www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 jun 2009, 12:46 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej

Mon der er nogen der kan hjælpe, jeg har forsøgt mig med "bladguld" belægning købt hos Panduro, det gik efter nogle forsøg meget godt, men så skulle resten af skålen have olie, jeg forsøgte naturligvis at gå udenom belægningen men olien gik ind under belæningen og delvis opløste limen, den lim der er medleveret ser ud og lugter som almindelig PVA lim hvordan gør man ?

MH
eljensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jun 2009, 15:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Bladguld er meget svært at håndtere, og specielt med hensyn til lim er det endnu værre. jeg lærte engang for længe siden i england at de eneste limtyper som kan anvendes under guldet er en epoxylim og god gammeldavs hudlim(varmlim). Disse typer bliver tilstrækkelige hårde ved lav temperatur (stuetemperatur) - og forudsat at lagtykkelsen er meget tynd, burde det gå godt. PVAc lime er for bløde, og danner ikke en lukket "film" som man kan trykke bladguldet ud på, og så revner/krøller det efter en tid.

Hvis du vil bruge anden overfladebehandling, må du nok undgå enhver form for olie. De "gamle" brugte Shellak eller i mere moderne tider Celluloselak, som begge kan indeholde opløsningsmidler som ikke får guldet til at "slippe" igen, men det kræver en masse træning.

Tænk på de gamle malerirammer som var lavet af knastørt mahoni som så blev dækket med bladguld, uden nogen form for lim. Bladguldet blev direkte trykket ind i træets porer, og selv nu efter mere en 2-3 hundrerde år sidder det der endnu.

Erstatninge for ægte GULD/BLADGULD findes ikke, og de produkter som findes idag er jo bare "gule" folier som ikke kan "forenes" med træet uden lim.
God førnøjelse

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2009, 08:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hej Gyldne medlemmer

Hvis man illuminerer bogstaver i en bog (gør dem lysende med bladguld) så limer man bladguldet med rå æggeblomme.

Måske kan man få samme virkning på træ.

Limer æg?

Prøv at rense indtørret æg fra en tallerken eller ske, det sidder f:... godt fast.

mvh

Torben tjmanden

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2009, 09:45 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 mar 2009, 20:33
Indlæg: 384
Geografisk sted: Vordingborg
Det er vist de proteiner i æg, samt f.eks. blod og endda mælk der har en kæbende effekt. Proteiner danner spiralformet kæder der "borer" sig fast i de små huller i træ eller glas. Disse kæder danner forbindelsen imellem de 2 parter der skal limes.

Alan

_________________
Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2009, 10:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Den der med at bruge æggeblomme på PAPIR til at fæste bladguld er helt rigtig. Æggeblommen består af en masse - meget kompliserede proteiner som hænger sammen i lange kæder. Når de tørrer ud opstår der en fantastisk limningseffekt som også holder godt fast på GULD. Dog er denne limningseffekt extremt afhængig af at der ikke trænger fugt ind igen, og det er også derfor at man idag opbevarer gamleværdifulde bøger i kontrollerede rum, med konstant - lav fugtighed og konstant temperatur.

Man kan dog, lave "Guldmaling" ved at blande meget fint guldstøv i shellak, og male det på træ/tykt papit. Det holder særdeles godt, og er ikke helt så følsomt overfor fugt og pH. (Det er dog en extrem dyr maling at lave, så man skal nok lidt dybt i lommerne hvis ens hobby går i denretning ;)

Problemet med æggeblommeløsningen er bare at man kun kan bruge denne metode på pH-neutralt papir - hvis det skal holde i længere tid. Hvis papiret (og evt træ) har for høj/lav pH-værdi, "skæres" proteinkæderne "over" og de opsuger fugt igen, meget hurtigt, hvorfor syresaltene i papiret hurtigt bliver til ætsende syrer.

