www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 16:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 mar 2016, 14:06 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 mar 2015, 23:00
Indlæg: 29
Geografisk sted: Svendborg
Hej,

Jeg har et spørgsmål ang. endeforsegling.

Jeg fik for et år siden en bøtte med små prarafinkugler (vist fra Matas) af en træmand.
Han sagde noget med at jeg kunne varme det op og iblande noget vindruekerneolie, så jeg fik en flydende blanding der kunne holde
sig flydende i en syltetøjsglas og så kunne jeg pendsle det på, når der var brug for det.

Er der nogen der har erfaringer med en opskrift lignenede denne?

Lige nu endeforsegler jeg med gammel plastmaling og det virker fint, men det andet kunne være sjovt og prøve, og så kunne jeg også brænde enderesterne (hvilket jeg ikke gør med dem med maling på).

Hilsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2016, 15:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Det giver et pokkers glat gulv, når du begynder at dreje i det.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2016, 23:11 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 mar 2015, 23:00
Indlæg: 29
Geografisk sted: Svendborg
Ok, ja glat gulv er jo ikke så lokkende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 07:31 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Paraffinen skal smeltes og så kan du dyppe endetræet.
Jeg tror ikke rigtigt på effekten med at blande det med olie.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 07:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Enig. Idéen med at endeforsegle er jo at lave en "dampspærre" omkring endetræet, og jeg ønsker ikke at olie fra forsegleren trænger længere ind i træet end højst nødvendigt.
Kemi er ikke min stærkeste side, men det lyder som en opskrift på harsk olie med paraffinovertræk.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 15:31 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Engang for i muularjard år siden, da jeg trådte mine barnesko på min fars værksted, havde vi en stor gryde med paraffin stående på en kogeplade, hvor der kunne endeforsegles. Ved siden af, lå der altid et stort låg, der blev brugt til at slukke ilden med, for der var sommetider nogen der glemte at slukke for kogepladen.
Tror egentlig det er lige så godt som endetræsforsegler, men noget mere bøvlet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 17:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Fint til alt andet, men til drejning er det ikke godt af førnævnte årsager - med mindre man saver lidt af Runddellen inden drejning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 18:20 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Har nu aldrig oplevet paraffinen som et problem.
Der skal jo ikke flere centimeter på, og det sidder fast i spånerne.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 19:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg var nødt til at få trægulvet i skolens drejeværksted omlakeret med lak iblandet sand efter parafindrejning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 22:13 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 mar 2015, 23:00
Indlæg: 29
Geografisk sted: Svendborg
Tak for info.
Nu prøvede jeg for eksperimentets skyld at lave en lille blanding af 50% smeltet fyrfadslys (er vist primært lavet af parafin) og 50% vindruekerneolie.
Efter afkøling endte det som en fast parafinlignende masse, der ikke kunne pendsles på (som jeg var blevet fortalt) og derfor alligevel skal opvarmes for at kunne bruges,
så derfor giver det umiddelbart ikke mening af blande olie i parafinen tænker jeg.
Så hellere have en gryde parafin stående på en kogeplade...og et låg ved hånden :-) husker forøvrigt en gang jeg som knægt støbte lys på bål og fik lavet en mindre stearinbrand i haven.
Tror jeg holder mig til plasticmalingen og måske prøver det der moderne anchorseal ved lejlighed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2016, 23:23 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg kan kun anbefale Anchorseal... det handles også under andre navne.

Plastikmaling har jeg kun dårlige erfaringer med. Jeg har oplevet flere med grovdrejede skåle i forskellige lyse træsorter, som ahorn, birk og forskelligt frugttræ, der finder sorte/mørke mugpletter under malingen, når skålene skal drejes færdige.
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men min tanke er at plastikmalingen simpelthen er for tæt. Anchorsealen er difussionsåben og tillader at der sker en smule udtørring gennem endetræet.

