www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 maj 2024, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 nov 2008, 23:22 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008, 22:38
Indlæg: 32
Geografisk sted: Haderslev
Hej
Jeg kune godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med selv at frem"dyrke" svampeangreb i træ.
Jeg mener at have læst et sted at man kan opbevare træet på jorden/i jorden for derved at give svampene/råd bedste betingelser...

Har i prøvet dette, eller noget lign?

Mvh
kenneth


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2008, 23:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej kenneth.
Jeg har med held fået et stykke birk til at blive rådangrebet. Jeg satte et stykke birk på skærefladen på flisebelægningen i vores gårdhave vinteren over. Det gav et fint spil af mørke tegninger i det lyse træ.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 00:20 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008, 22:38
Indlæg: 32
Geografisk sted: Haderslev
woodturnerbenner skrev:
Hej kenneth.
Jeg har med held fået et stykke birk til at blive rådangrebet. Jeg satte et stykke birk på skærefladen på flisebelægningen i vores gårdhave vinteren over. Det gav et fint spil af mørke tegninger i det lyse træ.


Tak for svaret!!!
Når du siger skæreflade, er det så enden af stammen? Eller på den delte flade hvis du forstår :lol:

_________________
http://web.me.com/customdrums/Sted/Velkommen.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 00:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,
Det der med svampeangreb, farver, tegninger forårsaget af svamp/bakterieangreb i træ er et utroligt spændende emne, men også noget man skal være forsigtig med, idet nogle svampeporer/bakterier kan være særdeles sundhedsskadelige ved indånding, og enkelte typer kan skabe irritation ved hudkontakt, enda allergi hos enkelte mennesker.

Selv i/på tørt træ findes der svampesporer/bakterier, og tilbage i tiden (Før effektiv udsugning blev et krav/almindelig) skete det tit at medarbejdere som gik i høje støvkonsentrationer udviklede allergi (foruden stenlunger som var endnu værre).

Som hobbydrejer bør man være særligt opmærksom på at bruge maske/udsugning etc når man arbejder med angrebet træ. Jeg gør det selv ofte, både "flammebirk, Hvidblende Bøg, spættet ask(bakterier) osv, men ALTID med maske, og enda med en helt ny maske når det er nødvendigt at bruge sandpapir/pudsning.

Der har tidligere kørt en større debat omkring masker med frisklufttilslutning her på forum, og det kan kun anbefales at kigge godt på disse indlæg en gang til.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 07:10 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
yep enden, stil den på fliserne eller direkte i jorden. jorden skal den kun stå i noget der ligner et par uger. hvis det er bøg og birk...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 10:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Der er tilstrækkeligt at træet står med ENDETRÆET i FUGTIG JORDKONTAKT i 2-3 uger, men det er også vigtigt at træet holdes meget fugtigt i en periode på 3-6 måneder derefter så svampen/bakterierne kan "Nyde festmåltidet" og, når træet så efterfølgende tørrer ud og svampevæksten/bakterierne stopper væksten/dør at de spændende farver dannes.

Er man lidt omhyggelig med dette forløb kan man ofte undgå at træet "frønner" og træet nedbrydes mindst muligt. Det er en balancegang imellem hvor meget træet frønner og de farver som dannes efterfølgende. Frønnet træ kan ikke helt undgåes. bortset fra meget af det "Flammebirk" man ser i Finland hvor det er boniteten og væksten i det høje nord som skaber farverne, ikke nedbrydning af veddet.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 10:40 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008, 22:38
Indlæg: 32
Geografisk sted: Haderslev
Det lyder meget spændende det hele!!!

Jeg har en del friskfældet kirsebær liggende, kan det bruges tror i?

Kenneth

_________________
http://web.me.com/customdrums/Sted/Velkommen.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 14:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Friskfældet Kirsebær kan få nogle særdeles spændende farver hvis de lægges med endetræet i jordkontakt i ca. 14 dage/3 uger på denne tid af året.

Kirsebær indeholder rigtig meget "sukker" som er det rene "guf" for svampe som bakterier, og du skal derfor være meget forsigtig med den efterfølgende tørring af træet - går det for langsomt opstår der en del sortfarvning i træet som ikke er særskildt kønt mod Kirsebærs naturlige farver, men hvis du får stoppet svampen/bakterierne hurtigt er det sandsynligt at du vil se meget smukkere rødlige og grønlige farver dukke op. Problemet er(lidt) bare, at det nok er nødvendigt at marvflække træet OG sørge for at barken er så intakt som mulig mens træet tørrer. Det der med barken er et potentielt problem da en masse forskellige biller elsker at lægge deres æg under barken, og hvor larverne efterfølgende borer lange og dybe gange ind i træet. Derfor er det godt at du skal have træet tørret nu i vintertiden hvor insekterne ikke er aktive. bare sørg for at træet lægges tørt - men koldt, og regn med at der går minimum 4-5 år før det er stabilt nok til drejning.

