www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 maj 2024, 14:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 sep 2008, 23:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg vil gerne sige velkommen til de mange nye medlemmer her på forum, og så kom jeg til at tænke på dengang jeg selv måtte slide mig til erfaringerne, især på problemerne med at få værktøjet skarpt.

Hvordan man sliber så lidt materiale væk ad gangen og får et skarpt jern med samme slibning som før, burde indlægget hedde, men det er jo lidt langt.

Mit første U-stål blev i løbet af den første måned næsten 20 mm kortere, fordi jeg prøvede og prøvede at slibe på frihånd, hvilket aldrig lykkedes godt. Efter hver slibning, fik jeg en ny vinkel og en ny profil på stålet, og dermed måtte jeg (ved jeg nu) lære et nyt værktøj at kende. Som så blev udskiftet med endnu et nyt, når der skulle slibes igen. Bvadr.

Så kunne jeg bare have købt et nyt jern at øve mig på, men jeg besluttede i stedet, at når jeg skal slibe, skal der bruges et hjælpeværktøj, enten indbygget i bænksliberen, eller ekstra tilbehør.
(Jeg har ikke lige været ude på nettet og finde links til jer, men opskrifterne findes derude, f. eks hos Darrell Feltmate o.a. Man kan også bruge pengepungen og købe en jig hos Wolverine m.fl)

Her er et par billeder af hvordan jeg gør det:

Først U-jern med fingernail ... Jeg sætter jernet fast i holderen og måler efter afstandsklodsen. Så bliver det gjort ens hver gang.
Vedhæftet fil:
Indstil værktøj 1.JPG


Bænksliberen op i fart. Så kommer holderen op i V-udskæringen og jernet skal bare have 1 tur rundt, så er det skarpt i samme vinkel og profil som før. Det er minimalt, hvor meget materiale, der er slebet af. Bingo.
Vedhæftet fil:
Slib 1.JPG

For at lave fingernailen første gang, skal man slibe en oval æg således: Man sætter jernet på bænksliberen med U'et ned mod stenen og sliber en skrå profil. Den bliver oval helt af sig selv. Så sætter man jernet i hjælpeværktøjet og sliber efter ovalen, til man har lavet en æg. I de følgende slibninger skal denne æg bare holdes ved lige.

Så U-jern med lige slibning.... Jeg indstiller støttearmens længde efter en afstandsklods, der sidder på siden af maskinen.
Vedhæftet fil:
Indstil.JPG


Bænksliberen op i fart. Så kommer jernet på, og begyndelsen af håndtaget er guide til hvor jernet skal ligge. Det skal bare have 1 tur rundt, så er det skarpt. Bingo.
Vedhæftet fil:
Slib 2.JPG


Til mine mejsler og andre værktøjer, bruger jeg et land, som kan indstilles i den ønskede vinkel. Det beror lidt mere på held, om jeg rammer rigtigt i første forsøg.
Vedhæftet fil:
Slib.JPG


Der er flere metoder, kom frem med dem I gamle garvede trædrejere.
Og da allerhelst, hvis metoderne
1) giver samme resultat hver gang m.h.t profil og vinkel
2) sliber så lidt som muligt af drejejernet

Venlig hilsen Jens


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af Jens Reinholdt 18 sep 2012, 23:31, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 01:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej jens.
Tak for dit fine indlæg om slibning af jern. Jeg kan se at du benytter Robert Sorby's og andres gode og geniale teknikker og metoder - og det virker.
Et lille ØF har jeg dog. Du bruger en vældig grov slibesten. Der findes nogle helt finkornede Sten. De er hvide og hedder noget med aluminiumoxid. De koster lidt penge, men de er det værd når man tænker på hvor meget det sparer på jernene.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 06:40 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
super beskrivelse af hvordan. Jeg kan tilføje at jeg sliber mine på ca samme måde. jeg har bare været doven og købt wolverine systemet. Desuden sliber jeg mine mejsler på en flad håndsten.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 11:46 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Fin serie billeder Jens.
Som du skriver giver det minimalt slid på de dyre drejejern, og jernet er hver gang det samme at dreje med.
Man skal ikke til at lære en ny vinkel/skær at kende.
Det kan kun anbefales, enten at lave sin egen "Jig" eller købe noget.
Og ja, det er bedst med en fin sten... den slider endnu mindre på det dyre stål.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 20:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
woodturnerbenner skrev:
. De er hvide og hedder noget med aluminiumoxid.


