www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 maj 2024, 03:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Venstre hånd
Indlæg: 06 sep 2008, 13:59 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Hej alle medlemmer på forum.


Jeg er helt ny og grøn, så jeg har haft rigtig meget glæde og fornøjelse ved at læse jeres forum. Derfor vil jeg også benytte denne lejlighed til at sige tak til alle jer der bruger meget tid på svar, og det er helt sikkert at der er mange der har stor glæde ved alle de informationer der ligger, lige til at suge til sig, - det er vildt fedt når man er ny som jeg er, med sådan et velstyret forum.


Jeg ville meget gerne høre om der skulle være en enkelt, eller måske flere der bruger venstre hånd i stedet for højre til at dreje med, og om det giver nogle problemer.


Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2008, 15:13 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Jeg er ikke selv venstrehåndet, men min søn på 9 år er. Han får lov at dreje engang imellem.

Ved spindel/langs-drejning er der selvfølgelig ingen problemer.
Når han drejer små skåle flytter vi motordokken så lang ud vi kan, så der er plads til at "føre" med den anden hånd. Det fungerer iuden problemer.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2008, 15:39 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Det var også liget netop ved udhulning af skåle jeg kunne se et problem med at få højre hånd lang nok over, for at få plads nok til venstre.

Fint at hører din søn kan dreje med venstre hånd, - så et billede herinde af en flot lille skål han havde drejet. Var lige ved at tænke på at droppe det hele, så det var et dejligt svar at få.

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2008, 21:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Carsten,

Jeg bruger mest min Myford ML8, som både kan sættes op til at dreje "foran" og "bagpå" akslen (afhængig af den diameter jeg har træ til/ønsker).

Mit problem er omvendt af dit. jeg er højrehåndet, og har ingen problemer "foran" på bænken, hvorimod det tit er meget besværligt at dreje ud til skåle på bagsiden - hvor det havde været meget enklere hvis jeg også var venstrehåndet.

At være venstrehåndet er i sig selv ikke noget problem, men mest et spørgsmål om at udnytte den arm/hånd man har best kontrol med best muligt, og jeg har ved at vælge div. skrabere efterhånden lært mig selv at kontrollere venstre hånd/arm næsten lige så godt som højre, så, vær lidt tålmodig og husk at træning gør mester - du vil få stor fornøjelse af de teknikker som venstre hånd faktisk kan bruges til.
jeg er efterhånden kommet så langt at det nu også føles natuligt at bruge et f.eks 12 mm rør på bagsiden af bænken til udhulning af en skål, men må stadig erkende at det er lidt svært at bruge en mejsel og.l - men med rør og skrabere går det fint, og spånbunkerne hober sig hyggeligt op. ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2008, 23:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Velkommen på forum Carsten

Jeg har en Union Graduate med frekvensomformer, og den har lige om Myforden også spindel på begge sider, men med frekvensomformeren kan jeg køre begge veje. De fleste bænke med frekvensomformer har også mulighed for at bakke, og så vil du i grunden bare kunne dreje fra den anden side. Dog er der en hage, hvis du ikke har diverse knapper i en ledning, så du kan tage slukknappen og hastighedsregulatoren med om på den anden side.

Jeg har prøvet at lave skåle på ydersiden, hvor den kørte modsat vej, og jeg kan egentlig ikke mærke den store forskel.. jeg mener ikke det er sværere at dreje modsat, men jeg skifter heller ikke hånd. Og derudover tror jeg det er sværere hvis man har vangen at tage højde for også, for så er pladsen endnu mere snæver..

Bjørn: skifter du så du holder skæftet med venstre hånd, når du drejer på ydersiden, for så skal det blive underligt, men du kan jo bare holde som du plejer..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 02:48 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Jeg er utrolig glad for jeres svar, nu er jeg slet ikke bekymret mere, og efter jeg har læst dit indlæg Bjørn er jeg også sikker på at jeg vil prøve at starte med at holde skaftet i højre hånd, det ville jo være dejligt at kunne bruge begge hænder næsten lige godt, for jeg er ikke i tvivl om at jeg kan bruge min venstre til at holde skaftet med, - om jeg så kan dreje er jo et helt andet spørgsmål !!!

Hvor er det skønt med så meget nyt der er at lære, og med dette forum kan man næsten ikke ønske sig mere, - at lære er som at leve livet!!

Nu skal jeg bare lige have bygget mit nye værksted, som jeg fik prisen på fra tømreren i går, så skal der bestilles noget træ, og så ellers i gang med at bygge, så der kan blive bestilt nogle maskiner, - og komme i gang med at dreje noget, så jeg kan få afprøvet noget af alt det jeg har læst herinde. Hvor er det altså spændende.

Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 17:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
carsten: God fornøjelse med projectet, du skal nok få masser af fornøjelse ud af drejningen.

peter: Jo, jeg drejer efterhånden både med højre som venstre hånd forrest på jernet. jeg er ikke tryg ved at lade maskinen løbe "den forkerte vej" - og har helle ikke tænkt mig at anskaffe specielle gevindlåse eller sådan noget.
Min Wicmark 100 er forsynet med to bøsninger - 1 stk til forenden 1" x 7 pi, og bagpå 7/8" x 7pi venstreskåret.
Det er en løsning jeg er godt tilfreds med, men jeg laver heller ikke så store ting som f.eks du ønsker at lave.

