www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Korkpropper
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg kom til at love, at jeg ville fortælle lidt om den måde, som jeg tildanner mine propper på. Det må vel høre hjemme her.

Faktisk har jeg altid tildannet propperne (læs: korkpropperne) selv, ud fra vinpropper, som jeg har købt hos Matas. På et tidspunkt blev kvaliteten for dårlig, og jeg begyndte at bruge pressede propper. De er nu helt gledet ud hos det firma, og derfor søgte jeg på nettet og fandt vinølhobby. Da jeg så alligevel havde forvildet mig over på de kanter, tog jeg et par poser med hjem. Dem jeg har købt måler 24mmX38mm.
De er yderst til høre på billede.

Jeg starter med at sætte proppen op i kloen og gennembore den med et 10mm bor, hvorefter jeg afretter den nederste kant. Jeg tager nogle stykker, det sker på en Ramatør drejbænk (ikke min) og går hurtigt, da pinolrøret her skubbes frem. Gennemborede propper er i midten af billedet.
Når træet til proppen er rådrejet, limes korproppen på den dertil tilpassede tap. Ses til venstre på billedet
Nå limen er tør, færdiggøres proppen, og ses på det sidste billede (forrest), sammen med nogle andre sjovere.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu har jeg selvfølgelig også af og til brug for at sætte en færdigdannet prop på til sidst.
Dem laver jeg sådan her:

Jeg har lavet en slags træpatron med en tap, som er 10mm x 35 mm samt en lille reces, som er ca. 20mm. Deri sidder der to små tappe, som holder proppen mens den bliver drejet. Tappens længde passer til proplængden.
Proppen drejes nu i facon. Når recessen er nået har jeg største diameter, mindste diameter er efter skøn. Der pudses fint, og proppen er klar til brug.
Jeg har lavet en stump flaskehals, som jeg kan efterprøve tykkelsen med, hvis jeg ønsker det.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kaj, siger Kaj.

Hvilken type bor bruger... er det slebet til boring i træ, eller bruger du bare sådan et almindeligt slebet bor der kan
bore i næsten alt... bortset fra træ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvilken type bor bruger...
--------------
Jeg bruger et bor til træ, de fleste gange, altså et af dem som er slebet med en lille spids. Jeg har dog også brugt et bor med alm. standardslibning. Til kork betyder det ikke så meget.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Kaj S.

Jeg må sige at du bruger noget energi på at lave dine vinpropper.
Ikke nok med at du limer flere typer træ sammen, men du tilpasser også korkproppen.
Ser jeg det rigtigt: Den tykke ende af de propper du har købt bliver til den tynde ende efter at du har tilpasset dem? For så forstår jeg bedre at de propper jeg har fra Promat er en del tyndere end dem fra vinolhobby.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

De propper, jeg har købt, er lige tykke i begge ender, så du må være udsat for et synsbedrag.
At tildanne propperne, tager ikke særlig lang tid. Jeg startede stopuret en dag og tog tid på gennemboring af 5 stk. Det tog 3 min.
Når den er limet på, og proppen skal drejes færdig, er den jo bare en del af proppen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Ja, jeg kunne jo bare ha' set ordentlig efter på det 1. billed i dit indlæg. :oops:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]