www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej Alle

Vi har et sofabord i massiv eg. Det er sæbebehandlet/vedligeholdes med sæbevand.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at ryge egetræet - dvs. skille det ad, fjerne metaldele, slibe træet og så i lukket kasse med 3-dobbelt salmiakspiritus.

Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med at ryge sæbebehandlet eg - og gerne om hvilken efterbehandling I anbefaler.

På forhånd tak.

SteffenL

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Glem det!
Sæben har lukket alle porer så du vil få et meget spøjst resultat, hvor mørkfarvningen vil være ujævn og meget overfladisk..

Ny bruger

Jeg tror nu godt du kan slibe det ned jeg har før skiftet farve på mine borde hvis kunden ønskede det. Faldt lige over denne artikel. VH Morten www.planke-bord.dk
En stol af helt ubehandlet, lyst egetræ anbringes i et lille, tæt, lukket rum (fx toiletrum) sammen med et par flade skåle med tredobbelt salmiakspiritus. Dampene vil nu i løbet af nogle timer - alt efter hvor mørkt man ønsker træet - få årene til at træde stærkt og smukt frem, til det man kalder »røget« egetræ. Bagefter oliebehandles træet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Nu lød spørgsmålet jo ikke på hvordan man ryger ubehandlet egetræ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Sæben er jo nok trukket ned i alle de naturlige revner og riller i bordet, så du må nok regne med at skulle slibe mindst en mm af. Kan du det og få det jævnt?

Bordpladen ser ud til at være limet sammen af eg i forskellige farver - og nok fra forskellige træer. Det betyder nok at farven bliver ret forskellig fra planke til planke. Hvis der er noget splintved med, bliver det overhovedet ikke farvet. Hvis du ikke er parat til at acceptere et meget rustikt resultat, ville jeg nok lade det være.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Som Stig B skriver : GLEM DET. Uanset hvad du forsøger kommer du ikke i bund hvor der ikke er mere sæbe tilbage, og resultatet vil - med stor sandsynlighed, ende op med noget plettet noget hvor både glans og dybde bliver noget "rod".

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]