Hyg jer

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 20:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Okay.. Jeg vil nu sige, at jeg er overordentlig tilfreds med de ændringer jeg har fået lavet. Jeg ikke kun ønske at lave store ting - jeg laver også store ting (relativt, og i forhold til hvor stor min bænk er. Jeg lavede et fad på 43 cm i dia i dag - jeg var nødsaget til at fjerne 2 cm i dia fordi der var en knast, der så dum ud.

Angående det med at lade bænken løbe den forkerte vej, så er det heller ikke noget man skal gøre, hvis man ikke har gevindlåse og mulighed for at starte bænken langsomt. Jeg kan desværre ikke sende nogen billeder i øjeblikket da jeg ikke har min egen computer, og derfor ikke kan få billederne redigeret og dermed skalleret ned til et passende format. Men det jeg mener er at dreje med venstre hånd forrest som jeg plejer selvom bænken kører med uret. Det kan man godt, og det føles egentlig ikke forkert for mig.. Men det er ikke noget jeg gør, hvis jeg kan undgå det, for det er en anelse nemmere bare at køre den rigtige vej.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 22:34 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
Jeg er venstrehåndet til alt, på nær når jeg skal skrive, fordi jeg blev tvunget til at skrive med højre hånd.
Normalt drejer jeg lige godt med begge hænder, uanset om højre hånd er på håndtaget eller det er venstre.
Det har den fordel når du skal dreje en stor skål, så er du fri for at vende den. Du monterer den blot der hvor der skal være bund. Det kan godt ske at det ikke er alle der kan gøre det på den måde, men med noget øvelse, mener jeg det kommer helt naturligt.

Det kan godt ske at det falder de fleste svært, for jeg kan ikke slå et søm i et brædt med højre hånd, men jeg har heller aldrig trænet mig i det, som jeg har gjort det når jeg drejer.
__________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 23:25 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Sjovt du skriver det Hatmand. Min far der var venstrehåndet, skrev med højre hånd fordi man dengang i skolen fik tæv indtil man skrev med den rigtige hånd. Han havde i øvrigt en flot håndskrift.

Når han arbejdede med et eller andet, foregik det normalt med venstre hånd, men han kunne uden problemer skifte skrutrækkeren, hammeren eller andet over i højre hånd hvis det var nemmere at komme til. Det foregik uden problemer, og må have krævet en del øvelse.

Carsten, bare på med vanten... du kan sagtens dreje selvom du er venstrehåndet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 23:37 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
Kaj Petersen skrev:

Sjovt du skriver det Hatmand. Min far der var venstrehåndet, skrev med højre hånd fordi man dengang i skolen fik tæv indtil man skrev med den rigtige hånd. Han havde i øvrigt en flot håndskrift.

Sådan var det for os der gik i skole i 60erne, der var ingen pardong, bare makke ret!

Kaj Petersen skrev:

Carsten, bare på med vanten... du kan sagtens dreje selvom du er venstrehåndet.

Lige som med så meget andet så gør øvelse mester hen ad vejen.
_________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2008, 23:51 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Rolig nu Hatmand.

Jeg startede selv i den danske folkeskole i 1965... der var der ingen der fik tæv for at skrive med venstre hånd.
Der var nogen der fik en krone, da de begyndte at skrive med højre hånd. Det var moderne pædagogik på det tidspunkt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 sep 2008, 13:16 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Der var rigtig fint at hører fra en venstrehåndet, og at det så næsten kan vendes om til en fordel at være venstrehåndet, havde jeg bestemt ikke regnet med da jeg spurgte, tusind tak Hatmand, - nu er min tålmodighed, eller mangel på samme, næsten ikke til at styrer.

Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 14:31 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
Carsten skrev:
Der var rigtig fint at hører fra en venstrehåndet, og at det så næsten kan vendes om til en fordel at være venstrehåndet, havde jeg bestemt ikke regnet med da jeg spurgte, tusind tak Hatmand, - nu er min tålmodighed, eller mangel på samme, næsten ikke til at styrer.

Hilsen - Carsten

Husk på at her gælder også, at øvelse gør mester. Der skal bruges mange timer bag bænken, og en viden om de forskellige teknikker, for at få jernet til at skære hele tiden.
_________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 14:49 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Du bad om at se en skål junior havde drejet. Desværre er billedet ikke taget mens han drejer,
men mens hans sliber bunden på skålen.
Vedhæftet fil:
Microspån sliber valnød.jpg

Jeg skal vist lige have ham til at dreje noget en af dagene, så du kan se det ved selvsyn.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008, 15:37 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Hej Hatmand

Jeg glæder mig også helt vildt til at komme i gang med at øve mig, og jeg har al den til det kommer til at kræve, - 10-12 timer om dagen, hvis jeg ellers kan klare det i varmen.

Kaj – Hvor er det bare skønt at se din søn ved drejebænken, ville nogen gange ønske jeg havde min søn lidt tættere på mig.

Vil glæde mig til at se et par billeder hvor din søn drejer med venstre hånd.


Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team