Det er bl.a derfor at man erfaringsmæssigt brugte håndlavet papir af meget høj kvalitet( pH-væærdi på 7 og lidt højere), og for den sags skyld meget "tørre" træsorter (f.eks Mahoni) til at fæste bladguld på.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2009, 15:01 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej

Tak for jeres indlæg om mit "Bladguldforsøg". jeg har i dag forsøgt med kontatlim på en klods, som herefter har fået olie, det ser sørme ud til at det dur, men nu for man se. Men skulle jeg tabe de 45 kr overlever jeg nok.

MH
eljensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2009, 15:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Må vi så også se slutresultatet :?: :lol:

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 08:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
En af de dejlige ting ved det her site er, at der en masse kloge/erfarne og venlige mennesker deler deres viden med andre her på stedet.

Æggefidusen så jeg i fjernsynet for 25 år siden da der var noget om skriftens udvikling.
Nu fik jeg lige lidt viden om proteinkæder, dejligt.

Jeg har allerede lært mange nyttige ting siden jeg blev koblet på.

Tak til alle.

Mvh

Torben tjmanden

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 11:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Lige hjemkommet fra cykeltur ( til Prag - fantastisk tur) ser jeg, at det ikke er alle der holder ferie.
En kommentar til bladguld.
Jeg har eksperimenteret lidt med bladguld. Først drejede jeg denne æske med låg (se billedet) og lagde derefter slagmetal (imiteret guld) på indersiden. Jeg synes ægte bladguld var lidt dyrt at eksperimentere med. Jeg lavede også en med bladsølv,men den fik jeg ikke et billede af inden jeg forærede den væk. Ifølge mine oplysninger er der fire metoder til at lægge bladguld på:
1. Rød bolusjord og harelim (Den traditionelle metode) Kan højglanspoleres
2. Akrylatmiksture. Lim på akrylbasis. Højglans gennem polering.
3. Oliemiksture. Lim på oliebasis
4. Æggehvide ( IKKE ÆGGEBLOMME) - bruges til forgyldning af papir.
Jeg brugte oliemiksture med 3 timers hærdning. Fås også med 12 timers hærdning. Jeg lagde 3 lag slagmetal på. Det kræver lidt øvelse, men det er til at finde ud af.
Man kan også få bl a bladkobber og slagaluminium.
Materialerne købte jeg hos Aart de Vos aps - Klosterport 4 - 8000 Aarhus C
http://www.artdv.dk. (Skulle måske lægges ind på forhandlerlisten)
Bjarne


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 12:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Bare en lille kommentar omkring brug af æggeblomme versus æggevide. Proteinkæderne i æggeviden er meget vandopløselige, og selv om de "limer" godt, har de en tendens til at opsuge fugt fra omgivelserne temmeligt hurtigt. Omvendt er æggeblommen - selv om den også limer godt, udsat for at ende som "mad" for bakterier og lign under bladguldet.

Bortset fra at guld er meget dyrt, er det jo er særdeles flot resultat Bjarne har fårt frem med det der "kemiske metalguld".

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 12:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
velkommen hjem Bjarne,
denne æske er jeg ikke så lidt fascineret af , er den japansk inspireret, den er smuk og samtidig er de små grå i gang med hvordan du har lavet den
:? :? hilsen JoeP.

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 15:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Hej Joe.
Det er om ikke japansk så i hvert fald orientalsk inspireret.
Du bliver nødt til at bruge nogle af de grå celler, hvis du vil lave en æske i den stil. Der kommer ingen beskrivelse nu, men hvis jeg til efteråret, når drejebænken bliver gravet frem, skulle finde på at lave en mere, kunne jeg måske tage et par billeder, der kunne hjælpe på vej.
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 16:57 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej

Så fik jej lagt slagmetal (som det vist kaldes) på en skål det blev nogenlunde, men som Bjarne skriver, skal jeg nok øve mig noget mere, som lim brugte jeg kontaktlim.

Skålen er drejet i Cedertræ som er fældet tidlig forår, og umiddelbar der efter grovdrejet, det er dejligt at dreje i og lugter dejligt.

MH
eljensen


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 18:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hej Bjarne

Flot arbejde.