Alumoniumoxidsten fås efterhånden i mange farver, blå og lyserød f.ex. Farven indikerer hos nogle fabrikater, hvor bløde (friable) de er. Det afhænger af bindemidlet, som holder kornene i stenen sammen. Overfladen skal helst slides af efterhånden som man sliber, så der hele tiden kommer nye skarpe korn frem.
Bortset fra det har du ganske ret, de er det eneste, der er værd at anvende til moderne drejejern.
Det med finheden er jeg lidt uenig i. Jeg foretrækker en lidt grov ( korn 60-80) sten til profilændringer og en fin (korn120) til normal slibning.
Desuden er en langsomt roterende bænksliber en god investering, den tager lidt mere blidt på jernene og sidst men ikke mindst en diamantstift til at afrette og rense stenene med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 20:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
"Sidste udvej" er jo vådslibning, der med eks Tormek er det, det slider ultimativt mindst på jernene. Jeg sliber næsten kun den sorte sprittusch som jeg maler æggen med af, når jeg sliber. Hvis man ikke har tænkt sig at smadre jernene ind i diverse skruer søm, porcelænsknopper til hegnstråd, sten og hvad der nu ellers kan sidde i sådan en stamme eller tabe jernene på gulvet eller hvordan folk rundt omkring bærer sig ad med at smadre sine jern, så kan man sagtens klare sig med en vådsliber.. Fordelen ved sådan en er, at hvis man får ændret på æggen går det så langsomt, at man vender sig til det og ikke opdager det, hvis man ikke engang imellem bruger jig. Men det er altså lige så effektivt og hurtigt som bænkslibere, hvis man ikke skal ændre på æggen.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2008, 11:30 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Hej Stig


Hvor langsom rotere en langsom roterende bænksliber?

Så har jeg kikket lidt på div. slibesten, og Aluminum Oxidsten kan jeg finde i korn 60 men ikke finere, så hedder de Silicon Carbide. Er noget der kan bruges.


Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2008, 15:02 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
standart er omkring 3200. mener den creussen stig bla bruger er omkring 1700 rpm

godt ? jeg ved at udenbyboerne sværger til sten fra Norton... hvis det kan hjælpe dig

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2008, 17:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Silicon carbide er det vi på dansk kalder carborundum. Det er ikke godt til slibning af HSS og andet ædelt stål.

Prøv http://www.axminster.co.uk De har både slibesten og maskiner, det er der jeg har købt min Creussen slow grinder.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2008, 23:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tø hø.
Af og til bruger jeg en drejekrog til udhulning af endetræ.
Uforlignelig til formålet, så længe den er skarp.
Er der nogen, der bruger eller kan beskrive et værktøj til at slibe sådan én?
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2008, 08:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
En rund konisk diamantfil. Den kan have flere forskellige tykkelser, men det nemmeste er, hvis den er tykkere end krogen, så du bare kan stikke den ned i. Det behøver faktisk ikke være en diamantfil, men det er godt. Hvis du nu har en af de der "Dremmel" kopi/billig skrammelting med en masse udstyr, så er der nogen af de slibedimser der er med til, som du kan bruge. Froholdt sælger også en dims, men hvis du har det andet, så er det faktisk brugbart.
http://froholdt.dk/2176_termitten__komp ... -p-63.html Hvis du klikker på billedet, så kan du se en lille hvid dims med et metalhåndtag.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2008, 08:16 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Ja det er kroge med indvenig æg det kan også sagtens være en udvendig æg. den ville jeg slibe enten med en håndsten eller en dremmel..

