www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 11 aug 2026, 18:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der er en del som igennem tiderne har spurgt om hvordan man kan lave en glansfuld overflade, UDEN at skulle bruge div friction polish, voks etc.

For at vise hvor simpelt det egenligt er har jeg drejet denne lille skål i Amerikansk Rød EG (Groet i Danmark), da netop Rød Eg kan være særdeles svær at have med at gøre.

Skålen er kun pudset til K240, og er så behandlet med OB Gloss Juice, påført vådt i vådt indtil hele overfladen er mættet, og først derefter en der poleret "tørt" med køkkenrulle ved ca 600 o/min indtil alkoholen (Kaburatorspritten) er fordampet. Derefter er hastigheden sat op til ca. 1000 O/min og overfladen poleret færdig, d.v.s indtil alle striber fra Shellakken er væk, og glansen er jævn og ens hele vejen rundt.

I modsætning til brugen af Friktion polish og div. voks typer (Canauber voks/Bivoks etc) tager denne process kun få minutter, men man har god tid til at få overfladen jævn og fin (kan jo knibe gevaldigt med f.eks friktion polish)

Skålen er ca. 10 cm i diameter og 7 cm høj.

Denne metode til at lave "Glans" på er rigtig god fordi man undgår Plastik udseende, OG, man har selv fuld kontrol over hvor tykt man ønsker lagtykkelsen af glanslaget (fra Træ look til plastik film) :)

God fornøjelse

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Er det OB Shine Juice fra din gamle ven Capn. Eddie??

Han er foriøvrigt ret syg og på genoptræning efter en hjerneoperation - blødning mener jeg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Ja, jeg havde egenlig glemt alt omkring Gloss Juice, men fik rystet skallerne af - og den er er nem at lave, nem at bruge, nem at polere på - man bøver jo ikke de "vilde" omdrejninger, og så virker den s-- også på større emner end det normalt er muligt med f.eks friction polish typerne.

ja, jeg havde hørt fra en anden gut over there at Eddie havde fået en slem tur, men det skulle vist nok være på "rette spor".

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]