www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 21:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 jan 2016, 22:00 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 jan 2016, 17:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Aabenraa sønderjylland
Hejsa
Har et valnøddetræ som jeg lige har fældet.overvejede så at få det skåret op på savværk.Men du godeste det koster jo spidsen af en f-16!!!! På nettet er der tilbud på såkaldte mini savværk hvor
Man annoncerer med et meget simpelt aggregat som spændes på selve sværdet og vupti kan man
Skære brædder, planker og andet godt. Er der nogen der har erfaringer med selv at skære træ
Op? Det ville jo minimere omkostningerne til træ helt enormt, hvis man kunne bruge sit eget.
Hører gerne, tak
Erhard 222


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2016, 22:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Prøv at bruge søgefunktionen oppe i hjørnet og skriv
Alaskan eller Logosol, så kan du læse en del ældre
indlæg om hjemmesavværker i forskellige størrelser.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2016, 01:15 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Du skal lige være opmærksom på, at det typisk kræver et langt sværd og tilhørende kæde. Det er ikke en helt lille udgift ud over savværket.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2016, 11:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Plus en sav på min. 90 cubikcentimeter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2016, 11:12 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
stig bredsgaard skrev:
Plus en sav på min. 90 cubikcentimeter.

eller en hel masse tålmodighed ;)

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2016, 00:10 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 jan 2016, 01:26
Indlæg: 7
Geografisk sted: ikast
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men her i det midtjydske er der en del savværker drevet af den ældre generation, og de er meget venlige specielt med priserne, jeg har selv en god ven som har et savværk, måske hvis du kommer her fra omegnen vi kam finde ud af noget hvis jeg beder ham save træet for dig.

Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2016, 09:12 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg købte, for kort tid siden, en Alaskan mill af Stig. Den har foreløbig skåret en Ø60 robinie, og en Ø80 eg. Egen måtte trimmes lidt i siden, da max bredde på savværket er 77cm.
Den passer på et 36" sværd, som bliver trukket af en gammel Stihl 064. Er på udkik efter en større sav, da de 85ccm i saven, bliver udnyttet max.
En større sav vil kunne køre mere jævnt gennem stammen, og derved give et pænere snit.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2016, 20:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
En anden løsning er at købe et sværd med savtilhæftning ( Eller hvad fa'en det hedder på dansk?) i begge ender og køre med to save.

Jeg har også for nylig set en Alaskan mill, drevet af en plæneklipper motor med en ring til savkæde monteret.

En 120-125 cc sav koster virkelig kassen, ca 12000 vil jeg tro, og der er så få i omløb i Skandinavien, at de er stort set umulige at opdrive brugte.

Hvis nu OP havde oplyst hvor i landet, han bor, ville det være nemmere at henvise til nogen, som kunne hjæle, enten med en Alaskan eller en Woodmizer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2016, 19:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Finn, bare for sjov checkede jeg prisen på et 44" dobbeltsværd til 1,6 mm kæde, altså Stihl.

2100 kr + moms og forsendelse.

Så kan I supplere 064'eren med en hvilken som helst Stihl sav, der kan tage 3/8 kædehjul.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2016, 18:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 jan 2016, 17:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Aabenraa sønderjylland
Hej allesammen.
Tak. For de gode kommentarer til mini savværk. Mærkeligt nok synes jeg ikke der er nogen her omkring
Aabenraa som kunne løse opgaven for mig. Andre steder i landet ja da vælter de mobile savværker
Jo næsten over hinanden. Det ser jo voldsomt flot ud når folk kører med disse mini savværker, men
Det er jo som Stig siger ikke gjort med det, da der jo skal en mega sav incl. Sværd og kæde til.
Har dog fortsat en ide om ikke andet, så da at få prøvet hvordan disse mini savværker kører, men
Jeg kan godt se, det er ikke bare et knips med fingrene og heller ikke med pengepungen.
Meeeeeen man har vel lov til at drømme lidt......
VH Erhard


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2016, 22:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 13 apr 2012, 19:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Furesø
For mere end 40 år siden fik jeg mit første stykke ibenholt til at lave knivskæfter af.
Det var igen Villy Risør som var leverandør.
Det var en halv kævle indisk ibenholt ca 80 cm lang og ca 35 cm i diameter.
Den blev såret op til i alt 11 stk 25mm brædder/korte planker.