Evt tjek darrel feldmate han har noget med slibning af dem han selv laver..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2008, 08:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg har lige købt nogle diamantfile i BILTEMA. Man får dem næsten kastet i nakken.
http://www.biltema.dk/
Skriv diamant i søgefeltet øverst til venstre, så kommer det frem. Selv om de måske ikke er verdens bedste kvalitet så kan man tillade sig at skifte dem - til den pris.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2008, 17:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Kroge med indvendig fas har jeg forstået hvordan man sliber med en fil eller en Dremmel.

På den drejekrog jeg gerne vil bruge, helt nøjagtig Promats drejekrog med stilbart skær, er fasen på den udvendige side, og jeg sliber den med bænksliberen, frihånd, med vekslende held.

Jeg bruger tit drejekrog , når jeg udhuler endetræ.
Fordelen ved at have fasen udvendig på drejekrogen er, at den så opfører sig som alle andre værktøjer. Man lægger fasen på træet, uden at æggen rører, drejer jernet lidt mod uret, så æggen får fat og vupti! så skærer drejekrogen nede fra bunden og op mod kanten. Der kommer ikke oprifter, fordi man skærer med træets årer.

Så kommer spørgsmålet igen: Er man overladt til frihånd, eller kan man forestille sig et hjælpeværktøj, så man kan slibe ens (og så lidt som muligt) hver gang?

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2008, 20:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Ingen anelse, jeg opgav på et tidligt tidspunkt at få noget fornuftigt ud af drejekroge bortset fra de højteknologiske: Termite og exocet, hvis man kan kalde dem drejekroge.
Jeg bruger en spindlegouge med en noget speciel slibning istedet for. Slebet på ca 60 grader og med lang "vinge" i venstre side.
Så kan man også starte i bunden og undgå oprifter. Den er specielt god til æsker i endetræ.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2008, 22:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Stig.
Jeg kan godt forestille mig den slibning af drejerøret.
Fører du æggen opad og mod højre og derfor håndtaget nedad?
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 sep 2008, 17:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Nix, æggen mod venstre og ud af emnet, så jeg ender med at skære med "vingen". Ligesom Du ville bruge en skraber med æggen trukket op langs siden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 sep 2008, 22:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Det er forstået, Stig.
Jeg skal lige have fat på papir og blyant for at forstå geometrien i dét.
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2008, 23:04 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej Steffen,

Jeg mener at det var dig der skrev noget om at du havde lavet et smalt stikstål (jern) af en koldsavklinge, jeg har prøvet men jeg kan ikke rigtig få den til at skære som den skal, du har vel ikke et billede af den du har lavet, det kan godt være jeg har slebet den i en
forkert vinkel, så hvis du har tid kan jeg godt bruge lidt vejledning.

Mange hilsner
Erik LJ


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2008, 03:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Eljensen :
Undskyld det sene svar, ser først dit indlæg nu .
i linket her under kan du se mit stikstål,


viewtopic.php?f=8&t=178

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2008, 20:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Her er en alternativ slibning af smalt stikstål. Der er lidt mere stål til at understøtte æggen.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2008, 23:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Stig,

det er en interessant slibning du der viser, men tror du det er en slibning som kan bruges på ret mange drejebænke. Umiddelbart vil jeg tro at lannet må sættes meget lavt så du kan bruge bagfasen til at styre skæret eller?????? :?:

f.eks på min ML8 Myford er det ikke muligt at få lannet så lavt at jeg vil kunne bruge en sådan slibning. Normålt bruger jeg et standardjern tykkelse 3 mm, højde 20 mm med en vinkelslibning på ca. 10 x 25 mm (d.v.s halv tykkelse x længde ca. 25 mm).

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2008, 17:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Bruger du faskontakt til emnet, når du afstikker?
Det gør jeg ikke, jeg javer bare æggen ind mod centrum i en bue.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2008, 20:52 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
samme her, jeg stikker også bare ind i en bue, skal det være et pænt stik bruger jeg nogen gange faskontakt, men så er det med de bredere stikstål...

Til emnest overskrift : Hvordan sliber man mindre ...... men drejer bare mindre (muhahahahahah heheh hihi, næppe)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team