www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 12:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg vil gerne her på falderebet til det forgangne år komme med lidt fotomalurt i bægeret.
90% af alle de billeder incl. mine egne ville vinde meget hvis folk bare lige ville tage et skridt bagud
Vi har så mange billeder af skarpe kaffekopper og blomster sukkerskåle og hvad ved jeg som står i baggrunden mens der står en pløre uskarpt skål i forgrunden . Et kamera har en nærgrænse og det er forskelligt fra kamera til kamera hvor den nærgrænse er .Men hvis man lige tager et skridt bagud , får man ganske vist et billede med en lidt mindre skål. Til gængæld står det skarpt.Ellers et godt nytår til alle. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Det er sku da vejledning der er til at forstå

Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Ja Mogens, En lille demostration. Første billede er et typisk billede på forum hvor blomsterne bagved er skarpe.
Billede 2 der er forkanten af skålen skarpt og ikke blomsterne. Det har vi immervæk mere glæde af, selv om blomster også er pæne. ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
man kan også beskær sine billeder, så man kun får det der skal bruges.
de fleste foto-programmer kan klare den opgave.

jeg bruger Xn vieW det er gratis og kan fås på dansk.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg kan godt lide din tanke om at træde et skridt baglængs. Ikke så meget for at tage billedet derfra, men som du selv er inde på: For at finde ud af hvad der distraherer i baggrunden.

Vi skal tænke på at de billeder vi tager IKKE er til et salgskatalog. Vi skal fremvise vore resultater.
Og derfor kan jeg heller ikke forstå at der skal være en masse fnidder-fnadder i baggrunden.
Problemet er generelt størst når vi tager billeder indendørs, fordi her er tingene tæt på os. Så her gælder det om at lave en rolig baggrund.

Stig forsøgte en provokation 8-) ved at sige at man bare skulle gå ud i bragende solskin og smide tingene op på en olietønde.
En fordel ved denne metode er, at man som regel har langt hen til noget der distraherer, og kameraets autofokus har stillet skarpt på det frembragte. På den måde bliver baggrunden, (måske) tilpas uskarp at den ikke distraherer. Jeg skriver måske, fordi kameraet som regel også blænder ned i bragende solskin, og derfor giver større dybdeskarphed. En ulempe er at det kan give dumme slagskygger.

Jeg kan sagtens forstå dem der ikke har lyst til at bruge lige så meget tid på at tage et billed og bagefter hen og redigere det i et billedbehandlingsprogram, som man måske har brugt på at dreje genstanden. Her er det Alpha og Omega at man vælger en rolig baggrund.

De kameraer og mobiltelefoner jeg kender giver alle et signal for om der kan stilles skarpt på billedet, hvis man trykker ½ ned på udløseren. Hvis man bevistløst bare retter søgeren mod motivet og trykker på udløseren, uden at sikre sig at billedet bliver skarpt beder man jo om problemer. ;)

Der har været talt om at lave en fotosession. Denne kunne udmærket laves som en tråd. Hvis der er interesse for det, synes jeg da vi i første omgang skal starte der, og så kunne en fotosammenkomst komme hen ad vejen.

Jeg håber at jeg har udtrykt mig klart nok, og ikke trådt nogen over træerne :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg syntes det er en rigtig god ide, hvis fotokyndige gider dele deres viden med os - som måske ikke just er så velbevandrede udi fotokunsten.

Der bliver vist så mange fine ting, og jeg tror at jeg, nok ligesom sikkert mange andre, tit og ofte sidder tilbage med en opfattelse af "at der vist er et eller andet som nok ikke lige ser ud på foto som i virkeligheden".

De eksempler som Svend-Erik og Steffen viser er jo netop en form for eksempler som er til "at tage på". ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

Hej jeg har lige købt dette fotostudio, som jeg forventer mig en del af, da jeg dermed skulle kunde tage nogle gode billeder af de ting som jeg vil dreje,
jeg har købt det gennem en bekendt som har webshop "CC-Campingudstyr.dk" og jeg spurte om hun (ja det en dame der ejer den shop) vil tage det hjem til mig, da jeg viste hun købte lamper og pære m.m. til webshoppen der, det er et svensk firma som hun importer fra, jeg måtte bøde 650 kr for det, inkl. moms og fragt. Det jeg har købt har et mål der hedder 40x40x40 cm men ved det kommer i en større størrelse også på ca 60x60x60 cm men det er i rastordre se også link.
http://www.nedis.se/ARTLDetail.php?ARTLID=1087857
bare mail til hende fra hendes webshop.
ps. der er en sort taske med i prisen til opbevaring.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hej quisten1.
Dit link sender mig til en side, der tilsyneladende kræver login.

VH,
Lars

spånbunke

Hej DenKedelige
ja for at se priserne, da det kun er firmaer der kan handle der og kun firmaer de har godkendt, som handelspartner.
men i katalog kan man se vare og detaljer om disse.

Mvh Quisten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det var jo sådan set det fotostudie, som jeg henviste til i tråden 'fotostudie til kr. 310,-.
Kai Ingemann kom af med kr. 425,- all incl. - altså kr. 200 billigere end det du (Quisten) linker til :o ;)

spånbunke

hej bjørn
har også set dem billiger men så var tasken til opbevaring ikke med, og jeg vil have det her og nu så jeg måtte betale hele hele fragten fra Sverige alene, :( det var 146 kr. + moms er man lidt tålmodig kan det være man kan forhandl en bedre pris med firmaet. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nåe ja, ind i mellem må man bløde lidt mere end hvad sjovt er. :cry:
Men jeg var lige inde og checke hos Nierle. Og hvis du klikker på billed 2, kan du se den taske du viser.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]