www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 maj 2024, 10:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 okt 2008, 19:46 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Jeg venter stadig!!!!!!!! :cry:

Min ventetid bruger jeg på at kæmpe mig igennem alle indlæggene - men det er sgu´ svært med alle de fif og henvisninger i har........så efter en lang aften roder jeg frem og tilbage uden at, kunne huske hvor jeg er kommet til :oops:

Læste lige det: Shearcut med toolbitstål :) i læretiden var toolbitstål det første vi havde med at gøre, 3 - 4 uger stod man bare og sleb stål...... ikke meget hud tilbage på fingrene, men de 3 vigtigste stål blev slæbet, plan- skrub- og sletstål.... og senere stik- og div. gevindstål.

Men da jeg lavede min 1. drejebænk, fik vi at vide at, vi skulle invisterer i HSS/toolbitstål for, når man brugte disse til træ skulle de "aldrig" skærpes.....

Har 2 store kataloger fra Sandvik, sidder lige og savler..... her er 5 sider med smalle, tykke, runde og kvadratiske HSS stål :D skal vistnok snart en tur forbi Milner Værktøj....

Men jeg har også ladet mig fortælle at, et udtjent stemmejern - selvfølgelig korrekt slebet skulle være velegnet, har i nogen erfaringer med dette??? Ligger nemlig inde med et par stykker.

Men jeg har et? mere: shearcut (er ikke den bedste til engelsk) men hvad dækker dette over - jeg kan se på det vedhæftede foto at, det har noget med overfladebehandling at gøre eller????????

Lige en anden ting, i foreslår kursus i både det ene og det andet - og fornuftigt nok, man kan jo aldrig lærer for meget men, - et gennemgående tema i mange indlæg, prikker til min kærlighed til div. beredskaber...... hvad med et kursus i førstehjælp??????? ;) :D

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Senest rettet af Jens F 26 okt 2008, 23:13, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2008, 21:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Shearcut bruges som du rigtigt har iagttaget, til at gøre en overflade klar før slibning med sandpapir.
Godt udført betyder det, at man starte med at slibe med korn 220.
Her er et link til en video, som viser hvordan man kan udføre shearcut.
http://www.youtube.com/watch?v=x9dJ6RJ0-3o
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2008, 07:24 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
"Jens F"]-snip-
Men da jeg lavede min 1. drejebænk, fik vi at vide at, vi skulle invisterer i HSS/toolbitstål for, når man brugte disse til træ skulle de "aldrig" skærpes.....

RP : Buhahahahahahaahah bare det var så vel ... de skal såmænd slibes og det stort set hele tiden :-)

Har 2 store kataloger fra Sandvik, sidder lige og savler..... her er 5 sider med smalle, tykke, runde og kvadratiske HSS stål :D skal vistnok snart en tur forbi Milner Værktøj....

RP Milner hmmm lad endelige priser på HSS toolbits komme flydende... jeg har kigget rundt i dk og det koster det blege de steder jeg har kunnet finde det.

Men jeg har også ladet mig fortælle at, et udtjent stemmejern - selvfølgelig korrekt slebet skulle være velegnet, har i nogen erfaringer med dette??? Ligger nemlig inde med et par stykker.

rp : Tja noget kan de vel altid bruges til... omslibes genslibes bruges til at åben malingbøtter med. . . måske kunne man godt bruge dem lidt til shearcutting...

Men jeg har et? mere: shearcut (er ikke den bedste til engelsk) men hvad dækker dette over - jeg kan se på det vedhæftede foto at, det har noget med overfladebehandling at gøre eller????????

RP : Shearcutting .. skal opleves :-) når man begynder at lege med det er det godt nok LÆKKERT... sparer bare meget slibning og sandpapir..