Med en fuksvans!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2016, 08:08 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 jun 2016, 08:00
Indlæg: 2
Nu kommer det meget an på hvor tykke stykker tømmer du skal save op og hvor mange.
En Alaskan mill der kan tage 65-70cm bredde kræver 90cc sav men mindre kan nu også gøre det.
Der findes en small log mill fra Alaskan http://alaskanmill.co.uk/product-category/small-log-mills/ Den har jeg selv kørt med på en 45cc sav og en ganske alm kæde uden problemer, den tager op til 20" sværd
Det er en myte at der skal specielle kæder til, du kan fint køre med en alm kæde resultatet er lidt langsommere savning og lidt grovere overfalde men absolut muligt. Forskelden på kæderne er alene vinklen de er filet i 25-30 grader normalt til 5-10 grader for rip kæder til opsaving på langs.

Hvis du har lyst til at se og prøve et sådan savværk så lad mig høre da jeg har den fulde pakke nær Vejle.

Jesper


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2016, 14:53 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 01 feb 2015, 13:31
Indlæg: 2
jeg kan save træ op . bor 9 km. syd for vejle 40814638


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2016, 10:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
I er klar over, at indlægget er knap et halvt år gammelt, ikke?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2016, 16:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jesper Jepsen skrev:
Det er en myte at der skal specielle kæder til, du kan fint køre med en alm kæde resultatet er lidt langsommere savning og lidt grovere overfalde men absolut muligt. Forskelden på kæderne er alene vinklen de er filet i 25-30 grader normalt til 5-10 grader for rip kæder til opsaving på langs.



Jesper


Selvfølgelig kan man det.
Man kan osse dreje træ med et slebet søm og en masse tålmodighed, men det gør jo ikke HSS drejejern til mytologiske væsener.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2016, 19:34 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Er en rip-kæde virkeligt slebet i 5-10°? Troede at det var en alm. kæde med hver tredje tand fjernet.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2016, 21:21 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Ja 5-10°, og ved brede snit, kan man med fordel slibe hvert andet tandsæt væk. Samtidig kan man tillade sig, at slibe rytteren lidt lavere end normalt.
Min oplevelse er at dette giver ca. 30% højere skærehastighed.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2016, 22:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Erling, du forveksler rip og skip tooth, tror jeg.
Jeg har altid været tilhænger af at bruge en skiptooth til ripping, men det er åbenbart bare en myte, at det går hurtigere med den.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2016, 07:12 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 jun 2016, 08:00
Indlæg: 2
Jeg har kørt med Granberg's(Dem der laver Alaskan Mill) kæder et stykke tid. Det specielle ved dem er at hver anden tand er skåret smallere så den kun tager ca en tredie del bredde fra hver side og så en tand der renser op i fuld bredde. Ved stammer under 40-45cm kan jeg ikke mærke synderlig forskel på den kæde og en alm ripkæde hvor tænderne er i fuld bredde alle sammen. Men ved tykke stammer ( har kun kørt op til 70cm som er mit max) så hjælper kæden med at holde en høj hastighed på kæden og dermed en høj skærehastighed. Især ved eg har jeg mærket at er der forskel.

Skiptooth kæderne er som jeg husker det udviklet til de helt store diametere +1m for der er plads til spån og for at have færre tænder i træet og dermed belaste saven mindre. Men færre tænder betyder færre spån taget ved samme kædehastighed. Eneste sted i Europa jeg har fundet det er hos Chainsawbars.co.uk og han har haft et hyr med at få dem da amerikanerne ikke mener vi har så store træer at det er nødvendigt at bruge skipptooth.

Nå ja så er der jo lige det vigtigeste.. hold kæden skarp og skift eller fil den op før den bliver sløv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2016, 16:58 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
stig bredsgaard skrev:
Erling, du forveksler rip og skip tooth, tror jeg.

Det har du helt ret i - ikke så sært, at jeg blev forvirret.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2016, 19:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jesper Jepsen skrev:

Skiptooth kæderne er som jeg husker det udviklet til de helt store diametere +1m for der er plads til spån og for at have færre tænder i træet og dermed belaste saven mindre. Men færre tænder betyder færre spån taget ved samme kædehastighed. .


Færre tænder betyder at der kan køres med lavere rytterhøjde og dermed tages tykkere spån mens den høje kædehastighed bibeholdes.

