www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej.

Jeg er ny her, og ny indenfor finsnedkeri. Har bygget 100 m2 træhus i Sverige, men vil nu gerne have mit sløjldværksted op at køre. Har de fleste grundpowertools bortset fra en båndsav - den kommer nok.

Anyway. Når man leder efter ideer og fif, så er den største kilde til indormation ofte fra engelsksprogede sider, og oversættelser kan være lidt vanskelige, så er der nogen der vil hjælpe med det. Her er en liste med ord og termer. Både ord som jeg har fundet ud af, og som jeg gerne vil have hjælp til, og andre jeg tror er rigtige. Desuden produkter jeg gerne ville finde en lokal pendant til:

- Mineral spirits = Lugtfri mineralsk terpentin, tændvæske eller lampeolie?
White spirits = ?
- Rotten stone = Et fint pimpstenspulver?
- Plywood = Krydsfiner (når amerikanere refererer til regular plywood eller apple plywood som de også kalder der, fordi apple pie er så almindeligt amerikansk, hvad er det så for en træsort det er baseret på, og hvad kan det erstattes med her i norden)
- Tung Oil = Kinesisk olie
- Urethane = Uretan? (men hvor findes der uretanmaling, som kan blandes med olie. Dem jeg kan finde er vandbaserede. David Marks fra Woodworks snakker ofte om en blanding af Urethane, Linseed Oil og Tung oil, som han favoritblanding)
- Naptha = ??
- Varnish = lak?
- Shellac = Shellak?
- Rubbing Compund = ?
- Woodfiller = Træspartelmasse?
- Stain = Bejdse?

Er der nogen der vil have oversat andre ord, så hjælper jeg gerne til med det jeg har fundet ud af. Desuden kommer der nok flere ting på listen jeg gerne vil have hjælp med at oversætte.

Desuden bruges valnød og ahorn meget af Amerikanere, fordi det fåes lokalt derovre, hvor vi så må bruge eg og bøg, for at få hård træ til rimelige penge, men hvilke mørke træsorter kan vi erstatte valnød med? Elmetræ blive rimeligt mørkt ved oliebehandling, men ikke i nærheden af valnød.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Mineral spirits =( petrolium, lampeolie?)
White spirits = (Mineralsk terpentin)
- Rotten stone = Et fint pimpstenspulver? JA
- Plywood = Krydsfiner (når amerikanere refererer til regular plywood eller apple plywood som de også kalder der, fordi apple pie er så almindeligt amerikansk, hvad er det så for en træsort det er baseret på, og hvad kan det erstattes med her i norden) =Apple plywood fås mig bekendt ikke her i Europa. Her taler men om VANDFASTHEDSKLASSER i stedet for (men jeg kan huske forkert). Regular Plywood er sædvanligvis til indendørs brug.
- Tung Oil = Kinesisk olie = (Bruges hovedsageligt i lakproduktion, meget anvendt til skibsmalinger tidligere.)
- Urethane = Uretan? (men hvor findes der uretanmaling, som kan blandes med olie. Dem jeg kan finde er vandbaserede. David Marks fra Woodworks snakker ofte om en blanding af Urethane, Linseed Oil og Tung oil, som han favoritblanding)=(Oliebaserede uhretaner er ikke længere tilladt her i DK, og er for største dels vedkommende udskiftet med vandbaserede uhretaner, som efterhånden har en særdeles høj resistens i forhold til vejr og slid. vandbaserede uhretaner "guldner ikke nær så meget som de "gamle" oliebaserede uhretanelakker og malinger)
- Naptha = Råolie (normalt terpentin, men betegnelse NAPTHA bruges også om andre oliefraktioner -Petrolium og rense bensin f.eks.)
- Varnish = lak? (Lak, men også i forståelsen maling, d.v.s pigmenteret)
- Shellac = Shellak?(JA)
- Rubbing Compund = (Slibemasse, typisk i form af en voxtype, ligesom man polerer en bils lak)
- Woodfiller = Træspartelmasse(JA)
- Stain = Bejdse(JA, kan både være vandbaseret og sprit/oliebaseret, i pulverform eller opløst)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
- Mineral spirits = Mineralsk Terpentin, lugtfri eller ej, Amerikensk Terminologi.
-White spirits = UK engelsk for Mineral Spitrits.
- Rottenstone = Et fint slibepulver.
- Plywood = Krydsfiner. Apple ply er krydsfiner med æbletræ på en overflade.
- Tung Oil = Kinesisk olie
- Urethane = Polyuretan. Findes både som to-komponent (Polyol plus diisocyanat) eller pre-polymer ennkelt komponent, olie eller vand reducerbar.
- Naptha = Distilleret fraktion af råolie - klassificeret af dets kogepunkt. Typisk forekommer i træarbejds sammenhæng som er lig med mineralsk terpentin. På tysk ofte Benzin, rensebenzin osv. Kært barn har mange navne.
- Varnish = Fernis. Hvad der så er lak eller fernis er et meget godt spørgsmål
- Shellac = Shellak.
- Rubbing Compund = Slibemasse, kan være pulver eller paste form.
- Woodfiller = Træspartelmasse.
- Stain = Bejdse.

