
Jeg beklager det måske lidt nærtagende, jeg var rigtig ivrig for at komme i gang.

Er det noget alternativ til Carnaubavoksen på selve pibespidsen? Og bør jeg måske fjerne noget af det forkullede inde i piben?
Jeg er også en anelse bekymret for at brænde igennem den, det har jeg set kan ske :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team