Den engelske mand i mit 25 år gamle tvtilbageblik brugte æggeblommen. Jeg var særligt fascineret af at det kan lade sig gøre at løfte blommen i sin egen sæk. Et nr. jeg siden har optrådt med flere gange i de rigtige sammenhænge (børnebørn og andre barnlige sjæle).

Men stadigt spændende at høre nyt.

Mvh

Torben tjmanden

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 19:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hvis jeg skulle lave en skål med bladgulddekor og samtidig gerne ville oliebehandle skålen, så ville jeg lave en dyb men ikke særlig bred rille ( groove) i overgangen mellem guld og omgivende træ.
Det burde kunne forhindre olien i at brede sig til det guldbelagte område, hvis man er lidt omhyggelig, når man olierer.
En slig rille er nem at inkorporere i et design.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 22:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Jeg er helt enig med Stig!
Det er vigtigt at få en skarp overgang mellem det "guldbelagte" og det olierede. Det kan gøres med en "groove", men der er også andre løsninger. I mit eks er der en skarp kant mellem udhulningen og den kant låget går imod. Det kan måske være en god ide at spænde emnet op efter guldbelægningen er lavet, og med en skarp mejsel eller et andet stål skære fuldstændigt rent op imod det guldbelagte. Sådan vil jeg også gøre, hvis jeg har farvet eller brændt en sort kant eller lignende på emnet.
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2009, 23:16 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej Stig

Du har helt ret det havde været den rigtige måde at lave det på, men den er lidt svært at spænde op. nu hvor bunden er færdig, jeg tror jeg vil se det som lærepenge.

MH
eljensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2009, 23:57 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 nov 2009, 02:28
Indlæg: 9
Geografisk sted: København
Hej

Jeg ved godt denne tråd er gammel men jeg vil alligevel lige give mine erfaringer videre. Jeg har endnu ikke eksperimenteret med bladguld på drejet træ men det kommer! Jeg har derimod gjort det en del på rammer af træ - princippet skulle være det samme.

For det første skal træet været virkelig godt slebet, og lakeringen og/eller polering skal være i top. Olie og fedt er (som før nævnt) forbudt inden bladguldet er lagt.

Bladguld afslører ALLE fejl. Standard 24 karat bladguld er mellem 0.2 og 0.4 mikrometer tykt, eller 0.0004 mm(!). Man kan altså ikke "fylde" ujævnheder med guldet. Jeg har haft gode erfaringer med harelim stækt fortyndet med vand og sprit. Det skal kun lige kunne binde guldet og ikke mere. Indtørrede striber efter penslen undgås nemmest med en opløsning bestående primært af sprit. Jeg købte for nylig en lille bøtte med lim på akryl base (mærke: Eberhard Faber, købt hos panduro hobby) det virker også helt fint - efter det blev fortyndet med sprit. Det gode ved denne type er at der ser ud til at den kan klare moderate mængder efterbehandling med olie. Har nogle tests liggende i olie lige nu, for at se hvordan det reagere. Indtil videre ser det godt ud.

Guld er selvfølgelig dyrt, men har man mod på at gå på jagt på eBay, kan jeg anbefale denne forhandler:

http://cgi.ebay.com/24K-Real-Gold-Leaf- ... 4a9792a4fd

Guldet er ægte(24k) og man får 100 ark á 3x3 cm for ca. 100 kr. inkl. fragt. Jeg bestiller ofte noget hjem, så hvis nogen skal have noget med så sig til, så kan vi dele fragten.

Selve processen med at lægge det på er lidt tricky, men jeg vil nu tro de fleste kan lære det rimelig hurtigt. De første 50 ark går sikkert med tests, men så sider teknikken der også :-)

Jeg står i flytterod lige nu, men hvis nogen er interesseret demonstrerer jeg gerne i januar.

Venligst

Esben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2009, 09:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Espen,

Det er jo en spændende ingang til at "lege" med f.eks bladguld på træ.

Jeg kom til at tænke på "mekanikken" som træder ikraft når man påfører olie på træ. Olien trænger dybt ind i træets cellestruktur, men, fordeler sig også langt videre ud i træet på grund af de kapilarstrukturer træet naturligt har.

