www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 08:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Vedhæftet fil:
Cloejaw extender.jpg

Vedhæftet fil:
klamper detalje2.jpg

Vedhæftet fil:
Birk i Cole..jpg

Vedhæftet fil:
klamper detalje.jpg

Vedhæftet fil:
Bagside Comp.jpg

Materialet er 7-lags ½" krydsfiner fra Jem og Fix; 6 mm maskinskruer og møtrikker fra Biltema og klodserne er 25 x 30 mm eg fra loftet med 3 mm selvklæbendemøbelfilt fra biltema. Yder diameteren lukket er 550 mm, som er næsten det største min bænk kan klare indenbords. Der er 40 mm forskel mellem helt lukket og helt åben, så jeg regner med at kunne få tag på en 500 mm skål.

Selvom jeg aldrig har brugt en Longworth Chuck, så har jeg dog på fornemmeren at ovenstående holder bedre fast.

----og, Ja, Lars, jeg fandt en lampe i IKEA til 120 kr plus en 4W LED spot pære som kunne bruges. Lampen står på en tung fod på gulvet, så er ikke generet af vibrationer fra bænken. Strøm til lampen kommer fra en stikkontakt på bænken, som fodres med 220Volt fra en ekstra fase, som ikke bruges af bænken. Altså ikke nogen forlængerledning på gulvet, som man kan falde over.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er en spændende konstruktion. Sætter du den i produktion ?????? :?:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Det ligner en rigtig god ide, og den ser ud til at være yder skånsom for skålen.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Det er en spændende konstruktion. Sætter du den i produktion ?????? :?:

Nej det gør jeg ikke. Den er ret nem at lave, se her:

http://www.woodcentral.com/cgi-bin/read ... _123.shtml

Der er også et par idéer på YouTube - søg på "Colejaw extensions", men vær lidt kritisk med at godtage alt der er sagt.

Den virker lidt slasket på grund af tolerancer i firkloen, men er "Rock Solid" så snart der er spændt noget op.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Spændende projekt, det gav virkelig inspiration, den longworth jeg havde lavet var ikke god nok, meget svær at centrere fade og skåle,

Her er så mit nye resultat: mega bakker der kan tage op til 49cm. lavet i 15 mm. karosseriplade ca. 12 lag finer og gummidutter fra longworthén
( købt i sin tid ved trædrejerbutikken)

Lige et lille ps: de afrundede hjørner er tænkt som beskyttelse hvis jeg skulle komme for tæt på (et skarpt hjørne river, et rundt slår hånden væk)
eller som de siger owerthere: safety first!!!!!!!!!!!

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

De afrundede hjørner er en god idé, som jeg også har tænkt at lave, når jeg får den skilt ad igen. Gummidutterne er også bedre fra et fingerbeskyttelsesstandpunkt, men holder ikke så godt fast som mine klodser. Klodserne kan nok også ændres lidt ved at dreje dem runde i kanterne, men efterlade en ret stor overflade hvor de er i kontakt med kæberne.

Alternativet er champagnepropper med et 6 mm hul boret igennem.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror ikke du har helt ret med hensyn til klodserne / gummidutterne!
Det fremgår måske ikke så klart af billederne, men dutterne er koniske og overfladen er der meget modstand i, de giver sig lidt når de spændes på pladen og det fremhæver det koniske.
Samtidig kan de give sig lidt når bakkerne spændes til, så de holder jævnt pres på emnet, selv en meget tyndvægget skål sidder perfekt fast og centreret.
Ved sidste pudsning under bunden af kastanieskålen kørte jeg med 1200 omdr. det hele kørte bare perfekt og dutterne holdt bare skålen på plads, jeg havde sat et buet land ca. 4mm. fra fadet som sikkerhed hvis fadet skulle løsne sig fra pladen.

Men ellers tak for inspirationen, nogen gange kan man ikke se den mulighed der ligger lige foran næsen på sig selv.
Det er det der er så dejligt ved dette forum, man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken igen.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vedhæftet fil:
002.JPG

Vedhæftet fil:
003.JPG

Her er så den første modificerede klods. Kald mig pivskid, men der er kun 12 grader på værkstedet PT, så resten må komme senere.

Klodsen holder lige så godt som de skarpkantede, da den flade, som er spændt mod kæben, er den samme størrelse som før. Det vil altså sige at kraften til at spænde emnet med leveres af friktion mellem klodsen og kæberne, og skruen er hovedsageligt kun belastet i sin egen længderetning (som skruer er beregnet til) og ikke sidelæns på skruen.

Den skrå flade med filt på er skåret i 15° og holder emnet ind mod kæberne. Da den cirkel beskrevet af toppene på klodserne er mindre end emnet, kan emnet ikke falde ud. Det er ikke tilfældet med gummiklodser, som kan komprimeres ret meget, og ikke kan belastes ret meget radialt før skruerne bøjer. Filttykkelsen er 3 mm ubelastet, men komprimeres ned til noget i retning af < 1 mm - men jeg kan ikke måle det.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

PIVSKID!!!!! Hvad er der galt med jens lynere og uldne med lange ærmer!! Dårlige undskyldninger accepteres ikke! Bare kom igang!
Dine klodser bliver bedre og bedre, så jeg må nok give mig men gummidutterne virker altså godt.
En 6mm. maskinskrue bøjer altså ikke lige for et godt ord, jeg tror skålen bryder sammen inden de bøjer.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er sgu kke kroppen der er for kold, men fingrene.

Jeg har brugt både de standard gummidutter fra Oneway på mine alu-kæber og også drejet nogle koniske i Nylon - begge virker - indtil du kommer til at hugge godt i, så .....................

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
du skal ikke bruge gummidutter men vanter, så fryser du ikke om fingrene, hi hi.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Hej "Gammel Nybegynder".
Du skriver at du har lavet din i 15mm karosseriplade og x-finer. Mener du 1,5mm metalplade. eller har du brugt 15mm?
Jeg er ved første forsøg på fremstilling efter opskriften på linket ovenfor. Han skruer tilsyneladende krydsfineren direkte på chucken, men jeg kan godt fornemme det gode i at have metalstøtte bagved.
MVH
Jørgen ST
Dejligt med et forum hvor man kan blive inspireret og se andres gode løsninger.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jørgen!
Karosseriplade er en 12 lags 15mm. krydsfiner der er oliebehandlet, den bruges til ladsider på lastvogne/store varevogne (rester fra jeg fornyede bund og sider på min trailer). Som du kan se på billeder er de monteret på et par store metalbakker (der er købt sammen med chuckén) der kan tage op til Ø 24,5cm. med udvidelsen med krydsfinerpladerne kommer jeg op på max. Ø 48cm. og kan således tage store fade og skåle når de skal færdiggøres i bunden.
Så vidt jeg kan se, er det samme metode Agerbundsen har brugt.

Du må gerne komme forbi og kigge, jeg har stadig papirskabelonen liggende, den må du gerne få (den er forstærket med tape, så det er bare at tegne af og bruge en syl til markering af huller på den første og så bare bruge den som skabelon til de næste og så bare bore igennem, så bliver de helt ens).

God fornøjelse med projektet!

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]