Det er sværk at erstatte valnøddetræ eller Pennsylvania Black Cherry (kirsebær) med noget andet der ligner, men begge kan fås her.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Vedr. Appleply, følg linket:

http://www.statesind.com/prod/ind_2a2.html

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Black cherry gror her, under navnet glansbladet hæg prunus serotina.
Jeg har 6-6 stykker ude i mit læhegn.

Ny bruger

Hej alle. Tusind tak for jeres tilbagemeldinger. Beklager min sene respons - jeg troede jeg ville få en email, når der blev svaret, men det var så ikke tilfældet. Har tjekket spamfiltret.

Anyway - så blev jeg lidt klogere, men har flere spørgsmål. Diverse samlinger i træ har jeg svært ved at lure. Sinkesamlinger og tapsamlinger er ord der bliver brugt i flæng, men er der mere præcise oversættelser af:

- Dovetails
- Finger joints/boxjoints
- Rabbet
- Dado
- Groove

Hvor køber i valnød?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
- Dovetails = sinker
- Finger joints/boxjoints = samling, hvor alle vinkler er 90°; i modsætning til sinker.
- Rabbet = fals
- Dado = sokkelflade
- Groove = rende eller fure.

Man kan slå masser af træudtrykkene op i Gyldendals røde ordbøger.
Man har noget mindre held med [url]translate.google.com[/url]

Venlig hilsen Jens

Ny bruger

Tak Jens.

Jeg er såmænd ejer af et lademans, men nogle fagtermer har de samme ord som almindelige ting på engelsk, og derfor fatter folk i diverse værktøjshandler eller træforhandlere ikke hvad man taler om, hvis man oversætter det direkte, og visse ting findes slet ikke her, så vidt jeg kan se.

En "drum sander" er f.eks. ikke det samme som en tromlesliber.

En Dado er en fordybning man fræser eller saver på langs af årene, hvor en groove er på tværs.

Tusind tak for hjælpen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det må så betyde at man kun kan lave "tounge and groove" samlinger på tværs af åreretningen?

Det passer vist ikke helt.

En "groove" er såmænd bare en not.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tongue_and_groove

Ny bruger

Ok - jeg tog fejl - beklager.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dado_(joinery)

"... A dado is cut across, or perpendicular to, the grain and is thus differentiated from a groove which is cut with, or parallel to, the grain...."

Jeg fik byttet om på dem, men det ændrer ikke på at engelsktalende folk tilsyneladende har forskellige ord for noter på langs og på tværs iflg. wiki og desuden meget af det litteratur jeg har på engelsk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]