Værkstedstemaet PT er slibning. Jeg har generelt været utilfreds med diverse slibemidler lige siden jeg løb tør for Klingspor halvåbent sandpapir og rondeller, medbragt fra fra United Bluff. De er simpelthen alt for dyre, og de mindre kostbare alternativer er ikke lige beregnet til at slibe træ, som ikke er fladt. Smergellærred duer ikke, da det sætter grimme mørke spor i træet og ikke er beregnet til træ. Jeg ser på nogle forskellige slags slibelærred, hvor basismaterialet er tyndt og flexibelt og egner sig til at slibe runde ting med - også dem der er runde i flere retninger - men mere om det senere.
Jeg bruger rondeller til grovslibning fra P80 ned til P120 og af og til P180. Rondellerne fås både i omkring 75 mm (og mindre) og 125 mm størrelser med Velcro. De kommercielt fremstillede holdere er både dyre og især uhensigtsmæssige, da de igen er lavet til at slibe flade emner med. inspirationen til at lave dem selv kom fra denne video. Den er lang og bøvlet at følge med i, og jeg er ikke helt enig med de dimesioner der vises.:
https://www.youtube.com/watch?v=G44HICpHgqgFor bedst at kunne kontrollere slibningen, så bør afstanden mellem de hænder der styrer og selve sliberondellen være så lille som praktisk muligt. Dem de er vis i videoen er for lange, og det er svært at holde kamelen stille og under kontrol.
Konstruktionen er ganske simpel:
1.Drej et eller andet stykke træ rundt til en diameter omkring 10 mm mindre end den rondel du vil bruge.
2. Bor et 1/4" ( ja 1/4 inch = 6,35 mm ) diameter hul helt igennem i midten - nemmest på drejebænken, nu du er i gang.
3. Stik et stykke på ca. 15 mm af.
4. Bank en lang 1/4" sekskant bit i hullet, efter at have slebet det meste af bit-enden af. 1/4" er standard størrelse for bits.
5. Lim noget 10 mm pakkeskum på med hot-melt-glue. (Mit var doneret af Hr. Guldbæk.)
6. Nu kan det hele sættes i en Jacobs patron i drejebænken og drejes til en udvendig diameter passende til lidt mindre end rondellen.
7. Lim krog-delen af noget 2" Velcro på og trim med en kniv på et hårdt underlag.
Vedhæftet fil:
Sliberondel 001.JPG
Klar til brug. det tager ca. 20 minutter at lave den første, og ca. halvdelen at lave de næste, så lave en for hvert korn du bruger, så er du fri for at skifte papir hele tiden, og det holder altsammen længere.
Vedhæftet fil:
Sliberondel 004.JPG
Vedhæftet fil:
001.JPG
Overfladen mellem træ og skum kan evt. laves lidt konveks (rundmavet!) så mere af rondellen kommer i brug end bare kanten.