www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 01:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Værkstedstemaet PT er slibning. Jeg har generelt været utilfreds med diverse slibemidler lige siden jeg løb tør for Klingspor halvåbent sandpapir og rondeller, medbragt fra fra United Bluff. De er simpelthen alt for dyre, og de mindre kostbare alternativer er ikke lige beregnet til at slibe træ, som ikke er fladt. Smergellærred duer ikke, da det sætter grimme mørke spor i træet og ikke er beregnet til træ. Jeg ser på nogle forskellige slags slibelærred, hvor basismaterialet er tyndt og flexibelt og egner sig til at slibe runde ting med - også dem der er runde i flere retninger - men mere om det senere.

Jeg bruger rondeller til grovslibning fra P80 ned til P120 og af og til P180. Rondellerne fås både i omkring 75 mm (og mindre) og 125 mm størrelser med Velcro. De kommercielt fremstillede holdere er både dyre og især uhensigtsmæssige, da de igen er lavet til at slibe flade emner med. inspirationen til at lave dem selv kom fra denne video. Den er lang og bøvlet at følge med i, og jeg er ikke helt enig med de dimesioner der vises.:

https://www.youtube.com/watch?v=G44HICpHgqg

For bedst at kunne kontrollere slibningen, så bør afstanden mellem de hænder der styrer og selve sliberondellen være så lille som praktisk muligt. Dem de er vis i videoen er for lange, og det er svært at holde kamelen stille og under kontrol.

Konstruktionen er ganske simpel:

1.Drej et eller andet stykke træ rundt til en diameter omkring 10 mm mindre end den rondel du vil bruge.

2. Bor et 1/4" ( ja 1/4 inch = 6,35 mm ) diameter hul helt igennem i midten - nemmest på drejebænken, nu du er i gang.

3. Stik et stykke på ca. 15 mm af.

4. Bank en lang 1/4" sekskant bit i hullet, efter at have slebet det meste af bit-enden af. 1/4" er standard størrelse for bits.

5. Lim noget 10 mm pakkeskum på med hot-melt-glue. (Mit var doneret af Hr. Guldbæk.)

6. Nu kan det hele sættes i en Jacobs patron i drejebænken og drejes til en udvendig diameter passende til lidt mindre end rondellen.

7. Lim krog-delen af noget 2" Velcro på og trim med en kniv på et hårdt underlag.

Vedhæftet fil:
Sliberondel 001.JPG

Klar til brug. det tager ca. 20 minutter at lave den første, og ca. halvdelen at lave de næste, så lave en for hvert korn du bruger, så er du fri for at skifte papir hele tiden, og det holder altsammen længere.

Vedhæftet fil:
Sliberondel 004.JPG

Vedhæftet fil:
001.JPG

Overfladen mellem træ og skum kan evt. laves lidt konveks (rundmavet!) så mere af rondellen kommer i brug end bare kanten.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Senest rettet af Agerbundsen 27 dec 2014, 18:12, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg er godt tilfreds med dem her
http://www.axminster.co.uk/mirka-abrane ... 70-x-125mm

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Og så lige en lille fidus som ham englænderen som var med på Rødekro træffet (I Vejen) for et apr år siden, viste:

Undgå RUNDE RONDELLER, skær nogle FIRKANTER 50 x 50 mm med Velkobagside "Flipperne" er særdeles brugbare på de kurvede flader som vi jo sædvanligvis arbejder med, og flapperne er fint medvirkende til at pudsestøv ikke klemmes fast i slibepapiret langs kanten.

Jeg plejede at lave mine egne rondeller, men de ligger nu i kassen, og nye "Flapper 50 x 50 mm bliver nu bare klippet af en rulle 50 mm (Træ) egnet smergellærred/papir.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Rødkærsbro.
Hej Jesper. Din ide er ok jeg lavet 10 stykker før jul og det virker perfekt.
Jeg had lidt besvær med at finde skum men i Bauhaus fandt jeg en knæpuder (DKK 15.00) som man bruger i haven 35x15 cm. det var nok til det 10 stykker som jeg skulle brug. Ved Harald skrald 10stykke 50 mm. lange bits til DKK30.00. (Fik i jule gave 15 cm. lange bits)
Velcro 10 cm. bred i en stof butik 1m. DKK 45.00 har endnu 75 cm.

Drejet klodser og monteret bits limet skum med CA lim +excelerator velcro monteret med tæppe tape (Double side) for til sidst at ligge forskelligt korn størrelse slibe papir på så jeg skift hoved og ikke papir hver gang. Har skrevet tal på klodsen.

Sliber rondeller har jeg købt på bud på e-bay til små penge. Ved køb af 4-500 stykke blandet korn str. i 50 og 75 mm så var porto ok.
Jeg har prøvet at køber et sted på Fyn det gå jeg ikke igen det holder IKKE til noget som helst. De fra UK holder 10 gang længere.

Hvis der er andre som er hep på at prøver så kig lige Robbiewoodturner på You tube. Han har lavet video og det samme har Kevin Krul

Godt Nyt År og vi ses forhåbentlig i Hedensted engang.

Mvh. David.

Vedhæftet fil:
Nye sliber værktøj..JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: frederiksværk
foreigner
dine slibedimser er fine og jeg har selv lavet noget lignende , men din blyantsholder er jeg vild med , den er da rigtig flot !

vh jan

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Rødkærsbro.
Tak Jan. 2 stykke 3x3x3 fyr 3 stykker mahogni 3x3x12 limet sammen og drejet efter behandlet med chestnut friction polish.

Godt Nyt År.

Mvh. David.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
David,

Blyanter i et krus?? De er da normalt bag øret, hvor de fanger spåner. Eller i lommen, hvor de brækker; på bænken, hvor de forsvinder i spåner eller i det arbjdstøj der skal til vask. :)

Jeg prøver at holde afstanden mellem sliberondellen og boremaskinen så kort som muligt. Det gør at de ikke er så svære at styre. Bagpladen af tæ behøver ikke at være mere end ca. 15 mm tyk for at holde fast på sekskanten. Skummet må godt være lidt større end træet og lidt mindre diameter end rondellen, så der bliver bløde overgange. En limpistol er fin til at montere skummet med - brug rigeligt, så det fylder hullerne i skummet. Velcro fås i Biltema i 50 mm bredde med lim på bagsiden.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]