Endnu engang tak for et lærerigt forum, der læses med stor glæde...
Jeg har nu sat mig for at lære at dreje ved hjælp af dette forum og youtube, lidt af en udfordring.
Her kommer lige et billede på min virkelighed:
Fik endelig samlet bænken mc 1847 fra trædrejerbutikken, super fed bænk med en rigtig frekvensomformer, så nu skulle der drejes skåle..
Bør måske indskyde, at jeg det sidste lille år har øvet mig på en lille minilathe, hvor det blev til mange penne,
Nok om det,- jeg fik savet en god klods til, meget ujævn da jeg ikke har en båndsav, der kan tage denne størrelse på ca. 30 cm i diameter.
Klodsen blev fastgjort med skrue i Centrerepatronen og støttet af pinolen..... Så på youtube og se et par videoer om skåldrejning, nu er vi klar...
Havde lige glemt, at jeg havde drejet på hastighedsskruen/knappen på maskinen, hjælp jeg var nær blevet slået omkuld, hvilke kræfter.
Nu er det at woodturning.dk kom ind i billede, " det er utrolig vigtigt at du vælger en maskine, der kan køre med lave omdrejninger", havde jeg læst at BjørnA havde sagt og skrevet mange gange til andre nye. Det gav pludselig mening, og nu havde jeg faktisk en bænk der kunne køre fra 0 og frem, så tak BjørnA, vi listede nu afsted med ca. 200. Og det lykkes faktisk at få klodsen rettet til trods de mange kanter.
Den næste udfordring kom da jeg skulle udhule skålen, det gik bare ikke med mit fingernail jern, ja undskyld udtrykkene, det bliver bedre.
Tilbage til woodturning.dk, jeg huske at Agerbundsen havde lavet en skitse over,hvordan jernene kunne slibes med grader og det hele. her fandt jeg et gammelt u-rør, jeg havde fået, det blev nu slebet til 60 grader efter Jespers anbefaling.... Se nu kunne jeg styre at skære skålen ud, tak til Jesper.
Vedhæfter lige et par billeder, for at illustrerer, hvad opgaven endte med....
plus et par spørgsmål:
1: hvilke jern er et must at have til skåldrejning
2: Hvor kan man købe en tynd lim til at komme ind i de revner, der måtte være i en drejet skål. Spørger da jeg har set på youtube, at flere gav deres småkrakelerede skåle en meget tynd lim.
3: når man har en knude med en målt fugtighed på ca. 25-30 %, er den så også at betragte som vådt træ
tak til alle
Jan