Stig skrev på et tidspunkt om at bade for eksempel ahorn i en citronsyreopløsning, når det var grovdrejet, og derefter forsegle endetræet. Den fremgangsmåde er rigtig fin til alle lyse træsorter, der vil lave de grimme sorte pletter, og andre misfarvninger.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2016, 00:01 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2011, 13:25
Indlæg: 132
Geografisk sted: Blære, Års
Har lige købt Anchorseal hos dansk skovkontor, hurtig levering 383 kr for 5 l . Det er faktisk billigere end hvid trælim

_________________
Med venlig hilsen
Kent Kannegaard

Drejer på Jet JWL-1642


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2016, 06:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Promat tager normalt 310 kroner for 5 liter Hydrowax.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2021, 14:41 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 maj 2021, 14:32
Indlæg: 2
Hej Er ret ny med trædrejning, og er så heldig at jeg har fået en masse træ i julegave. Det handler om stykker på ca. 2 meter i bøgetræ og ask, mange op til 30-40 cm i diameter.


Det har ligget siden december og er nu nu stavlet på paller med præsending over. Så mit spørgsmål er om det er for sent at endeforsegle eller kan det nåes endnu ? og så vil jeg også gerne vide om endeforsgling gælder alle diametre, for der er rigtig mange stykker med en diameter på bare 3-8 cm, som jeg bl.a. vil bruge til at dreje fugle.

Tak for et godt forum.

mvh
John.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2021, 21:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Skynd dig at endeforsegle alle de større stykker, men sav dem igennem på langs først.
Lad være med at være nærig men snup en cm eller to på begge sider af marven, den skal HELT væk HELE vejen igennem stykket.

Stykker under 10 cm forsegler jeg sjældent med mindre det er særlig fint træ. Vær forberedt på at det vil revne i enderne. AnchorSeal/HydroWax er drøjt i brug, så giv dog de mindre stykker en sjat også.

VH, Lars

PS: Det er lettest at få svar, hvis man lige hopper ind i sin profil og skriver hvor i landet man bor. Forum er lidt mere personligt end FB.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2021, 08:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Når du nu har endeforseglet alt træet, så vil det være en god ide at der er lidt luft under presenningen, så den fugt der fordamper fra træet kan komme væk ellers kan der meget nemt opstå råd og svamp. Jeg lægger gerne et par lægter på tværs over træet og lægger presenningen så der er åben i begge ender, så er du sikker på god ventilation og du holder solens lys væk.
Velkommen på forum og held og lykke med projektet.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2021, 18:47 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 maj 2021, 14:32
Indlæg: 2
Tak for gode forslag


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 aug 2021, 20:54 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Jeg endeforsegler alt træ, det er lynhurtigt og virker særdeles godt, det foregår sådan.
Jeg har en 10 cm dyb pande på ca 45 cm, deri kommer jeg parafin og varmer op til 160 grader, enderne af træet dyppes deri i ca to sekunder, vendes og den anden ende ligeså, det giver en helt tæt forsegling uden at der er et lag på træet, dvs jeg har aldrig oplevet at gulvet bliver glat.

I begyndelsen varmede jeg ikke så højt op og brugte en pensel til at smøre på med, det gav et lag på træet, og så dermed også et problem med lidt parafin på gulvet.

Ved dyppe metoden og den høje temperatur aldrig, hverken her eller på skolen hvor jeg også bruger denne forsegling til alt træ.

Jeg har forsøgsvis savet frisk eg sidste sommer i målene 150 x 150 mm som jeg endeforseglede på omtalte måde, efter et års lufttørring har flere af klodserne revner på siden, men ikke i enderne, det må være pga. at enderne er fuldstændig lukket selvom man faktisk ikke kan se parafinen.

Mvh. Ingvard.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2021, 21:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Ja ja! Det kan sagtens gå til sådan nogle småpinde, jeg står jævnligt med stykker på Ø: 80 cm. og udgreninger på op til 100cm, jeg bruger altid hydrowax, fordi det er jeg sikker på at det kan følge træet når det svinder, det er jeg ikke sikker på parafinen kan i de størrelser.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team