Dermed opstår der hurtigt en situation hvor olien over tid nemt kan trænge ind under guldet, og på et tidspunkt slipper det.

Som Stig skriver ovenfor kan man i nogen grad "stoppe" oliens vandring ved at lave en "groove" som afgrænsning, men riskikoe for at olien trænger "under" rillen er nu ret stor.

Trædrejere som drejer penne bruger jo sommetider CA-lim til at spærre træets overflade af med, og jeg har set en video hvor man pollerer direkte p den våde lim, og opnår en særdeles jævn overflade. På videoen så overfladen så jævn ud, at man kunne tænke sig at guldet kunne pålægges direkte.

Vælger man så at behandle overfladen yderligere (Voks, olie etc) burde det jo så være muligt, under forudsætning at voks/olie ikke kan trænge ind imellem guldet og den øvrige overflade.

Jeg kender kun "guldteknologien" yderst sparsomt fra centraleuropæiske (små) håndværksvirksomheder som lavede rammer med bladguld, indlæg til tørt træ etc., samt i Japan hvor man lagde bladguld på lakkerede overflader.


Vis noget af det du laver, jeg tror der er mange af "pennefolket" som vil følge det med interesse.

PS: jeg har engang set hvordan man renoverede gamle malerirammer med konger og kejsere og andet godtfolk. Når billederne havde hængt i nogle hunrede år, var det tid til at friske både billede og ramme op. man børstede alt det gamle guld af trærammen, og den blev så "limdrukket" med hudlim (harrelim, vand og sprit). Når den så var HELT tør igen, blev rammen så bearbejdet med zieklinger - håndbørstning - pudsning så det til sidst så helt fantastisk ud. Først derefter blev bladguldet lagt på. Når alt guldet var på plads blev overfladen så børstet, og det færdige resultat så nærmest ubetaleligt ud. :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2009, 12:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Det er jo sådan noget konservatorer arbejder med.
http://www.kons.dk/dk/site.aspx?p=16

Jeg ved ikke meget om det, men da jeg for mange år siden studerede lidt kunsthistorie var jeg også lidt omkring de ting. Æggeblomme er jo et meget gammelt materiale indenfor kunsten. Æggetempera var den maling man brugte i middelalderen når man malede ikoner og lignende. Det er altså ikke en overraskelse at det også bruges som bindemiddel ved forgyldning. Det var simpelthen det man brugte når man lavede billeder. Og enhver der har set et middelalder-ikon, ved at der er blevet brugt en hel del guld.

Lidt kuriøst: Tempera var en maling der tørrede meget hurtigt op. Da man fandt ud af at lave oliemaling - lige omkring 1500 - så kunne man male på nye måder fordi det ikke tørrede så hurtigt. Fx Leonardo der udviklede "sfumato" teknikken - hvor han "tværede" i farven, så der ikke var en kant i farveovergangen. Det er blandt andet det der gør Mona Lisas smil så mystisk.
På den måde har teknik og materialer indflydelse på hvad man kan og ikke kan indenfor håndværksfag og kunst.

Art de Voss har materialer: http://www.aartdevos.dk/afdeling/forgyldning/

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2017, 16:45 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 mar 2016, 10:34
Indlæg: 9
Geografisk sted: København K
Fandt lige en officiel vejledning i forgyldning, som er relevant i denne tråd.

http://www.bygningsbevaring.dk/uploads/ ... ldning.pdf

Hey

_________________
Fascineret nybegynder


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 mar 2017, 09:18 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 nov 2015, 17:44
Indlæg: 9
Har lavet flere emner, hvor belægningen er guld, sølv eller kobber slagmetal. Grunder altid træet og sliber det glat med fint sandpapir eller vandsliber det. Der findes flere slags grunder til at hæfte metallet fast. Bruger typisk en guldgrund eller en vandbaseret grunder som er beregnet til det.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2017, 22:19 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 mar 2017, 19:48
Indlæg: 6
Hol da op Leif, hvor er det flot arbejde i frugtskålen. Imponerende.
Med venlig hilsen
Eske


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team