Hvad med at nøjes med at udtale dig om kædetyper, du rent faktisk har prøvet.

Hvis man filer Granberg kæden så de smalle tænder files på 35 grader, kommer man uden om problemet med den meget stumpe vinkel på sideskæret, som opstår når ripping chains files i 5 grader.
Så har man et tandsæt, som er dedikeret til at skære med toppen og et med siden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2016, 20:28 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Vi burde have et sticky indlæg, der i emnefeltet frabeder alle andre end Stig at udtale sig om motorsave og relateret udstyr.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2016, 01:34 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Andreas K skrev:
Vi burde have et sticky indlæg, der i emnefeltet frabeder alle andre end Stig at udtale sig om motorsave og relateret udstyr.

Kan du uddybe dette lidt, jeg forstår ikke hvad du mener. Er muligvis lidt mere tungnem end gennemsnittet.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2016, 08:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg kan heller ikke helt regne ud, om det er ment som en kompliment eller det modsatte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2016, 14:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hej Stig
Uanset hvad skal du bare fortsætte med at øse af din viden på området.
Jeg forstår ikke altid det hele men respekterer din professionelle viden.
Bruger sjældent kædesav, ifald, elektrisk flueknepper.

Vh

Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2016, 20:46 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 aug 2014, 17:23
Indlæg: 129
Geografisk sted: Knebel, Mols
Jeg tænkte det samme. Jeg tænkte det ikke som komplement og dog mindre passivt aggressivt.

Blot fordi man er bedre vidende, behøver man ikke at agere bedrevidende og da slet ikke nedgørende.

Stig, det er fedt at du byder ind med din viden, gode råd og kyndige vejledning. Min erfaring er, at den slags bliver dobbelt så meget værd og husket længere hvis den ikke er krydret med en sviner. Det er vigtigt at huske at alle har viden de accepterer som fakta...indtil de lærer noget nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2016, 10:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Så jeg skulle altså, i dine øjne, passivt acceptere at alt hvad jeg har skrevet på forum om plankeskæring, på en baggrund af 39½ års professionel brug af kædesave, kaldes " en myte".

Fedt nok, det vil jeg så bestræbe mig på fremover.

Det bliver et godt forum, hvis alle bare begynder at kloge sig om ting, de ikke har erfaring med.
Det kan da give nogen gode, brugbare indlæg omkring nye typer af drejejern, hva?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2016, 15:35 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 aug 2014, 17:23
Indlæg: 129
Geografisk sted: Knebel, Mols
Jeg tror du har misforstået det jeg skriver.
"Så jeg skulle altså, i dine øjne..." er meget langt fra hvad jeg mener.

Jeg foreslår at du overvejer hvad du opnår ved at nedgøre andre som har sagt noget som er forkert.
Jeg foreslår også at du overvejer hvad du ønsker at opnå når du giver råd.

Jeg er sikker på at du helst vil, at en som modtager dine råd, kan få glæde af det og endda dele sin nye viden med andre.

Jeg oplever at hvis man i samme omgang lige sender en sviner med, så er der mindre sandsynlighed for at rådet bliver givet videre af modtageren og i værste fald vil modtageren slet ikke bruge sin læring - og dermed forsvinder værdien helt.

Det er langt fra det samme som at man ikke skal dele af sin viden.

Det hjælper mig meget at huske at mange mennesker oplever at det er lige så svært eller sværere at modtage ærlig og konstruktiv kritik, end at give den. Hvis jeg husker det inden jeg selv giver andre råd, så kan jeg også hjælpe mig selv til at mit budskab bliver modtaget bedre.

Det er min version af at give dig råd med 15 års erfaring med kommunikation som primær beskæftigelse i min baggage.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2016, 17:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Den her tror jeg vi tager privat.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2016, 23:42 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
stig bredsgaard skrev:
Jeg kan heller ikke helt regne ud, om det er ment som en kompliment eller det modsatte.


Det skal bare være enten eller med dig ...
Jeg anfægter ikke det faglige i dit indlæg, men tonen, Stig. Kan du ikke selv se det nedladende i kommentaren "Hvad med at nøjes med at udtale dig om kædetyper, du rent faktisk har prøvet." ?
Uanset hvor korrekt det er, så er det stadig en nedladende, belærende sviner i mine ører. Men jeg har på fornemmelsen at du nok ikke selv opfatter det sådan. Det kan bare være svært at vide som modtager.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team