Lige en anden ting, i foreslår kursus i både det ene og det andet - og fornuftigt nok, man kan jo aldrig lærer for meget men, - et gennemgående tema i mange indlæg, prikker til min kærlighed til div. beredskaber...... hvad med et kursus i førstehjælp??????? ;)

RP : den var god den med førstehjælp... men find en i nærheden af dig der kan give dig noget genopfriskning. ellers en aftenskole.. eller et kursus...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2008, 09:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ang. førstehjælp, så kan man jo også diskutere hvor meget du selv har ud af at du kan førstehjælp, hvis du ligger og spjætter på gulvet med sylespids flig af et stykke eksempelvis jerntræ bordet gennem skulderen ;)

Ej førstehjælp er rigtigt godt at kunne - jeg er glad for, at det er blevet obligatorisk til når man skal tage kørekort, men jeg mener også arbejdspladser, skoler og alt muligt andet burde følge op og afholde kurser..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2008, 14:55 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Hej Peter,

Nu har jeg har jeg tilbragt 13 år ved de Danske "h"jern"e"baner, og må sige at jeg er selv kommet rimeligt galt afsted her, og har haft rigelig gavn af min første hjælp - selvfølgelig, får man hugget hovedet af, så er løbet jo kørt ..... ;)

Men jeg nævnte det bare fordi jeg er stødt på mange tilskadekomster, men jeg selv personligt er godt rustet, har flere alm. 1.hjælpskurser sidst her i sommers, plus et par udvidede hos CF for flere år siden - så emnerne kan bare komme an...... ;)

Men jeg er kommet til at tænke på at, kunne man - dvs. de "gamle" og erfarne, kan de ikke komme med ex. på de mest fatale "begynder-skader" ?

Så vi små nouvicer ikke kommer så galt afsted :D

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2008, 15:15 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Ja, jeg arbejder til dagligt i mit lille firma med risikovurderinger, dokumentation/manualer/brugervejledninger og alt muligt andet i den retning.

Jeg vil da godt forsøgsvis prøve at stille lidt generelle regler op for arbejde med/ved drejebænken.

1. Godt med lys i dit værksted og ved drejebænken.
2. Smøg ærmerne op... så du undgår at trøje/skjorte eller lignende bliver fanget i drejebænken. Gælder alt løst tøj.
3. Sørg for at din bænk har den rette arbejdshøjde, så du ikke står bukket ind over det du drejer. Dels er det skidt for ryggen at stå bukket, men du kan nemmere fjerne hovedet når der er noget der går i kredsløb, hvis du står nogenlunde ret ´ved bænken.
4. Sørg for at dine drejejern er slebne og skarpe.
5. Brug et ansigtsskjold... gerne med luftforsyning/filter, og sikkerhedsbriller.
6. Brug som minimum støvmaske når du drejer/sliber... støv er uanset hvad meget dårligt for lungerne.
7. Undgå at starte med for høj hastighed.
8. Smid aldrig olieklude i en bunke spåner eller den åbne skraldespand. Skal lægges i en lukket metalspand, med tærsluttende låg.
9. Omgås bænken og det du drejer med omtanke og respekt, også når det begynder at blive hverdag og noget der bare skal laves færdigt.
10. Læs den instruktion/manual der kommer sammen med dit maskineri.
11. Lad være med at fjerne afskærmninger og andet sikkerhedsudstyr fra dit maskineri. Der er en grund til at det er monteret.
12. Tænk dig om... tænk dig om... tænk dig om... og bliv ved med at tænke dig om.
13. Hold fingrene fra installation af strøm, med mindre du bare skal sætte et stik i kontakten.
14: (rp) Stop når du føler dig træt, det er her det går rigtig galt.
15: (rp) ædru ! ikke noget med hyggepils og drejebænk/båndsav osv... samme med medicin. pas på med at blande
16: (rp) stil dig af vejen når du starter. sørg for aldrig at stå i skudlinjen når du starter samme gælder hvis det er muligt når du drejer.
17: (rp) tænk dig om... tænk dig om... tænk dig om.... kan ikke siges nok

Jeg skal gerne sætte flere punkter ind, efterhånden som jeg kommer i tanke om det.

(rp) jeg er jo admin og kan redigere. har lige smidt et par stykker til

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Senest rettet af Rasmus 28 okt 2008, 16:05, rettet i alt 1 gang.
fordi jeg kan


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team