Jo bedre træet tørrer her i vinter (uden at revne), desto mindre er risikoen for "borebillegange" næste sommer. ;)

God fornøjelse

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 17:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hvis man er meget utålmodig og træstykkerne ikke er for store kan man ty til micro'en. Jeg har tørret angrebet troldhassel på den måde.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 19:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Prøv at smide et stykke Kirsebær, eller æble, pære, blomme i microovnen - så kommer revnerne så hurtigt at man næsten kan se dem opstå. Det eneste positive er mig bekendt at billerne/deres æg/larver bliver godt og grundigt stegt/kogt.

Ps.: man kan bruge en microovn, men tørringen bliver så langsom - og så tidskrævende at det nok ikke betaler sig. jeg har læst en del om dette på nettet, og har også selv prøvet, og måtte konstatere at hvis træets temperatur kom op over 40C - ja, så gik det galt. ;)

Det kan være der er andre her på forum som har andre oplevelser med tørring af frugttræ????

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 21:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har lidt erfaring med svampeinficeret bøg, birk og kastanje.
Som andre har skrevet skal du stille stammen på jorden eller på et fliseareal med snitfladen nedad. Husk at den stamme du stiller op skal være rigelig lang i forhold til hvad den skal bruges til. Du skal regne med at 20 - 25 cm i hver ende revner og/eller bliver sortfarvet og kedelig.
De tre træarter reagerer lidt forskelligt fordi de har forskellig tæthed/hårdhed.
Bøg er den hårdeste. Den skal helst fældes om efteråret og så lader jeg den bare stå ude et års tid. Prøver at save 5cm af den og ser hvordan den ser ud. Den kan normalt godt tåle et år mere, men derefter bliver den for blød, hvis den ikke tørres.
Birk er blødere. Den skal man ikke lade stå for længe.
Kastanje er svær. Lige pludselig - efter man egentlig har holdt godt øje med den - er der for meget trøske i den.
Bøg er nemmest og egentlig også den flotteste.
Birk synes jeg personligt ikke så godt om.
Kastanje kan være fantastisk, men den driller.
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 22:05 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008, 22:38
Indlæg: 32
Geografisk sted: Haderslev
1000 tak for alle svarene allerede!!!!
Blir sgu nød til at eksperimentere lidt :D

Kom gerne med flere erfariger, ideer, tips, triks osv!!

/Kenneth

_________________
http://web.me.com/customdrums/Sted/Velkommen.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 22:11 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ahorn, der normalt kan være noget kedeligt, kan ved hjælp af det meget sukker i træet
udvikle sig til noget der ser rigtigt godt ud.

Jeg ved egentlig ikke om jeg selv er så vil med træ der er begyndende råd i... men på den
anden side kan det være rigtigt flot, og jeg har da selv drejet i angrebet ahorn nogle gange.
Ahorn skal nok ikke stå ude alt for længe... det angribes ligesom frugttræ temmelig hurtigt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2008, 22:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
kahrenkiel skrev:
woodturnerbenner skrev:
Hej kenneth.
Jeg har med held fået et stykke birk til at blive rådangrebet. Jeg satte et stykke birk på skærefladen på flisebelægningen i vores gårdhave vinteren over. Det gav et fint spil af mørke tegninger i det lyse træ.


Tak for svaret!!!
Når du siger skæreflade, er det så enden af stammen? Eller på den delte flade hvis du forstår :lol:


Hej Kenneth.
Ja, det er skærefladen jeg mener. Kik lidt til træet en gang imellem. Du skal regne med at der opstår revner, så der bliver lidt spild.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2008, 20:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
BjoernA skrev:
Det kan være der er andre her på forum som har andre oplevelser med tørring af frugttræ????


Jeg har også lidt med noget æbletræ, der var for vådt til at dreje. Jeg grovdrejede det (tykkelsen af skålen skal være ca. 10% af diameteren) og forseglede det med lim på ydersiden. Det fungerede udmærket, men jeg havde for travlt (skulle bruge træet) så det fik ikke lov til at tørre ordenligt. Revnedannelse er der ikke noget af, hvis man lukker træet med det samme, men hvis man lader det stå og grovdrejer et par stykker, så er det revnet, så lad være med det..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team