www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 13:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 dec 2016, 20:35 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2014, 07:37
Indlæg: 19
Geografisk sted: Krattet, Lolland
Blandt de 65 emner jeg for tiden er ved at grov-dreje og tørre, var et stort, meget flot stykke asketræ, som desværre under tørringen (efter grov-drejningen) revnede med én stor og adskillige mindre, finere revner. Skålen var på vej i brændeovnen, men fik mig til at overveje, om den kunne bruges til et forsøg med varmebehandling, som jeg har læst om på youtube. Som tænkt så gjort: 200 grader i to timer i vores bageovn med over- og undervarme (altså ikke varmluft!). Bortset fra, at træet antændte og fik samtlige røgalarmer til at hyle, var resultatet overraskende positivt. De fine revner forsvandt, den meget store revne blev meget mindre, træet fik en smuk lysebrun kulør og den meget mørke kærne blev endnu mørkere. (se de to billeder nedenfor).

Så jeg besluttede, at dreje skålen færdig, slibe den og behandle den med Danish olie (som jeg bruger til alle mine skåle). Konklusionen er at 2 timer er for meget, men at metoden ellers kan være en mulighed, hvis man har lyst til at prøve noget nyt. Jeg drejede ikke randen af og lod skålen optage fugtighed igen til ligevægt med omgivelserne efter overfladebehandlingen, hvilket selvfølgelig resulterede i en bugtet rand og en noget oval skål.

Træet skifter fuldstændig karakter efter varmebehandlingen: Der bliver ingen drejespåner, men tørt støv. Det er meget nemt at slibe det ovntørrede træ (korn 80 -> 400), overfladen bliver meget fin (efter min standard) og den færdige skål smuk, hvis man lader være med at kikke på den brændte plet og revnerne i bunden.

Selve træet var vel omkring 80 cm i diameter, over 100 år gammelt og var væltet af sig selv med en halvrådden rod.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
En frø i en brønd kender ikke det store hav


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2016, 23:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hvis du sørger for at udelade marven og de nærmeste par centimeter træ når du grovdrejer, får du væsentlig færre revner ved optørringen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team